Nekromanti kyrkans syn på rollspel...

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
ett intressant inlägg om hur bibelviftarna i USA ser på oss rollspelare... förhoppningsvis inte alla...

http://www.x-entertainment.com/messages/306.html tyvärr dog min barbar Yngve igår, så vänta er inte fler inlägg från mig *snyft* farväl grymma värld...

obs, ovanstående bör ej tas på allvar...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gammal klassiker

Hehe, jo, den där är urgammal och från en tämligen fundamentalistisk kyrka. Jag kommer dock inte ihåg vilken. De har gett ut lite andra liknande häften av samma format.

Här i Sverige är det dock lite annorlunda. Västerås stift har gett ut rollspelen Vägen, Quo Vadis?, Ansgar och det strax kommande Tellus. Jag var i Alingsås som föreläsare på en spelledarkurs i kyrkans regi för ungefär ett år sedan. På det stora hela är den svenska kyrkan mycket mer öppen till ungdomskultur.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Gammal klassiker

"På det stora hela är den svenska kyrkan mycket mer öppen till ungdomskultur."

- På det stora hela har den svenska kyrkan mycket lite med kristendom och religion att göra. Iaf efter det jag har sett och hört. Generellt bryr sig inte medelsvensson särkilt mycket om religion heller, det är mer en tradition att döpa sig och brukligt att konfirmera sig (dessutom får man ju presenter.. /images/icons/tongue.gif). Numera känns det mer som en samlingsplats för gamla och en ungdomsgård för unga. Iaf här i Umeå, jag kan inte svära på hur det är på andra ställen. I USA florerar ju däremot de "starkt troende" (läs: zealots) som talar för sin sak ganska höljutt. Därför blir statements som den ovanstående ganska vanliga och uppmärksammade.

//MiDNiGHT. - ofrivilligt döpt och inte konfirmerad.

 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Gammal klassiker

> I USA florerar ju däremot de "starkt troende"

Livets ord hade ju lite emot KULT när det kom ut, men de
är ju en kristen extremistsekt och inte Svenska kyrkan.
Svenska Kyrkan är oerhört passiv medan sekterna här i
Sverige mycket väl skulle kunna använda sig av sådan här
propaganda. Varför har jag ingen aning om, men jag antar
att nidbilden av en satanisk hårdrockare som driver tid
med rollspel är en sak de hängt upp sig på.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Gammal klassiker

"På det stora hela har den svenska kyrkan mycket lite med kristendom och religion att göra. "

Skulle snarare säga tvärsom, att svenska kyrkan har mer med kristendom och religion att göra än de i USA. Däremot så har medelsvensson som betalar kyrkskatt enbart för att få gifta sig i kyrkan(får man kanske ändå, men för att det ska kännas bra) och för kunna följa traditioner som dop och konfirmation inte mycket med religion och kristendom att göra.

"I USA florerar ju däremot de "starkt troende" (läs: zealots) som talar för sin sak ganska höljutt."

Är de som skriker högst de som tror mest. Är det inte snarare så att de som skriker högst är de som utnyttjar religionen för att kunna synas och höras. Allt för att bli känd.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Gammal klassiker

"Här i Sverige är det dock lite annorlunda. Västerås stift har gett ut rollspelen Vägen, Quo Vadis?, Ansgar och det strax kommande Tellus. Jag var i Alingsås som föreläsare på en spelledarkurs i kyrkans regi för ungefär ett år sedan. På det stora hela är den svenska kyrkan mycket mer öppen till ungdomskultur."

Att det är just Västerås stift förvånar mig inte. Det är från detta stift folkbokföringen har sina rötter också. Även om lagen (kyrkolagen) om bokföringen kom 1686 (gäller från 1688) så fanns folkbokföring i just Västerås stift från mitten av 1600-talet, ingen annanstans finns så tidiga kyrkoböcker över befolkningen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Gammal klassiker

<em>På det stora hela har den svenska kyrkan mycket lite med kristendom och religion att göra.</em>

Javisst, nu kan jag vara kristen utan att tro på Gud. För det har vår käre ärkebiskop minsann sagt. :)

Skämt åsido, det är väl rätt bra att kyrkan har tagit till sig rollspelshobbyn. Frågan är bara om de gör det för att värva nya medlemmar?

-R
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
SVK och rollspel

Japp stämmer bra det där. Vägen har väl lite crappy regler för de riktigt rollspelsinbitna, men själva äventyret är faktiskt okej. Jag var själv SL för det på ett konfirmationsläger, men olyckligtvis så flippade det ut lite då en som rollspelat på fritiden bestämde sig för att förstöra för alla andra och dödade alla de mötte och hängde deras huvuden vid sitt bälte. Efter det så tyckte inte vår präst att vi skulle spela mer rollspel, eftersom poängen var att ta sig igenom äventyret, som går ut på att bla ta ställning till moraliska problem som man senare kan disskutera. Men eftersom han bankade skiten ur alla så upplöstes äventyret till ingenting.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Gammal klassiker

Hehe, det är väl en bild som inte riktigt stämmer. I mitt KU (kyrkans unga) var vi tre som spelade rollspel och en som provade på en gång, men hon hade inte tid (var hennes ursäkt). Vi kände oss inte särskilt satanisktiska, när två oss dessutom var kyrkvärdar och sommarjobbade som kyrkvaktmästarvikarier.
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Gammal klassiker

"nu kan jag vara kristen utan att tro på Gud"
För mig är det tvärtom, jag tror på Gud, men är inte kristen (eller religiös överhuvudtaget). =)

//Slask, som är en deist - inte ens döpt

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Gammal klassiker

Jag skrev följande:
<I>
"medan sekterna här i Sverige mycket väl skulle kunna
använda sig av sådan här propaganda."</I>

Varpå jag gav en förklaring till varför dessa sekter inte
tyckte om rollspel (arketypen "djävulsdyrkande" hårdrockare)
och så vitt jag vet är inte Kyrkans Unga en sekt.
För din information har jag också jobbat som kyrkovärd,
men min religösa inställning hindrar mig inte att göra
det - Men prästen skulle säkert ha lite att säga om det ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Gammal klassiker

"I USA florerar ju däremot de "starkt troende" (läs: zealots) som talar för sin sak ganska höljutt." Fanatiker ("zealots" som du pratar om) finns i de flesta religioner (om inte alla), titta bara på sionisterna och Islam-fundamentalisterna. Ja, de är högljudda när de för fram sin sak. Japp, de är lättstötta och blir lätt förolämpade om du inte har samma åsikt som dem. Japp, de kan hata någon bara för att de har en annan religion...

Fanatiker är skrämmande...

//Slask, ogillar fanatiker

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Spelledaren då ?

En smidig spelledare skulle lätt stjälpa denne kuf som
förstörde för er. Men, det kanske inte är så lätt alla
gånger. Jag är expert på att slippa sådana där situationer
för jag har pryglat mina spelares favoritrollpersoner så
mycket genom åren att de har skärpt sig någorlunda.
<I>
"Men eftersom han bankade skiten ur alla så upplöstes
äventyret till ingenting."</I>

Kunde man väll också disskutera ur en moralisk synpunkt
eller hur ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Gammal klassiker

"På det stora hela är den svenska kyrkan mycket mer öppen till ungdomskultur." Detta har även jag märkt. Här i Umeå finns det en ungdomsgård driven av en kyrka, varje vecka (eller varannan, minns inte) så är det en rollspelskväll då traktens ungdomar får spela hur mycket de vill.

//Slask, som tycker det är tur att han bor i Umeå, av denna orsak och andra orsaker...

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Det är...

...tron att Gud har funnits och hjälpt och hållit på med mänskligheten, men att han nu har lämnat oss. Det är vad jag tror, enligt min histiora-lärare iaf så kallas detta för deism. Någonting ditåt...

//SlaskDeIst

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Det leder mig osökt in på ...

Hur kan man tro på något man inte sett bevis för ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Det leder mig osökt in på ...

Tja det är väl därför det kallas "tro" och inte "vetande"??


//David
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Sant, men ...

Varför satsar man inte sin energi på att veta istället
för att tro då ? Känns väll inte bättre för det ?
Belive me, ´cus I Know. ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Spelledaren då ?

En smidig spelledare skulle lätt stjälpa denne kuf som
förstörde för er


Tro mig, jag försökte. Men det var inte så lätt. Vad ska man göra? Se till att han blir dödad och inte får vara med? Det var ju inte att rekommendera eftersom själva rollspelet skulle bygga grunden för disskution i konfirmandundervisningen, och då var det bra om alla var med. Saken var den att han visste att han förstörde för alla men sket i det. Och det är klart att man kan disskutera hans bankande ur moralisk synvikel men det var en så uppenbar fråga att alla ansåg det vara fel inklusive han själv. Och det är skillnad på ett ämne och 5.
 
Top