Nekromanti Låt oss skriva explicit politiska rollspel!

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Zadrith;n118518 said:
Jag har ångrat mig och tror att jag trots allt tänker försöka få ihop ett bidrag

Namn: Motstånd

Koncept:
På grund av den ökade invandringen, ett par attentat som kopplas till muslimska terrorister och lågt valdeltagande vinner sverigedemokraterna valet 2018 och genom hot och trackaserier även valet 2022. Sedan blir det inga fler val för innan år 2026 har Sverige förvandlats till en fascistisk enpartistat som blir allt mer lik nazityskland (eftersom jag tror att det är det som många ledande sverigedemokrater vill även om de förstår att det inte är en bra ide att säga det högt).
Rollpersonerna spelar motståndsmän som bekämpar regimen genom propaganda och väpnade aktioner.

Scenarioförslag:
Fritagningar, Sabotage och kanske en längre kampanj där syftet är att bevisa att de terroraktioner som ledde till att SD vann valet 2018 utfördes med SDs vetskap och stöd.
Med en twist på slutet att det inte finns någon konspiration, never attribute to malice that which is adequately explaine by stupidity. Krystade konspirationer gjorde ju knappast V for vendetta filmen bättre.
En bättre poäng enl. Mig att rädda människor fattar överilade beslut.
Sen kan ju rollpersonerna agera hisorieförfalskare och få det att framstå som om bomben i tunnelbanan var ett ver av SDU för att i sin tur installera sin egen regim. Och plöttsligt har man ett intressant dilemma om det rätta i att bekämpa ondskan med dess egna medel och huruvida Nietzsche hade rätt då han sa att den som slåss mot monster själv riskerar att bli ett.
Eller så kan man göra en tårfylld actionfilm med Mark Wahlberg med gråtande örnar och flaggor som fladdrar i slow motion till stråkmusik.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
obak;n118533 said:
Eller så kan man göra en tårfylld actionfilm med Mark Wahlberg med gråtande örnar och flaggor som fladdrar i slow motion till stråkmusik.
Jag har svårt att tolka ditt inlägg som särskilt konstruktivt. Du får gärna kritisera och kommentera på spelen som skapas i tråden men att kritisera spelets existensberättigande hör inte hemma i den här tråden. Förklara dig.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Jag ifrågasätter inte exstensberättigandet utan utförandet.

Som jag skrev i tråden som föranledde denna så tycker jag onte att man behöver demonisera när man skriver politiskt eftersom det bland annat är att göra sitt syfte en björntjänst..

Mirt avslut var en referens till filmen Shooter som är en bra konspirationsaction men som slutar dåligt och är tänkt som ett lite smålomiskt illustrerande av faran med att inte beakta Hanlons rakblad.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
obak;n118559 said:
Jag ifrågasätter inte exstensberättigandet utan utförandet.

Som jag skrev i tråden som föranledde denna så tycker jag onte att man behöver demonisera när man skriver politiskt eftersom det bland annat är att göra sitt syfte en björntjänst..

Mirt avslut var en referens till filmen Shooter som är en bra konspirationsaction men som slutar dåligt och är tänkt som ett lite smålomiskt illustrerande av faran med att inte beakta Hanlons rakblad.
Jag tror jag förstår vad du är ute efter och även om jag nog fortfarande kommer att ha en liknande intrig så ska jag tänka efter en extra gång så det inte blir överdrivet konspiratoriskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
obak;n118559 said:
Jag ifrågasätter inte exstensberättigandet utan utförandet.

Som jag skrev i tråden som föranledde denna så tycker jag onte att man behöver demonisera när man skriver politiskt eftersom det bland annat är att göra sitt syfte en björntjänst..

Mirt avslut var en referens till filmen Shooter som är en bra konspirationsaction men som slutar dåligt och är tänkt som ett lite smålomiskt illustrerande av faran med att inte beakta Hanlons rakblad.

Ok!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Lycka till, det behövs mer nutidsäventyr med politisk prägel, gör bara inte not-SD till james-bond skurkar bara så tror jag du vinner mer i slutändan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,456
Zadrith;n118518 said:
Jag har ångrat mig och tror att jag trots allt tänker försöka få ihop ett bidrag

Namn: Motstånd

Koncept:
På grund av den ökade invandringen, ett par attentat som kopplas till muslimska terrorister och lågt valdeltagande vinner sverigedemokraterna valet 2018 och genom hot och trackaserier även valet 2022. Sedan blir det inga fler val för innan år 2026 har Sverige förvandlats till en fascistisk enpartistat som blir allt mer lik nazityskland (eftersom jag tror att det är det som många ledande sverigedemokrater vill även om de förstår att det inte är en bra ide att säga det högt).
Rollpersonerna spelar motståndsmän som bekämpar regimen genom propaganda och väpnade aktioner.

Scenarioförslag:
Fritagningar, Sabotage och kanske en längre kampanj där syftet är att bevisa att de terroraktioner som ledde till att SD vann valet 2018 utfördes med SDs vetskap och stöd.
Grym ide - särskilt roligt att botanisera i folfolkhemsfascism och ondskans banalitet.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Skrev rätt mycket på reglerna till motstånd igår (kommer att bli svårt att hålla sig till åtta sidor :-/ ). Mitt mål är att göra ett spel där man kan köra olika typer av äventyr och att det ska gå att spela som ett vanligt rollspel även om det har ett politiskt budskap och jag kommer nog att göra en mer omfattande version efter att utmaningen tagit slut den 3:e. Systemet kommer att vara baserat på Open D6. Jag blev klar med rollformuläret i går vilket jag bifogat och gärna tar emot synpunkter på.
 

Attachments

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag kommer inte att bli klar med mitt bidrag till på lördag men budskapet i inledningsposten är lite tvetydig. två veckor från en måndag borde innebära att deadlinen är den 5:e?

Är det någon som kommer att ha något att presentera den 3:e eller är det fler än mig som gärna hade sett att man fick lite längre tid på sig att bli klar?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
Jag kommer att presentera på lördag men den 5:e är fortfarande deadline!

Jag ska posta början på mitt lir ikväll här i tråden :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Fan, jag skulle ju grävt upp det gamla Angelis-projektet, där man spelar goda nazister som belägrar himlens portar... Jag kände alltid att det som lockade mig mest med projektet var just att... man som spelare liksom skulle påverkas till att förstå att även nazister är människor. Som har fel och gör fruktansvärda saker ibland, men också människor. Jag skulle fortfarande vilja göra ett sånt spel. Nu lär jag knappast hinna den här vändan eller så, men jag ska fortsätta fundera.

Jag undrar om man skulle kunna göra rollspel av normaliseringsprocessen också. Lite The Wave men i rollspel. Jag hade ju en tanke med det både i Midnatt (som skulle handla om monsterjägare som gjorde alltmer monstruösa saker) och i Terror (som skulle handla om magiker som var tvungna att eskalera sina offer hela tiden för att få magin att fungera). Det skulle också kunna göras politiskt tänker jag, och väldigt aktuellt genom SD's framgångar och den normaliseringsprocess som skett kring deras åsikter.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag skrev ett konventscenario till ett konvent i Malmö för ett par år sedan.
Spelarna vaknade upp i en tångvagn i Leningrad 1919 helt nakna och med en tatuering på armen. Texten löd "1919: Likvidera Vladimir Illitj Uljanov". Spelarna var av olika härkomst och när de hade mördat Lenin under ett tal så somnade dom och vaknade igen, då i ett buskage utanför ett lyxigt universitet. Då löd texten "1928 Likvidera Robert Oppenheimer". Så fortsatte det.
Varje gång spelarna slog dubbelt på 2t6(vilket var ett hemmasnickrat system) så fick de en en lapp ur en hög. Varje lapp fanns ett minne. Sakta men säkert förstod spelarna att de var nazister/fascister. Till en början så antog de att de kämpande för något gott och gjorde dåden med glädje. När de vaknade i ett skjul på en ö i östersjön utanför en lyxigt semesthotell och deras tatuering löd "1952: Beskydda Josef Mengele" och att han skyddades av trupper med uniformer med svenska-emblem och hakkors så fattade de plotten och fick typ panik.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Åh! Nu kom jag på det! Jag borde skriva en Quick Start-variant av The Fof of War som heter The Dog of War där man spelar legosoldater. Välj ett uppror under Arabiska Våren. Välj sida. Börja kriga. Eller spela menar jag. Man skiter i FoW:s episoder och börjar mitt i handlingen.

Shit, kan bli hur tungt som helst. Och oerhört otäckt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag fick just ett toklass med extra arbete/ansvar på jobbet, så jag duckar ur det här helt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Cassius;n119938 said:
Jag skrev ett konventscenario till ett konvent i Malmö för ett par år sedan.
Spelarna vaknade upp i en tångvagn i Leningrad 1919 helt nakna och med en tatuering på armen. Texten löd "1919: Likvidera Vladimir Illitj Uljanov". Spelarna var av olika härkomst och när de hade mördat Lenin under ett tal så somnade dom och vaknade igen, då i ett buskage utanför ett lyxigt universitet. Då löd texten "1928 Likvidera Robert Oppenheimer". Så fortsatte det.
Varje gång spelarna slog dubbelt på 2t6(vilket var ett hemmasnickrat system) så fick de en en lapp ur en hög. Varje lapp fanns ett minne. Sakta men säkert förstod spelarna att de var nazister/fascister. Till en början så antog de att de kämpande för något gott och gjorde dåden med glädje. När de vaknade i ett skjul på en ö i östersjön utanför en lyxigt semesthotell och deras tatuering löd "1952: Beskydda Josef Mengele" och att han skyddades av trupper med uniformer med svenska-emblem och hakkors så fattade de plotten och fick typ panik.
Ver det nån sorts tidsresehstoria?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
HELVETE! Mitt helgschema slaktades av jobb och om ingen misstycker så skulle jag vilja förlänga skrivtiden med två veckor! Nytt slutdatum: måndag den 19:e och då jävlar!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Jag misstycker absolut inte. Jag började litegrann men det rann ut i sanden. Ska försöka skriva klart tills den 19:e, men fan vet.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag hade en idé om "Betongens barn" som skulle utspela sig i Stockholm på 70-talet, med Nationalteatern-känsla.

Annars, ett rollspel där varje äventyr slutar med att Olof Palme blir mördad?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
Min första vecka i Kambodja går mot sitt slut, januari är enligt utsago den svalaste månaden men hettan, dammet och smuttsen ligger som en kvävande filt över hela phnom penh. Igår kväll kom jag hen från en dyster dag på massgraven Choung Ek och röda khmerernas tortyrfängelse Toulsleng och fann forumet i fullt inbördeskrig. Detta har inspirerat mig till ett rollspelsprojekt om hur revolutioner degenererar, spårar ur och börjar äta sina egna barn.
Jag skall kalla projektet, Älskade Moder

Tror ni forum för levande historia vore intresserade?
 
Top