Lägga tid på bilder

Eftersom jag inte har som mål att tjäna pengar så pytsar jag ner de pengar som ändå dyker upp i fickorna på illustratörer och kan på så vis få till bilder. Illustrerade WTWE, The Acacemy och Ökenros så.

Man kan få billigare bilder genom att prata med amatörer. Det är inte automatiskt så att det slutar lyckligt dock, en del projekt har runnit ut i sanden efter att jag provtryckt genom att börja med en liten beställning för att kolla om det går att samarbeta med människan.

Jag kan inte rita. Men jag har lärt mig tillräckligt med manipulation för att kunna ändra bilder som är nära det jag vill ha, det var en betydligt lägre tröskel än att lära sig rita från scratch. Omslaget till CM/77 kom till på det viset. Men inlagan är beställda/köpta bilder. (Och jag köpte en licens på bilden som var förlagan som jag utgick från för omslaget, det var dock en struntsumma i jämförelse med att få en bild skapad enkom.)

Finns det inte pengar för stunden så går det att göra rollspel utan bilder men med ett hjälpligt tilltalande yttre, folk köper ändå om man lyckas höras i bruset. Omslaget till Kuf är sådant. Och Kuf betalade sedan omslaget till Ökenros. Ökenros självt är nog fortfarande inte någon vinstaffär, men det är OK.

--

Sedan kan man lätt bli distraherad av att försöka tävla med typ Ronja, Lukas Thelin, FL eller WotC, och tänka att de visar på miniminivån för illustrationer i spel eftersom så mycket man ser "i media" är illustrerat till den tekniska standarden. Med all respekt för @God45 så har hans senaste grejer varit illustrerade av honom själv, och hans bilder är inte tekniskt avancerande, men de kan vara tillräckligt bra i rätt sammanhang. Och tar man sig bara till den nivån så blir det nog lättare att fortsätta öva på sin teknik så att ens bilder kan passa i fler och fler sammanhang.

Allt du nämnde är väl inkluderat i att ”rita själv”? Oavsett är det oftast lättare att få bilder gratis om man gör dem själv. Fast det snabbar i och för sig inte upp processen och löser problemet i grundinlägget.

Inte riktigt. Det var ju faktiskt inget eller väldigt lite av det jag nämnde som jag skulle beskriva som att rita själv. Det handlar ju snarare om att bearbeta något som andra har gjort. Men det är klart att man då själv ändå tillför något konstnärligt.

Hur snabbt det går varierar förstås. Väldigt mycket handlar om hur bra man är på att hantera de program man använder.

Last edited:
Jag föredrar generellt dåliga bilder före inga bilder. En tekniskt amatörmässig bild kan höja min upplevelse, men ett spel helt utan illustrationer kommer jag aldrig att läsa eller spela.

Jag kan rita en del, inte i närheten av vad jag vill kunna för att göra det bilder jag vill ha. Skulle jag haft tid kan jag träna upp mig men uppenbarligen har jag hittils inte haft tid. Bilder är synd då jag alltid velat bli bättre.

När vi beslutade oss för att släppa Orbital Conflict så hade vi inga pengar till en illustratör och mina skisser dög inte till en riktigt produkt. Så, Kim som jag gjorde spelet tillsammans med, tränade upp sig från typ noll och levererade något vi är riktigt nöjda med. Han lärde sig även 3d modellering för att sätta upp scener för att underlätta vart skuggor osv faller.

Till andra projekt så är min enda chans att betala gör mig, vilket jag gärna gör men återigen så finns ingen riktigt budget för det. Jag beställer lite här och lite där mest för att prova vad som passar.

Till Dinoblast kommer jag behöva någon, och trodde jag hittat en, men han slutade svara helt plötsligt. Jag tror hans portfölj innehöll AI bilder som han sedan Inte kunde leverera när jag bad om det.

Har provat att göra bilderna själv, även aktivt valt en design med mycket stenciler för att det skulle bli enklare. Men har liksom inte tiden att få till det så bra som jag vill ha det.

Det är svårt att svara på vad som är värt. Men jag vet i alla fall att, om jag haft tiden så hade jag tyckt det varit värt att träna upp mig. En dag kanske.

Intressant ändå hur många här som tycker att "dåliga" bilder förvärrar slutprodukten. Jag har på andra ställen hört tvärt om där det handlar mer om att man åtminstone försökt och att bilderna relaterar till texten bättre än vad stock images hade gjort. Det är lite nedslående att inse att de timmar jag lagt på att rita egna bilder kan ha lett till en sämre produkt.

Intressant ändå hur många här som tycker att "dåliga" bilder förvärrar slutprodukten. Jag har på andra ställen hört tvärt om där det handlar mer om att man åtminstone försökt och att bilderna relaterar till texten bättre än vad stock images hade gjort. Det är lite nedslående att inse att de timmar jag lagt på att rita egna bilder kan ha lett till en sämre produkt.
Jag tror det är väldigt individuellt och även "dåliga" "bra" bilder kan "förstöra" en del om de tex avviker för mycket i stil, förmedlar fel saker än vad texten beskriver, inkonsekvent utförda.

Så i många fall handlar det inte om hur bra eller dåligt illustrerade bilderna är utan om andra val som gjorts när produkten utformats.

Även väl påkostade bilder och grafik kan ju folk ha åsikter om. Hur många AAA datorspel säger folk inte är fula när de uppenbart inte är det. Bara för att de inte gillar spelet, utvecklarna, eller bara är troll.

Inga timmar som läggs åt att öva ett hantverk är bortkastade.
Huruvida en amatörmässig bild är ett plus eller ett minus är nog upp till var och en, för vissa kan det säkert vara avskräckande, medan andra föredrar det framför inget. Att produkten är gratis påverkar ju också, då blir folk nog mer välvilliga.

Sen vet vi ju inte hur dina bilder ser ut, så blir svårt att dividera om! Du kanske är enormt självkritisk och har i själva verket rätt snygga bilder, eller bilder som passar ditt projekt utmärkt?

Och som @Celledor är inne på: vad som gör en bild snygg är högst subjektivt.

Jag föredrar generellt dåliga bilder före inga bilder. En tekniskt amatörmässig bild kan höja min upplevelse, men ett spel helt utan illustrationer kommer jag aldrig att läsa eller spela.
För att utveckla/exemplifiera lite. Jag gillar inte Scrap Princess bilder. Jag tycker inte om hennes stil. För mig är de ”dåliga” (alltså i en väldigt subjektiv betydelse) men de gör ändå att jag kan älska Veins of the Earth. Hade jag föredragit en annan illustratör? Ja, absolut. Hade jag tyckt om boken om den saknade bilder? Nä, då hade jag sannolikt inte ens läst den.

För att utveckla/exemplifiera lite. Jag gillar inte Scrap Princess bilder. Jag tycker inte om hennes stil. För mig är de ”dåliga” (alltså i en väldigt subjektiv betydelse) men de gör ändå att jag kan älska Veins of the Earth. Hade jag föredragit en annan illustratör? Ja, absolut. Hade jag tyckt om boken om den saknade bilder? Nä, då hade jag sannolikt inte ens läst den.
Ett annat bra exempel är de mer hemmasnickrade illustrationerna i Mothership 0e, jämfört med de i 1e. Jag föredrar de lite smutsigare bilderna i den första iterationen, även om de nya är mer polerade.

Mothership1-2.png

Det är lite nedslående att inse att de timmar jag lagt på att rita egna bilder kan ha lett till en sämre produkt.
Såhär: tre personer i den här tråden (där jag är en av de tre) har den personliga preferensen att vi föredrar inga bilder framför dåliga bilder.

Andra personer i tråden (exv Vitulv) tycker tvärt om.

Ingen av oss har sett just dina bilder. Jag skulle inte ta vårt tyckande som ett kvitto på att bilder alltid/aldrig är bra i en rollspelsprodukt.

Nu har jag inte koll på vad som är ditt mål för sålda/lästa ex, men när det kommer till rollspel är 99% passionsprojekt som köps (eller ens läses) av rätt få personer.

Kanske kan vara hjälpsamt att fokusera på vad i den kreativa processen som du tycker är kul och kör på? Gillar du att rita/illustrera? Gör't! Är det tråkigt och frustrerande? Låt bli!

Var timmarna du la på att rita en ren plåga eller var det kul att skapa något med dina egna händer?

Det är nästan som att det behövs någon sorts diskussion om vad som är "dåliga" bilder för att vi skall kunna komma någonstans.

Min personliga åsikt är att man kommer väldigt långt med bilder och layout som i samspel med produktens innehåll skapar rätt stämning och intryck, snarare än att bilderna är av hög teknisk kvalité men som inte passar eller känns trista/tråkiga.

Exempelvis så föredrar jag själv stökig svartvit lineart framför den typen av megapolerade, extremt detaljerade, färgglada och tekniskt högkvalitativa typen av illustrationer som är väldigt populär just nu.

Såhär: tre personer i den här tråden (där jag är en av de tre) har den personliga preferensen att vi föredrar inga bilder framför dåliga bilder.

Andra personer i tråden (exv Vitulv) tycker tvärt om.

Ingen av oss har sett just dina bilder. Jag skulle inte ta vårt tyckande som ett kvitto på att bilder alltid/aldrig är bra i en rollspelsprodukt.

Nu har jag inte koll på vad som är ditt mål för sålda/lästa ex, men när det kommer till rollspel är 99% passionsprojekt som köps (eller ens läses) av rätt få personer.

Kanske kan vara hjälpsamt att fokusera på vad i den kreativa processen som du tycker är kul och kör på? Gillar du att rita/illustrera? Gör't! Är det tråkigt och frustrerande? Låt bli!

Var timmarna du la på att rita en ren plåga eller var det kul att skapa något med dina egna händer?
Jag hänger med på vad du säger men även detta är ju tyvärr inte helt så enkelt. Att jag startade denna tråd var för att ritande blev något av en plåga för mig med resultatet att projektet blev eftersatt. Men varje gång jag blir färdig med en bild och kan lägga till den till projektfilen så känns det ju jäkligt bra. Samtidigt är ju mitt mål att skapa produkter som andra människor skall gilla och olika människor tycker olika som du påpekat. Därav kommentaren att arbetet jag lagt ner på bilder kan (i vissas ögon) ha sänkt värdet/läsbarheten av produkten.
Det är nästan som att det behövs någon sorts diskussion om vad som är "dåliga" bilder för att vi skall kunna komma någonstans.
Vilket ju, så klart, är subjektivt och helt omöjligt för människor att komma överens om.

Jag hänger med på vad du säger men även detta är ju tyvärr inte helt så enkelt. Att jag startade denna tråd var för att ritande blev något av en plåga för mig med resultatet att projektet blev eftersatt. Men varje gång jag blir färdig med en bild och kan lägga till den till projektfilen så känns det ju jäkligt bra. Samtidigt är ju mitt mål att skapa produkter som andra människor skall gilla och olika människor tycker olika som du påpekat. Därav kommentaren att arbetet jag lagt ner på bilder kan (i vissas ögon) ha sänkt värdet/läsbarheten av produkten.
Inte bra att må dåligt av sitt skapande, tänker jag. Jag tror det är en rätt sund inställning i denna hobby att man först ska se till att man själv är nöjd med resultatet och att vägen ditt var givande och rolig. Som @Tant Ragnar är inne på så kan det vara en orimlig förväntan att ens produkt kommer nå ut till ett större antal läsare, oaktat hur mycket tid och arbete man lägger på det - men det betyder inte att arbetet inte är värt att göras. Snarare att viss prio ska ligga på det lustfyllda. Om det sedan också blir ett lyckat projekt i avseendet "folk har läst och kanske rentav använt mitt material" så är det liksom en fantastisk sak, men det är inte det enda kvittot på att ens produkt är bra.

Jag är en nog en ordentligt perifer skapare i hobbyn, har svårt att se att någon har spelat saker jag har lagt upp. Men jag tycker ändå om mina små grejor och när jag skriver dem så vill jag att de ska vara så nära min grundidé som möjligt - för min egen skull och för att jag lär mig saker för varje grej jag jobbar på.

Last edited:
Back