WRNU Låsa inaktiva trådar?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Hade forumet varit bättre och faktiskt visat senaste inlägg hade jag inte haft något emot nekro-trådar, men så är tyvärr inte fallet nu.
Jag får rätta mig själv. Forumet hoppade antagligen till senaste inlägg, men då nekro-posten inte citerade trådstarten så gick jag tillbaka dit för att se vad allting handlade om. Inte förrän på sida två insåg jag att folk varken fanns kvar eller hade de åsikterna längre.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,871
Location
Örebro
Hade forumet varit bättre och faktiskt visat senaste inlägg hade jag inte haft något emot nekro-trådar, men så är tyvärr inte fallet nu.
Speaking of, är det här något som man kan göra något åt? Som t ex att ignorera inlägg som är äldre än x månader när man letar efter senaste inlägget om man inte läst något av inläggen?

Übereil
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Om jag har ”nekrat” (vilket uttryck!) gamla trådar? Ja, absolut. Jag tycker ofta att de är intressantare. Därav postandet i dem.
Om det skapar dålig stämning att nekra gamla trådar så att det liksom överskuggar de saker i trådarna som du tycker är intressant och vill diskutera så kan ju en lösning vara att skapa en ny tråd med liknande ämne :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag undrade mest om funktionen fanns, och pekade varken ut specifika användare eller trådar.
Men jag har också, precis som några andra nämner upptäckt att jag suttit och läst en massa gammalt bös och mög som inte är relevant längre, och det vore trevligt att dra ner på mängden, eller kanske ännu hellre tydligt markera sådana trådar. Ett plugin som färgar gamla inlägg i en annan färg eller liknande vore ju toppen!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Du har nekrat ett gäng trådar på senaste tiden. Skapa en ny tråd istället och länka till den gamla.
Och det är inte emot någon regel som vi har. Och som vanligt om du ser något du anser vara problematiskt ska du anmäla det till oss och inte hobbymoderera.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,871
Location
Örebro
Jag får rätta mig själv. Forumet hoppade antagligen till senaste inlägg, men då nekro-posten inte citerade trådstarten så gick jag tillbaka dit för att se vad allting handlade om. Inte förrän på sida två insåg jag att folk varken fanns kvar eller hade de åsikterna längre.
Av intresse så testade jag med den här tråden från 2018 som jag inte varit inne i och hamnade då på startinlägget i tråden snarare än det älsta nya inlägget.
Tydligt är väl att ta i. :) Det står i liten grå text avgränsat från själva inläggsinnehållet – inget jag direkt lusläser när jag ögnar igenom en aktuell tråd.
En annan sak man skulle kunna göra (kanske) är att ändra stil på tidstexten så att den sticker ut mer på gamla inlägg. Säg, är inlägget äldre än ett år så ändra färg till röd (eller vad som nu sticker ut, jag är klappkass på sånt).

Übereil
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag undrade mest om funktionen fanns, och pekade varken ut specifika användare eller trådar.
Men jag har också, precis som några andra nämner upptäckt att jag suttit och läst en massa gammalt bös och mög som inte är relevant längre, och det vore trevligt att dra ner på mängden, eller kanske ännu hellre tydligt markera sådana trådar. Ett plugin som färgar gamla inlägg i en annan färg eller liknande vore ju toppen!
Ja, färgmarkeringar kan vara en lösning på detta I-landsproblem.

Jag hoppas att jag blir förlåten för mina grova försyndelser!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, färgmarkeringar kan vara en lösning på detta I-landsproblem.

Jag hoppas att jag blir förlåten för mina grova försyndelser!
Vi kan ju, eftersom folk uppenbarligen tycker att det är ett problem, skriva:

[NEKROMANTI]

Ovanför en trådnekromanti? Dels är det ett snyggt och bra ord som används för sällan, men även för att det blir väldigt tydligt att det rör sig om mörka konster :)

Ps. Jag är alltså helt allvarlig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag hoppas att jag blir förlåten för mina grova försyndelser!
Som jag sa pekade jag inte ut någon specifik användare eller tråd, och det är inte för att vara diplomatisk eller passivt aggressiv, det var inte meningen att någon skulle ta åt sig. Det finns flera personer som gjort såhär, och flera fall där jag märkt att jag läser gammalt. Det vore smidigt med ett tydligare sett att identifiera gamla poster på, oavsett vem som ägnar sig åt nekromanti.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Som förut när vi hade NT som markör för att allt redan var sagt i trådens titel. På den trådade tiden.
Det går inte att lägga in en automatisk tag-funktion på det här forumet också? Så att alla trådar som är äldre än 365 får en "NK" eller "Nekromanti"-tag?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi kan ju, eftersom folk uppenbarligen tycker att det är ett problem, skriva:

[NEKROMANTI]

Ovanför en trådnekromanti? Dels är det ett snyggt och bra ord som används för sällan, men även för att det blir väldigt tydligt att det rör sig om mörka konster :)

Ps. Jag är alltså helt allvarlig.
mood-design-studio-necromancers-square.jpg
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Vi kan ju, eftersom folk uppenbarligen tycker att det är ett problem, skriva:

[NEKROMANTI]

Ovanför en trådnekromanti? Dels är det ett snyggt och bra ord som används för sällan, men även för att det blir väldigt tydligt att det rör sig om mörka konster :)

Ps. Jag är alltså helt allvarlig.
Jag hannar oftast på förstasidan av en gammal tråd när jag klickar från senaste inlägg, så även om förslaget är bra är är det inget jag skulle se förrän jag hittade det faktiskt nya inlägget :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det går inte att lägga in en automatisk tag-funktion på det här forumet också? Så att alla trådar som är äldre än 365 får en "NK" eller "Nekromanti"-tag?
anth har hittat en plugin som kan hjälpa att identifiera det här, vi får testa den och se vad det ger.

EDIT: Nu läste jag mer ordentligt. En tagg vore ju spännande att applicera automatiskt, ska kolla det även om jag tror att det blir knepigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men gamla inlägg är ju datumstämplade. Det syns ju tydligt.
Och köper man en tidning så står datumet lika tydligt, men det betyder inte jag kollar datumet.

Om jag öppnar en tråd, likaväl som när jag köper en tidning så FÖRVÄNTAR jag mig att innehållet är dagsfärskt.
Att senaste inlägget på sin höjd är ett par timmar gammalt och att inlägget innan på sin höjd är en dag gammalt - INTE att det är 10 år gammalt.

Just eftersom jag förväntar mig att det är dagsfärska inlägg så kollar jag ALDRIG på datum - förklara varför jag ens ska kolla på datum!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag får rätta mig själv.
Jag hamnar typ alltid på första sidan på första inlägget. Det är det som lurar mig att tro att det är en helt ny tråd jag inte läst förut, tills jag slutligen läst alla inlägg på första sidan och inser att det finns ytterligare 11 sidor med svar. Där någonstans brukar jag inse att något inte är som jag trodde.

Om jag råkar se ett inlägg jag själv skrivit medan jag skummar brukar också vara en varningsklocka =D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi kan ju, eftersom folk uppenbarligen tycker att det är ett problem, skriva:

[NEKROMANTI]

Ovanför en trådnekromanti? Dels är det ett snyggt och bra ord som används för sällan, men även för att det blir väldigt tydligt att det rör sig om mörka konster :)

Ps. Jag är alltså helt allvarlig.
Tanken är god, men:

De som bryr sig skapar nya trådar och länkar till det gamla inlägget.
De som inte bryr sig kommer inte skriva NEKROMANTI

Nästa problem är att även om den som nekrar tråden skriver NEKROMANT är det inte säkert att jag ser det inlägget om ett halvdussin människor redan svarat i tråden.

Kort sagt kommer problemet att kvarstå.
 
Top