Lever du upp till nörd/rollspelare stereotypen ?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
...gillar att laga mat...
När jag nämnde matlagning tänkte jag att den fördomsfulla bilden av en nörd innefattar en diet baserad på pizza, antingen från den lokala pizzerian eller från frysdisken på närmaste matvarubutik, men det är kanske mer en fördom än just något stereotypt?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag nämnde matlagning tänkte jag att den fördomsfulla bilden av en nörd innefattar en diet baserad på pizza, antingen från den lokala pizzerian eller från frysdisken på närmaste matvarubutik, men det är kanske mer en fördom än just något stereotypt?
Jag hade en gång en vän i samma rollspelsförening när jag var yngre och hen levde på snabbmakaroner och köttbullar och ketchup , Billys panpizza , MC'Donalds , hämtpizza , Findus färdigrätter samt Redbull ,läsk och folköl så det finns nog en viss sanning i det där att nördar lever ohälsosamt
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Cons
Stor Svartklädd hårdrockare med basröst som är extrovert som sjutton.

Pros
Samlar på diagnosbokstäver
Har sketmycket rollspel
Gillar nästan allt nördigt
Glasögon
Tjockis
Mer eller mindre välansat skägg
Pratar för mycket och med helt annat vokabulär än vad folk som träffar mig för första gången förväntar sig
Spelar eventuellt mer rollspel än någon annan i hela Sverige (5-7 gånger i veckan oftast)

Summa
Jovars. En hel del lever jag upp till stereotypen så fort man kommer förbi de absolut första synliga dragen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Såhär; jag tror att alla som frekventerar wrnu kvalar in som nördar. Det är inte de yttre attributen som förenar oss, det är de inre.

Det sagt så tror jag inte jag kvalar in i stereotypen på speciellt många punkter. Men trots det har jag med mig ett ex. av Coriolis på min skate-semester :)
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu när jag sitter här och minns min vän så var hen en living walking talking nerd cliche .

Hen levde i en sunkig lägenhet med tomma folkölsburkar ,läskflaskor , rebullburkar och pizzakartonger överallt , hens tvättkorg var full med tomma 3'5 öl och läsk flaskor ....

Hen hade alla konsoler som var på ropet just då + en hemmabyggd svindyr speldator .

Hen hade hyllmeter efter hyllmeter med fantasy litteratur och DnD 3'5 böcker , hen älskade och spelade endast DnD . Jag minns att hen till och med hade DnD böcker liggandes inne på toan som toa-litteratur

Hen kvalade in på stadiga 140/150 pannor och hade glasögon och neckbeard samt långt hår

Hen klädde sig bara i DnD relaterade t-shirts eller heavy metal t-shirts och jeans .

Hen älskade fantasy inspirerad heavy metal

Hen hade aldrig sportat en dag i sitt liv mer än när vi blev tvingade i gympan i grundskolan .

Hen hade aldrig haft en relation med varken En kvinna eller man och jag tro hen än idag inte har haft en flickvän eller pojkvän .

Konst för hen var posters på olika lättklädda fantasy damer eller vikingasvärd och drakstatyetter ..
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är inte helt hundra på vad som ingår i rollspelsnördstereotypen mer än rollspelandet, vit och man. Många är ju multinördiga, och det är skillnad på klassiskt nördiga aktiviteter och saker man kan snöa/nörda in sig på. Men efter att ha läst vad andra postat så ser jag ut lite såhär:

Nördigt?
Gillar rollspel
Gillar tv-spel (shooters, wrpg, jrpg, taktik, rytm, musik, racing, fighting, action, adventure, 14 spelmaskiner står framme så att jag lätt kan spela)
Gillar några samlarkortspel (Magic the Gathering och Spellfire)
Gillar några figurslagspel (WH40K och Star Trek Attack Wing)
Gillar superhjältar i serietidningar och på tv och film
Är intresserad av seriemediet som helhet
Gillar Star Trek, Battlestar Galactica, Dr. Who, Star Wars och Babylon 5 (för att nämna de mest kända)
Gillar en bunt leksaksfranchise (Big Jim, AD&D, Masters of the Universe, Star Wars, Monster High och Transformers)
Gillar att bygga med Lego
Ritar, mest superhjältande, scifi och fantasy
Skriver, mest rollspelsmaterial och seriemanus
Läser gärna scifi och fantasy
Har en massa plast och tennfigurer som målas, och till det skapande av det som hör till figurerna som terräng
Det mesta jag gillar samlar jag på
Allmänt nyfiken på allt, men lite extra när det gäller historia, religion, astronomi, paleontologi och spjutspetsteknologi och upptäckter med någon slags baktanke om att jag använder det i serieskapande eller rollspelandet
Lätt övervikt
Kan bära glasögon men behöver det inte
Halvohälsosam
Singel 95% av livet

Onördigt?
Gillar inte tecknat med undantag för enstaka filmer och South Park
Undviker fiktiv media baserat på verkligheten om det finns annat med fantastikinslag
Spelar inte spel på PC
Vardagsmotionerar och kan träna mer när jag har råd och sällskap
Intresserad av mode utan att praktisera det, men har bara 6 t-shirts med nördtryck och 2 av dem var gåvor
Är social i grunden, men inte utspelande och bjuder inte på mig själv och undviker fester
Känner inte att jag är helt insnöad på något speciellt nördrelaterat annat än rollspel och Marvelserier

Sen finns det en massa annat som känns som varken eller.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Fy f***n så avundsjuk jag blir nu :(
Allt du behöver göra för att bli som jag är att samla en bunt bokstavsdiagnoser, vara oförmögen att jobba och umgås med en mycket stor mängd personer som är minst lika galna som du. Samt att leva på typ existensminimum då. Men ja. Jag har mina vänner och mitt rollspelande. Jag är hyggligt nöjd med mitt liv. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Allt du behöver göra för att bli som jag är att samla en bund bokstavsdiagnoser, vara oförmögen att jobba och umgås med en mycket stor mängd personer som är minst lika galna som du. Samt att leva på typ existensminimum då. Men ja. Jag har mina vänner och mitt rollspelande. Jag är hyggligt nöjd med mitt liv. :)
Ok, ok... jag är oavsett avundsjuk på just spelmötes-frekvensen och det faktum att du antagligen skulle hinna spela igenom allt som en annan bara drömmer om.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok, ok... jag är oavsett avundsjuk på just spelmötes-frekvensen och det faktum att du antagligen skulle hinna spela igenom allt som en annan bara drömmer om.
Kanske det. Nu gör jag ju mest saker själv. Med mina 5000+ sessioner av rollspelande bakom mig tycker jag mig kunna klämma ihop något halvdugligt för det mesta. Men visst har man spelat igenom en hel del köpgrejer också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är oxå avundsjuk på Anarchclowns spelfrekvens .

Diagnoser har jag ju samlat ihop ett par men jag är ju inte arbetsoförmögen så den våndan måste jag dras med .

Nu spelar jag 2 ggr i månaden och det är alldeles för lite för att få min fix 😭
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Är oxå avundsjuk på Anarchclowns spelfrekvens .

Diagnoser har jag ju samlat ihop ett par men jag är ju inte arbetsoförmögen så den våndan måste jag dras med .

Nu spelar jag 2 ggr i månaden och det är alldeles för lite för att få min fix 😭
Jo. Det har såklart också att göra med min stora mängd likasinnade. Som nog beror på att jag
1. Bor i centrala Stockholm där det finns rätt mycket folk.
2. Är extrovert till skillnad från rätt många andra nördar och således försöker skaffa mig nya kompisar så fort jag får chansen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Nu tar ju folk upp en massa saker som jag inte tänkte på, som väl då skulle göra mig mindre stereotyp.
Så är det väl med stereotyper/fördomar. De finns för att de är vanliga men ingen bockar i alla.

(Och en del är motstridiga - rollspel associeras både till stillasittande i lägenheter och lajvande i skogen.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Det tycker jag absolut inte , man kan ju vara språknörd t . Jag pratar utöver svenska och engelska 2 andra språk helt flytande samt så är jag utbildad kock så att jag har ett intresse för matlagning är ju ganska uppenbart 😂
Min upplevelse är att språknördar är en ganska separat klass från spelnördar. Precis som sportnördar inte riktigt är samma gruppering. Nördkulturen är generellt intensivt fokuserad på amerikansk och japansk kultur. Amerikanska superhjältar, Star Wars, anime, Game of Thrones, etc. Väldigt lite influenser från eller intresse av kultur från andra länder, och inte heller språken. Men jag kanske har fel?

EDIT: Klingon och Dothraki passar såklart också in.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Min upplevelse är att språknördar är en ganska separat klass från spelnördar. Precis som sportnördar inte riktigt är samma gruppering. Nördkulturen är generellt intensivt fokuserad på amerikansk och japansk kultur. Amerikanska superhjältar, Star Wars, anime, Game of Thrones, etc. Väldigt lite influenser från eller intresse av kultur från andra länder, och inte heller språken. Men jag kanske har fel?

EDIT: Klingon och Dothraki passar såklart också in.
I så fall har jag ytterligare en strike emot att jag skulle passa in. Har ju sett jävligt mycket Hong Kong-film, fransk film, sydafrikansk film med mera genom åren. Att få tag i saker från resten av världen är svårare då de inte alltid är på språk som man behärskar, men finns en översättning så kan den komma med i kulturkonsumtionen. Jag tror inte jag är ensam om detta. Att det alltså är språkbarriären snarare än ovilja som hindrar en från att bredda sig.

P.S.: Apropå det rekommenderas El Hoyo och REC båda varmt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Även här blir jag förvirrad av vad stereotypen förväntas vara. Är inte "svartklädd hårdrockare" väldigt rollspelar-stereotypt?
Det finns sjuuukt många extroverta svartklädda hårdrockare som inte är rollspelare.

Notera också bristen på nörd-t-shirts i beskrivningen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag är en stereotyp byråkrat när jag inte Cormac McCarthyar orcher. Eller skriver om det samma. Rollspel är som alla andra fruktansvärda fetischer folk döljer.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Närsynt och akademiker, i övrigt är jag nog ganska atypisk
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag är en stereotyp byråkrat när jag inte Cormac McCarthyar orcher. Eller skriver om det samma. Rollspel är som alla andra fruktansvärda fetischer folk döljer.
Jag hade hoppats på att du skulle recensera våra nörd-profiler och döma om man kan klassas som nörd eller inte :)

Sen tycker jag det blandas lite fruktsallad här. Nörd handlar väl i sig om att vara uppseendeväckande kompetent (och/eller mer eller mindre besatt) av en viss hobby där rollspel är en av flera. Man kan t.ex. vara rollspelsnörd, datornörd (eller datanörd som folk brukade säga), musiknörd, filmnörd osv där varje hobby i sig inte på något sätt behöver hänga ihop med den andra. Det intressanta är väl att jag inte skulle kalla en fotbollssupport för fotbollsnörd, så det finns fortfarande en inramning kring vilka intressen som definieras som nördiga. Eller är definitionen mer som i "The Nerds Revenge" (vara kille, spela schack, ha utseendet emot sig, aldrig haft en flickvän, oerfaren med alkohol, skratta konstigt eller utmärka sig på andra sätt som inte var fullt accepterat på det glada 80-talet)?
 
Top