Nekromanti kyrkans syn på rollspel...

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
ok

Hoppas bara någon från varje sekt kikar in här då och ser hur fel de har om personerna som spelar rollspel. Men den chansen är väl inte särskilt hög.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Va????

Excakt vilken kyrka kan man göra det? Det måste jag ta och kolla upp.

*hatade nyss Umeå, men ändrade plötsligt uppfattning*

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vad är en Deist?

En deist tror på att Gud (underförstått: kristendomens gud) finns och att han skapade världen och sånt. Efter att världen skapades så har han dock inte tagit en aktiv hand i sin skapelse utom på ett rent psykologiskt/andligt plan, utan låter världen sköta sig själv enligt de regler och naturlagar han satte upp när han skapade universum. En term som ibland hörs i samband med deismen är "urmakarguden".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Usch..

..för konservativa argument. /images/icons/tongue.gif

Vad räknas som 'bevis' då? Jamenar, vetenskap går ju ut på att skapa en teori och försöka motbevisa den. Och eftersom man enbart försöker motbevisa den så finns det ju inga bevis för den. Det finns bara bevis som säger att det här motbeviset stämmer inte.
Ungefär lika pålitligt som statisktiska kausaliteter - Flygkrascher: Vilka flygvärdinnor dör oftast? Rödhåriga. Slutsats: Är du rödhårig ska du inte vara flygvärdinna för då är det större chans att du dör. Se där - det är statisktiskt bevisat! Tror du på det? I så fall är du inte bara konservativ, utan dum. (inget personangrepp, faktiskt - bara ett konstaterande /images/icons/wink.gif)

Sen har vi ju avvägningen mellan användbart, "sant" och förkastligt.
Stämmer Newtons lagar? Ja, många trodde det. Men de fungerar inte över ljusets hastighet. Nu är det inte så ofta man räknar över ljusets hastiget, så används det? - Ja. Är det korrekt? - Nej.
Slutsats: Enligt din princip ska vi inte tro på Newtons lagar, eftersom det de facto är bevisat att den är felaktig (alltså: påståendet är motbevisat). Trots det lär vi oss den i skolan för att den fungerar.

//MiDNiGHT.


 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Men vänta lite..

"Det är tron att Gud har funnits och hjälpt och hållit på med mänskligheten, men att han nu har lämnat oss. Det är vad jag tror, enligt min histiora-lärare iaf så kallas detta för deism. Någonting ditåt..."

- Det du beskrev är ju för tusan Gnosticism.

//MiDNiGHT. - som inte har hört talas om deiism hittills.


 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Gammal klassiker

"Skulle snarare säga tvärsom, att svenska kyrkan har mer med kristendom och religion att göra än de i USA."

- Hur menar du nu? Det är ju lite svårt att jämföra (kyrkmässigt) med USA, eftersom dom har alltifrån Baptister till CoS, ToS, Domedagssekter till Katoliker, Protestanter och Gnostiker. Vi har ju inte samma omfattning på kyrkor.
Och vad exakt är det att "ha mer mer kristendom och religion att göra"? Hur tror man mer eller mindre än någon annan (dvs. hur "mäter" man det?).

Det jag menade är att Kyrkan idag inte är speciellt populär i Sverige, man går mest av tradition, inte för att man tror på något speciellt.
I USA har de ju fler fanatiker än i något annat land (okej, överdrivet - men fler än i Sverige iaf) och om inte de är troende så begriper jag inte alls vad du menar.

Iofs är du nog mer insatt i Kyrkan (inte Svenska Kyrkan längre) än vad jag är, men från vad jag har hört om konfirmationsledare som kör porrfilmer och svär stup i ett till präster med ett förflutet som Hippie-junkies och som inte alls har några som helst skador..ska..skad..inte som helst några skador så ställer jag mig tveksam till hur mycket man ska associera kyrkan med religion. Det låter i mina öron mer som en ungdomsgård, eller ett ställe där man hänger än en plats dit man går för.. "spirituell vägledning" och bedjan.

"Däremot så har medelsvensson som betalar kyrkskatt enbart för att få gifta sig i kyrkan(får man kanske ändå, men för att det ska kännas bra) och för kunna följa traditioner som dop och konfirmation inte mycket med religion och kristendom att göra."

- Sant. Jag tycker det är taskigt faktiskt. Taskigt mot de som faktiskt tror alltså. Tror man inte för något ska man inte associera sig med det heller. När medelsvensson säger att "Jag är Kristen" menar han vanligtvis "jag betalar kyrkskatt", eller "jag är döpt och konfirmerad". I så fall kan man lika gärna vara utan.

"Är de som skriker högst de som tror mest. Är det inte snarare så att de som skriker högst är de som utnyttjar religionen för att kunna synas och höras. Allt för att bli känd."

- Ja, det är ju det jag undrar. Jag tror, personligen, att de flesta fanatiker faktiskt tror på sin sak, men att de går till exesser när det gäller att driva den.
Naturligtvis kan det inte förnekas att det är 'mode' med religioner också. Nyss var det "inne" att vara satanist. Nu är det "inne" att vara "kristen" (läs: delta i lägerverksamhet och andra roliga saker som man lika gärna skulle kunna gå med i scouterna för att göra).

//MiDNiGHT. - som aldrig trott på en gud. som tror på individualismen. som läser om satanism och kristendom (mest angelologi) för att det är intressant ur ett samhällsperspektiv, då det format stora delar av det samhälle vi lever i.

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Gammal klassiker

"Det är från detta stift folkbokföringen har sina rötter också. Även om lagen (kyrkolagen) om bokföringen kom 1686 (gäller från 1688) så fanns folkbokföring i just Västerås stift från mitten av 1600-talet, ingen annanstans finns så tidiga kyrkoböcker över befolkningen."

- Aha.. Ja, vi vet väl alla vad folkbokföringen syftade i eller hur? - Just det, ett praktiskt sätt att få koll på vilka som skulle betala skatt då Sverige skulle bli ett stort rike, istället för en samling kungariken.

//MiDNiGHT.


 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Sant, men ...

Personligen tror jag bara vad jag vet, liksom en välkänd grön seriefigur med skal. Men jag antar att det finns personer som endera inte vill veta, eller som ändå tror något annat, på grund av någon anledning som jag inte vet något om, kanske dumhet, kanske naivitet, kanske uppfostran.
I vilket fall så finns det folk som nöjer sig med att tro, hur jävla dumt deras tro än verkar (läs :nästintill alla religioner), så inser de inte hur dumt det verkar, eftersom de ändå tror på det.
Folk tror så mycket, tror jag.


//David
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Men vänta lite..

Det du beskrev är ju för tusan Gnosticism

Är det? Jag vågar påstå att så inte är fallet.

Däremot passar det bra in på en hel del agnostiker.

/Tobbelobbe
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Tegskyrkan...

...på onsdagar eller torsdagar. Jag har ingen koll, har inte varit där så mycket nuförtiden eftersom det är så mycket nybörjare där.

//SlaskBorInteInneIstan

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Japp...

...min tro liknar vad du har beskrivit. Inte 100% samma men det är alldrig 100%.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Skåjter...

"(läs: delta i lägerverksamhet och andra roliga saker som man lika gärna skulle kunna gå med i scouterna för att göra)." Scouterna är också kristna.

De finns överallt... =)

//Slask, inte alls allvarlig

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Sant, men ...

Du tror bara vad du vet? Vad är poängen med tro då? Vet man något så tror man ju inte, det är ju skillnaden. Om man vet något så tivlar man inte, men tro och tvivel hör ihop. Det är när man inte är 100% säker på något, men uppfattar det som sant ändå.

Folk tror så mycket javisst, men det är för att det inte går att veta något. Om du bara tror vad du vet så måste du tro väldigt lite. Rättare sagt ingenting. För när allt kommer omkring så kan man inte veta någonting här i världen.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Bah.

Få se om jag orkar ta mig dit någon gång. De jag kör med är antingen sjuka, orkar inte eller gömmer sig. Så det blir sällan något. Jag har inte kört rollspel på typ 2 veckor. Ganska mycket om man tittar på hur mycket jag kör vanligtvis.
Förresten bor inte jag heller inne i stan.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Gnosticism...

...är väl tron på "att allt var en bluff, att "de goda" försöker lura oss och att "de onda" bara försöker tala om för ossa arma vilseledda människor hur det egentligen ligger till". Detta är ett direkt citat från förordet till modulen/äventyret Kristalltjuren. Stämmer det?

//Slask, vill veta

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Sant, men ...

Det var ett skämt. Givetvis är det bara Skalman som enbart tror vad han vet. Vad han menar är att man hellre skall veta än att bara tro, eftersom det man vet i alla fall har varit sant upprepade gånger förut och det man tror inte har varit sanning någon gång, även om vissa kan tro det.

//David - snygg, men smart...
 
Top