Nekromanti Laptop-tips

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Familjen Blixt är trångbodda, så jag har satsat på laptop-datorer hemma. Barnen har fått ett monster med den största skärm som gick att uppbringa, eftersom de också använder den som DVD-spelare i barnkammaren. Men jag är trött på att släpa runt på den, eftersom den inte går ner i min ryggsäck. Jag måste ta barnen på diverse fritidsaktiviteter och därför tänker jag skaffa en <font size="1">liten bärbar</font size> åt mig själv. Jag behöver en maskin på vilken jag kan köra MS Office och surfa trådlöst och som helst är ungefär lika stor som ett svenskt rollspel i A4-format. DVD-spelare är optional.

Några rekommendationer?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Tja, det är ju lite synd att Asus EEE inte kommit till schweden än, annars hade en sån varit en solklar rekommendation... Kostar typ ett par tusenlappar, kör linux och klarar det mesta man vill ha en bärbar till (typ, surfa, mail, skriva dokument, inte de nyaste spelen).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om du bara ska skriva, och vill ha en arbetshäst till laptop, kan du köpa en begagnad IBMThinkpad, tilll exempel HÄR. Jag köpte min T40 där, som jag kör Ubuntu på...

Vill du däremot ha en mer mångsidig bärbar (att man från början får med ett stort urval bra program) som är pålitlig ska du köpa en Macbook. Den kan du såklart köra Office 2008 på, men jag rekommenderar gratis aalternativet NeoOffice eller Apples egna iWork.. (som kostar en småslant)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har en Compac 6510B, som är aningen tunnare än Noir. Den har DVD-spelare, kör trådlöst och klarar Office ypperligt. Paketet kostar ca 6 papp plus moms, passar ypperligt i en helt vanlig ryggsäck och batteritiden är ungefär 4 timmar. Jag kan ta med den till LinCon om du vill peta på den.

En arbetskamrat tyckte att 2.4 kg var för mycket, så han satsade på en Lenovo Thinkpad X61 för i storleksordningen tre gånger så mycket pengar, men då väger den 1,3 kg. Den får jag förmodligen inte låna med mig till LinCon. :gremgrin:

Sen har vi förstås MacBook Air, om man gillar hype.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja den är najs, kommer om ett par månader med svenskt tangentbord, påstås det... typ juni. Den som lever får se. Fin är den i alla fall. We wants it.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
tack för länken till Inrego.

Macbook kostar lite väl mycket för min nuvarande budget. Bortsett från det är den :gremcool:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skulle inte betala så mycket för en dator jag bara skulle skriva och surfa på.. då räcker den HÄR till exempel utmärkt.

Macbook Air, som Krille skojade om, kostar för mycket pengar, om inte mobiliteten är den viktigaste grejen... bär man runt på datorn hela dan är den värd pengarna, annars skulle jag ta den vanliga macbooken.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Tack för länken, men jag vill nog ha mindre än 15"-skärm. Jag såg att det fanns en Thinkpad med en 12"-skärm. Passar mina portabilitetsbehov.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har köpt själv från inrego, som sagt. De är seriösa, och datorn jag fick var i nyskick, och med ett års garanti. Kostade mig 2400 spänn...

De har ju lite olika märken och modeller som du ser.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Min senaste laptop är ytterligare en HP-tillverkad läckerbit. Jag är väldigt nöjd med HPs bärbara datorer då de är robusta och väldigt smarta gjorda ndg batteriplacering, portar, etc.

Även om den är lite dyrare så rekommenderar jag verkligen HP 2510p (Länk). Den är stor som ett Gondica, väger under 1,3kg, bra skärm, mycket bra nätverkskapacitet (den senaste - dyraste - modellen har inbyggt 3g-kort så man slipper en massa kringbös), batteritid på 6h med mellanbatteriet (10h med det större batteriet) och, det som avgjorde för mig, ett fullstorlekstangentbord så man slipper miniräknarknapparna som är vanliga på liknande små laptops.

Om du googlar på namnet så finns det ett flertal recensioner där maskinen rättmätigen hyllas.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Åh fan.. någon som är nöjd med HP, själv har jag bara dålig erfarenhet av hp's bärbara datorer. Och då har vi allt från icke fungerande portar, glapp i tagentbordet som resulterar i att man måste sätta ett sudgummi i ena hörnet på datorn så den står och vickar för att kunna skriva (Och flera av mina vänner har haft samma problem med hp's bärbara).
Lyckades efter många om och men sälja min hp och det är nog det smartartaste jag någonsin har gjort, har besparat mig så många problem.

Där emot gör hp bra skrivare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nix inte Dell:en.. men ett sånt kan man ju köpa till sen.
Fast IBM:en (X40) är nog ett betydligt bättre köp, fast den kostar ju nån tusing mer. Och den HAR tydligen redan WLAN.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja den är najs, har en sån (eller snarare modellen innan) som jobb-PC.. en bra maskin, men förmodligen overkill för Mekanurgs behov.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
den där Marco visade är en DYR hp... de kanske har ojämn kvalitet i de olika segmenten? Fast du kanske hade en dyr du med?

men byggmässigt är iofs min begagnade Thinkpad överlägsen min HP, ja. Och min macbook är även den överlägsen när det gäller byggkvalitet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Hade en hp nc6400 kostade runt 11,5k när jag köpte den. Har sett den modelen och efter följande modeler på flera olika företag där jag jobbat och det är inte ovanligt att anstälda har kommit ner till oss på IT-avdelningen med sina datorer, då det inte går att skriva på dem (glapp i tagentbordet).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Tack för alla tips

Jo, jag tror också att en X40 uppfyller min begränsade krav-spec. Jag hittade nyss en recension från när den var ny för några år sedan och då fick den mycket beröm. Enda invändningen var att skärmen inte klarade grafiktunga spel, men heck, sådant kör vi på barnens monstermaskin.
 
Top