WRNU Låsa inaktiva trådar?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag är inte alls säker på vilken poäng du försöker få fram här? Naturligtvis modererar vi OT-diskussioner, men jag tycker att det är bättre när OT-diskussionen inte uppstår, så att vi slipper moderera den, och slipper kasta ut någon.
Och jag tycker det är bättre att angripa problemet vid dess kärna.

Att förbjuda/motverka trådnekromanti för att det finns dom som inte kan avhålla sig från att haverera tråden med en OT-diskussion känns orättvist och bakvänt. Att begränsa laglydiga forumdeltagare för att slippa kasta ut dem som inte kan avhålla sig från att triggas av andra känns orättvist och bakvänt.

Ha det gott
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Att förbjuda/motverka trådnekromanti för att det finns dom som inte kan avhålla sig från att haverera tråden med en OT-diskussion känns orättvist och bakvänt. Att begränsa laglydiga forumdeltagare för att slippa kasta ut dem som inte kan avhålla sig från att triggas av andra känns orättvist och bakvänt.
Jag har läst om mitt inlägg nu för att försöka hitta platsen där jag skriver att vi bör förbjuda eller motverka trådnekromanti. Det misslyckades helt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag har läst om mitt inlägg nu för att försöka hitta platsen där jag skriver att vi bör förbjuda eller motverka trådnekromanti. Det misslyckades helt.
Det är kombinationen av dessa poster:
Jag har egentligen inget emot trådnekromanti, men ogillar när det resulterar i en lång OT-diskussion om huruvida trådnekromanti är okej, eller meningslösa inlägg som bara påpekar att det är trådnekromanti och inte tillför något till diskussionen.

Generellt är det bättre att starta en ny diskussion, eftersom det är fullt möjligt att de tidigare deltagarna ändrat åsikt under de tio år som gått.
Jag är inte alls säker på vilken poäng du försöker få fram här? Naturligtvis modererar vi OT-diskussioner, men jag tycker att det är bättre när OT-diskussionen inte uppstår, så att vi slipper moderera den, och slipper kasta ut någon.
som jag finner det finns en risk kan utläsas som "det är bättre om vi säger åt folk att starta nya diskussioner än att återuppliva gamla, eftersom det finns risk för OT-diskussioner. Hellre än att moderera dessa OT-diskussioner låt oss moderera återupplivningsförsöken"

Eftersom du fortsätter svara drar jag slutsatsen det inte var ditt syfte. Då är saken härmed avklarad. Ha det bra!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
som jag finner det finns en risk kan utläsas som "det är bättre om vi säger åt folk att starta nya diskussioner än att återuppliva gamla, eftersom det finns risk för OT-diskussioner. Hellre än att moderera dessa OT-diskussioner låt oss moderera återupplivningsförsöken"
Jag kan ärligt talat inte ens gissa hur man måste tänka för att tolka det jag skrev till "låt oss moderera återupplivningsförsöken".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag kan ärligt talat inte ens gissa hur man måste tänka för att tolka det jag skrev till "låt oss moderera återupplivningsförsöken".
Jag ser inte det konstruktiva i att hjälpa dig utan föreslår vi släpper saken.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
UPDATE!

Som ni ser har jag nu satt ett prefix på en nyligen återuppväckt tråd.

Det ska gå att fixa detta på trådar som är äldre än vad jag nu väljer, t.ex. från början tills den nya plattformen drog igång.

Vad tycker ni? Värt ett försök?
Feedback: det kan framstå som förvirrande att sätta etiketten på fastnålade trådar ("stickies").

En nykomling kan undra "är det meningen jag ska läsa igenom detta; tråden är ju gammal och återuppväckt"

Förslag (rättframt): ta manuellt bort etiketten från fastnålade trådar
Förslag (för framtiden): ändra scriptet till att inte ens titta på fastnålade trådar.

Hälsningar,
Zapp
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Förslag (rättframt): ta manuellt bort etiketten från fastnålade trådar
Förslag (för framtiden): ändra scriptet till att inte ens titta på fastnålade trådar.
Det finns inget script.

Men jag ska kolla på det där med nålade trådar. Kanske tar bort nålningen på några som är extra inaktuella.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
UPDATE!

Som ni ser har jag nu satt ett prefix på en nyligen återuppväckt tråd.

Det ska gå att fixa detta på trådar som är äldre än vad jag nu väljer, t.ex. från början tills den nya plattformen drog igång.

Vad tycker ni? Värt ett försök?
Edit: detta är inaktuellt då det utgick från att lösningen bestod av ett script.

Fundering:

Din formulering "ett prefix på en nyligen återuppväckt tråd" antyder det bara är trådar med startdatum äldre än X med nytt senaste-post datum som påverkas.

Men varför alls ha med nytt senaste-post datum?

Det räcker ju alldeles utmärkt med att ge etiketten till ALLA trådar äldre än X.

De som ingen återupplivar ligger kvar långt ner i forumlistan med sin nya etikett. De som folk återupplivar hamnar synligt överst med sin nya etikett.

Jag ser ingen anledning skriva in ett villkor för att tråden måste vara nyligen återuppväckt, helt enkelt :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Feedback:

Jag gillar ju själv trådnekromanti och jag ser det som mycket positivt att vi nu kan välja NEKROMANTI redan när vi startar tråden ;) :p
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Definitionen av vad som är en gammal tråd är ju inte helt enkelt, i vart fall inte när man kommer till regeltrådar i spel där reglerna inte förändrats och nya spelare fortsätter att tillkomma och har samma frågeställningar som tidigare spelare. Sådana regeltrådar är ju lika aktuella nu som då och bör snarare lyftas fram och samlas under "regler/alternativa regler" eller liknande.

Ett stort problem i exempelvis Symbaroum är ju att spelkonstruktörerna gav upp att besvara spelares frågor och synpunkter om reglerna någon gång kring 2016, vilket i bästa fall kan tolkas som att de anser sig redan ha besvarat även nya frågor i gamla trådar. I så fall ännu ett argument för att gamla trådar inte bör ses som gamla. I sämsta fall kan spelkonstruktörernas tystnad bero på att de ledsnat, inte vill bidra till förbättringar av regelsystemet, vilket är en lindrigt sagt arrogant attityd som givetvis inte bör stödjas och stärkas av att forum låser regeltrådar. Snarare är det ännu viktigare att andra spelares husregler då kan spridas på just dessa trådar för att underlätta för alla andra spelare att hitta lösningar på obesvarade problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
som givetvis inte bör stödjas och stärkas av att forum låser regeltrådar.
Lite ironiskt att du svarar på det gamla startinlägget och helt missar att problemet redan lösts och åtgärdats, och att inga trådar kommer att låsas …
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Hej!

Jag kan även här säga att jag tänker ta bort Nekromanti-taggen på trådar som visar sig vara pånyttfödda och där alla har fattat att de är av äldre ursprung och där diskussionen tagits in i nutiden.

MVH

/Magnus
Tack så mycket.

Minns att det är inte ditt jobb att skydda känsliga forumister från att råka engagera sig i gammalt material, så jag hoppas du känner dig fri att ta en paus från dylikt städarbete närhelst du känner du har viktigare saker för dig. Tack för det du gör, men skulle du sluta göra det är det helt okej det med :) (y)
 
Top