Lägga tid på bilder

Eftersom jag inte har som mål att tjäna pengar så pytsar jag ner de pengar som ändå dyker upp i fickorna på illustratörer och kan på så vis få till bilder. Illustrerade WTWE, The Acacemy och Ökenros så.

Man kan få billigare bilder genom att prata med amatörer. Det är inte automatiskt så att det slutar lyckligt dock, en del projekt har runnit ut i sanden efter att jag provtryckt genom att börja med en liten beställning för att kolla om det går att samarbeta med människan.

Jag kan inte rita. Men jag har lärt mig tillräckligt med manipulation för att kunna ändra bilder som är nära det jag vill ha, det var en betydligt lägre tröskel än att lära sig rita från scratch. Omslaget till CM/77 kom till på det viset. Men inlagan är beställda/köpta bilder. (Och jag köpte en licens på bilden som var förlagan som jag utgick från för omslaget, det var dock en struntsumma i jämförelse med att få en bild skapad enkom.)

Finns det inte pengar för stunden så går det att göra rollspel utan bilder men med ett hjälpligt tilltalande yttre, folk köper ändå om man lyckas höras i bruset. Omslaget till Kuf är sådant. Och Kuf betalade sedan omslaget till Ökenros. Ökenros självt är nog fortfarande inte någon vinstaffär, men det är OK.

--

Sedan kan man lätt bli distraherad av att försöka tävla med typ Ronja, Lukas Thelin, FL eller WotC, och tänka att de visar på miniminivån för illustrationer i spel eftersom så mycket man ser "i media" är illustrerat till den tekniska standarden. Med all respekt för @God45 så har hans senaste grejer varit illustrerade av honom själv, och hans bilder är inte tekniskt avancerande, men de kan vara tillräckligt bra i rätt sammanhang. Och tar man sig bara till den nivån så blir det nog lättare att fortsätta öva på sin teknik så att ens bilder kan passa i fler och fler sammanhang.

Allt du nämnde är väl inkluderat i att ”rita själv”? Oavsett är det oftast lättare att få bilder gratis om man gör dem själv. Fast det snabbar i och för sig inte upp processen och löser problemet i grundinlägget.

Inte riktigt. Det var ju faktiskt inget eller väldigt lite av det jag nämnde som jag skulle beskriva som att rita själv. Det handlar ju snarare om att bearbeta något som andra har gjort. Men det är klart att man då själv ändå tillför något konstnärligt.

Hur snabbt det går varierar förstås. Väldigt mycket handlar om hur bra man är på att hantera de program man använder.

Last edited:
Jag föredrar generellt dåliga bilder före inga bilder. En tekniskt amatörmässig bild kan höja min upplevelse, men ett spel helt utan illustrationer kommer jag aldrig att läsa eller spela.

Jag kan rita en del, inte i närheten av vad jag vill kunna för att göra det bilder jag vill ha. Skulle jag haft tid kan jag träna upp mig men uppenbarligen har jag hittils inte haft tid. Bilder är synd då jag alltid velat bli bättre.

När vi beslutade oss för att släppa Orbital Conflict så hade vi inga pengar till en illustratör och mina skisser dög inte till en riktigt produkt. Så, Kim som jag gjorde spelet tillsammans med, tränade upp sig från typ noll och levererade något vi är riktigt nöjda med. Han lärde sig även 3d modellering för att sätta upp scener för att underlätta vart skuggor osv faller.

Till andra projekt så är min enda chans att betala gör mig, vilket jag gärna gör men återigen så finns ingen riktigt budget för det. Jag beställer lite här och lite där mest för att prova vad som passar.

Till Dinoblast kommer jag behöva någon, och trodde jag hittat en, men han slutade svara helt plötsligt. Jag tror hans portfölj innehöll AI bilder som han sedan Inte kunde leverera när jag bad om det.

Har provat att göra bilderna själv, även aktivt valt en design med mycket stenciler för att det skulle bli enklare. Men har liksom inte tiden att få till det så bra som jag vill ha det.

Det är svårt att svara på vad som är värt. Men jag vet i alla fall att, om jag haft tiden så hade jag tyckt det varit värt att träna upp mig. En dag kanske.

Back