Lådade rollspel

Undersökning: när kom ni in i hobbyn?
Jag spelade min första rollspelssession 2015, kan det vara att jag inte var med i lådans guldålder och inte har någon nostalgi för den, som gör att jag inte ser något värde i boxed sets?

Jag började spela rollspel 1986 tror jag. Kan absolut uppskatta en välfylld låda även om jag inte brukar använda sådant som miniatyrer, rutnät eller markörer. Enskilda böcker känns annars mer lätthanterliga.

Undersökning: när kom ni in i hobbyn?
Jag spelade min första rollspelssession 2015, kan det vara att jag inte var med i lådans guldålder och inte har någon nostalgi för den, som gör att jag inte ser något värde i boxed sets?
Julen 1992, jag var 11. Min mamma hade köpt Drakar och Demoner '91 av oklar anledning - varken hon eller jag hade någon aning om vad det var för spel men det var början på en kärlekshistoria som aldrig riktigt avslutats.

Jag kom in för sent (typ… 1996-1998 nånstans?) för att uppleva lådor som ett vanligt format, och än idag är jag ganska kall inför dem. Jag gillar ju inte färgglada rollformulär utan föredrar såna som är lätta att skriva ut, jag gillar inte tärningar och jag föredrar när böcker är kompletta. Undantaget är väl möjligen kampanjer/äventyr med meningsfull rekvisita.

Tittar med början till en tår i ögat på mina lådor från början av 80-talet när jag ser att de har lite väl mycket patina å en del behöver lite (rejält) ompyssling då de är proppfulla med moduler, äventyr, figurer å anteckningar å tappar i stadga å håller på att falla i bitar…🥹

Jag började spela 1996, men vi spelade bara spel som hade några år på nacken: Gamla Mutant, Mutant 2089, DoD91 och SRR.

Jag föredrar lådor helt klart men lådorna Måste följa det estetiska uttrycket för rollspelet Samt följa den logiska följden med att samtliga lådor till just det specifika rollspelet håller samma mått. Så det inte blir som Mothership där man har ursprungslådan sen vill man köpa tillägg till spelet men dessa går inte ner i ursprungslådan! Har man tendenser till starka impulser eller tvångstankar kan detta verkligen förstöra en hel dag!

Julen 88, minns inte om vi hann börja spela innan årsskiftet. Mina första rollspel kom i lådor: Stjärnornas krig, Drakar och Demoner, Mutant (1989). Jag upplever nog en bok som enklare att hantera, men lådan har ju uppenbara fördelar då materialet kan delas upp i olika tematiserade häften (spelaren, spelledaren, magi, mm) och man kan inkludera tärningar, formulär, kartor, osv. Men bara lådan i sig ger inget för mig.

Back