Nekromanti Läs dessa..

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Okej jag erkänner det var en dålig ursäkt...

/elin (som egenteligen bara postar det här medellandet bara för att få veta vad metacinetisk betyder egenteligen)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Metacineastiskt!

Metacineastiskt är ett mycket användbart ord. Jag har hittat på det själv, men eftersom jag vill att det ska spridas över hela världen placerar jag det härmed i public domain. Just det - metacineastiskt är nu helt fritt!

Från början var det ett privat skämt; det var tänkt att låta som någonting en pretentiös filmkritiker kunde häva ur sig; men eftersom det är ett så bra ord kan man använda det fullt seriöst också.

Det betyder egentligen ungefär vad man vill att det ska betyda, så länge det har med film att göra (cineastiskt, altså). Om man ser på andra meta-ord kommer man fram till att det borde betyda någonting i stil med "en film som handlar om andra filmer". Man kan till exempel använda det om en film som handlar om en filminspelning eller, och det är så jag brukar använda det, om en film där personerna vet om att de är med i en film. Förekommer t.ex ett par gånger i Pulp Fiction .

Alltså: Gån ut och spriden ordet metacinestiskt över hela världen!

/JPS
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Metacineastiskt!

Hmm... jag blev en aning misstänksam när ordet inte förekomm på något annat ställe på hela internet än i ditt inlägg (lita på mig jag har sökt,,, och frågat en hel massa folk, däribland halva skolans lärarkår). (Har lust att stypa dig av någon andledning).

Men du slog inte mitt onomatopoetisk i allafall (som faktiskt finns) jag var riktig orolig där ett tag (det är mitt säkra kort i ärmen så att säga)

Som ordförande i F.F.O.F.I.I.S.A.O.(som faktiskt också finns) säger jag bara lycka till.

/elin (F.F.O.F.I.I.S.A.O = Föreningen För Ordet Fnövels Införande I Svenska Akademins Ordbok)
(som förväntar sig att någon ska fråga vad onomatopoetisk och fnövel betyder)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Metacineastiskt!

Det är precis så Ordet ska spridas! Nu har folk fått veta att ordet metacineastiskt finns, så om de råkar stöta på det någonstans i framtiden kommer de att ha en känsla av att ha hört det förut...

Onomatopoetsikt kände jag till, hörde det senast förra veckan (föreläsning i allmän språkvetenskap. Alla ord som inte är onomatopoetiska är döda metaforer).

Men vad betyder fnövel??? (jag antar att det inte är någon mening med att slå upp det i Svenska Akademins Ordbok...)

/JPS - föreslår att vi är kvitt
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Metacineastiskt!

"Fnövel:
Det ljud som uppkommer när en liten snorig valross gör en för kraftig inandning. Kan även utrycka varje existerande känsla."
(utdrag från "elin's ordbok för oundvikliga ord")

/elin

ps: vi är inte så värst seriösa
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
The black company är ganska bra oxå, (vet inte om den finns att få tag på någonstans i sverige bara, och har ingen koll på vem som skrev dem, vink vink!/images/icons/laugh.gif )
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Härligt att någon rekommendera Terry Goodkinds serie.

Nu ska jag verkligen läsa den, fast först ska jag läsa klart George R R Martin serie "A Song of ice and fire". Har ni inte läst den så gör de omdelbart.
 
Top