Nekromanti Lång kampanj enligt dig?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CoS kan ta hur lång eller kort tid som helst. Jag bestämde att
om strahd dog, eller om dom dog när och endast när dom gick upp mot strahd
så skulle kampanjen vara över. Om dom dog mot nån annan så fick dom göra nya rollisar. Det hände ofta.
Dom gjorde inte allt i Barovia.

Jag ser kampanjen som ett rum fullt av 100 råttfällor. När man trampar i den röda råttfällan är kampanjen slut. Och det kan gå på ett möte, det kan gå på 100 möten.
Dom lyckades döda Strahd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
2097;n239773 said:
CoS kan ta hur lång eller kort tid som helst. Jag bestämde att
om strahd dog, eller om dom dog när och endast när dom gick upp mot strahd
så skulle kampanjen vara över. Om dom dog mot nån annan så fick dom göra nya rollisar. Det hände ofta.
Dom gjorde inte allt i Barovia.

Jag ser kampanjen som ett rum fullt av 100 råttfällor. När man trampar i den röda råttfällan är kampanjen slut. Och det kan gå på ett möte, det kan gå på 100 möten.
Dom lyckades döda Strahd.
Mina spelare har inte fått chansen att gå upp mot Big S igen så jag baserar min bedömning på att ha läst den. Men ja, den verkar verkligen kunna ta väldigt olika mängder sessioner :D
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
2097;n239762 said:
TERJE!!! Stor eloge för att du skriver S&S och inte "SåS"!!!?????
Och grattis till att ha gjort det bästa svenska rollspelet!!

Haha, tack så mycket! Alltid kul med beröm men det betyder extra mycket när det kommer från nån som har koll på den typen av spel. :)

(ursäkta OT)
 

Miran

Veteran
Joined
18 May 2017
Messages
2
Min flickvän spelleder Ars Magica och vår kampanj har pågått i 4 år nu i Juli. Vi är 5 spelare och spelar 3 lördagar i månaden (med avbrott för stora helger/tentor/resor mm. Men ett snitt på 30 speltillfällen om året)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Tja...

Kort kampanj kan vara 10-20 spelmöten eller så, tänker jag. Min nuvarande spelgrupp är på spelmöte 11 och då har vi tagit oss igenom större delen av det första äventyret i Tatters of the King som totalt är tre äventyr. Jag vågar gissa på att det här landar i en medellång kampanj på kanske 20-30 spelmöten totalt sett.

Jag ser egentligen inget egenvärde i jättelånga kampanjer, om de inte har någon form av ordentlig övergripande arc och röd tråd. Planlösa långa kampanjer utan planerat slut känns bara... tja, lite som datorspel som man inte kan bli klar med för att de saknar slut. Det finns för många rollspel och datorspel för att jag ska ha tid med evighetsgöra.

(Därför gillar jag också tanken på att köra en megakampanj per spel, max - en stor kampanj som avslöjar alla spelvärldens hemligheter och gör att man blir "färdig" med spelvärlden och kan gå vidare till nästa...)
 

ProjectRomero

Veteran
Joined
3 Jan 2016
Messages
11
One-Shot är för oss en spelkväll eller ibland två ifall vi inte hinner klart på en kväll.
2-10 är ett äventyr.
11-25 kort kampanj
26-50 kampanj här faller de flesta kampanjer in för oss.
51+ lång kampanj Fåtal kampanjer har kommit hit bland annat mask of nyarlahotep, mountains of madness och järnringens MUA (pirit, nordholmia och hindenburg)

Vikigt att påpeka är dock att bara för en kampanj är lång så behöver den inte vara bra. En bra kampanj har en början och ett slut och håller uppe intresset hela vägen därimellan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
1-2 sidor skrivet material är ett kort äventyr.

5+ är ett längre.

20+ är en kampanj.

Själv spelledde jag Svavelvinter på fem spelmöten. Den kampanjen brukar ta folk år, så därför går jag efter antal sidor istället. Jag ser hellre den mängden tid som spelledaren måste anstränga sig än hur många spelmöten det går.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rickard, jag tror dom menar hela konfluxsviten
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Rickard;n239807 said:
1-2 sidor skrivet material är ett kort äventyr.

5+ är ett längre.

20+ är en kampanj.

Själv spelledde jag Svavelvinter på fem spelmöten. Den kampanjen brukar ta folk år, så därför går jag efter antal sidor istället. Jag ser hellre den mängden tid som spelledaren måste anstränga sig än hur många spelmöten det går.
Jag har ju kört varje dem av Giovanni Chronicles som
One-shots så jag ät ju inte oskyldig... :p Men man måste ändå se till avsedd användning här tycker jag
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Så sjukt svårt att sätta tummen på då olika spelstil och olika spelgruppers möjligheter påverkar längd och frekvens av spelmöten, samt hur mycket som hinns med under ett möte.

Men någonstans tycker jag att en "ordentlig" kampanj (alltså varken direkt "Lång" eller "kort") ligger på nånstans runt 80-120 speltimmar. i en speltimme innefattas då en del flams och trams, men inte matpauser.

Men en kampanj som ligger på uppemot 200 speltimmar eller mer ser jag inte som något orimligt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Oneshoot = 1 speltillfälle.
Kort kampanj = 1 säsong (typ en sammanhållen mindre arc, likt en TV-serie säsong)
Lång kampanj = Flera säsonger (typ en hel TV-serie)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
2097;n239811 said:
Rickard, jag tror dom menar hela konfluxsviten
Nej då, jag har lätt hört folk blivit kvar i trakten i år. Förstår att dessa spelgrupper aldrig blev klar med hela kampanjen. ;)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mycket av folket jag spelar med är ensamstående eller arbetslösa eller bara helt sonika prioriterar rollspelandet tillräckligt högt, så vi har fortfarande tid för riktigt jävelmegalånga kampanjer. And I love it. Mitt långsamma, fisktankiga och karaktärsfokuserade berättande kommer mest till sin rätt när jag får spelleda episka 50-sessionsgrejer. Heck, vi är redan 20+ spelmöten in i en Star Wars-kampanj som började för mindre än ett halvår sen, och den kommer nog upp i 100 spelmöten innan jag känner att det är dags att wrappa upp. Sådant är rätt genomförbart om man spelar 1-2 gånger i veckan som den gruppen gör.

men det finns givetvis folk jag vill spela med som -inte- har tid för sådana monster. Så jag kör även kortare kampanjer och tajtare spelstilar.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Vi har kört megadungeonen Emerald Spire i över ett och ett halvt år, nästan en gång i veckan med paus över sommar och jul. Är spelpass 54 nu på tisdag. Då kör vi tre timmar per gång. Att vi kör över Roll20 gör det enklare att lösa logistiken, plus att det möjliggör spel då vi bor utspridda över hela landet.

Sen kan jag kanske tycka att det börjar bli lite väl långt nu, och även om det är väldigt roligt så ska det bli rätt skönt att spela sista passet och kunna blicka framåt mot nya kampanjer :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det tog ca 25 spelmöten och drygt ett år att spela igenom Tyranny of Dragons. Vi har kommit 14 spelmöten in i Out of the Abyss, och är väl typ halvvägs. Det är långa kampanjer för mig.

Sen har är jag med i en annan grupp där vi har spelat Fantasy sen typ Fantasy (1.0) kom ut. Det tidigaste spelmötet som Fejsbok kommer ihåg är från februari 2014, men vi har hållit på bra mycket längre.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fantasy kom ut i början av 2012 tror jag. kan det stämma? Det var när det först hade kommit ut som jag först träffade Eksem et al
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Robert Jonsson;n239857 said:
Oneshoot = 1 speltillfälle.
Kort kampanj = 1 säsong (typ en sammanhållen mindre arc, likt en TV-serie säsong)
Lång kampanj = Flera säsonger (typ en hel TV-serie)
Bra liknelse Robert.

För min del går gränsen för en lång kampanj vid omkring 15 speltillfällen. Samtidigt är antalet speltillfällen inte allt. Vi har en pågående Exemplars & Eidolons-kampanj med f.d. forumiten Nightowl som spelledare. Den kampanjen omfattar hittills bara fyra speltillfällen men varje tillfälle är en hel helg så det har hunnit hända mycket och det känns därför som en lång kampanj.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
2097;n239951 said:
Fantasy kom ut i början av 2012 tror jag. kan det stämma?
Första utgåvan är tryckt 2011 så mycket möjligt att den började distribueras först tidigt 2012.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Har spelat några kampanjer de senaste åren (efter ett långt uppehåll): 7 pass Svavelvinter, 22 pass Mutant: År Noll, 7-8 (vet inte) pass Mutant: Genlab Alfa... 22 känns långt, 7 mer en rimlig standard (även om Mutant: År Noll-kampanjen nog varit bäst).

?TV-serieliknelsen gillar jag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Curse of Strahd tog 14 spelmöten - långa sådana, i snitt 6 timmar - plus ett par möten innan för att göra RP. Eftersom vi inte kunde spela varje vecka tog detta ungefär ett halvår.

Horror on the Orient Express tror jag var längre - men min logg från den kampanjen spårar bara tid i spelvärlden, inte verklig tid.

Jag råkade hitta riktigt gamla anteckningar från när jag körde T1-4 Temple of Elemental Evil, egenkonverterat till 3e, och det tog tydligen 20 sessioner.
 
Top