Nekromanti Läs dessa..

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Aj då, jag glömde Moorcock. Jo, de 14 (hittills) volymerna i den samlade utgåvan av the Eternal Champion-Serien är en säker investering (invecklade meningar? Jag?).

Dags att slå ett par slag för de verkliga klassikerna:

Illiaden och Odyssén av Homeros. Gudar, hjältar, monster, krig, hexameter. Illiaden är grunden till all episk fantasy och Odyssén till sword & sorcery....

Beowulf av Okänd Död Engelsman. Move over, Conan.

Kalevala, nyöversatt till svenska av min gamla svenskalärares idol Lars Huldén. Väinämöinen är alla vitskäggiga trollkarlars andlige fader.

Hmm.. vad mera kan jag rekommendera för att skryta med min bildning och visa min intellektuella överlägsenhet? Gilgamesh-eposet är ju inte så illa.... och Shakespeare är ju aldrig fel.

/JPS
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Din kommentar fick mig och tvivla så jag masade mig de 38 stegen till min bokhylla och kollade....

/elin (som egenteligen inte hade så jätte fel, för han kunde ha hetat Vincent)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Han kunde ha hetat Vincent? Måste vara den sämsta bortförklaring jag hört på flera månad... ehh veck... dagar. Ända sen jag själv försökte mig på en bortförklaring senast, faktiskt.

/JPS - Jag tyckte att det verkade alldeles för nördigt att tillbriga en fredagkväll vid datorn, så jag gick och såg Sagan om ringen en gång till i stället. Where did I go wrong?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
mästerverk !

Varför inte ?!?!?!
De böckerna är enligt mig ett stort enda mästervärk, rakt igenom !!!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Inte alls

/elin (som redan har skaffat "SoR" på VHS (min kompis brorsas kompis faster vägen ungefär) och fick tillbringa kvällen med att sitta och kritisera Jurassic Park 3 istället)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nu får du nog förtydliga dig lite grann (om inte "inte alls" var svar till "where did I go wrong?" förstås)

Så vitt jag förstår är Crowleys namn en anspelning på ockultisten och charlatanen Aleister Crowley, som kallades/kallade sig the demon Crowley ibland. Det tar ju ett tag innan man får veta att A-et i det här fallet står för Antony.

Men, för att gå tillbaka till diskussionen, visst är han cool.../images/icons/thinks.gif

/JPS - inser att det är lite onödigt att diskutera varför det är roligt att han heter Crowley, men jag fick ju ett tillfälle att skryta med min bildning /images/icons/clever.gif
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
När jag sa "inte alls" syftade jag på att det inte alls var en speciellt dålig ursäkt. Gah!*

*Ett litet onomatopoetiskt inslag i mitt språkbruk.

/elin (som försöker briljera genom att använda ordet onomatopoetisk i en vanlig mening)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"Det låter som du vägrar läsa harry potter därför att den har en 'barnboks stämpel'."
Du kanske var trött när du läste mitt inlägg, vilket ord i meningen "Läste första delen bara för att få en egen uppfattning om den.." förstod du inte?

Citerar meningen igen och kommenterar:
"Läste första delen /.../ Få en egen uppfattning..."
Visserligen skrev jag "delen".. Fel av mig.. Jag menade första boken..

/[color:448800]Han</font color=448800> som själv brukar missa saker rätt (för?) ofta
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Då får du faktiskt lov att förklara dig.

/JPS - den här diskussionen skulle gå snabbare om vi skrev mer än en mening åt gången. Onomatopoetiskt är veckans ord, förresten (nästa veckas ord är metacinestiskt).
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
...men bra

Att någonting är överhypat behöver ju inte betyda att det är dåligt, bara att det anses vara bättre än det egentligen är. Om någonting anses vara genailiskt på gränsen till övermänskligt men är överhypat kan det ändå vara riktigt bra, if you follow what I mean (dessutom anser jag inte att Sagan om ringen är överhypad. Normalhypad, kanske, men inte mer).

/JPS -"Den här bilen går snabbare än du tror" "Men jag tror ju att den går hur snabbt som helst."
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
mjo

men jag tycker ändå att tolkien suger balle... (ursäkta språket)
aldrig tyckt om det han skrivit
skulle personligen läsa eddings istället för tolkien men men det är ju jag /images/icons/smile.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: mjo

Tja, jag tycker ju (som du kanske har märkt) att det åtminstone inte är Eddings balle han suger....

Lyckligtvis är det här inte en "vem suger mest?"-tråd utan en boktipstråd, så jag ska låta dig ha dina åsikter i fred /images/icons/wink.gif

Som man brukar säga: Det kan ju hända att du har lika rätt som jag, eller så kan det hända att jag har lika fel som du.../images/icons/doh.gif

/JPS
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
HeyHEYhey! Nu minns jag inte riktigt, är det Hawkmoon som är alla de olika personerna samtidigt, eller är det Count Brass? Eller hur var det nu? Suck, så svårt att hålla reda på allt =)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: mjo

smaken är som röven klöven /images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif
 
G

Guest

Guest
Då jag antar att du endast åsyftar fantasy-genrén så nämner jag endast fantasy-serier (även om det finns mkt annat bra).

Är det någon som nämnt Margareth Weis och Tracy Hickmans Dödsporten-serie?

Jag hoppas det för den står högst på min bästa fantasyboks-lista.

Neverwhere ger mig ilningar av lycka
Härskarringen-trilogin står högt i gunst
Drakens återkomst väcker starka kärleksfulla känslor
Eddings känns som nostalgi (det första jag läste)
Paksenarrion är en söt paladin
Stjärnstoft en bra saga
Fjärrskådarna och De magiska skeppen är streckläsningsböcker
etc.
 
Top