Lönar det sig att sälja sina Sl-tjänster ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Provade att googla "hyra spelledare".

Den som dyker upp är Jonas Larsson.

Förut har Axel Widén haft en sajt uppe med väldefinierade tjänster och priser. Den verkar emellertid ha försvunnit. Då jag tittade igenom det och räknade lite tyckte jag att det verkade helt rimligt prissatt. Hade jag bott i samma stad skulle jag antagligen försökt få till spelande.

Jag övervägde att försöka få till en helg eller så, med då jag räknade på resa och logi syntes det mig bli för dyrt. Dessutom skulle det förutsatt att boka Axel en hel helg, vilket möjligen hade varit att för stort socialt åtagande.
Många av dom amerikanska spelledare som jag sett säljer sina tjänster gör detta via digitala plattformar så som roll20 och fantasygrounds och liknande och inte i det fysiska rummet . Det är ju en kostnad som tillkommer om man skulle behöva ta sig till SL eller inhysa SL en hel helg och det kan ju också avskräcka folk möjligtvis 🤔
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser ibland på andra ställen online folk som söker spelledare. Ibland är de ganska specifika: "vi är 4p, vi vill spela varannan tisdag kväll, vi har redan gjort karaktärer, och vi vill spela den här köpta 5e-kampanjen".

Då kan jag tycka att det vore ganska naturligt att dessa 4p bestämmer sig för att det är som (istället för) ett biobesök eller att gå ut att att äta, och att de hade kunnat lägga 250kr/pp, så det blir 1000kr till denna SL (per speltillfälle).

Problemet för SL är att göra detta lagligt. F-skattsedel kan innebära problem att få olika typer av ersättning om man blir arbetslös. Och detta kanske mest är ett extraknäck som tilltalar personer som inte redan har ett fast heltidsjobb. Men om man har F-skattsedel så kan man göra det helt lagligt, och då kan man också köpa prylar man behöver för sitt spelledande skattfritt/momsfritt.

Ett mer under-radarn-alternativ är ju att SL får betalt i natura. Dvs gruppen/kunderna köper regler, äventyr och kanske någon tack-present till SL.
Dom kan ju även göra en cash donation via Swish och kalla det en gåva så det där med f-skattsedel går nog att komma runt och vad jag vet så behöver man inte betala skatt på pengar någon sätter in på Swish heller . Folk säljer ju saker i köp och säljgrupper och tar betalt via Swish hela tiden . Det är ju inget mer som syns på ens bankkonto än att någon Sven Svensson satt in 1000 kr
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Dom kan ju även göra en cash donation via Swish och kalla det en gåva så det där med f-skattsedel går nog att komma runt och vad jag vet så behöver man inte betala skatt på pengar någon sätter in på Swish heller . Folk säljer ju saker i köp och säljgrupper och tar betalt via Swish hela tiden . Det är ju inget mer som syns på ens bankkonto än att någon Sven Svensson satt in 1000 kr
Privatpersoner får ju köpa/sälja tjänster av varandra i begränsad usträckning.
När det gäller prylar får man som privatperson sälja sina egna begagnade prylar - det förutsätts att man inte gör vinst på det.

Men om man är aktiv i en köp/sälj-grupp och tjänar pengar på det, så ska man deklarera det. Risken att bli påkommen kanske inte är så stor, men det har ju hänt.


För den som är student eller inte har några andra inkomster borde detta fungera ganska enkelt om man är semi-proffs-SL.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Privatpersoner får ju köpa/sälja tjänster av varandra i begränsad usträckning.
När det gäller prylar får man som privatperson sälja sina egna begagnade prylar - det förutsätts att man inte gör vinst på det.

Men om man är aktiv i en köp/sälj-grupp och tjänar pengar på det, så ska man deklarera det. Risken att bli påkommen kanske inte är så stor, men det har ju hänt.


För den som är student eller inte har några andra inkomster borde detta fungera ganska enkelt om man är semi-proffs-SL.
Jag är inte så insatt i vilka regler som gäller så tack för förtydligande .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är inte så insatt i vilka regler som gäller så tack för förtydligande .
Och jag länkade bara till en hemsida som Google hänvisade till, så jag kan inte garantera att det är precis så.

Men 1000kr/kund och år medför ju inget arbete alls. Så om 4 spelare hittar en SL, och man kör 5 tillfällen, och SL får 200kr av varje spelare och tillfälle, så är det helt ok.

10000kr/kund och år räcker på samma sätt i praktiken för alla hyrda spelledare jag kan föreställa mig i Sverige. Om varje spelare är beredd att lägga 500kr per speltillfälle, så blir det 20 tillfällen per år.

Hur som helst så känns det inte som att skatteregler eller byråkrati i sig är en ursäkt att inte hitta en SL att betala, eller att försöka sälja SL-tjänst till privatpersoner.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Jag tror det är möjligt men kräver mycket jobb - rekrytering i sociala medier, gruppskapande och online-Slande - och rätt plats med tillräckligt stort underlag. Men det finns trots allt gott om folk numera som vill prova men som inte har någon grupp, kan man hitta en modell där man övertalar dem att betala en slant och få ett sammanhang kan det nog gå. Men det är säkert slitigt och osäkert. Frågan är hur länge det håller och givetvis inkomsten blir, men ja, just i dagsläget tror jag det skulle gå.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Då kan jag tycka att det vore ganska naturligt att dessa 4p bestämmer sig för att det är som (istället för) ett biobesök eller att gå ut att att äta, och att de hade kunnat lägga 250kr/pp, så det blir 1000kr till denna SL (per speltillfälle).
Jag tror ovanstående är typ på banan för en miniminivå. Jag tror att man kanske kan hinna med så mycket som sex spelmöten per vecka, om alla grupper spelar typ samma äventyr/värld. Det innebär 24 timmar spelmöten och 16 timmar prepp, samordning, marknadsföring mm om man jobbar 40 timmar per vecka.

Om man ska få ut den mycket modesta månadslönen 10kkr efter skatt osv måste det in ca 20kkr/mån plus kostnader för olika material och verktyg. Beräknat fyra spelare per möte, och sex möten per vecka, blir det 98 spelartillfällen per månad. Ett spelmöte måste då kosta 205kr+moms, så ca 250kr, per spelare och möte (plus kostnaden för alla böcker spelledaren inte äger, alt en högre avgift för att spelledaren ska ha medel att köpa in grejer).

10000kr/kund och år räcker på samma sätt i praktiken för alla hyrda spelledare jag kan föreställa mig i Sverige. Om varje spelare är beredd att lägga 500kr per speltillfälle, så blir det 20 tillfällen per år.
Ökar vi till 500kr per spelare och möte (inkl moms) så landar vi på en lön efter skatt på lite drygt 20kkr/månad om spelarna finansierar alla övriga omkostnader. Det är en helt ok lön för ett jobb som inte kräver annat än gymnasieutbildning, men jag tror många svenska spelledare har bättre betalda dagjobb.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min tanke är mest - fy fan vad jobbigt att arbeta med att spelleda. Jag kan knappt tänka mig ett jobb som på samma gång är så mentalt och socialt ansträngande. Det känns som att behöva spelleda och leverera en kvalitetsupplevelse till random dysfunktionella människor och grupper hade sappat ut precis all glädje ur spelledandet i Alcubierre-drive-fart.

Det verkar mer attraktivt att jobba som städare, typ, och lär ge minst lika bra betalt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Min tanke är mest - fy fan vad jobbigt att arbeta med att spelleda. Jag kan knappt tänka mig ett jobb som på samma gång är så mentalt och socialt ansträngande. Det känns som att behöva spelleda och leverera en kvalitetsupplevelse till random dysfunktionella människor och grupper hade sappat ut precis all glädje ur spelledandet i Alcubierre-drive-fart.

Det verkar mer attraktivt att jobba som städare, typ, och lär ge minst lika bra betalt.
Man lär ju aldrig vilja spela med sina vänner på fritiden heller...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En sak som definitivt håller mig borta ifrån att ens försöka (utöver personliga moraliska åsikter) är aspekten att när någon har betalat så kräver dom yrkesmässig perfektion , när jag spelleder för mina spelare eller vänner så är det ok om jag missat nån regel och måste bläddra i regelböckerna eller om något blir fel i äventyret och måste gå tillbaka och göra en retcon medans om jag spelleder mot betalning skulle jag känna att kravet på att vara en fucking Matt Mercer skulle hänga över mig som ett tungt mörkt moln .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Min tanke är mest - fy fan vad jobbigt att arbeta med att spelleda. Jag kan knappt tänka mig ett jobb som på samma gång är så mentalt och socialt ansträngande. Det känns som att behöva spelleda och leverera en kvalitetsupplevelse till random dysfunktionella människor och grupper hade sappat ut precis all glädje ur spelledandet i Alcubierre-drive-fart.

Det verkar mer attraktivt att jobba som städare, typ, och lär ge minst lika bra betalt.
Yes, bra betalt lär det aldrig vara.

Fast det där med kvalité och pengar är jag inte så säker på. Man måste så klart hålla en hyfsad nivå men jag gissar att målgruppen lär vara nybörjare så de kan inte ha så höga krav. Skulle tro att barn/ungdomar är en viktig del också. (Ex sägs ju marknaden för professionell träning för barn öka, d.v.s. man slantar upp till ett företag som håller i fotbollsskilan istället för att gå med i en förening.) Skulle tro att det handlar om att skaffa sig en 5-6 koncept och lära sig dem utantill.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Yes, bra betalt lär det aldrig vara.

Fast det där med kvalité och pengar är jag inte så säker på. Man måste så klart hålla en hyfsad nivå men jag gissar att målgruppen lär vara nybörjare så de kan inte ha så höga krav. Skulle tro att barn/ungdomar är en viktig del också. (Ex sägs ju marknaden för professionell träning för barn öka, d.v.s. man slantar upp till ett företag som håller i fotbollsskilan istället för att gå med i en förening.) Skulle tro att det handlar om att skaffa sig en 5-6 koncept och lära sig dem utantill.
1. kan inte nybörjare också ha orelistiska förväntningar som är svåra att leva upp till?
2. Anledningen till att professionell träning ökar för barn är väl främst för att föräldrarna inte har tid eller intresse för volontärarbete, vilket förr var mer socialt påbjudet och för många enda möjligheten att kunna träna fotboll? Det är väl inte helt överförbart på rollspel - eller? Jag hade iaf gärna betalt för mina barns fotbollsträning men hade velat rollspela hade jag sagt att de sjäkva får spelleda (alt hade jag spellet själv, antar jag. Jag hade förvisso också varit ok med att sälja korv och saft på fotbollsmatchen).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min tanke är mest - fy fan vad jobbigt att arbeta med att spelleda. Jag kan knappt tänka mig ett jobb som på samma gång är så mentalt och socialt ansträngande. Det känns som att behöva spelleda och leverera en kvalitetsupplevelse till random dysfunktionella människor och grupper hade sappat ut precis all glädje ur spelledandet i Alcubierre-drive-fart.

Det verkar mer attraktivt att jobba som städare, typ, och lär ge minst lika bra betalt.
Fördelen jag skulle se med att "jobba" som sl är att jag skulle få jobba med något som jag faktiskt tycker är roligt ist för att om man skall ta yrket som du nämner städare stå och torka upp nåns spyor eller skit på en unken mc'donalds toa.

Dessutom så är det betydligt mer skonsamt för kroppen än att städa kontor och trapphus och köpcenter och gud vet vad .

Kör jag två pass om dagen på 4 timmar vardera x 5 dagar i veckan så är det en vanlig 40 timmars arbetsvecka och tar jag 1000 kr per möte så är det 2000 kr om dagen x 5 dagar = 10:000 i veckan x 4,3 veckor på en månad . Det skulle bli en ganska bra inkomst som betydligt överstiger lönen för vad en städare får ut

Skulle jag ist köra ett pass per dag x 1000 kr så är det 5000 i veckan x 4,3 veckor på en månad ,det skulle nog ungefär motsvarar en städarlön men ändå vara en ansenlig summa för att utöva min hobby som jag gör gratis en gång i veckan ändå . Det skulle bli 20 timmar i veckan så det är en ganska bra lön för halvtidsjobb

Sedan förutsätter det ju givetvis att det finns folk som är villiga att betala
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
1. kan inte nybörjare också ha orelistiska förväntningar som är svåra att leva upp till?
2. Anledningen till att professionell träning ökar för barn är väl främst för att föräldrarna inte har tid eller intresse för volontärarbete, vilket förr var mer socialt påbjudet och för många enda möjligheten att kunna träna fotboll? Det är väl inte helt överförbart på rollspel - eller? Jag hade iaf gärna betalt för mina barns fotbollsträning men hade velat rollspela hade jag sagt att de sjäkva får spelleda (alt hade jag spellet själv, antar jag. Jag hade förvisso också varit ok med att sälja korv och saft på fotbollsmatchen).
1. Jo. Det går ju inte att föra i bevis. Jag har aldrig träffat på sådana men de finns så klart

2. Jag har kommit i kontakt med ett semi-professionellt sådant sammanhang - brädspelsträffar för barn. Inget någon skulle kunna leva på men den som höll i det fick en hyfsad slant. Jag gissar att det finns föräldrar som nog kan betala om det är deras barns intresse, speciellt om de inte har kompisar som är intresserade (vilket nog inte är helt ovanligt för genren analoga spel). Tröskeln som förälder att lära sig SLa för den som aldrig spelat rollspel är nog lika stor som för att bli knattetränare. Men jag säger inte att marknaden är stor och inte för särskilt många proffs-SL, men jag funderar kring om någon enda skulle kunna skrapa fram ett levebröd av det. Sen hur länge, det är en annan grej. Det kanske inte är något man orkar med så lång tid. (Jfr för 5 år sen framstod det som orealistiskt att kunna leva på att producera rollspel, idag finns det ändå ett gäng som gör det.)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Inte för att vara snål, men ska jag betala 500:- på ett spelpass så förväntar jag mig mitt livs spelpass! Det ska inte krävas mycket från min sida heller. Tror det i grunden är problemet, hur viktig är spelledaren för upplevelsen egentligen?

Med det sagt skulle jag verkligen vilja uppleva ett spelmöte (en spelledare) som är värd 500:-!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Inte för att vara snål, men ska jag betala 500:- på ett spelpass så förväntar jag mig mitt livs spelpass! Det ska inte krävas mycket från min sida heller. Tror det i grunden är problemet, hur viktig är spelledaren för upplevelsen egentligen?

Med det sagt skulle jag verkligen vilja uppleva ett spelmöte (en spelledare) som är värd 500:-!
500 är ju igentligen löjligt billigt om du tänker att ett spelmöte är 4 timmar och all förberedelse och planering som kommer med det spelmötet , det blir en timpeng på 125 kr i timmen det är ungefär vad en lågavlönad person i Sverige tjänar i timmen . Är ni 4 personer så blir det 125 kr per person för att få spela rollspel i 4 timmar .125 kr det är vad en kebabpizza kostar
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
2. Jag har kommit i kontakt med ett semi-professionellt sådant sammanhang - brädspelsträffar för barn. Inget någon skulle kunna leva på men den som höll i det fick en hyfsad slant. Jag gissar att det finns föräldrar som nog kan betala om det är deras barns intresse, speciellt om de inte har kompisar som är intresserade (vilket nog inte är helt ovanligt för genren analoga spel). Tröskeln som förälder att lära sig SLa för den som aldrig spelat rollspel är nog lika stor som för att bli knattetränare. Men jag säger inte att marknaden är stor och inte för särskilt många proffs-SL, men jag funderar kring om någon enda skulle kunna skrapa fram ett levebröd av det. Sen hur länge, det är en annan grej. Det kanske inte är något man orkar med så lång tid. (Jfr för 5 år sen framstod det som orealistiskt att kunna leva på att producera rollspel, idag finns det ändå ett gäng som gör det.)
Det är ju möjligt att bibliotek eller andra offentliga verksamheter skulle va intresserade av rollspelsevent för barn, och således betala spelledare för att ställa upp, men det skulle ju sannolikt röra sig om one-shots. Det jag ser som svårigheten att jämföra rollspel med fotboll är att i princip alla barn exponeras för fotboll, samt att fotboll förutsätter en ganska hög grad av organisation om det ska finnas faktiska lag och matcher, som mer eller mindre kräver vuxnas inblandning. Barn kan ju från en viss ålder organisera rollspel själv, på konventionellt sätt, men knappast organisera en egen knatteliga på det sätt som är konventionellt idag eller som var konventionellt när det var ideell organisering som var normen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Det är ju möjligt att bibliotek eller andra offentliga verksamheter skulle va intresserade av rollspelsevent för barn, och således betala spelledare för att ställa upp, men det skulle ju sannolikt röra sig om one-shots. Det jag ser som svårigheten att jämföra rollspel med fotboll är att i princip alla barn exponeras för fotboll, samt att fotboll förutsätter en ganska hög grad av organisation om det ska finnas faktiska lag och matcher, som mer eller mindre kräver vuxnas inblandning. Barn kan ju från en viss ålder organisera rollspel själv, på konventionellt sätt, men knappast organisera en egen knatteliga på det sätt som är konventionellt idag eller som var konventionellt när det var ideell organisering som var normen.
Tja, vi får väl enas om att vara oense här. Men jag är med på att man behöver ha ruljangs på spelarna, de stannar nog inte med dig så länge. Men vi kanske pratar om olika nivåer? Jag spekulerar kring om några enstaka personer i Sverige skulle kunna leva på att SLa en tid nu under rollspelens andra guldålder, förmodligen till usel lön - inte om det kan bli ett yrke som fotbollstränare (vilket det självklart aldrig kan).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Sprang nyss på den här på Facebook: dndvisby.se
Konexten var faktiskt en person som skrev att de ville hyra en SL för "prova-på". Men säger så klart inget om omsättningen.
 
Top