Nekromanti Lasersvärd i Star Wars D6

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Finns den någon vettig anledning till att lasersvärden har en svårighet på hela 20, vilket i princip omöjliggör att en Jedi ens ska våga peta på själva handtaget direkt efter karaktärsgenereringen? En trästav har 5, och jag skulle nog vilja påstå att det faktiskt är enklare att anfalla med ett lasersvärd än med en trästav eller åtminstone inte fyra gånger så svårt. Lasersvärdens klinga väger ju nämligen ingenting (förutsatt att de faktiskt består av laser, ljus med andra ord) och kräver alltså knappt någon ansträngning alls att svinga. Faktum är att man inte borde behöva svinga alls, utan att ett handknyck skulle räcka utomordentligt. Har lasersvärden faktiskt ett motstånd av något slag? Eller är det som jag tror att det bara rör sig om en löjlig regelbalansering?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Löjlig regelbalansering [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Husregel !!

Instämmer !
Det låter ju ganska osannolikt att dt ska vara så svårare än att slåss med en trästav elelr liknande.. Sänk svårighetsgraden,tycker jag iaf & frisera till det hela med nån husregel...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Dock kan man ju anta att det är lite otrevligare att fumla med lasersvärd än trästav... :gremwink:


/Dimfrost
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jag kör på dimfrosts linje och antar att svårigheten är satt till den nivån eftersom lasersvärdet är så pass mycket svårare att använda då man inte har råd att vara fumlig och osäker med det. Det räcker med att man snuddar sig själv med vapnet för att man ska göra fatal skada på sig själv. Detta gäller inte för trästavar.

Men om du inte gillar det så är det väl inte mer än att pilla bort tvåan och lägga till en etta i stället. Eller hur?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Men det finns två saker som jag tycker säger att det borde vara svårt att träffa sig själv, dels att lasersvärdet inte har något motstånd så att man har full kontroll på det (om man är något så när tränad med det) och dels att man inte behöver oroa sig om hur man anfaller motståndaren; vapnet slår ju ändå genom hans rustning och vapen som en lödkolv i smör, eller nå. Såvida motståndaren inte har ett lasersvärd han också, men det hör ju till undantagen. Problemet är väl mest att jag tycker att 20 är en extrem överdrivelse. 10 hade liksom varit alldeles tillräckligt överdrivet; mindre än fem för att manövrera svärdet, resten för att vara försiktig. Då hade det inte krävts Lasersvärd 6T för att träffa ungefär hälften av gångerna.

Men... för ren spelbalans är nog 20 en vettig siffra. Lasersvärden är ju rätt duktiga för en Jedi.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Trästav??? Vafalls!

Löjligt och löjligt, jag skulle snarare säga att det är ett lite trubbigt sätt att hantera ett förhållande i spelvärlden. I filmerna antyds det ju att det kräver lång träning för att kunna hantera ett lasersvärd (i senaste filmen ser man ju småbarn som tränar med lasersvärd i början av sin jedi-karriär). Vilken smugglare som helst kan däremot plocka upp en trästav och röja loss. Antagligen har man lagt in den höga svårigheten för att lasersvärd ska vara lite speciella och helst bara hanteras av ägaren. Åtminstone skulle jag tycka att det var lite småskumt om gruppens wookie plockade upp den fallne jedins lasersvärd och började skära upp stormisar.

Ett snyggare sätt vore kanske att koppla lasersvärdet till sin ägare, så att svårigheten blir löjligt hög för alla utom den som tränat länge och väl med svärdet och helst byggt det själv. I filmerna är ju lasersvärd inget man lånar ut, direkt. Då slipper du problemet med färska jedis som träffar en halv gång varje helgfri söndag (jag håller med om att det blir lite frustrerande).

Lite OT: varför blev det en så konstig översättning av originalets "light sabre"?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Trästav??? Vafalls!

"Löjligt och löjligt, jag skulle snarare säga att det är ett lite trubbigt sätt att hantera ett förhållande i spelvärlden. I filmerna antyds det ju att det kräver lång träning för att kunna hantera ett lasersvärd (i senaste filmen ser man ju småbarn som tränar med lasersvärd i början av sin jedi-karriär)."

Men då kan man fråga sig varför det ska vara så. För att det finns en logisk förklaring till det eller för att det är cool, eftersom det automatiskt innebär att Jedi-riddarna måste ha asmycket med erfarenhet med dem? Finns en logisk förklaring till att det är svårt att använda dem kan jag nog svälja det, men om det är så 'bara för att' eller för att det är tufft så är det enligt mig löjligt, både i filmerna, böckerna, serierna, rollspelet och allt annat.

"Åtminstone skulle jag tycka att det var lite småskumt om gruppens wookie plockade upp den fallne jedins lasersvärd och började skära upp stormisar."

Varför? Jag skulle tycka att det var ungefär lika konstigt som att gruppens tjuv plockade upp riddarens magiska svärd i en fantasykampanj. För mig har åtminstone inte lasersvärdet någon annan mening än ett farligt svärd och alltså anser jag att vem som helst kan hantera det. Må så vara att Jedi-riddarna är de som oftast ses med dem men det lär ju bero på att de trots allt tillverkar dem och inte lär ut det till utomstående. Dessutom har de ju kraften som gör det möjligt att tillfoga större skada och parera laserstrålar, så de (eller vem som helst som behärskar kraften egentligen) har ju störra nytta av dem än andra (som inte behärskar kraften).

I böckerna till Star Wars-rollspelet antyds det dessutom på att det finns 'vanligt folk' som också äger och använder lasersvärd, men att det är ovanligt.

"Ett snyggare sätt vore kanske att koppla lasersvärdet till sin ägare, så att svårigheten blir löjligt hög för alla utom den som tränat länge och väl med svärdet och helst byggt det själv.

Alldeles för mycket 'magi' (m.a.o. dålig bortförklaring) för min smak. Jag vill ha konsekvens.

"Då slipper du problemet med färska jedis som träffar en halv gång varje helgfri söndag (jag håller med om att det blir lite frustrerande)."

Jag slipper det ju också genom att sänka svårighetsgraden, vilket vi i min spelgrupp funderat på att göra. (faktum är att vi funderat på att ändra alla närstridsvapens svårighet till 10) Jedi-riddare lär ju bli betydligt mäktigare om lasersvärdens svårighet sänks så pass drastiskt, men å andra sidan är det inte så förbaskat svårt att skjuta ihjäl honom, åtminstone inte om man är flera personer.

"Lite OT: varför blev det en så konstig översättning av originalets "light sabre"?"

Vet inte. Jag har alltid föredragit ljussabel, men eftersom det står lasersvärd i böckerna använder jag mig av den benämningen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Trästav??? Vafalls!

varför blev det en så konstig översättning av originalets "light sabre"?
Jag tror det var för att spelets översättare dels tyckte att stridstekniken påminde mycket mer om tvåhandssvärd än sabelfäktning, och dels för att lasersvärden är raka vilket inte sablar är.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Lasersvärd och andra fåniga regler

"Har lasersvärden faktiskt ett motstånd av något slag? Eller är det som jag tror att det bara rör sig om en löjlig regelbalansering?"

Det är garanterat en oerhört löjlig regelbalansering. Ett lasersvärd är inte svårt att använda i sig, det är dermot vanskligt att använda dem i strid om du inte är tränad eftersom du inte har tillstymmelsen till chans att parera blasters om du inte är Jedi.

Jag skulle tro att de sg 20-regeln balanserar upp den otroligt fåniga regeln att lägga ihop Skill och Sense, vilket ger en gröngöling typ 6D-8D att leka med efter ett kort tag.

En lika fånig regel är att lägga till Control till skadan på 5D. Ett lasersvärd gör 5D - punkt! Det som gör det farligt är att det skär igenom allt som försöker parera klingan.

Jag gillar det gamla SW betydligt bättre än det nya D20, men reglerna för användade av kraften fick de aldrig til (vilket D20 inte heller lyckats med särskilt bra)

//Erik - här har det åskat idag
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Lasersvärd och andra fåniga regler

Jag skulle tro att de sg 20-regeln balanserar upp den otroligt fåniga regeln att lägga ihop Skill och Sense, vilket ger en gröngöling typ 6D-8D att leka med efter ett kort tag.
Tveksamt. I 1st ed fick man inte lägga på någon Sense, men svårigheten var ändå 20.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Lasersvärd och andra fåniga regler

"I 1st ed fick man inte lägga på någon Sense, men svårigheten var ändå 20."

I det Target games' Stjärnornas Krig från 1988 så är det precis som du säger; man använder enbart sitt Lasersvärd-TN vid anfall. Vid försvar kan man dock använda enbart Varseblivning istället för Parera vapen, och då kan man även parera laserbaserade avståndsvapen.

(Den svensköversatta versionen Stjärnornas Krig från 1988 har väl identiska regler med den amerikanska versionen? Det är i alla fall denna svenska version jag utgår från)


Jag läste dock en ganska intressant regel i amerikanska Star Wars D6 2nd edition, under beskrivningen för färdigheten Lightsabre:

"If an attacking character misses the difficulty number (the base difficulty; not their opponent's parry total) by 10 or more, then the character has injured himself with the weapon and rolls damage on himself."

Om man ändrar svårigheten till 10 kan man aldrig misslyckas med 10 och alltså aldrig träffa sig själv. Fast om man ändrar så att det endast krävs 5 i 'negativ effekt' för att träffa sig själv så skulle nog 10 vara en passande svårighetsgrad.

Med svårighetsgrad 10 och 'självträff' på 5 skulle det se ut som följande:<table border=1><tr><td>TN</td><td>Träff</td><td>Miss</td><td>Självträff</td></tr><tr><td>2T</td><td>17,25%</td><td>54,37%</td><td>28,38%</td></tr><tr><td>3T</td><td>62,57%</td><td>33,12%</td><td>4,31%</td></tr><td>4T</td><td>90,19%</td><td>9,57%</td><td>0,24%</td></tr><tr><td>5T</td><td>98,45%</td><td>1,54%</td><td>0.01%</td></tr></table>

Dessa värden tycker jag ser rätt bra ut med tanke på att Träff-chansen sjunker en hel del (och Miss-chansen ökar med lika mycket) med motståndarens det TN som motståndaren avänder för att försvara sig. Självträff-chansen kommer alltid att bestå, vilket innebär att en skicklig typ med 5D i princip aldrig kommer träffa sig själv. En typ med 5D+1 kommer aldrig någonsin att lyckas fummla ihjäl sig själv heller.

Men nu blev jag lite osäker. Är det kanske så att man inte har någon försvarsmöjlighet alls mot ett lasersvärd om man inte har ett lasersvärd själv? Jag vill minnas att Parera vapen är ganska lönlös att använda fast man kan väl använda Ducka, eller? Annars är även det knas för man kan ju faktiskt försvara sig utan vapen mot en beväpnad i en närstrid, även om det är svårt.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Trästav??? Vafalls!

Det där med logik och konsekvens brukar åka överbord rätt fort när vi lirar Star Wars... i mitt gäng brukar det snarare vara så att det som ligger i linje med filmerna och känns rätt är ok. Därav min aversion mot vandrande ryamattor med fotonkirurgiska redskap. Smaken är dock som Darth Maul (delad), och det verkar som om ni har löst det på ett sätt som passar er spelstil. Det är bara att gratulera! :gremwink:

Jag håller med om att svårighetsgrader för närstridsvapen är lite konstigt. Överlag tycker jag inte att närstridsreglerna i SW D6 är så lysande. Jag antar att WEG fastnade i nån slags tanke att närstridsvapen skulle vara "balanserade", dvs lika bra - varför det nu skulle vara så!
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Inte särksilt konstruktivt- men givande för mig.

Okej.
Om man nu accepterar att en laserstråle som far rakt fram helt plötsligt kan upphöra i tomma intet utan att studsa på en ljusreflekterande yta eller interagera med någon annan form av energi så kan man väl acceptera att det av någon outgrundlig anledning är svårt att slåss med dessa underverk.

Själv hatar jag att få svar som dessa. Rollspel handlar inte om verklighet, men vad skall vara verkligt och vad skall vara overkligt i reglerna? -Den eviga rollspelsfrågan. Mitt svar är: Lasersvärd är löjliga och kräver kanske därför löjliga regler.

"I see your schwarz is as big as mine"
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Re: Vem har sagt något om en laserstråle??[NT]

Laser = en ljustråle som endast innehåller en enda våglängd av ljus.

Ljustrålen framställs genom att man låter fotoner av en viss våglängd studsa fram och tillbaka mellan speglar genom ett medium där man utnyttjar den fotoelektriska effekten. Varje foton har en chans att dra med sig en ny identisk foton från mediet varje gång den passerar igenom. Till slut studsar det en jävla massa fotoner fram och tillbaka mellan speglarna. I en av ändarna har man en liten öppning så att några fotoner slipper ut. Dessa fotoner bilder då laserstrålen vars intensitet och riktning är beroende på hur långt och välkalibrerat fotonröret är samt hur bra medium man använder i röret.

Jag antar att det rör sig om laser eftersom det heter "lasersvärd".....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vem har sagt något om en laserstråle??[NT]

"Laser = en ljustråle som endast innehåller en enda våglängd av ljus."

Kellogs = död evangelistisk näringsforskare.

Dessutom är "lasersvärd" en svensk "översättning". Originalet är "light saber", och det kan lika gärna stå för "light" som i få kilo som "light" som i ljus, eller referera till den upplysande effekten av klingan.
 
Top