Nekromanti Laptop-tips

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
ja, $200 = 3000 kr är ju till och med värre än apples priser och de kör ju med $1=€1.

Bara därför är det ju värt att hitta något sätt att privatimportera en till Sverige, särskilt med tanke på nuvarande dollarkurs.


/Marcus som nog hade köpt 2000kr med moms.
Nog för att jag hört att den gått upp till $245, men vad i helvete...


1$=1 euro är f.ö standard inom MMO's, vad det verkar. 12 dollar = 12 euro, wtf?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Inrego.se

äh det är lugnt... tyckte bara det var kul att fler än jag kände till dem...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tror det är det svenska tangentbordet/översättningen som drar upp priset.. + att "hårddisken" i den svenska versionen ryktas bli lite större... och så ska väl svenska Asus göra lite vinst med...

men hoppas jag har fel om priset. Och jag tror att de biter sig själva i svansen om de inte kan hålla nere det ordentligt.

men behöver man inte svenskt tangentbord privatimporterar man såklart...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
men behöver man inte svenskt tangentbord privatimporterar man såklart...
Absolut. Däremot är ju frakten från Amerikatt såpass hög att när jag som privatperson ska skicka efter en enda maskin så hamnar priset "per maskin" likförbannat där kring de svenska priserna.

Det ideala vore ju att hitta nån stolle i storbrittannien eller så som sålde... Frakt inom UE är ju lite mer human.

//Krank, som nog skulle kunna klara siog med engelska tangentbord - annars finns tuschpennor
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Linux-fråga

Nåväl, om jag nu köper mig en Thinkpad med några år på nacken, var kan jag få tag på Linux och vilka slags ordebahdlingsprogram finns för det? Jag erkänner min omfattande okunnighet om just detta operativsystem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: Linux-fråga

Nåväl, om jag nu köper mig en Thinkpad med några år på nacken, var kan jag få tag på Linux och vilka slags ordebahdlingsprogram finns för det?
http://ubuntu.org <- beställ skiva gratis så får du den om ett par månader, eller så tankar man bara ner en iso-fil och bränner med valfritt bränningsprogram. Skivan lämnar du sedan bara i CD-romen medan datorn startar om, så får du testa Ubuntu lite hands-on direkt utan att behöva installera om. Sedan kan du installera om du vill...

Med ubuntu medföljer bl.a OpenOffice, som är nästan 100% kompatibelt med M$Office. Annars finns småprogram som t.ex Abiword etc också.


Ubuntu levereras hursomhelst med sjukt mycket gratis godsaker. Ska man bara surfa, ordbehandla, excell:a, maila och lite annat funkar det bättre än utmärkt.

(Ubuntu är alltså en variant av Linux, det finns inget "rent" linux utan bara olika varianter, s.k "distributioner" eller "distros")
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Linux-fråga

Nåväl, om jag nu köper mig en Thinkpad med några år på nacken, var kan jag få tag på Linux och vilka slags ordebahdlingsprogram finns för det? Jag erkänner min omfattande okunnighet om just detta operativsystem.
Exempelvis:

http://www.ubuntu.org

Eller om du vill ha något med windows-likt,

http://www.kubuntu.org eller
http://www.freespire.org

Office-programsviten Open Office ingår eller installeras över nätet med ett par klick med musen. Den påminner väl mest om Office-paketet före Office 2007.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Linux-fråga

Jag erkänner min omfattande okunnighet om just detta operativsystem.

Jag köpte en brontobok på bokrean för ett par år sedan, som innehåller en omfattande beskrivning/handbok/skola om Linux, inklusive hjälpprogram, och dessutom ett antal CD-skivor med installerbara OS. Det jag vill ha sagt är att det verkar finnas rätt många "lär dig linux"-böcker som säljs i tandem med en linux-cd. Kanske något att leta efter? Fråga på ngn välsorterad bokhandel, eller någon specialbutik för datorlitteratur (finns en under Hötorget, om jag inte minns fel).

För ordbehandling är gratisprogrammet Open Office populärt bland Linuxare, men jag vet inte hur bra det är.

/Sax, som alltjämt kör Windows men i alla fall skäms lite för det
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Linux-fråga

Jag använder mig av OpenOffice och den enda stora nackdel är att en bra svenskordlista saknas, men annars så upplever jag inget negativt gällande OpenOffice, fast det var ju ett tag sen jag hade det installerat på svenska så det kan ha kommit en ny ordlista.
Men överlag så anser jag (min personliga åsikt) att OpenOffice är bättre än MS office, samt så har OpenOffice fördelen att den stödjer flera text format än vad MS office gör, samt håller sig till ISO standarden (om jag mins rätt, är inte så nördig som jag låter.).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Linux-fråga

Du kan få låna min UBUNTU-skiva... eller så beställer du en egen från ubuntu.com. Man kan också ladda ner installationsskivan för att bränna själv. ubuntu är väldigt lättanvänt. Skulle nog rekommendera det för nybörjare framför de flesta andra Linux-distrubutioner.

Jag använder Open Office både på Mac (ok, NeoOffice där, men det är ju nästan samma), Windows och Linux. Det är väldigt kompetent, och har aldrig haft några problem med det. Läs mer på www.openoffice.org ..du kan ju alltid ladda ner det på en windowsburk om du vill testa innan.. Och det ser dessutom ut som Microsoft Office, i stort sätt. Kan man det ena kan man det andra...

Open Office kan matcha Microsoft Office på det mesta, och vissa saker är det bättre på. Som att göra PDF:er till exempel.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Linux-fråga

OpenOffice är skrivet i Java och därför helt Horcos segstartat. Annars går det bra. Det är mer eller mindre en Officeklon.



/Feliath — Textinställningarna leker inte snällt med min PowerBook alla gånger, men annars så
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: Linux-fråga

OpenOffice är skrivet i Java och därför helt Horcos segstartat.
Alltså, grejen är ju bara att M$ Office fuskar genom att kroka tag i en massa grejer M$ redan stoppat in i Windows. Det finns ju en OO quickstartmopjj jag brukar använda, som startas samtidigt som windows och drar ner starttiden för OO till nästan noll till priset av ett par sekunder extra under booten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: Du menar www.ubuntu.com? [NT]

Det gjorde han nog, och det gjorde jag också.

//Krank, alldeles för van vid fiolk som respekterar domännamnens betydelser - com ska ju vara kommersiella grejer
 
Top