Nekromanti Lång kampanj enligt dig?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur lång är en rollspelskampanj enligt dig?

Jag vet att de flesta av oss här är vuxna och har jobb och familj, vilket begränsar möjligheterna att spela rollspel jämfört med när man gick i skolan. Själv har jag tid med c:a ett 4-timmars spelmöte i veckan.

Men det var inte hur mycket tid vi lägger på rollspel som vi skulle diskutera, utan vad vi gör med vår knappa rollspelstid. Även om jag inte har så mycket tid tycker jag ändå om långa kampanjer som tar ett år eller två att spela färdigt. Mer normalt är dock kortare äventyr på 5-10 spelmöten.

Det jag är nyfiken på är era definitioner av långt-kort. En person ville ha tips på en kampanj som fick vara max tio spelmöten långt, annars skulle den aldrig bli färdigspelad. En annan hade spelat sin längsta kampanj någonsin som bestod av 6 spelmöten.

Själv kallar jag scenarion som tar mindre tid än sex spelmöten för one-shots. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,179
Location
Ereb Altor
One shots - ett speltillfälle
Kort kampanj - 2-8 speltillfällen
Lång kampanj 9+

En lång kampanj tar då alltså för min spelgrupp, med det tempot vi håller nu, minst 2 år...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Isf var Dwimmer en oneshot…?
För mig, fem mötet och uppåt är lång. Femte spelmötet, då är ordentlig längd uppnådd. Och ju längre desto bättre. Tusen? Fem tusen?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Ha! Jag har funderat på att ställa den här frågan länge. En av mina kompisar hade en kampanj som pågick i typ tio år och på Pendragonforumet finns en SL som har kört något i stil med 150 spelmöten i en och samma kampanj. Av någon anledning blir jag avundsjuk när jag hör sånt här, som om lång är bra per definition.

Till frågan.

Min ungdom förlorar sig i glömskan, men jag vet att jag körde en SSR-kampanj där gruppen kom upp i typ level 12 (vi bytte till Rolemaster, ja) så rimligen var det rätt många spelmöten. Jag körde också ett par solokampanjer som måste ha gått över många år, om vi nu spelade långt ifrån varje vecka.

Innan familj och karriär tog över spelade jag och min grupp nästan alltid kampanjer på 30-40 spelmöten, det var standard för oss, det blev så oavsett vem som var SL och det tog oss c ett år att spela så många möten.

Det längsta jag vet att jag varit med i är Pendragon Great Campaign, som det tog mig 93 spelmöten att spel-leda. Två år och tio månader höll vi på.

Nu är jag med som spelare i en sådan, kampanjen har hållit på i ett år och lär fortsätta i flera år till om vi inte tröttnar. Då spelar vi runt åtta timmar varannan vecka.

Baserat på detta tycker jag att allt över 40 spelmöten eller 1 år är långt, eller i alla fall något slags ideal.

En anledning till att jag lockas av hela OSR-grejjen är att jag kan se framför mig att jag gör en fet sandlåda/jättegrotta och sedan spelar i den fram tills de tar tärningarna ur mina kalla, döda händer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
1 - 2 sessioner tänker jag på som one-shots eller two-shots och inte som kampanjer.

3 till 6 brukar sessioner jag kalla för en mini-kampanj. Mest för att med det formatet brukar saker vara ganska fokuserade runt en sak (tema, mysterium eller så). Det är nog mitt favorit format. Stort nog för karaktärstwister och armbågsrum men litet nog för att vara fokuserat. Tunga rollspel och fancy pants spel bor här.

7-15 är en kampanj. Det blir cirka 20k ord vid en recap och är standard formatet om inget annat anges.

16-24 lång kampanj. Brukas delas upp i säsonger av mig här har vi tid för olika plot arcs, karaktärsutveckling med mera

24+ Väldigt lång kampanj. Jag min level 1-20 Pathfinder kampanj tog 52 eller 54 sessioner (beror på hur man räknar) och har spelat OSR så här länge också. Det här är 100% ställer där D&D med släkt bor. Man kan ha bytat alla karaktärerna ett par gånger mellan början och slut. Räddat eller förstört ett par världar. Gjort oändligt spritt nonsens som att ägna hela sessionerna på 3 till 5 timnarnåt att shoppa (Sex & the City D&D!) och haft dödligt våld mellan spelarkaraktärer i flera omgångar. Eller så har man bara krälat megadungeon hela tiden. Alltid historien om en grupp brutala men fega mördare som försöker bullshita till sig en helt oförtjänt seger.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Gillar God45 :s uppdelning men avslutar skalan vid 7+, allt över sju spelmöten är för mig "lång kampanj" och de ter sig i spelstil rätt lika imo. Jag tror iofs det viktiga för mig för att ngt ska kännas som "lång kampanj" är att det inte är på förhand överenskommet när den ska sluta. Det är inte överenskommet att "vi slutar efter åtta/tre/20/etc spelmöten" och spelarna planerar för en okänd framtid, inte för ett annalkande slut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,282
Apropå ämnet: https://www.rollspel.nu/threads/737...Det tog ca 3 år ca ca 15-20 spelmöten per år.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,875
Location
Göteborg
Den längsta kampanj jag spelat i mitt liv var på 12 spelmöten. Skulle väl säga att över typ fem så är det en lång kampanj, av den typ jag bara haft ett fåtal (de flesta på senare år). När jag var liten och spelade DoD eller Eon på fyratimmarspass varje helg med kompisarna var det såklart annorlunda. Då var en "lång kampanj" typ två spelmöten med samma rollpersoner. Ett nästan ouppnåeligt mål, men sjukt häftigt när det hände. Generellt sett så låg väl snittet på 0,3 spelmöten per rollperson, som i att man gjorde tre rollpersoner för varje rollperson som faktiskt fick vara med i spel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Anledningen till att jag har fem som gränsen för lång är för att det var mitt gamla rekord innan jag började med OSR. Första D&D-kampanjen blev tolv möten utan problem och nästa också. Och heaven knows att jag försökte få till långa kampanjer av mitt improflummande men folk hoppade av. Det var innan jag blev östkustens bästa spelledare, nu har jag inte samma problem.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Genesis;n239608 said:
Den längsta kampanj jag spelat i mitt liv var på 12 spelmöten. Skulle väl säga att över typ fem så är det en lång kampanj, av den typ jag bara haft ett fåtal (de flesta på senare år). När jag var liten och spelade DoD eller Eon på fyratimmarspass varje helg med kompisarna var det såklart annorlunda. Då var en "lång kampanj" typ två spelmöten med samma rollpersoner. Ett nästan ouppnåeligt mål, men sjukt häftigt när det hände. Generellt sett så låg väl snittet på 0,3 spelmöten per rollperson, som i att man gjorde tre rollpersoner för varje rollperson som faktiskt fick vara med i spel.
Jag tror mitt gäng la lika mycket tid på att göra rollfigurer som på att spela de första åren. Det var nästan roligare än att spela med dem.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
10+ möten är långt, men egentligen är det ju lite av en känsla mer - det ska ha hänt ordentligt med saker, det ska finnas historier, flera lager liksom. Det finns liksom lite av en subjektiv dimension till det oxå...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vågar man bryta in och fråga vilken/vilka färdigskrivna kampanjer som räknas som längs i förhållande till speltid?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag är inne på samma spår som God45.
1-2 möten; one-shot
3-6 möten, standard
längre än så börjar jag tänka i månader eller år, inte möten. Så Hoard of the Dragon Queen var tre-fyra månader, speltest-kampanjen till Teknochock var lite längre. Horror on the Orient Express föreställer jag mig kommer vara ett år ungefär, samma grej med Törnetronen även om det kanske blir en dryg månad i stöten. Undergångens Arvtagare spelade vi över flera års tid, men den sammanlagda speltiden var nog strax över ett år. Masks tog nog också ett drygt år, medan Thousand Thrones var ett halvår. Överlag spelar vi ofta typ en grej under några månader, sen byter vi, sen byter vi tillbaka.

Så min definition av lång kampanj skulle nog vara att det är en kampanj där vi gör flera avbrott och kommer tillbaka över mer än ett år och/eller att den är 30 möten lång. Det skulle placera den på topp 5-listan.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag tycker 30+ är en bra riktitlinje på när en kampanj är modell längre.
Min nuvarande Pendragonkampanj* dingade 50 spelmöten förrförra veckan, Innan dess jag jag en Eonkampanj jag spelledde som pågick 70+ spelmöten.
Den längsta kampanj jag spellett var min Delta Greenkampanj som måste varit över 100 spelmöten fördelat på ca 8 år offgame.

I offgametid skulle jag säga att alla kampanjer med regelbundet spel som varar över 12 månader kan räknas som långa.

*
https://great-pendragon-campaign.obsidianportal.com/
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jääävlar vad jag blir avis på alla som kan spela 20+ spelmöten i samma kampanj!

?Det har hänt mig några gånger att jag spelat 15+ möten i samma kampanj (men jag räknade inte), och det har varit övervägande skoj. Rollpersonerna pensionerades, och vi startade en ny kampanj med nya karaktärer och oftast i ett annat spel.

Just hur bra/dåligt det är med "långa kampanjer" beror väldigt mycket på hur långa spelmötena är. Det finns alltid en accelerationstid för spelmöten innan man riktigt "kommit igång" och det börjar hända saker. Ju oftare man spelar, desto kortare accelerationstid. Ju längre man spelar, desto mindre av ett problem är just accelerationstiden - eftersom man ju har mer tid disponibelt.

?Hur som helst, om man utgår ifrån TS "standardspelmöte" á 4 timmar per vecka skulle jag nog påstå att ett äventyr tar upp 3-4 spelmöten, och en kampanj tar lite mer än det tredubbla. Sen tycker jag det finns en stor risk att det blir lite tjatigt att jaga samma mål hela tiden. Det fina i en kampanj är att den faktiskt kan ta slut. Det blir visserligen kanske ett mer spektakulärt slut om det har gått 20+ spelmöten (för att inte tala om 100+), men det blir också svårare att acceptera att det finns ett slut (och sen hamnar man i en oändlig Supernatural-länga av kampanjer där allt bara trappas upp hela tiden).

?Jag skulle nog säga att en kampanj är 'Lång' när man är uppe i 20+ spelmöten (fast det beror också på hur lång tid den tar). Skulle man komma upp i det dubbla tror jag att jag skulle tycka att den är 'För lång'.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,583
Location
Göteborg
Jag ställer mig också bakom God45's definition.

Ett problem för mig som oftast SL:ar är att min äldsta grupp, alltså vi som hållt ihop sen skoltiden, så kan det ta upp till en månad mellan mötena så jag hinner oftast bli sugen på annat under tiden + att ingen riktigt tagit på sig rollen att föra anteckningar så det är en trög startsträcka varje session när vi ska recappa. Jag försökte ta rollen själv ett tag men orkade inte.

Nuförtiden är vår standardlängd 4-5 sessioner i samma grej.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,671
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag avslutade just en S&S-kampanj på 26 spelsessioner. En sådan räknar jag som ganska normal, men inte väldigt lång. 40-50 tillfällen är väl hyfsat långt. Jag har nog varit med i alla fall en handfull sånna. Den längsta kampanj jag varit med i sträckte sig strax över tio år, har ingen aning om hur många gånger vi spelade.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
TERJE!!! Stor eloge för att du skriver S&S och inte "SåS"!!!?????
Och grattis till att ha gjort det bästa svenska rollspelet!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Lightshy;n239723 said:
Vågar man bryta in och fråga vilken/vilka färdigskrivna kampanjer som räknas som längs i förhållande till speltid?
The Great Pendragon campaign, Mask of Nyarlothothep och The Enemy Within är väldigt långa kampanjer. De tar många sessioner att spela och utspelar sig över stora mängder tid eller rum. Publiserade mega-dungeons så som Rappan Athuk räknas också här. Saker här är tunga, massiva och kan spelar i hundratals på hundratals timmar.

Pathfinder eller D&D adventure paths så som Savage Tide, Apocalypse Stone och Kingmaker eller långa Wod kampanjer så som Transylvania Chronicles (alla delarna tillsammans kanske är en väldigt lång kampanj.) är långa kampanjer. De är komplexa, stora och tar tid men har inte räckviden av de väldigt långa.

Medium långa kampanjer är de flesta kampanjer. Sju porträtt av Elvira Wallin, Curse of Strahd eller Mask of the Pirate Queen. Berättar en komplett histora med rum för sidovägar och karaktärsdjup men kan spelas igenom relativt snabbt.

Korta kampanjer är mer eller mindre långa scenarion eller ett par scenarion ihopkopplade. The Final Revelation eller original Ravenloft finns här. Ofta korta kampanjer ofta hårt fokuserade eller gjorda för shock and awe! en grand standing men kort upplevelse. Stora dungeons som kräver en hög sessioner så som The Tomb of Horror hör också hemma här.

Kortare än det är det scenarion.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CoS runt trettio möten för oss. Håller med om sorteringen mediumlång.
LMoP och B4TLC var båda 12 möten var för oss. (24 sammanlagt.)
 
Top