Lönar det sig att sälja sina Sl-tjänster ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man ser ju att det dyker upp så kallade pay to play games på roll20 titt som tätt ofast i samband med DnD.

Lika ofta diskuteras det om det är moraliskt rätt eller fel att ta betalt för att spelleda dock är jag inte intresserad av dom moraliska aspekterna .

Jag undrar helt sonika att kan det löna sig att jobba som betald SL ?

Jag har sett en youtuber vid namn dawnforgedcast . Hen verkar vara ganska omtalad i DnD sfären vad jag förstått, hen verkar vara en Love hen or hate hen karaktär som gjort en del shady och kontroversiella ageranden. Iaf har hen tidigare och även kanske nu med lyckats försörja sin familj bestående av fru och ett barn på att sälja sin tjänster som Sl på roll20 vad jag förstått ,sedan har ju hen YouTube money och paypal och patreon där hens fans skänker pengar osv som säkert bidrar också .

Jag tror att det belystes att hen fick in runt vad som skulle motsvara 16:000 kronor i månaden på att vara betald SL . Ta mig inte på orden det var väldigt längesedan jag såg hens videos och reddit trådar om hen osv


Jag vet att detta är i Usa och marknaden är betydligt större i Usa men skulle detta ens kunna bära sig här i Europa ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och nej jag tänker inte ge mig in i den betalda sl-branschen utan jag är bara intresserad av huruvida det konceptet skulle fungera här i europa eller ej
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
16000 kronor räcker olika långt i olika delar av Europa, precis som med olika delar av USA. Om man är känd nog (som t.ex. Matt Mercer) så är avstånden och infrastrukturen i stora delar av Europa att det antagligen är lättare att åka runt. Samt många länder har en stor nog befolkning. Men, vi har samtidigt en helt annan språkbarriär mellan länderna. Även inom språk som spanska och engelska så kan dialektala skillnader ge problem, och tack vare amerikansk media så är det bra många fler som vant sig att förstå de stora dialekterna där.

I de flesta Europeiska länder ligger engelska-kunskaperna mycket lägre än här i Sverige. Någon som producerar online-material på svenska har inte bara en liten marknad, utan konkurrerar samtidigt med allt material på engelska. Men material på tyska, franska, italienska, polska, osv har både en större inhemsk marknad och konkurrerar inte med material från USA.

Men, även på svenska skulle det vara möjligt. 400 pers som är villiga att skicka 50kr/månaden via patreon eller liknande är 20000 kronor innan avgifter och skatter. Men inkomsterna är nog snarare flera inkomstkällor, och "många bäckar små" även om resultatet bara är en lite större bäck.

Så svaret, som jag ser det, är "ja, men..."
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Svaret, som jag ser det, är "ja, men..."
Finns det en marknad för det i Europa ?

Utifrån vad jag sett när ämnets lyfts här i Sverige så killgissar jag mig till att den generella uppfattningen är att man inte skall betala för en sl och att det är något av ett asshole move att ta betalt för att spelleda .

Skulle européer ens vara villiga att betala för den här tjänsten på samma sätt som amerikaner är ?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Utifrån vad jag sett när ämnets lyfts här i Sverige så killgissar jag mig till att den generella uppfattningen är att man inte skall betala för en sl och att det är något av ett asshole move att ta betalt för att spelleda .
Det tror jag handlar om att vi i Sverige har lite av en aversion mot pengar. Samma sak som gör att vi inte diskuterar löner, generellt. Dessutom kostar det generellt en symbolisk summa pengar att spela på konvent, som ju blir den enda jämförelsepunkten. Vad kostar det, typ 200 kronor per spelpass, som betalas till konventet?

Dock skulle det ju också göra att många av de som skulle vara potentiell kunder inte skulle betala för att de helt enkelt inte gillar att det tas betalt. Men jag kan samtidigt föreställa mig att den nya generationen D&D-spelare kan ha mer av den amerikanska synen på det, och då skulle de säkert vara villiga att betala om de hade pengarna till det.

Kort och gott: som vilken affärsidé som helst så behöver du nog antingen testa eller göra en ordentlig marknadsanalys. Sedan går spektrumet mellan att du står där med en internationell SL-kedja och att veteranrollspelarna hämtar facklor och högrepar. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det tror jag handlar om att vi i Sverige har lite av en aversion mot pengar. Samma sak som gör att vi inte diskuterar löner, generellt. Dessutom kostar det generellt en symbolisk summa pengar att spela på konvent, som ju blir den enda jämförelsepunkten. Vad kostar det, typ 200 kronor per spelpass, som betalas till konventet?

Dock skulle det ju också göra att många av de som skulle vara potentiell kunder inte skulle betala för att de helt enkelt inte gillar att det tas betalt. Men jag kan samtidigt föreställa mig att den nya generationen D&D-spelare kan ha mer av den amerikanska synen på det, och då skulle de säkert vara villiga att betala om de hade pengarna till det.

Kort och gott: som vilken affärsidé som helst så behöver du nog antingen testa eller göra en ordentlig marknadsanalys. Sedan går spektrumet mellan att du står där med en internationell SL-kedja och att veteranrollspelarna hämtar facklor och högrepar. :)
Där belyser du något , om jag återigen är killig och generaliserar så har amerikaner en kapitalistisk grundsyn och go getter mentalitet som gör att all som går att tjäna pengar på skall man tjäna pengar på medans vi svenskar rent generellt ser det som en styggelse att blanda in pengar i saker och ting.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Man måste också ta höjd för detta med skatter, som ofta är mycket lägre i andra länder än i Sverige.

När jag skriver artiklar för brittiska historiska tidskrifter (okej, jag har skrivit en), så tjänar jag grovt sett hälftens så mycket betalt som för samma mängd text i Sverige. Och den svenska betalningen är då alltså usel. Brittisk skrivarlön med svenska skatter är kort sagt en dålig kombo, och du kan nog råka ut för samma sak här. Ännu en sak du bör kolla upp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
De kulturella skillnaderna är stora inom Europa. Svaret är olika om vi pratar Sverige, eller om vi pratar Europa.

Utöver mentaliteten med ideella föreningar här i Sverige, så har den mesta av rollspelsproduktion varit icke-vinstdrivande, men mycket av det har varit av hög kvalité. Sedan tror jag att flera av de spelstilar som uppstått i Sverige inte funkar lika bra att paketeras som kommersiell produkt. Varför betala mycket för något jag kan få lika bra billigt eller gratis? Det är ju när jag inte kan hitta det gratis (eller väldigt billigt), eller när det som kostar är bra mycket bättre, som jag är villig att betala.

Sedan kanske man vill prova på något nytt, men man vet inte om man kommer att gilla det. T.ex. man är i en grupp som vill prova på superhjälterollspel. Ingen i gruppen vet riktigt hur man skall lägga upp det, och är det värt att jaga tag och köpa böckerna? Då kanske det är värt att plocka in en extern spelledare som håller i 2-3 spelpass så man får prova på. Men, där kommer problem två. Om man inte är aktiv så man är ett känt namn, varför betala för någon som kanske inte håller måttet eller kör en spelstil som man inte gillar. Skulle Seth Skorkowsky säga att han är tillgänglig för att spelleda och det kostar X per timme så är det en helt annat sak än om Kalle Oskarsson (påhittad person för att ha ett okänt namn) säger samma sak.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Jag har svårt att se att det skulle vara lönsamt att köra sl-grejen såvida man inte har ett namn för sig.
Säg Anders Jansson från Hipp Hipp, han skulle eventuellt kunna dra in lite pengar då det är allmänt känt att han gillar att både spelleda- och spela rollspel, men hur många skulle egentligen vara intresserade av att boka in honom för ett gig? Njae, jag tvivlar på lönsamheten, vare sig det gäller Sverige, Europa eller resten av världen. Att hyra in någon för att spelleda är lite som att hyra in en trollkarl på födelsedagskalaset.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De kulturella skillnaderna är stora inom Europa. Svaret är olika om vi pratar Sverige, eller om vi pratar Europa.

Utöver mentaliteten med ideella föreningar här i Sverige, så har den mesta av rollspelsproduktion varit icke-vinstdrivande, men mycket av det har varit av hög kvalité. Sedan tror jag att flera av de spelstilar som uppstått i Sverige inte funkar lika bra att paketeras som kommersiell produkt. Varför betala mycket för något jag kan få lika bra billigt eller gratis? Det är ju när jag inte kan hitta det gratis (eller väldigt billigt), eller när det som kostar är bra mycket bättre, som jag är villig att betala.

Sedan kanske man vill prova på något nytt, men man vet inte om man kommer att gilla det. T.ex. man är i en grupp som vill prova på superhjälterollspel. Ingen i gruppen vet riktigt hur man skall lägga upp det, och är det värt att jaga tag och köpa böckerna? Då kanske det är värt att plocka in en extern spelledare som håller i 2-3 spelpass så man får prova på. Men, där kommer problem två. Om man inte är aktiv så man är ett känt namn, varför betala för någon som kanske inte håller måttet eller kör en spelstil som man inte gillar. Skulle Seth Skorkowsky säga att han är tillgänglig för att spelleda och det kostar X per timme så är det en helt annat sak än om Kalle Oskarsson (påhittad person för att ha ett okänt namn) säger samma sak.
Om vi ser på USA där detta verkar förekomma med betal-sl så finns det ju även där massa gratis alternativ . Dom har ju betydligt fler Brick&mortar gaming stores än tex Sverige där det ofta anordnas adventurers league spel där det i princip bara är att ta sin karaktär och dyka upp , det finns ju i en viss utsträckning även DnD-club på high school och college och university och det finns ju en uppsjö gratis spel på roll20 men ända betalar amerikanerna
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag är lite inne på Lupus linje här, jag tror absolut att det är möjligt men bara om man redan är ett känt namn, antingen som Youtuber eller TikToker eller vad det nu är kidsen gör nuförtiden. Hade säkert också funkat om man har en tillräckligt stor AP-podd, då hade man kunnat börja med att sälja SL-tid som en sidogrej och sen (om man dessutom är bra på det) kunna utöka den biten mer och mer. Alternativt då de som vänder sig till skolor, företag och liknande med 'rollspelsprodukter' men det var väl inte riktigt det vi funderade på här.

För att dra en parallell till bridgevärlden så är det i USA extremt vanligt att köpa en proff-spelare att spela med, allt ifrån VM-nivån till en kväll på den lokala klubben, även om förstås kvalitén och kostnaden är olika. I Sverige förekommer det men det finns så vitt jag vet ingen svensk spelare som lever på det utan att ha sin huvudsakliga inkomst från att spela i just USA.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan det vara nån amerikansk kulturell uppfattning som vi inte har här i Sverige att om man betalar så får man helt enkelt en bättre produkt … att i deras tankebanor så är en sl som tar betalt mer proffsig och håller högre standard på sina äventyr än en vanlig random snubbe på roll20 och därför är man beredd att slänga ut x-antal dollar på en betal-sl ?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om vi ser på USA där detta verkar förekomma med betal-sl så finns det ju även där massa gratis alternativ . Dom har ju betydligt fler Brick&mortar gaming stores än tex Sverige där det ofta anordnas adventurers league spel där det i princip bara är att ta sin karaktär och dyka upp , det finns ju i en viss utsträckning även DnD-club på high school och college och university och det finns ju en uppsjö gratis spel på roll20 men ända betalar amerikanerna
De flesta amerikanare betalar inte. Men de är ca 30 gånger fler än oss Svenskar, och några av deras städer har ett invånarantal som hela vår befolkning. Så en handfull där borta kan fortfarande betyda att de egentligen är mindre villiga att betala för det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De flesta amerikanare betalar inte. Men de är ca 30 gånger fler än oss Svenskar, och några av deras städer har ett invånarantal som hela vår befolkning. Så en handfull där borta kan fortfarande betyda att egentligen är mindre villiga att betala för det.
Det är ju sant att dom är ju betydligt fler än oss så även om en miljon amerikaner betalar för rollspel så är det igentligen en droppe i havet sett till deras befolkningsmängd
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kan det vara nån amerikansk kulturell uppfattning som vi inte har här i Sverige att om man betalar så får man helt enkelt en bättre produkt
Amerikanska medelklassen
a) har mer pengar att använda på hobbies än svensk/europeisk medelklass
b) är mer vana att anlita tjänster och hantverkare - för att sköta pool, trädgård, städning osv. Det är också billigare. Det här med att renovera hemma själv anses lite fint i Sverige, medan i USA ses det lite som att man tar jobbet från hantverkarna.

Detta var tämligen generellt skrivna rader om en stor kontinent med stor mångfald.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Amerikanska medelklassen
a) har mer pengar att använda på hobbies än svensk/europeisk medelklass
b) är mer vana att anlita tjänster och hantverkare - för att sköta pool, trädgård, städning osv. Det är också billigare. Det här med att renovera hemma själv anses lite fint i Sverige, medan i USA ses det lite som att man tar jobbet från hantverkarna.

Detta var tämligen generellt skrivna rader om en stor kontinent med stor mångfald.
Det var även mina tankegångar att amerikaner ser det som att köpa vilken tjänst som helst , typ beställs uber eller betala en poolboy eller vad som helst
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har sett att det finns några i Sverige som säljer spelledartjänster, men har ingen aning om de faktiskt får några uppdrag.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Undrar hur vanligt filmvarianten är i verkligheten med att det hyrs in clowner och trollkonstnärer på födelsedagar, osv, där borta. Men, ja, det finns helt klart en annan kultur att hyra in folk där borta.

Sedan finns det ju en annan sida på myntet. Även om man vill hyra in någon här i Sverige, vart skulle man vända sig? I en upparbetad marknad så finns det kanaler för att få kontakten.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Provade att googla "hyra spelledare".

Den som dyker upp är Jonas Larsson.

Förut har Axel Widén haft en sajt uppe med väldefinierade tjänster och priser. Den verkar emellertid ha försvunnit. Då jag tittade igenom det och räknade lite tyckte jag att det verkade helt rimligt prissatt. Hade jag bott i samma stad skulle jag antagligen försökt få till spelande.

Jag övervägde att försöka få till en helg eller så, med då jag räknade på resa och logi syntes det mig bli för dyrt. Dessutom skulle det förutsatt att boka Axel en hel helg, vilket möjligen hade varit att för stort socialt åtagande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag ser ibland på andra ställen online folk som söker spelledare. Ibland är de ganska specifika: "vi är 4p, vi vill spela varannan tisdag kväll, vi har redan gjort karaktärer, och vi vill spela den här köpta 5e-kampanjen".

Då kan jag tycka att det vore ganska naturligt att dessa 4p bestämmer sig för att det är som (istället för) ett biobesök eller att gå ut att att äta, och att de hade kunnat lägga 250kr/pp, så det blir 1000kr till denna SL (per speltillfälle).

Problemet för SL är att göra detta lagligt. F-skattsedel kan innebära problem att få olika typer av ersättning om man blir arbetslös. Och detta kanske mest är ett extraknäck som tilltalar personer som inte redan har ett fast heltidsjobb. Men om man har F-skattsedel så kan man göra det helt lagligt, och då kan man också köpa prylar man behöver för sitt spelledande skattfritt/momsfritt.

Ett mer under-radarn-alternativ är ju att SL får betalt i natura. Dvs gruppen/kunderna köper regler, äventyr och kanske någon tack-present till SL.
 
Top