Lönar det sig att sälja sina Sl-tjänster ?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Självfallet går det att, med rätt packetering, sälja spelledande. Sverige är liksom proppfullt av meningslösa, self-made "konsulter" med helt idotiska pitchar som tjänar groteskt mycket pengar. Det går vidare att försörja sig på att driva Escape Rooms även i andra rangens svenska städer. Jag känner rentav en person som drev en cateringtjänst med enbart vikingatida och medeltida mat - den föll enligt utsago på grund av dålig managment, inte bristande efterfrågan. Det finns ingen anledning att det inte skulle gå att, i någon form, försörja sig på att sälja rollspelsupplevelser. Frågan är snarare varför man någonsin skulle vilja göra det, och hur man skulle marknadsföra sig och till vilka målgrupper. Min spontana känsla är att den bästa strategin vore att ge det en pedagogisk förpackning, och försöka schmunka pengar av kommunerna för det. Pluspoäng om man lever i en avfolkningsbygd och kan motivera det med att det bygger sammanhållning i kommunen. De du vill targeta är alltså samma snubbar som betalar fantasiljoner för att reklamare ska sätta ihop tveksamma kommunslogans som "Mer än stål och fotboll", "AttrAktiva Mullsjö", "Norrlands Hawaii" och " Södertälyeah!".
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Självfallet går det att, med rätt packetering, sälja spelledande. Sverige är liksom proppfullt av meningslösa, self-made "konsulter" med helt idotiska pitchar som tjänar groteskt mycket pengar. Det går vidare att försörja sig på att driva Escape Rooms även i andra rangens svenska städer. Jag känner rentav en person som drev en cateringtjänst med enbart vikingatida och medeltida mat - den föll enligt utsago på grund av dålig managment, inte bristande efterfrågan. Det finns ingen anledning att det inte skulle gå att, i någon form, försörja sig på att sälja rollspelsupplevelser. Frågan är snarare varför man någonsin skulle vilja göra det, och hur man skulle marknadsföra sig och till vilka målgrupper. Min spontana känsla är att den bästa strategin vore att ge det en pedagogisk förpackning, och försöka schmunka pengar av kommunerna för det. Pluspoäng om man lever i en avfolkningsbygd och kan motivera det med att det bygger sammanhållning i kommunen. De du vill targeta är alltså samma snubbar som betalar fantasiljoner för att reklamare ska sätta ihop tveksamma kommunslogans som "Mer än stål och fotboll", "AttrAktiva Mullsjö", "Norrlands Hawaii" och " Södertälyeah!".
För att inte tala om ”Flen - en kommun”.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Det går vidare att försörja sig på att driva Escape Rooms även i andra rangens svenska städer.
Det här är en grej som är värd att tänka på. Det finns väldigt många överförbara färdigheter mellan att vara spelledare (särskilt om man är inne på att skapa kluriga gåtor samtidigt som man bygger stämning) och att driva escape room. En av mina gamla lajv- och rollspelskompisar driver ett dylikt i Örebro, och det går mig veterligen bra (eller, ja, ingen firma av den arten går ju bra just nu, men på den tiden folk fortfarande var villiga att tränga in sig i små rum gick det bra). Så om man vill tjäna pengar på sina spelledarkunskaper är det värt att tänka på att starta företag i den branschen, särskilt om man också tycker om att meka och bygga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kanske i konstiga delar av landet.

75-80 kr är going raten för en kebabpizza i Malmö.
Här är going rate 100-125 kr för en kebabpizza på som flesta standardpizzerior . Malmö är ju betydligt större än orten jag bor så jag antar att andelen pizzerior per capita är betydligt högre i Malmö vilket gör att dom måste ha lägre priser för att kunna konkurrera med varandra .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Kanske i konstiga delar av landet.

75-80 kr är going raten för en kebabpizza i Malmö.
Då skulle du se mark-up:en på en falafel. 90 spänn är inte onormalt. Minns att 15 kr var ett inte helt ovanligt pris när jag flyttade från Malmö, fast det lär väl vara det dubbla idag?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Då skulle du se mark-up:en på en falafel. 90 spänn är inte onormalt. Minns att 15 kr var ett inte helt ovanligt pris när jag flyttade från Malmö, fast det lär väl vara det dubbla idag?
Ja, trettio spänn är nog standard, men här och var hittar man undantag, typ HumYum på Föreningsgatan och Runda Grillen vid Heleneholmsverket.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju klart att man kan hitta billig pizza och kebab och falafel för 50-60 kr där jag bor också men då är det på farbror achmeds unkna kebabkiosk där fyra kebabflarn och en ensam ledsen pepperoni simmar runt i ett hav av lågbudget tomatsås ovanpå en vidbrännd pizza
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
500 är ju igentligen löjligt billigt om du tänker att ett spelmöte är 4 timmar och all förberedelse och planering som kommer med det spelmötet , det blir en timpeng på 125 kr i timmen det är ungefär vad en lågavlönad person i Sverige tjänar i timmen . Är ni 4 personer så blir det 125 kr per person för att få spela rollspel i 4 timmar .125 kr det är vad en kebabpizza kostar
Det kanske är rimligt pris (jag tycker skatten verkar ha utelämnas ur många beräkningar här) för att producera tjänsten, men det som får det att gå ihop är om det finns tillräcklig marginal när man kollar på differensen mellan vad det kostar och vad folk är villiga att betala. Jag tror inte att tillräckligt många tycker att 500:- per person är rimligt pris för en "okej" spelkväll.

Jag måste trots allt fortfarande äta pizzan. Och jämfört med en biokväll eller en månads HBO så tror jag att 500:- upplevs som för dyrt.

Men kan man "garantera" upplevelsen på något vis, och paketera och marknadsföra det smart så kanske man skulle kunna sälja till kalas, svensexor, kick-off och liknande. Då konkurrerar man med dyrare aktiviteter.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kanske är rimligt pris (jag tycker skatten verkar ha utelämnas ur många beräkningar här) för att producera tjänsten, men det som får det att gå ihop är om det finns tillräcklig marginal när man kollar på differensen mellan vad det kostar och vad folk är villiga att betala. Jag tror inte att tillräckligt många tycker att 500:- per person är rimligt pris för en "okej" spelkväll.

Jag måste trots allt fortfarande äta pizzan. Och jämfört med en biokväll eller en månads HBO så tror jag att 500:- upplevs som för dyrt.

Men kan man "garantera" upplevelsen på något vis, och paketera och marknadsföra det smart så kanske man skulle kunna sälja till kalas, svensexor, kick-off och liknande. Då konkurrerar man med dyrare aktiviteter.
Aha jag misstolkade dig , jag trodde du menade ett paketpris för hela upplevelsen a 500 kr och inte 500 kr person .
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det går vidare att försörja sig på att driva Escape Rooms även i andra rangens svenska städer.
Men kan man "garantera" upplevelsen på något vis, och paketera och marknadsföra det smart så kanske man skulle kunna sälja till kalas, svensexor, kick-off och liknande. Då konkurrerar man med dyrare aktiviteter.
Escape rooms är ju dock ganska olikt rollspeloch kanske mer likt ett brädspel i själva designen. Jag undrar hur många företagskickoffer eller möhippor som lägger in ett pass rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Escape rooms är ju dock ganska olikt rollspeloch kanske mer likt ett brädspel i själva designen. Jag undrar hur många företagskickoffer eller möhippor som lägger in ett pass rollspel.
Företagskickoff skulle jag kunna se göra det som en team building exercise
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Företagskickoff skulle jag kunna se göra det som en team building exercise
Jag tror det skulle funka, men hur många företag skulle köpa det som inte redan hade en hugad spelledare på kontoret? Jag tänker osökt på alla stand-up-komiker som vittnat om att de blivit bokade till firmafester där den enda som egentligen gillar stand-up är den som gjorde bokningen. Resten typ hotar komikern med våld om hen inte lämnar lokalen efter två skämt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Man får väl fint förpacka det till några högt uppsatta företagsledare som spelade rollspel när dom var unga och sen inte kunnat spela. Man dyker upp som SLn med stort S och ger dom en fantastisk spelupplevelse ett par gånger i veckan istället för att gå ut och spela golf. Då kan man nog tjäna sig en hacka men annars är det nog svårt i dagsläget att försörja sig på det. Sen är det nog som många såna här saker att om man är riktigt duktig och börjar smått så kan man nog skala upp sig till folk som är villiga att betala 500kr+ per tillfället men det kommer nog ändå vara en lång period av hundår innan man når dit, om man når dit.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag har fått betalt för att SLa tidigare, men då i demosyfte (så då fick jag betalt av förlaget för att jag representerade) och ska nu göra ett jobb som betald SL (för en privat grupp). Det snabba svaret är såklart att det inte lönar sig, men som frilansare är det aldrig fel med fler potentiella inkomstkällor. Men det är verkligen inga stora summor, men det ska vara tillräckligt för att jag ska kunna lägga jobb för att göra det, men jämfört med att föreläsa (där jag är en billig föreläsare, som max tar Författarförbundets penning) är det långt under det, men satte priset efter vad en region/Sverokdistrikt för att göra besök på platser där folk får testa på rollspel. Men att sälja SL-tjänster är inget jag planerar, utan har bara tagit betalt när jag fått frågan.

Så marknaden är självklart större i USA, men som nämnt ovan skulle du behöva rikta dig mot företag eller liknande (och då ha mer anpassade spelövningar) om du faktiskt vill kunna dra in större summor på det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man kanske kan kombinera det med RUT-berättigad barnpassning?
"Annorlunda kväll för dina 9-13-åringar, än den vanliga barnflickan"
 
Top