Nekromanti Läs dessa..

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Serier (fantasy) som jag rekomenderar starkt:
Seriens titel sve. (Serie titel på Eng.) / Författare / Antal delar (+ betyder att den fortfarande skrivs på) / Språket jag föredrar / Sidor per bok

Sagan om Paksenarrion (The deed of Paksenarrion) - Elisabeth Moon - 3Deler (Sve.) - Svenska -500+
Sagan om Drakens Återkomst (Wheel of Time) - Robert Jordan - 17+ (tror jag) (Sve.) - Svenska - 300-450+
Sanningens Svärd (Sword of Truth) - Terry Goodkind - 7+ (Eng.) - Engelska - 500+
Sagan om Belgarion (The Belgariad) - David Eddings - 5Delar (Sve.) - Svenska - 250-300+
Sagan om Mallorea (The Malloreon) - David Eddings - 5Delar (Sve.) - Svenska - 400-500+
Shannaras [ X ] ([ X ] of Shannara) - Terry Brooks - 7 (tror jag) (Sve.) - Svenska - 350+

[ X ] = Olika beroende på del

Har du fler tips gör gärna ett inlägg med dem
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
huha, bara inte detta urartar till en Brooks/Eddings-suger tråd...

Men iaf... jag kan rekommendera Robin Hobbs Farseer Trilogy, som väl heter Fjärrskådarna eller något sånt på svenska. Raymond E. Feist är bra också, men jag har iofs bara läst två böcker i The Serpentwar Saga...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, finns förstås Sagan om ringen...
åsså Conan böckerna...
Röde orm (även om den varken är serie eller "fantasy")
Trollkarlen från Ö- världen...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
huha, bara detta inte urartar till en Brooks/Eddings-suger tråd

Nej då, sådana trådar startar jag själv...

Mervyn Peake - Titus tronföljaren (eng. Titus Groan), Slottet Ghormenghast (eng. Ghormenhast), Titus rymlingen (eng. Titus Alone) - bra både på engelska och svenska

Neil Gaiman - Neverwhere - bör helt klart läsas på engelska

Steven Erikson - Gardens of the Moon, Deadhouse Gates, Memories of Ice, kommer antagligen flera - inte översatt till svenska. Har bara läst den första; alla bokhandlar jag besökt på sista tiden har haft tredje delen, men ingen har haft andra...

Mikhail Bulgakov - Mästaren och Margarita - inte fantasy, inte en serie, men var länge min favoritbok, alla kategorier. På svenska (om man inte läser ryska förstås)

/JPS - vill påpeka att jag inte är någon "böcker på engelska är mycket bättre"-typ, det råkade bara bli så den här gången
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Fjärrskådarna heter serien, Mördarens Lärling är första boken tyvärr har jag inte läst de följande böckerna men första var en riktigt bra överaskning när den väl tog lite fart (ungefär som LOTR)

Skulle säga att av dem jag rekomenderade tyckerjag faktiskt att Elizabeht Moon och Terry Goodkind är bäst..
Sagan om Paksenarrion är väldigt bra och Sword of Truth serien är suverän (enligt mig) då den innehåller lite mer djup än vanliga Fantasy böcker brukar göra..
Den bör undvikas på svenska dock, där de delat upp böckerna och t.ex. det gör att bok 4 (vilket egentligen är bok 2 del nr 2 av 3 dvs mitten av boken) bara är en låååång jävla resa... Dessutom har Terry Goodkind skrivit 7 böcker på engelska och håller på med nr 8 medan översättnigen ligger på mitten av bok 2 och släpps i snigelfart (som alltid när de översätter böcker)

Sedan kan jag faktiskt rekomendera Harry Potter böckerna, vissa kanske anser att de är för barnsliga men jag finner dem roande och JK Rowlings är faktiskt väldigt duktig på att skriva.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Hmmm... måste också ta och göra ett inlägg tror jag...

Allt av Terry Pratchet, (duh) men specellt då "Goda Omen"(ligger etta på min personliga "bästa bok jag någonsin läst" lista (å andra sidan ska man inte bry sig allför mycket om vad som står i den, den uppdateras ett 20tal gånger om året si sådär)) mycket på grund av den genom coole demonen Vincent Crowley.

Orson Scott Card's "Enders spel" (eller helt enkelt enders game på engelska) SF. Pga den olustiga och skrämmande stämmningen och våldskildringarna.

Och hela "Other land" serien av Tad Williams (inte bara de tre första kapitlen i första boken som folk brukar läsa, på grund av att de inser att den är rätt tungläst)

Och av den tidigare nämmda Robin Hobb måste man också läsa "Live ship" trilogin och den nyutkommna fortsättningen på fjärrskådar trilogin "Fool's Errand" (som än så länga bara finns på engelsa och som jag inte har lyckats få tag på)

Moon serie om Paksenarrion, var ganska läsvärld trots att jag är en väl inbiten paladin-hatare.

/elin
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och JAG måste uttrycka min föråning över att så få har läst alternativt beundrar Moorcock. Hans böcker finns för en billig peng på t.ex. SF Bokhandeln, han har blivit översatt till svenska (kanske är det den hemska översättningen som drivit bort folk?) och har dessutom den goda smaken att varken vara klyschig, förutsägbar eller ha fula illustrationer på bokomslagen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
"Fjärrskådarna heter serien,"
*vänder sig om och plockar fram den slitna pocketen som en gång i tiden följde med ut på fältveckan i lumpen*
Berättelsen om Fjärrskådarna heter bokserien.. The Farseer: Assassin's Apprentice på utomsvenska..
Vargbroder heter forts. på svenska.. De två böckerna är väl bara en på engelska?
Seg, men i mitten av boken vänder den och blir helt underbar.. Var bara tvungen att fortsätta med andra boken men Vargbroder avslutar väl bokserien eller är jag senil?
Fools Errand, när jag tänker efter... Den är väl rätt gammal och översatt? Vargbroder kom ändå -97.
Det är Fools Errand (kommer inte ihåg sve. namnet) som avslutar serien? Äsch.. Jag är ute på hal is...

Är själv fan av Belgariaden..

"Sedan kan jag faktiskt rekomendera Harry Potter böckerna, vissa kanske anser att de är för barnsliga men jag finner dem roande och JK Rowlings är faktiskt väldigt duktig på att skriva."
Måhända, men jag tyckte de var barnsliga.. Läste första delen bara för att få en egen uppfattning om den.. Duktig på att skriva? Hmmm, kanske det... Det hela är precis upplagt som om man beskrev från en film.. Ska nog skaffa filmen och jmf med boken (det jag kommer ihåg i.a.f.).

Själv vill jag rekommendera Margaret Weis och Tracy Hickmans Dödens port-serie...
Ett minus är att de tre sista böckerna bland de totalt 8 inte är översatta till svenska för de som vill läsa på svenska.. Har sina roliga stunder och har en mycket intressant och välgjord värld.

/[color:448800]Han</font color=448800> som har skrivit detta förut men skriver det igen för nytillkomna besökare (bara drygt 1000 st)
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Just det, fan glömde Goda Omen /images/icons/hairy.gif hur jag nu kunde göra det /images/icons/blush.gif

Nåja, visar väl bara att ingen är perfekt inte ens jag (även om jag är nära) /images/icons/wink.gif
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Måste bara försvara Harry Potter & JKR lite /images/icons/smile.gif
Harry Potter är skrivna så att även barn ska kunna läsa dem utan att vara riktade endast till barn, detta är svårt , mycket svårt och jag anser att hon gör ett väldigt bra jobb med det.
Sedan om man gillar dem är en fråga om smak och den är juh olika hos alla...

Jaja, Berättelsen om Fjärrskådarna då (erkänner sig rättad)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Robin Hobb

böckerna är som följer:

The Farseer Trilogy
Assassin's Apprentice / Mördarens Lärling
Royal Assassin / Vargbroder
Assassin's Quest / Mördarens jakt, del 1 & 2

The Liveship Traders
Ship of Magic / Magins skepp
The Mad Ship / Sorgeskeppet
Ship of Destiny

The Tawny Man Trilogy
Fool's Errand
Golden Fool (kommer senare i år)
Fool's Fate (arbetstitel, 2003?)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Pröva att börja med Elric of Melniboné. Om du har spelat äldre utgåvor av Drakar och Demoner känner du igen omslaget :gremsmile:
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Det låter som du vägrar läsa harry potter därför att den har en "barnboks stämpel".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Han har ju skrivit så jävla mycket.. men det är främst böckerna i Eternal Champion-serien som jag rekommenderar.
Bäst, enligt mig, är böckerna om Corum, men Elric är den mest kända och populäre.

Böckerna finns samlade i volymer om 3-4 böcker per samling, och det är c:a 13 sådana samlingar som täcker upp hela Eternal Champion-serien. Nästan allt är väl värt att ha i bokhyllan.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Han sa ju just att han läst Harry Potter just därför att han ville göra ett rättvist omdöme av den.... Anklaga inte folk för något de inte är skyldiga till.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jo just nu är du lite Bambi aktig.
Farseer trilogin avslutas med "Assassin's Quest" (på svenska styckad och översatt till "Mördarens Jakt" 1 och 2)
"Fool's Errand" är inledningen på den nya serien "The Twanty Man" som utspelar sig 15 år efter assasin seriens avslutande (och efter liveship trilogin också). Så det så /images/icons/tonguea.gif

/elin
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
När vi ändå är inne på ämmnet barn böcker....

...så måste jag och ta och tipsa alla interesserade om ...(alla=bara jag?)

1. "Prinsessa söker Drake" av Patricia Wrede.
En välskriven modern saga i traditonell fanasy/sago miljö som faktiskt är riktigt rolig (men inte Terry Pratchett rolig dock, men nästan)

2. "Silke, en förvandlingshistoria" an den danska författaren Bent Haller.
En lågmäld, dyster, mörk (om man kan säga så om barnböcker) saga som utspelar sig nutidens danmark.

/elin (som är nog mogen/omogen för att gå omkring och leta efter bra barn böcker, men som dock inte gillade harry potter särskilt mycket)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Antony Crowley heter han väl? Om jag orkade skulle jag gå de tre stegen till min bokhylla och kolla, men jag litar på mitt minne.

Jag väntar med att läsa Otherland tills alla delar kommit ut; har de två första men jag har inte kommit förbi de första tre kapitlen i den första boken än /images/icons/grin.gif

Vad mera?

James Branch Cabell är värd att läsa om man lyckas hitta hans böcker (skrivna på 30-40-talet, översatta till svenska på 70-talet) (han är iofs värd att läsa även om man inte hittar hans böcker, men det är svårare då...)

Fritz Leiber - både hans Sword&Sorcery-böcker och hans övriga produktion.

Kommer säkert på fler så småningom

/JPS - Så många böcker, så lite tid...
 
Top