Lådade rollspel

Sidenote: är det något annat ni vill att jag ska gå runt och fnula på så att Quinn's Quests nästa video handlar om det?

Ja, kartor. Vad ska kartor visa? Jag förstår att det är lätt hänt (?) att man svarar dungar, städer, länder och kontinenter, men jag tänker att det är en form av konvention. Det är också göra kartor över helt andra typer av rumsligheter (även drömda eller på annat sätt icke-fysiska). Dessutom är det möjligt att se kartor som fundament i världsbyggen. Att göra kartor över något blir ofta ett sätt att peka på vad som är viktigt. Man skulle kunna tänka sig hela produktlinjer med kartor i centrum. Men det går också att vända på det hela: hur skulle ett rollspel utan kartor funka?

Det går att spinna vidare på temat i rätt vida cirklar, om man så önskar.

Ja, kartor. Vad ska kartor visa? Jag förstår att det är lätt hänt (?) att man svarar dungar, städer, länder och kontinenter, men jag tänker att det är en form av konvention. Det är också göra kartor över helt andra typer av rumsligheter (även drömda eller på annat sätt icke-fysiska). Dessutom är det möjligt att se kartor som fundament i världsbyggen. Att göra kartor över något blir ofta ett sätt att peka på vad som är viktigt. Man skulle kunna tänka sig hela produktlinjer med kartor i centrum. Men det går också att vända på det hela: hur skulle ett rollspel utan kartor funka?

Det går att spinna vidare på temat i rätt vida cirklar, om man så önskar.
Okok, har detta i huvet under morgondagen så får vi se om Quinn plockar upp det!

Okok, har detta i huvet under morgondagen så får vi se om Quinn plockar upp det!

Är det du som är Quinn eller är det någon du känner? Det kanske är uppenbart för andra här, men inte för mig. Även om jag förstås hör att han (du?) har brittiskt uttal.

Är det du som är Quinn eller är det någon du känner? Det kanske är uppenbart för andra här, men inte för mig. Även om jag förstås hör att han (du?) har brittiskt uttal.

Jag älskar när rollspelsmaterial levereras i lådor. Så långe lådorna är substantiella, har mycket innehåll alltså. Det känns mer som spel för mig.

Samtidigt är det ju praktiskt med böcker. :D

Bästa lådorna jag har är Call of Cthulhu 2nd edition (den tjocka varianten), Stormbringer 1st edition och Ligans Drakar och Demoner.
Sett till mängden prylar man får med där ja, håller jag med. Men tänk på Svärdets Sång och Coriolis, där det dels var en del material med men också två (!) inbundna böcker.

Haha förlåt, förstod inte att du menade allvar! Nej jag är inte en del av Quinn's Quest, det hade krävt talang!

Förvirringen är tydligen total i tråden! 😀 Jag tänkte alltså att du mycket väl kunde tala brittisk engelska och vara YouTuber, men så var tydligen inte fallet. Antar jag.

I teorin föredrar jag uppdelade böcker, för då kan spelgruppen dela på den vid bordet. Flera häften för olika delar av grundspelet. Ex kanske karaktärsskapandet kunde vara sitt eget häfte separat från regelreferensen, trolldomslistan, startäventyren, och så vidare. Och varför inte då en låda att hålla samman allt löst bös?

Däremot har jag aldrig sett en äventyrslåda förut!

Mer skulle dock kunna göras med boxarna nu i modern tid: tryck något användbart på insidan, gör dem till en regelreferens i sig, tärningskorg… men extra bit konst är inte dumt bara det - näst efter titeln tenderar det vara det viktigaste verktyget för att förklara spelet för andra.

Lådor är en meningslös gimmick och aktivt avtändande för mig. Rollspel är litteratur, inte leksaker, och lådans enda funktion är att samla likes från banala unboxing-videor.

Lådor är en meningslös gimmick och aktivt avtändande för mig. Rollspel är litteratur, inte leksaker, och lådans enda funktion är att samla likes från banala unboxing-videor.
Se till så att saker inte spiller ut i bokhyllan? Paketera och sälja saker till rabattpris?

Se till så att saker inte spiller ut i bokhyllan? Paketera och sälja saker till rabattpris?

Jag föredrar att få allt i en enda riktigt tjock bok. Tjocka böcker har blivit sorgligt sällsynta i rollspelssammanhang, de är så jävla sköna.

Tärningar? Kartor? Rollformulär? Multipla böcker?

Back