Nekromanti kyrkans syn på rollspel...

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Pingstkyrkan

Tidningen heter "Dagen" och kan hittas på större bibliotek (med vettig tidningsavdelning). Tidningarna brukar i allmänhet sparas tre månader. Angående vilka nummer artiklar funnits med i, så kan du maila mig på enda@algonet.se Du kan också kolla med SVEROK, som har ett abonnemang på klippservice, vilket gör att de får alla tidningsartiklar om rollspel som publiceras.

http://www.algonet.se/~enda
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Pingstkyrkan

Tackar som attan. Detta kommer hjälpa som tusan.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Tellus

Jag har på omvägar kommit över ett exemplar av Tellus, ett sci-fi rollspel gjort för att spelas av konfirmander. Det tar upp allas lika värde, mänskliga rättighetar, och likhet inför både lagen och Gud. Har dock inte hunnit testspela det än.



Ximnipot - the 9th byte
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tellus

Jag har kommit över ett ex genom min premuration på Codex..
för att vara ett nybörjar rollspel så är jag impad tyvär så har de gjort allt för en onyanserad bild på framtiden och specielt på hur de olika religösa sekternas förmåga att samarbeta.. ( olika sekter från olika typer av kristendom och andra religioner har aldrig klarat av att samarbeta en längre period )

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Sann välgrundad tro...

Har du tänkt på att, i din modell, den trägne vetenskapsmannen som slitit åratal med strikta expriment om solens bana har precis lika mycket (litet) kunskap om dess eventuella framtida uppgångar som en nyfödd kattunge? Är inte det litet besvärligt?

Jovisst, och?

Det är ju en svår fråga... Man får väga olika modeller mot varandra... den modell som bäst kan förutsäga framtida skeenden är rimligtvis den mest användbara, eller hur? Den modell som kyrkan använder (påven har rätt) är då sannolikt sämre än den numera populära vetenskapliga modellen...

Enligt dig ja. Men det faktum att vissa tycker precis tvärtom och ingen kan motbevisa den andre får mig att tro att det inte går att få sann kunskap på något hittils tillförlitligt sätt
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sann välgrundad tro...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Har du tänkt på att, i din modell, den trägne vetenskapsmannen som slitit åratal med strikta expriment om solens bana har precis lika mycket (litet) kunskap om dess eventuella framtida uppgångar som en nyfödd kattunge? Är inte det litet besvärligt?

Jovisst, och?

Det är ju en svår fråga... Man får väga olika modeller mot varandra... den modell som bäst kan förutsäga framtida skeenden är rimligtvis den mest användbara, eller hur? Den modell som kyrkan använder (påven har rätt) är då sannolikt sämre än den numera populära vetenskapliga modellen...
Enligt dig ja. Men det faktum att vissa tycker precis tvärtom och ingen kan motbevisa den andre får mig att tro att det inte går att få sann kunskap på något hittils tillförlitligt sätt
<p><hr></blockquote><p>Faktum är att vetenskapen KAN få fakta på tillförlitligt sätt inom MÅNGA områden DE vet att jorden ÄR rund och att snurrar kring solen..
De vet att Jorden INTE är 6000 år gammal utan flera miljoner år gammal genom äkta vetenskap genom att de har grävt forskat och genom expriment kunnat faställa "ungefär" hur gammal jorden kan vara..



Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Sann välgrundad tro...

DE vet att jorden ÄR rund och att snurrar kring solen..
De vet att Jorden INTE är 6000 år gammal utan flera miljoner år gammal genom äkta vetenskap genom att de har grävt forskat och genom expriment kunnat faställa "ungefär" hur gammal jorden kan vara...


Hur har de kommit fram till det? Och vad säger att de inte har fel? Vad säger dig att de säger sanningen till dig? VAd är det som säger att man måste lita på sina sinnen? Vad är det som säger att solen måste gå upp likadant idag som igår? Och sist men inte minst... Vad får vi till lunch?
 
Top