Nekromanti Låt oss skapa en värld!

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Kommentatorn talar

Hur ska detta gå? Nordalvernas furste är allt för arrogant, och kung Krister allt för stolt, för att någon verklig vänskap ska kunna uppstå. Skall alliansen bara bli ett av nöden format förbund, dömt att upplösas för vinden när det omedelbara hotet är avklarat?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Kommentatorn talar (del 2)

Det här gör mig förvirrad, gott folk. Renisis hävdar här tydligt sin förmåga att kontrollera vädret. Han hävdar rentav att denna förmåga tilldelats honom av Arca, alvernas skapelsegud. Ändå har Yassilus redan tidigare hävdat sin kontroll över havets vindar och vågor. Även skogsfursten Dnalor tycks ha ett visst mått av kontroll över vädret, om än sannolikt bara i sina egna domäner och inte över Yassilus hav. Hur ligger det till egentligen? Jag är lika bortkollrad som er, gott folk.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Livet går vidare, i smått och stort

Morgontimma, en ung kvinna vid altaret.Hon ber för sina barn och sin familj ,hon ber och för sin konung och för deras fina rike.Hon blåser ut ljuset, klär sig och ställer sig att kamma sitt hår.Det är en vacker morgon, en vacker morgon att gå ut i krig.Solens första strålar glittrar i vattnet, på tråden i molnen.. en röd tunn strimma.Hon tappar sitt sidenband som far med vinden. Kvinnan faller i gråt.Jag måste tala med honom, jag vet.. ..ser,..

_____

Nyanländ vid vaktbytet, sen som vanligt med andan i halsgropen.Hann idag också, kommer Jerg på mig med att vara sen igen blir det inte nådigt, särskilt inte nu i orostider.Måste höra mig för vad som hänt på morgonen.

Morgonen hade varit vacker visste han redan och det verkade som inget allvarligare hade hänt. Bara en gråtande kvinna som fått tvingas ut ur Kung Kristers slott.

Portvakterna stod och småpratade när det plötsligt började blåsa.
Vinden blev starkare o starkare...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
på ängen efter slottern

kropparna av järn har rivit upp den svarta mullen,
det stinker av metall och blod.
Här kommer att växa rikligt ett par år,
men skörden kommer att smaka bittert.

En pärla?, en tår - hal, kall och frusen.
Den kommer att komma till användning!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fejd ska han få!

"Håll, ni båda!" Kungens röst var vred och stark och svärdet var draget. Han höll det mellan Renisis och Yassilus, och spjutmän var där med korsade spjut för att hålla dem från varandra. "Lord Renisis, detta är fortfarande min hall, inte din. Var gäst som släpps in i Gifheall åtnjuter min fred och står under mitt beskydd, vare sig han är din fiende eller inte. Du skall icke dra ditt svärd mot min gäst i min hall!"

Konungen vände sig mot Yassilus, fortfarande med svärdet mellan honom och Renisis. "Och du, främling. Det finns inte längre något val från min sida. Jag gav Vitulv valet. Han sökte fejd, och fejd ska han få. Det namn som Vitulv har valt att känna detta svärd som är Feondræden, Fiendskap." Svärdet glimmade i konungens hand. "Västmarks blod är utgjutet på markens stenar av Vitulv Vargryttare. Ingen mansgäld har givits, endast hot och hånfulla ord. Mellan mig och Vitulv finns endast fejd och fiendskap. Om du önskar mäkla fred, kom då hit med Vitulvs mansgäld för de sjuttio riddare som han dräpte, och därtill alla de män, kvinnor och barn som han har berövat livet. Om inte så sker så är mitt syfte att begrava konungens svärd i Vitulvs svarta hjärta!"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ett hemligt rådslag

Rising var framme vid havet. Hans resa hade varit allt annat än enkel men jag hade gjort mitt bästa för att han skulle komma fram oskadd. Jag kände att den mannen hade något att ge mig. Risings ord skallade över viken.

"Yassilus, jag ber dig! Stig upp till ytan. Jag har ett förslag, ett förslag svårt att förkasta, omöjligt att glömma."

Jag steg upp ur havet, men inte med samma glädje som jag än gång gjort. Mitt folk var sorgset. Sorgset in i själarna och det märktes tydligare nu än någonsin. Det behövdes ett mirakel.

"Jag är här, mäster Rising. Vad är det ni vill mig?"

Min oro gjorde mig ohövlig, men Rising tycktes inte bry sig nämnvärt. Han visste vad jag kände, han visste hur vi skulle kunna lösa det.

"Jag är här för att komme med ett förslag. Mitt usla folk har fallit under Trobergs krigsmaskiner. Jag tog mina minnen och mina krafter med mig hit för att jag tror att du och jag kan göra stordåd. Ditt folk, dina krafter och mina krafter. Vad säger du?"
"Ditt förslag är lockande. Mitt folks sorg genomsyrar hela havet och jag kan inte se dem förgöras av sorg."
"Jag vet. Jag känner din och ditt folks sorg och jag kan hjälpa dig. Din enda svaghet nu är din och ditt folks rörlighet, jag har en bot mot gränser..."
"Men Vitulv? Hur ska vi göra med honom? Han är trots allt min bror även om han inte vet om det. I sin naiva stolthet tror han att "broder" bara är för att vara hövlig. Jag vill honom intet ont..."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Den skörden uteblev

kropparna av järn har rivit upp den svarta mullen,
det stinker av metall och blod.
Här kommer att växa rikligt ett par år,
men skörden kommer att smaka bittert.
Min armé plöjde salt i marken. :gremgrin:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
I skogens djup lyssna

Hör ni,
är det någon som våndas?
är det en röst som klagar, eller sjunger.
..ett vilddjur.
ett vilddjursläten.
I lyssen och hör dess klagen,
jag säger er att den talar.
Detta är vad den säger

"hör mig far"

"släpp mig, jag hör dina steg utanför min koja.
Varför ska jag lida för att jag gör din vilja?
Bind mig inte mer."

"Mina bröder är ju fria."

Bönderna satt som trollbundna av den gamle mannens saga, skruvande oroliga och huttrande trots den stora brasan.Det var något obehagligt besatt över sagoberättaren i kväll.Han är som inte sig själv...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Förrädarens första möte:

Jag reste på det sätt som bara jag kunde resa, från ett skägglavedraperi i en mörkermård till en vattenpuss i ett kargt bergsmassiv, vidare genom en trollportal dold i en stenformation över till en mossgrotta i en oanselig våtmark. Dessa var vimmelvägar som ingen vandrat på sedan den gamla tiden.

Under nätterna drömde jag febriga mardrömmar, de spådde om hinder på min resa och rev upp djupa sår i mitt inre:

Jag drömde om min systers begravning, hur ung hade jag inte varit då? Hur sargat blev inte mitt hjärta när jag hade förlorat min enda sanna kärlek? Jag drömde om min uppgörelse med mystikerna av orden Blod, om hur jag hade givit dem mitt folks magiska förmågor i utbyte mot att få återse min älskade syster vid liv igen. De hade lurat mig, de gjorde sig själva till magiker men gav ett "liv" åt min syster som jag aldrig ens hade önskat åt min värsta fiende. Ett liv av plåga, förryckelse och tomhet. Allt jag hade älskat hos henne var dött, och i hennes ådror pumpades nu istället blod så svart att det med tiden började förändra hennes hela kropp och anlete.

Jag drömde om hur jag hade försökt dräpa henne av barmhärtighet, men såg hur hon gled ur mitt grepp och istället kastade sig i det djupa vattnet utanför vårt gamla palats.

En gång i tiden hade hon inget hellre önskat än att få leva för evigt i mina armar, men mot slutet vägrade hon till och med att dö i dem. Jag fick inte ens den frid som det skulle ha inneburit att begrava henne, så mycket hatade hon mig till slut. Jag har planerat min hämnd mot dessa magiker av orden Blod ända sedan dess.

Slutligen drömde jag om hur jag nyligen hade fört mitt folk mot en säker död. Ett nödvändigt offer.

---

Tre drömmar, och när jag vaknade så fanns tre kajor på en gren ovanför mitt huvud. Trenne moln på skyn bortom dem. Jag förstod direkt att jag skulle få uppleva trenne möten på min resa innan jag kunde nå havets härskare, Yassilus.

Mitt första möte skedde i de gamla skogar där det ännu fanns alver. Jag undvek dem enkelt genom att fördunkla min uppenbarelse och genom att avleda deras uppmärksamhet med bländverk och sinnesförvrängningar, men kanske gick det för enkelt? Jag hade säkert börjat ta min överlägsenhet gentemot dessa småsinta varelser för given när jag en dag, promenerandes på en stig, plötsligt hörde en röst bakom mig:

"Vem är du, som gör dig så stort besvär för att vandra obemärkt genom skogen?"

På en stubbe bakom mig satt en man och stoppade sin pipa. Inte en vacker man, som jag, och inte heller såg han farlig ut i mina ögon, men jag kände mig ändå väldigt svag och utsatt i hans närhet. Jag hade inte sett honom, trots att han var fullt synlig, medan han kunde se mig, även då jag var dväljd av mina mest kraftfulla osynlighetsbesvärjelser.

Jag var för förbluffad för att kunna svara, så han presenterade sig själv istället:

"Jag är Arvidos, vandraren."

Mina älvasinnen slog bakut och en oroande känsla klämtade i mina öron. Först såg jag runtom honom en aura av rödaste rött, som sedan skiftade över till djupblå indigo och vidare till glansen av smörblommor. Förnimmelser av syrendoft växlade över till bittermandel, muskot och sedan kväljande sött som av hjortron. Mina älvasinnen kunde inte få något grepp om den här varelsen. Var han galen? Hans själ ändrade färg och natur för jämnan, hans sinnen verkade ständigt vara rastlösa, sökande och ständigt på jakt. Först trodde jag att han var vansinnig, men snart insåg jag att jag stod inför något helt annat, en sorts översinnlighet, vida överlägsen alla människors och även mina egna.

"Jag... jag är Rising, till hälften pyssling och till hälften älva, och precis som du är jag för tillfället en vandrare."

Han gav mig en beräknande blick och frågade sedan hövligt; "då kanske vi kunde göra sällskap en bit? Två vandrare kan tillsammans resa längre än var och en för sig."

Var det ett skämt? Det kändes som om han såg rakt igenom mig med sina klarsynta ögon. Förvirrad och tvekande så accepterade jag vandrarens förslag, och medan vi gick så samtalade vi om allt mellan himmel och jord. Denne vandrare verkade veta allt jag hade att säga innan jag sade det, men det märkliga var att han aldrig dömde mig, inte ens när jag började berätta om min syster och det jag gjort mot henne. Eller kände han något som han kunde hålla hemligt för mig?

Utan att tänka efter föreslog jag snart att vi skulle använda en av mina vimmelvägar, det stod ett ihåligt bokträd bortom ett krön som vi passerade. Vad höll jag på med? Avslöja våra tusenåriga hemligheter för en total främling?

Jag förklarade "det ser ut som en myrstack, men det är bara ett av våra trick. Sätter man foten igenom myrstacken här så kan man gå in i en ihålighet som inte syns på utsidan. Vi slipper flera dagars vandrande via den här genvägen!"

Hans svar förbryllade mig:

"Jag väljer inte min resväg för att slippa dagar av vandrande, utan för att få uppleva dem. Jag ser fram emot vad jag kan få komma att bevittna på den väg som du går miste om via din genväg."

Jag svarade honom inte då, men skulle senare förstå vad han hade menat när han sagt att vi tillsammans hade kunnat resa "längre än var och en för sig".

Denne Arvidos visste sådant som jag aldrig hade kunnat förstå, men jag tackade honom aldrig för tankarna han hade väckt inom mig. Våra vägar skiljdes åt, och jag önskade att jag aldrig någonsin skulle behöva se denne märklige och upphöjde vandrare som min fiende.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Konungens svar

Det skall jag göra å store konung sade Renisis.
Han knäppte med fingrarna och var med äns försvunnen.
Kvar där Alven hadde stått låg ett brev.
Kungen tog upp brevet och läste det:
Vi Alver tackar dig o store Konung och vi ska minnas dig och din heder som hjälpte Oss Lord Renisis Vindens herre.
Må Arcas Välsigna er.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Kommentatorn talar (del 2)

Oj förlåt jag läste inte ditt inlägg så noga.
Nåja Lite kontroll borde man ju ha om man har makt över vinden.Jamenar Moln kan ju blåsas bort.
Nåja Då är jag väl Lord Renisis Vindens herre då. :gremcool:
Ska ändra mina inlägg.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ett barn föds i det nya landet

Kämpen tittade bittert på sin hustru.Han spottar på klingan, gnuggar bort lite rost och gör sig redo.Hustrun tittar bedjande på honom.
"han är inte min, han är inte av oss!"spottar kämpen ur sig på väg ut. "släng den åt vargarna" hörs när han dänger igen dörren.

Kvinnan gråter, det är ett så vackert barn.

Kämpen sväljer hårt, men sådant är livet för en kämpe under den store ulven.Visa inget ,dräp många och var vis, så kanske du kan få hans nåd. Men han kunde inte heller ha sagt något åt sin hustru, inte sprida oro i byn.Han hade inte berättat om den kraft som han förnimmt om väsendet som enbart levde på fruktan och våld. Den som började växa sig allt större och som kom närmare, allt närmare...
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Eld

Eld?
Mask var nöjd med den, något förvånande, skarpsinnigheten hans ättling hade uppvisat. För nog var branden ett av vargfolkets verk, alltid. Eldar talade aven de sitt plågade språk. Skogen var satt i brand för att bränna inne Dnalor. Ett mycket smart drag. Hade de valt att följa Dnalors ofria bestaar in i skogarna hade de utan tekan blivit nergjorda, för de skulle aldrig hinna se vad som flög på dem från skuggornas djup. Istället nyttjade de det medel som endast människor i sanning var orädda för bland de jordbundna, och nyttjade djurens instinkter för att driva iväg dem, och göra dem hemlösa. Jag kände mej stolt, på ett sätt som jag inte gjort sedan länge...
...jag mindes första gången jag hållt Sol i mina armar.

Dnalor skulle försöka släcka branden. Vilken idiot han var. Jag hade i mina vandringar sett hur hans okunskap om vissa saker och ting verkligen satt sin prägel på skogen. Dnalor hade en förkärlek för det ståtliga och vackra. Om han såg en eld som hotade ett träd så släkte han den. Om en vacker hjort hade blivit sjuk hjälpte han denne. Ingen respekt för naturens gång, ingen förståelse för hur död och förstörelse var en del av liv och uppbyggnad.

Dnalor skulle försöka släcka elden. Inte jag. Om jag ansett det viktigt hade jag beordrat den att slockna. Men det var inte viktigt. Trädens rötter var kvar i jorden. Plantorna som var förvandlade till aska i eldens fotsteg hade redan lagt ut sina frön. Skogen hade brunnit många gånger tidigare. Så var det menat att förbli.

Skogens förvaltare hade aldrig haft som uppgift att styra landet, som Danlor fått för sej.
Dnalor. Inte starkare än ett mäktigt skogsväsende, men i sitt sinne var han fortfarande en gud. I sitt sinne trodde han fortfarande på sin odödlighet och han trodde fortfarande att välrden var hans leksak. Ack, så lite han förstod. När man vandrar en värld är man en del av den. Att kontrollera den är fruktlöst, dumt. Att leda den, som en flockledare, där var svaret. Djuren följde inte mej för att jag hade makt. Vilket var precis varför bara vissa djur följde mej. Jag var vän för vissa, fiende för andra. Jag var en del av den stora bilden, trots att jag mycket väl skullle kunna underkuva den.

Dnalor hade, även när han mötte mej för förrsta gången, alltid haft ett behov av en lektion i ödmjukhet...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ett hemligt rådslag

Mitt möte med havsmonstret var ett skrämmande möte. Jag mindes Yassilus från min barndom, och hans skepnad var lika fasansfull som jag mindes den. Trots att jag hade lagt en besvärjelse över mig som lugnade mina nerver och hindrade mig från att skåda Yassilus i sin fulla förskräcklighet, så skakade jag ändå av rädsla. Jag tror att jag lyckades dölja min fruktan och underlägsenhet inför detta skrämmande havsvidunder, men jag var yr och svettig, och mina älvasinnen gav mig blott obegripliga syner. En aura som flämtade aggresivt i den värdefulla jadens tvetydiga nyans, vad kunde det betyda?

Det var först när jag hörde havsmonstret tala om Vitulv som jag började återbli mitt gamla jag igen. Det var goda nyheter.

Så havsfolket och främlingarna var allierade? Så mycket tycktes ha skett i världen som mitt enkla folk var omedvetna om.

Inför min inre syn kunde jag se varelser från både hav och land dansa efter min pipa. Dessa enkla, instinktiva varelser var otäcka att ha som fiender, men enkla att manipulera som ens allierade. Jag såg mig själv kunna leda vargmän och reptilmän mot mina fiender och få den vedergällning som jag drömt om i årtusenden.

"O store Svanvinga Bredfj... eh... Yassilus, inget är så ömtåligt att köpslå med såsom hemligheter, om jag lär ut mina hemliga vimmelvägar till blott en enda varelse ur ditt folk så kan ni med en gång avrätta mig. Därför måste ni förstå att jag vill vara försiktig. Jag önskar mig ett eget folk att leda, en ras av amfibier som inledningsvis måste hållas åtskiljda från dig och de dina. Dessa skall jag lära ut mina hemligheter till, och först när de vuxit sig tillräckligt starka för att de skall kunna stå emot ett angrepp från dig tillräckligt länge för att jag skall kunna sätta mig i säkerhet, först då skall jag sprida mina hemligheter till dig och resten av ditt folk.

Det är mitt erbjudande."

Jag kände hur mina besvärjelser började tappa i kraft. Mina nerver skenade och för första gången såg jag Yassilus såsom han verkligen såg ut och då exploderade mina älvasinnen som fyrverkeripjäser inför mina ögon:

Monstret från djuphavet, den bevingade beslingraren, Svanvinga Bredfjäll, Allfader Tvetunga, den namnlöse jägaren, det vanhelgade vidundret! Svärtan sprakade mot mina näthinnor och det rang i mina ögon.

Åter uttalade jag en trollformel mellan sammanbitna käkar och en mörk slöja sänktes över mig. Jag badade i svett, min kropp skakade av konvulsioner och det rann urin nerför mina skälvande ben. Havsmonstret verkade belåtet ha uppmärksammat hur skärrad och bräcklig jag var.

"Ursäkta mig. Jag har sovit i tusen år och är ännu inte helt uppvaknad," försökte jag.

"Vad har ni att säga om mitt förslag?"
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Klaffels profetsia

Minns ni, då har ni varit där.
Tänk, då har ni mött vår konung.
Känn, vår drottning.
Se, våra barn.
Hör, våra kusiner.

Ett nytt skall komma,
likt det gamla bestå.När hunger ser er,
törst hör er,
maskar minns er
och livet kännt er.

Här se, ett rött band.
Här hör, ett förött land.
Här minns och känn.
Här tänk, och smaka seger.

Bittert smaka livets salt.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Ett möte

Från skuggorna hade jag sett mötet. Ingen hade sett mej, för jag var inte där. Skuggorna är min kropp, och i närheten av dem kan jag inte undkommas.

Jag gladdes år Dnalors förtöstan. Hans arrogans fick sej nu en rejäl prövning. Det var gott. Och att han förbundit sej med de förbannade spillrorna av alverna gjorde egentligen bara mitt arbete enklare. Denna allians, emellan den Fallne, arrogante guden och ett förbannat, redan fallet folk, var den sista bölden som skulle brännas bort från historien.

I skuggornas dunkla mörker färdades jag. Till Konung Krister av västmark. Jag steg fram ur ett mörkt hörn i hans stora hall. Lustigt nog kände jag mej något hemmastadd, mina svarta klor och gula ögon verkade på något sätt passa in bland detta folk med rävöron och svans.

Jag lämnade mitt meddelande till Konung Krister.

"Om du håller ditt rike kärt bör du lämna alverna och den Fallne Guden åt sitt öde i skogen. Deras tid är förbi, deras blod är försvagat och förorenat. Det är nu människorna som skall frodas i detta land. Om du söker hjälpa dem ska dina städer infesteras av råttor, som ska bringa sjukdommar och död till ditt folk. Du, med rävöron och svans, borde förstå visdomen i att inte förarga alla som ljuset försummat. Ty arga är de redan."

Innan krister hann svara lät jag mej själv bli ett med skuggorna igen.

"Om du vill bistå min önskan så sänd ett bud till den Vita platån, i bergen ovanför Hjorkvarn. Om du bistår mina fiender skall ditt åldriga rike falla. Tiden är kommen då alla val som finnes är förintelse eller herravälde. Gör ert val."

OOC: Jag kommer försvinna till dalarna några dagar, så Mask lurkar nog mest under tiden. Om någon vill stämma ett möte med honom är det inga problem, kom bara ihåg detta: Mask är bara ute efter att se Dnalor försvinna och alverna förintas, och åter vinna sin plats i sitt hemland. Trots en förkärlek till sönerna av sin vargstam är Mask relativt obunden av lojalitet. De som är villiga att ge honom vad han vill ha är på en god nog sida i hans bok.

/Mask
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ett medgivande? Kanske...

Den lilla varelsen på stranden såg alltför bräcklig ut där han stod. Han var säkert en man med makt, men att stilla sinna känslor är varken nödvändigt eller särskilt användbart. Han hade kommit med ett förslag som syntes dumdristigt att gå med på även om det var rättvist.

"Ditt förslag är intressant. Men jag kan inte lämna en del av mitt folk till dig utan någon form av garanti."

Att vara på den säkra sidan var något jag lärt mig att vara sedan senaste nederlaget mot spetsöronen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: En överenskommelse

Jag lät mitt fordon göra halt, även om dess flogistondrivna hjärta fick pulsera ostoppat så att vi kunde starta utan dröjsmål om så skulle tarvas. Jag steg därefter ner på marken för att lättare samspråka med främlingen.

Riddaren var som sprungen ur Vidonias förflutna, som en av Vikrat den stores förkämpar vid Blå erans begynnelse för sjuhundra år sedan. Han talade ibland ett tungomål som liknade kejsarerans azuli, ibland ett annat som var som halvt begriplig ålderdomlig högtermali. Med möda gjorde vi oss förstådda för varandra.

"Salut, senior Frede, till Er och Er konung. Jag ska med glädje låta min stålvagn rulla i er härskara. Vi följer er mot fienden och ska låta våra blyspottare åska till hans fördärv. Hans krigares yxor och pilspetsar ska komma till korta mot min vagns stålklädda sidor. Den är som en rullande skans. Dess skodda och betaggade hjul krossar envar krigare som står i dess väg."

Jag pekade mot vagnens översta del, "Den stora tingest du ser där högst upp är laddad med ett tjog åskviggars makt. Den sveper fram bland människor som när en lie fäller säden i skördetiden. Vi kallar den orgelbössa. Nåväl, för oss nu till din här."
 
Top