Nekromanti Laptop-tips

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Oj, jag hade ingen aning om att det var smart att köpa begagnade bärbara datorer. Kan man verkligen lita på att batteriet har full kapacitet, till exempel? För batterikapaciteten tenderar väl att avta med tiden?

Annars ser det ju väldigt lockande ut. Jag är själv lite småsugen på en lätt dator (under 1,5 kg, säg, eller i alla fall under 2) som jag kan köra InDesign på och göra små enkla grejer i Photoshop med (alltså inga tunga filter eller så, utan bara små bildredigeringar, men programmet ska fungera utan att vara extremt segt alltså). Gärna utan optisk enhet för att få ner vikten, men med ett så behagligt tangentbord som möjligt. Och alla ultraportabla datorer tycks ju kosta >10k nya, vilket är rätt mycket över min budget.


/Dimfrost
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Oj, jag hade ingen aning om att det var smart att köpa begagnade bärbara datorer. Kan man verkligen lita på att batteriet har full kapacitet, till exempel? För batterikapaciteten tenderar väl att avta med tiden?
Om jag har tolkat Inregos sajt rätt, är datorerna rekonditionerade. Det bör betyda att de har fått ackarna utbytta för gamla sådana är usla.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
någon som är nöjd med HP

Jag är mycket nöjd, jag har både HP och Acer privat (och Acer är inget jag rekommenderar). På jobbet kör vi mest med HP-maskiner och vi har haft noll (!) problem med dem, trots att de släpas runt på mässor, resor och annat.

Däremot har vi några Dell-laptops, där jag tror att fyra av fem har haft problem, bland annat brann moderkortet upp på en!

Dock, jag har bara erfarenhet av HP:s business-maskiner. Konsumentmaskinerna man köper för 4kkr på OnOff kan jag inte alls.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nja. "Inrego lämnar 1 års garanti på all begagnad hårdvara (undantaget batterier i bärbara datorer, där vi garanterar minst 30 minuters batteritid)." Det låter inte överdrivet förtroendeingivande faktiskt.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
den jag fick hade OK batteritid, men eftersom jag ska ha den som resedator så köpte jag till ett nytt batteri också (från min vanliga datorleverantör på jobbet). Kostade 750 spänn...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja så ska det vara, men de har en bra support, så man kan ju bara ringa och fråga...

finns andra firmor som säljer beg-datorer (bl.a. på blocket) men de verkar inte lika seriösa... Jag fick som sagt ett års garanti, + 3 sidor dokumentation/testprotokoll om datorn jag köpt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, det är väl originalbatteriet som sitter i... och det kan man ju inte garantera... men som sagt, ett nytt batteri är inte SÅ dyrt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Åhå ja. Det kan inte vara problem att hitta batterier till inte alldeles splitter nya datorer, då? I övrigt låter det ju som att begagnat är något man bör överväga.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, Thinkpads går det att hitta batterier till i alla fall... både original och kopior. Det är ju typiska "företagsdatorer" som har lång livslängd.

/T
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ok, på mitt förra uppdrag, så var det inte ovanligt att vi hade 3-4 bärbara hp datorer inne för service/veckan på grund av tagentbord eller modekorts fel.

Och angåned Acer så håller jag med dig, det är inget man rekomenderar folk.

//Vicotnik som själv funderar på att köpa sig en bärbar på nytt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Ja den är najs, kommer om ett par månader med svenskt tangentbord, påstås det... typ juni. Den som lever får se. Fin är den i alla fall. We wants it.
Har vi några gissningar på svenska prisuppgifter än?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Där emot gör hp bra skrivare.
Efter att ha fufflat en del med HP's prylar får jag nog säga att de gör hyfsade laptops och helt OK skrivare, men att de är sämst i världen på drivrutiner och stöd. "fire and forget", liksom - med skrivaren får man nån skitpryl som ska vara "mer användarvänlig" men som i praktiken bara gör att man måste jävlas så in i norden bara för att man stoppade i USB-sladden innan man startade installationsprogrammet...

//Krank, bitter över sin HP 3550s kassa drivrutiner, och använder numera drivrutinerna från 3600-serien istället för de är nyare och funkar bättre
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
men att de är sämst i världen på drivrutiner och stöd
Amen!
Jag har en HP magicolor 2400W och fasen vad det fungerar dåligt. I Linux fungerar det inte alls. I windows så fungerar det kanske, om man har tur. När jag under felsökningen installerade om drivrutinerna så blev det värre, och jag har aldrig fått någon riktig fason på det sedan dess, trots ominstallationer och uppgraderingar. Tydligen så har de fullständigt skitit i gränssnittsstandarder och gjort någon special mjukvarulösning som de sedan sparkat ut genom fönstret.

Men själva skrivaren i övrig är klockren.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
"En arbetskamrat tyckte att 2.4 kg var för mycket, så han satsade på en Lenovo Thinkpad X61 för i storleksordningen tre gånger så mycket pengar, men då väger den 1,3 kg. Den får jag förmodligen inte låna med mig till LinCon."

Jag håller med så min är i samma serie (X41, närmare bestämt), är jättebra och kan förmodligen beskådas på Lincon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
drygt tre papp har jag hört, men det kan ju ändras...
Var det inte 199 dollars den skulle gå på? Se'n när blev det 3000:-?

Fan, för 3000 får man ju en helt ok annan bärbar. Det var ju det låga priset i kombination med funktionalismen som lockade mig...
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
ja, $200 = 3000 kr är ju till och med värre än apples priser och de kör ju med $1=€1.

Bara därför är det ju värt att hitta något sätt att privatimportera en till Sverige, särskilt med tanke på nuvarande dollarkurs.


/Marcus som nog hade köpt 2000kr med moms.
 
Top