Nekromanti Låt oss skriva explicit politiska rollspel!

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,318
Location
Göteborg
obak;n143116 said:
Min första vecka i Kambodja går mot sitt slut, januari är enligt utsago den svalaste månaden men hettan, dammet och smuttsen ligger som en kvävande filt över hela phnom penh. Igår kväll kom jag hen från en dyster dag på massgraven Choung Ek och röda khmerernas tortyrfängelse Toulsleng och fann forumet i fullt inbördeskrig. Detta har inspirerat mig till ett rollspelsprojekt om hur revolutioner degenererar, spårar ur och börjar äta sina egna barn.
Jag skall kalla projektet, Älskade Moder

Tror ni forum för levande historia vore intresserade?
Låter superintressant! Förstår inte vad den där statliga historiemyndigheten har med det att göra men om du kunde få dem att intressera sig för rollspel så vore det också bra. Själv kommer jag hur som helst vara intresserad att se vad det blir av det, tänker att något slags samberättande kanske med något som liknar best-kommandot i svart av kval? Att spelarna kan ge kommandon till varandra om hemska saker deras rollpersoner ska göra, och du kan välja att inte följa det men då tappar du också i status inom gruppen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Skriva ett rollspel för Forum för levande historia tror jag är en fullt framkomlig väg att tjäna en slant på rollspel, även om just deras kommunism-projekt är färdigt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,184
Fantastisk bra förslag, jag har tittat på sakval och tror du kan vara inne på helt rätt spår, dessvärre är jag jättedålig på att spela öppet och sårbart och hade tänkt mig något mycket crunchigare, men jag tror du har en jättebra ide här. Måste försöka få ihop en lämplig grupp bara att först provspela sakval med!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,184
Jag vill förtydliga mig varför jag drog in Fflh i det här.
Som jag hoppas många redan vet så var ju den svenska vänstern ett av dom få utlänska grupperna som hade någon som hellst kanal in i det slutna demokratiska kampuchea.
Jan Myrdal och Co gjorde en expedition genom landet och kunde efter fullgjort värv konstatera att man bara sett välnärda bönder och lyckliga barn och knappt en enda soldat, att bskräckhistorierna som läckt ut via flyktingar och avhoppare sålunda bara var amerikansk propaganda, kraftiga öveedrifter och rena lögner. Myrdal och den svenska regeringen var drivande i att få röda khmerernas regim legitimerad och så sent som 1998 när USA ville börja inleda processer mot krigsförbrytarna så satte sig sverige på tvären.

I ett av rummen i Tuolsleng fanns storasvartvita bilder på stort leede svenska delegater som glatt skakade hand med khmer-kadrer, jag har aldrig i mitt liv upplevt skam över min nationalitet, men i det ögonblicket så kändes det som om tusen ögon brände mig i nacken och jag stod där naken med knätoffsar och en midsommarstång från IKEA.
Jag har alltid hävdat att sverige är ett av världens bästa länder i så mångaavseenden och att det då inte är mer än rätt att vi axlar en stor del av ansvaret för att göra den här världen till en bättre plats, för om inte vi? Vem då?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Jodå, men vad har det med Fflh att göra? Missar jag något jag borde veta?

(På rikt tror jag att rollspel för Fflh är ett helt rimligt projekt)
 
Top