WRNU Låsa inaktiva trådar?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
Och nu är batch-körningen klar.

Vi får se hur det här funkar. Jag är lite tveksam till att göra detta varje år, kanske vartannat år eller så. Som jag fattat det är det här främst en fråga för trådar som är typ 15 år gamla eller nått sånt, eller 10 eller nått. Inte ett år, för de kommer vi fortfarande ihåg så att säga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
Hej alla!

Som ni sett så dyker det upp lite trådar som egentligen inte faller in under NEKROMANTI, som "DnD Skvalkanalen". Jag kan ändra dem manuellt när de dyker upp, så länge ni gör mig uppmärksam på vilka det gäller.

MVH

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,556
Location
Rissne
Som ni sett så dyker det upp lite trådar som egentligen inte faller in under NEKROMANTI, som "DnD Skvalkanalen". Jag kan ändra dem manuellt när de dyker upp, så länge ni gör mig uppmärksam på vilka det gäller.
Tekniskt sett vet jag inte om min "kollar på Buffy"-tråd egentligen borde vara en nekromanti-tråd. Men å andra sidan är det kanske lite roligt att just en tråd om vampyrer är nekromantisk…

EDIT: Alright, ser att beslutet är taget. Du behöver inte ändra tillbaka =)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Går det att ställa in forumet så att trådar som inte varit aktiva på säga 365 dagar blir låsta?
Bara för att någonting kan göras är det inte en bra idé att göra det.

Jag ser ingen som helst anledning till att ett diskussionsforum ska motverka eller hindra diskussioner. Och att låsa trådar motverkar och hindrar diskussion.

Låt oss istället ställa oss frågan: är det verkligen ett stort problem för forumet att chrull blir upprörd över att han råkar engagera sig i ett gammalt ämne?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag hade föredragit om en AI märkte när någon försökte lyfta något uttjatat ämne i ännu en ny tråd och i stället flytta det till ett svar på den befintliga tråden.
Mja, det finns forum som går för långt åt andra hållet, och tvingar alla som vill diskutera ett visst ämne att göra det i en enda tråd ("the big thread on garden hoses") vilket ju stryper diskussion och inspiration precis lika mycket. Mycket av funktionaliteten går ju förlorad om man inte använder forummjukvaran så som den är tänkt, utan tvingar fram en lösning där varje tråd blir som ett eget forum...

Det minst intrusiva sättet att styra diskussionsflödet är också det som diskussionsforumet som koncept är gjort för - underforum. Blir det för mycket eller för lite diskussion i ett visst ämne, öppna (eller stäng) ett särskilt forum.

Det är fortfarande inte perfekt, för det finns många exempel på ekande tomma spökunderforum där uppmaningen "diskutera detta här" i praktiken blir "diskutera detta inte alls på dessa forum".

Jag finner dock denna lösningen klart överlägsen de försök att berätta för folk i vilka trådar de får eller inte får göra sina inlägg. Dvs, att bli styrd till ett forum är någorlunda okej, men att bli styrd i enskilda trådar är ingenting ett forumteam ska slösa sin tid på att försöka styra.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Lite ledsen blir jag över den här lösningen.
Jag blir alltid underhållen av att läsa en gammal tråd utan att veta att den är gammal och snubbla över ett gammalt svar jag skrivit.
Den korta stunden av förvirring är guld.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
I engelskspråkiga spelforum som jag bevistar, brukar det vara kutym att inte väcka upp årsgamla trådar, utan att starta en ny tråd om ämnet och inleda med en länk till den gamla tråden om man vill markera att man tar upp ett ämne som behandlats förut.
Jag känner till några sådana, och jag gillar det inte. Det bästa är att helt sonika utgå från att de som irriteras klarar av att svälja den ändå synnerligen minimala förtreten.

Och finner forumteamet av någon anledning det omöjligt att stå emot dessa griniga klagomål föredrar jag att gamla nyuppväckta trådar automatiskt markeras. Fast då ska det ske med måtta, så inte en alltför skrikig utmärkning kan tolkas som "badge of shame" eller liknande. Hellre att någon grinpelle klagar över att de inte ser märkningen än att folk drar sig för att diskutera.
 
Top