Nekromanti Låt oss skriva explicit politiska rollspel!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,791
Location
Stockholm
I föregående tråd drar jag slutsatsen att få svenska rollspel har som huvudfokus att kommentera/dissikera/diskutera/problematisera vår aktuella samtid och samhälle, tråkigt! Låt oss därför göra en kraftsamling och skriva en uppsättning kortare spel och/eller scenarion som direkt relaterar till dagens aktuella problem och frågor!
Att behandla aktuella frågor kräver respekt och research och jag hoppas att det kan få vara OK att utforska ämnen och frågeställningar vi inte nödvändigtvis är experterpå genom vårt spelskrivande. I den här tråden måste därför alla som läser antaga att de som skriver inte har för avsikt att förminska/diskriminera/förlöjliga/etc något ämne och att författarna gärna emottager tips och råd om de någon gång snubblar ut på skakig mark. Alla åsikter, ideologiska infallsvinklar och uttryck som forumet och svensk lag tolererar är välkomna!

Deadline: två veckor från måndag, den 3e oktober.
Omfattning: max 16 st A5-sidor inklusive omslag och baksida.

Vilka vill haka på? Pitcha er spelide och jobba så mycket som möjligt med skrivandet direkt här i tråden!

Har ni förslag eller tankar om upplägget så skriv här!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag håller på med en kampanj, en chronopia-stöld. Det ligger en stor stad på kontinenten. Alla vill dit, för där är livet bättre än utanför. Migrationen förstör resten av kontinenten, skapar krig och svält, förvandlar nationer till enorma rövarband. Staden är redan infiltrerad av hundratals fientliga intressen som själva vill styra den och förvalta välståndet.

Kanske någon form av samtids-satir/kritik... får jag vara med?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,830
Location
Göteborg
Okej. Jag har ett som har varit halvskrivet och en idé till ett Psychodramescenario jag tänkt skriva. Jag spenderar dock en stund varje dag med att skriva på Knivsegg, men jag ska försöka få loss lite tid att skriva på dessa också, så att jag kan få klart något till 3:e Oktober.

Spelidé: Sam
Det här spelet är inspirerat av filmen Brazil och lite andra filmer och böcker. Huvudpersonen Sam är en drömmare som är fast i ett meningslöst jobb med familj och vänner som tycker att livet går ut på att göra karriär, köpa en bostadsrätt och nätverka.

Scenarioidé: Återvändaren
Det här ska vara ett scenario till Psychodrame som jag tänkt ha med till Indierummet på GothCon nästa år. Huvudpersonen är en kille som åkt till Syrien för att ansluta sig till IS och sedan lämnat dem och återvänt. Andra rollpersoner är hans familj och hans vänner. Det här är bara en idé jag fått. vet inte om den blir för enpersonfokuserad. Psychodrame fungerar bäst när alla kan knytas till det centrala problemet.

---

Jag vet inte hur direkt politiska dessa är. De tar upp samhällsfrågor litesådär, men inget av dem kommer att föreslå lösningar. Mitt problem med att skriva direkt politiska rollspel är nog att min centrala politiska övertygelse är att på det stora hela så är det bättre i världen idag än det var förr, och det håller på att bli ännu bättre i framtiden om vi bara fortsätter såhär. Och precis som att det är svårt att göra spel av utopier så är det svårt att göra ett spel om framtidsoptimism.

---

Sedan har jag ju mer politiskt drivna spelkoncept som grundar sig i konflikter mellan ideologier som legat i bakhuvudet länge, men jag tror att de är lite för stora för att få klart på två veckor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Sjukt kul koncept. Många av de roligaste, intressantaste och/eller mest tänkvärda verken (film, böcker, serier, konst, pjäser, etc...) är ju gjorda som granskningar, satirer eller kritik av rådande politiskt klimat och samhällsordning.

Jag får se hur det rimmar med belastningen i nya jobbet, men nått äventyr/äventyrsplats till Mutanter och Manicker/Mutant känns rätt troligt för mig del.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,830
Location
Göteborg
Också: Det var alldeles för länge sedan vi hade en spelmakarutmaning här på forumet. Bra initiv!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Kul koncept men på tok för lite tid för att jag ska hinna vara med även om jag har ett par idéer
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hinner inte.
Annas hade jag gärna skrivit ett spel om att fly från DDR. Östberlin, 1968.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,791
Location
Stockholm
slanfan;n116407 said:
Jag håller på med en kampanj, en chronopia-stöld. Det ligger en stor stad på kontinenten. Alla vill dit, för där är livet bättre än utanför. Migrationen förstör resten av kontinenten, skapar krig och svält, förvandlar nationer till enorma rövarband. Staden är redan infiltrerad av hundratals fientliga intressen som själva vill styra den och förvalta välståndet.

Kanske någon form av samtids-satir/kritik... får jag vara med?

Klart du ska vara med! :)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,185
Arfert;n116464 said:
Hinner inte.
Annas hade jag gärna skrivit ett spel om att fly från DDR. Östberlin, 1968.
Attans!
Hade annars sett fram emot ditt och kranks adaptions crossover av Atlas Shrugged och Das Kapital
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,683
Location
Eslöv
Genesis;n116415 said:
Scenarioidé: Återvändaren
Det här ska vara ett scenario till Psychodrame som jag tänkt ha med till Indierummet på GothCon nästa år. Huvudpersonen är en kille som åkt till Syrien för att ansluta sig till IS och sedan lämnat dem och återvänt. Andra rollpersoner är hans familj och hans vänner. Det här är bara en idé jag fått. vet inte om den blir för enpersonfokuserad. Psychodrame fungerar bäst när alla kan knytas till det centrala problemet.
Skitgjutet. Gör medspelarna till flickvännen som inte visste att han stack, han var bara borta en dag, en av föräldrarna/syskon/etc och kanske bästa kompisen.

Om man låser det i tid och rum (säg att rollspelet utspelar sig under ett gruppsamtal hos socialen eller nåt) så blir det lättare att ha kvar även "sido-karaktärerna" i intressanta roller.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,791
Location
Stockholm
Genesis;n116415 said:
Det här är bara en idé jag fått. vet inte om den blir för enpersonfokuserad. Psychodrame fungerar bäst när alla kan knytas till det centrala problemet.
Kör enpersonfokuserat! Att köra en huvudperson är awesome för alla och ger utrymme att köra en djup och komplett historia på ett speltillfälle! Funkar f ö perfekt i Psychodrame-style-spel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,791
Location
Stockholm
Jag skriver ett spel om vad jag tänker mig att det innebär att fly och som fokuserar på att utforska tipping points mellan när det är värt och möjligt att stanna kvar. Spelmekaniskt har jag en bild framför mig av ökande brister som medför konsekvenser och gradvis ökar incitamentet att lämna platsen en befinner sig på.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,791
Location
Stockholm
Genesis;n116415 said:
Jag vet inte hur direkt politiska dessa är. De tar upp samhällsfrågor litesådär, men inget av dem kommer att föreslå lösningar. Mitt problem med att skriva direkt politiska rollspel är nog att min centrala politiska övertygelse är att på det stora hela så är det bättre i världen idag än det var förr, och det håller på att bli ännu bättre i framtiden om vi bara fortsätter såhär. Och precis som att det är svårt att göra spel av utopier så är det svårt att göra ett spel om framtidsoptimism.

Så länge frågorna står i något sånär fokus så är det helt godkänt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Attans!
Hade annars sett fram emot ditt och kranks adaptions crossover av Atlas Shrugged och Das Kapital
Atlas Shrugged är jag totalt ointresserad av. Har aldrig läst och kommer inte att göra det heller. Så jag måste göra dig besviken.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,683
Location
Eslöv
Arfert;n116598 said:
Atlas Shrugged är jag totalt ointresserad av. Har aldrig läst och kommer inte att göra det heller. Så jag måste göra dig besviken.
"Boken är över 1200 sidor lång..."
Omfg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
obak;n116536 said:
Attans!
Hade annars sett fram emot ditt och kranks adaptions crossover av Atlas Shrugged och Das Kapital
Tyvärr är jag alldeles för oinsatt i ekonomisk teori - och för ointresserad av att sätta mig in tillräckligt djupt i dylik - för att kunna ta mig igenom Das Kapital... =)

Jag läste en intressant artikel häromdagen som menade att Marx var mycket bättre som diagnostiker av kapitalismens inbyggda svagheter än han var som lösningskonstruktör. Det ligger något i det, tänker jag. Påminde mig också vad jag känner inför Naomi Klein, vars böcker Chockdoktrinen och No Logo gör bra verklighetsbeskrivningar men slirar lite på delar av analysen och har lösningsförslag som är rätt märkliga.

Jag vet inte om jag har någon politisk skrift jag skulle vilja göra rollspel av, faktiskt. Är ingen dogmatiker; har ingen politisk skrift eller tänkare jag är tillräckligt förtjust i.

Jag undrar iofs om Sam Harris' föreläsning om den "fria viljan" skulle gå att göra något slags rollspel om. Öht skulle jag gilla att göra rollspel som propagerar för tanken att den "fria viljan" inte finns annat än som lokal subjektiv upplevelse och att allt typ egentligen är deterministiskt. Fattar inte riktigt hur det skulle kunna bli kul rollspel, bara. Jag skulle också vilja göra något mer med memer och memetik.

Klasskamp är ju alltid aktuellt. Det vore coolt att göra ett modernt klasskampsrollspel. Fokusera på olika sätt att bekämpa den liberala och prokapitalistiska hegemonin och bryta sig ur den liberala åsiktskorridoren (där allt som inte är liberalt är "barnsligt" eller "orealistiskt" eller "kommunism"). Fast jag skulle nog inte kunna göra det utan att lyfta in övernaturligheter och urban fantasy, och det riskerar att vattna ur konceptet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Inte min idé, men den förtjänar att tas upp igen, eftersom jag genuint vill spela detta. Enter världens enklaste Apocalypse World-hack:

Ta Apocalypse World, döp om det till "Apocalypse Africa" eller "Kivu World", förlägg det till östra Kongo i nutiden, byt ut alla namn, förbjud Quarantine, Marmot, Macaluoso och Space Marine Mammal, och ersätt "Open your brain" med "Follow the money". Färdigt!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag har ångrat mig och tror att jag trots allt tänker försöka få ihop ett bidrag

Namn: Motstånd

Koncept:
På grund av den ökade invandringen, ett par attentat som kopplas till muslimska terrorister och lågt valdeltagande vinner sverigedemokraterna valet 2018 och genom hot och trackaserier även valet 2022. Sedan blir det inga fler val för innan år 2026 har Sverige förvandlats till en fascistisk enpartistat som blir allt mer lik nazityskland (eftersom jag tror att det är det som många ledande sverigedemokrater vill även om de förstår att det inte är en bra ide att säga det högt).
Rollpersonerna spelar motståndsmän som bekämpar regimen genom propaganda och väpnade aktioner.

Scenarioförslag:
Fritagningar, Sabotage och kanske en längre kampanj där syftet är att bevisa att de terroraktioner som ledde till att SD vann valet 2018 utfördes med SDs vetskap och stöd.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Vad är viktigt vad gäller regler för rollspel med politisk bakgrund eller någonstans där i gränslandet? Jag har långt innan denna tråd skapades, spånat på ett projekt vid namn "55 dagar", vilket kräver en hel del gruppledning, projektledning och social konflikthantering mellan rollpersoner och spelledarpersoner. Just nu vet jag inte hur jag ska lösa detta i regler som fungerar bra och hyfsat enkelt att använda sig utav.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Zadrith;n118518 said:
Jag har ångrat mig och tror att jag trots allt tänker försöka få ihop ett bidrag

Namn: Motstånd

Koncept:
På grund av den ökade invandringen, ett par attentat som kopplas till muslimska terrorister och lågt valdeltagande vinner sverigedemokraterna valet 2018 och genom hot och trackaserier även valet 2022. Sedan blir det inga fler val för innan år 2026 har Sverige förvandlats till en fascistisk enpartistat som blir allt mer lik nazityskland (eftersom jag tror att det är det som många ledande sverigedemokrater vill även om de förstår att det inte är en bra ide att säga det högt).
Rollpersonerna spelar motståndsmän som bekämpar regimen genom propaganda och väpnade aktioner.

Scenarioförslag:
Fritagningar, Sabotage och kanske en längre kampanj där syftet är att bevisa att de terroraktioner som ledde till att SD vann valet 2018 utfördes med SDs vetskap och stöd.

Filmtiteln Fatherland svävar förbi sinnet så mitt förslag till din rollspelstitel är Fosterlandet.
 
Top