Nekromanti kyrkans syn på rollspel...

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Scouter (detta börjar bli väldigt OT)

Scoutlagen är väl univeriell för alla scoutförbunden...

En scout visar vördnad för Gud och hans ord.
En scout är ärlig och pålitlig.
En scout är vänlig och hjälpsam.
En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
En scout möter svårigheter med gott humör.
En scout lär känna och vårdar naturen.
En scout känner ansvar för sig själv och andra.
http://www.scout.se/fakta/div/scoutlagen.html
Därmed torde diskussionen vara tillända.. eller?


/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Scouter (detta börjar bli väldigt OT)

<I>Scoutlagen är väl univeriell för alla scoutförbunden...</I>

Kan man läsa bibeln och komma fram till lite vad som helst så kan man väl göra det med scoutlagen också...
När den gode mr Baden-Powell grundade scoutrörelsen ansåg han att den skulle främja god kristlighet bland andra saker, jo - men på hans tid var det ju närmast abnormt att <I>inte</I> vara bekännande kristen, så det är inte svårt att klassa in det under en allmän målsättning om "sunda och goda värderingar" heller. Ungefär som nutida ungdomsrörelser ska främja jämnställdhet och motarbeta rasism.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Scouter (detta börjar bli väldigt OT)

*hmm* en god orsak att ogilla religion är hur Prästerna angriper barns sinnen och aktivt försöker hjärtvätta dom till att tro att JUST deras "gud" håller den ENDA sanningen och den enda räddningen..

*suck* det är ännu mer tragist när en religon som den kristna fylld med rasism och kvinnorförakt ( jeep bibeln är fyld av sådant ) tillåts indoktrinera barn genom diverse dåligkt förkläda "aktiviteter" där de kan sakta men säkert få dom att bli "tronde".

I Usa är det vanligt med bibelskolor där Evulutionen inte lärs ut där barnen inte får skola sig i kreativt tänkade och ej lär sig ifråga sätta och själv tänka ut möjliga sanningar om sig och omvärden.
Något alla barn borde lära sig ÄR konsekvens tänkade... ( Vad konsekvenserna av en handlingar kan bli )
Istället lär de sig att BLIND tro till en bok och dess utolkare ( en präst ) är vägen till framgång..

*ler* hatten ogillar organiserad religion.. *ler*
Kristen domen har stött
1 Slaveri
2 Kvinno förtryck
3 Ras förtryck
4 Förföljelse av oliktänkande
5 Kämpar ÄN idag för att förbjuda sexual undervisning och preventiva medel...
6 Kristna dödar än idag vetenskaps män och läkare..
7 Lär ut en syn där sex och kärlek är syndigt vilket gör att folk går omkring med dåligt samvete ( psykologiskt sjukdom kan lätt komma i form av ångest och tvångstankar )
8 Aktivt slåss mot alla som har en annan tro form.. ( JA det finns sekter som är "fredliga" men historien har bevis för att "fredliga" sekter bara är fredliga så länge de är en minoritet )

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Inte så mycket om scouter...

<I>en god orsak att ogilla religion är hur Prästerna angriper barns sinnen och aktivt försöker hjärtvätta dom till att tro att JUST deras "gud" håller den ENDA sanningen och den enda räddningen..</I>

Då talar vi om samhället av idag - men som sagt, på Baden-Powells tid fanns det just inga alternativ i det engelska samhället; var man inte en god kristen så var man gudlös och, underförstått, därmed morallös. (Fanns förstås hedningar, men de bodde ju nånstans långt ute i kolonierna, inte i Her Majesty's Kingdom).  Anders&Tove nämner det också i Western; det var mysko men inom toleransnivån för en 1800-talsamerikan om man trodde på nåt annat än Gud, men om man var ateist och inte trodde på <I>nånting</I> så var man en galning och förmodligen farlig...

Det kan iofs ses som en annan obehaglig egenskap hos religioner, att vilja ta sig monopol på idéer om moral, rättrådighet och "good guy behavior" som en amerikan uttryckte det, men det har kristendomen långt ifrån varit ensam om; religioner har ju mer än ofta också fungerat som moraliska och lagliga normgivare, med pekpinnar i myter osv.

<I>Istället lär de sig att BLIND tro till en bok och dess utolkare ( en präst ) är vägen till framgång..</I>

Återigen, främst tillämpligt på ett samhälle där det finns flera alternativ att välja på (framgångsteologi är fö en rätt modern företeelse). I ett samhälle där det i huvudsak bara förekommer en religion, oavsett om den är mono- eller polyteistisk, så kommer den att jämställas med fakta om "hur det är", och då är det inget kontroversiellt med att förespråka den.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hihi :)

Jag letar fortfarande efter den vänliga kvinnan från jehovas vittnen som försökte förklara för mig att världen skulle gå under vid millennieskiftet... Jag har kvar brochyren, men nu när världen faktiskt förblir existerande har jag ett par frågor om den :)
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
hej jag heter Demiurg och jag generaliserar

religioner är väldigt sällan dumma. de har nästan alltid en funktion, som de uppfyller rätt ok (somliga vill veta att om de lever "rätt" och snällt så kommer de att bli tackade när de dör, hela den västerlänska kulturen och etiken bygger på dessa moraliska lagar, och det tycker åtminstoden jag är rätt ok.) sen är ju inte alla religioner så enkla heller! hinduismen har, i sina högre former, inga gudar alls, utan handlar mer om hur man skall leva ett harmoniskt liv, men detta är inte helt lätt att greppa för alla, så gudar införs som förklaringar.
och så var det säkert ett behändigt sätt att styra folk för länge sedan. jag tror att religioner fyller någon slags funktion även idag för folk som är i behov av något att tro på. jag gör inte det, men man behöver ju inte förakta folk som tror för det....
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Pingstkyrkan

Ja, tänkte att jag skulle bidra med en liten berättelse.
Eftersom jag är kristen och medlem i en pingstförsamling och därmed brukar träffa "kristna" personer så tänkte jag förklara de flestas reaktion på ordet rollspel.

J = Jag
H = Han

J, Jaha trevligt att träffas, heter Tobias och brukar spela rollspel på fritiden.
H, (Tar två steg bakåt och stammar) Rollspel

Hade jag sagt något i stil med.

J, Hej heter Tobias och är satanist på fritiden
H, Jaha så trevligt

Så nog finns det fördommar.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Millennieskiften

"Jag letar fortfarande efter den vänliga kvinnan från jehovas vittnen som försökte förklara för mig att världen skulle gå under vid millennieskiftet... Jag har kvar brochyren, men nu när världen faktiskt förblir existerande har jag ett par frågor om den :)"

Fel millennieskifte, förstås! Man kanske skulle utgå från den judiska kalendern, varvid jorden går under i september/oktober om 239 år (eller nåt sånt - jag är lite osäker på den judiska kalendern). I så fall får Jehovas lite tidsfrist. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Pingstkyrkan

<I>J, Jaha trevligt att träffas, heter Tobias och brukar spela rollspel på fritiden.
H, (Tar två steg bakåt och stammar) Rollspel</I>

"Do you know about Dungeons & Dragons?"
"Dungeons... ah, you mean that evil game?"
    Tracy Hickman, Dragonlance-författare, om att prata rollspel i församlingen där han är kantor.

Penticostalisterna har annars inte direkt utmärkt sig för spelbekämpande genom åren; några av de tidigaste rollspelsfientliga artiklarna i Sverige dök upp i deras tidning (som jag nu har glömt namnet på), men oftast brukar det vara Jehovas Vittnen och allas våra Livets Ord som man hör av i såna sammanhang.

--
Åke
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: hej jag heter Demiurg och jag generaliserar

Jag tycker faktiskt att religioner ÄR dumma. Det är min åsikt, och den borde jag få ha. Eller? De allra flesta religioner i alla fall. Sedan går ju olika religioner ut på olika saker, men de är andå väldigt lika om man ser till syfte, till exempel. Dessutom bygger de flesta religioner på saker helt tagna ur luften, vilket gör att de kristnas Gud, till exempel, blir lika sannolik som att Göran Persson är stålmannen och att det var han som byggde Eiffeltornet.

Och, nej, givetvis behöver man inte förakta folk som tror konstiga saker, men man KAN, och man FÅR skratta åt dem om man vill. Detta gör jag dock bara när jag stöter på verkligt löjliga saker. Vanligtvis låter jag de som vill tro något göra det, men om de lägger sig i mitt liv (vilket alla fanatiker lyckas med) så kan jag inte låta bli att bli förbannad, och då blir man ännu mer förbannad när man ser att anledningen till att de stör sig på mig är att nån jävla knarkpåverkad knäppskalle satt ute i en öken och skrev sagor för 3000 år sedan, det är dessa sagor som enligt fanatikerna är SANNINGEN och de som icke tycker detsamma äro Kättare som skall Renas med Eld.

Ursäkta att jag kanske verkar upphetsad, men jag har haft mycket dåliga erfarenheter av kristna, så egentligen är det kristendom främst jag irriterar mig på, men andra religioner innehåller ofta samma elelr liknande element, som jag iten tycker om.

//David - snygg, men smart...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Millennieskiften

"Fel millennieskifte, förstås! Man kanske skulle utgå från den judiska kalendern, varvid jorden går under i september/oktober om 239 år (eller nåt sånt - jag är lite osäker på den judiska kalendern). I så fall får Jehovas lite tidsfrist."

- På tal om domedagen.. Mayaindianernas väldetaljerade kalender har ju ett stopp någon gång 2012 (tror jag). Undra om det är som vissa teorier säger: att de förutspådde världens undergång då, eller om det helt enkelt var så att dom blev less på att skiva kalender.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - den som lever får se. Om han inte är blind förstås. /images/icons/wink.gif

 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Sant, men ...

Visst håller jag med, men som du tillägger, det är inte säkert att folk mår bra av religion.
Det är långt mer sannolikt att religion istället orsakar motsättningar. Jag behöver nog inte ens ge 40 av de 3000 exempel som finns. Dessutom tenderar folk att ändå inte följa den religion som de påstår sig tillhöra.

Katolska präster som skrämmer folk med helvetet och berättar om hur Gud straffar de som inte lyder, och som sedan bara av en slump råkar ha hårddisken full med porr på sin dator. Men det är klart, är man katolik säger man bara förlåt, så kvittar det ändå. Är inte det ett ganska löjlig tillvägagångssätt?

Dessutom är religiösa människor ofta fulla av förakt för människor som inte är religiösa eller som tillhör en annan religion. Mobbing är inte ovanligt.

Och religion ÄR ett otroligt bra maktmedel, det finns de också många exempel på, även om dessa maktfaktorer mer och mer mister sin makt. Just nu är det väl nästan bara i arabvärlden där det fortfarande finns religiösa regimer.
Men jag misstänker att Vatikanen har sitt att säga till om i Italien och i de övriga romersk-katolska länderna.

Däremot: Jag tycker det är jättebra att alkoholister kan möta Jesus och bli fria från sina bördor, men det är på det planet det skall ligga, och inte som en jättekyrka som med Bibeln/Koranen/Torah/Necronomicon/SAOL/Telefonkatalogen i hand styr över människor genom att spela på deras samvete och rädsla, och till på köpet ta deras pengar.

//David - snygg, men smart...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: hej jag heter Demiurg och jag generaliserar

Jag håller med religion orsakar mer ont än gott...
Lustigt att en damig dåre från en öken fortfarande kan fängsla folks hjärnor i ett tillstånd av fanatism och hindra dom ifrån att ifråga sätta och analysera.

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sant, men ...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Visst håller jag med, men som du tillägger, det är inte säkert att folk mår bra av religion.
Det är långt mer sannolikt att religion istället orsakar motsättningar. Jag behöver nog inte ens ge 40 av de 3000 exempel som finns. Dessutom tenderar folk att ändå inte följa den religion som de påstår sig tillhöra.<p><hr></blockquote><p>Jag och några hundra psykologer hävdar att det är faktist GEMENSAMHETEN av att tillhöra en grupp som gör att tronde folk mår bra...
SÅ med andra ord GÅ med i en sportklubb/chackklubb/film klubb och du kan få den typen av välmånde som religion ger dig.
Sen med tanke på att många kristna drar ner på sprit mängden så är det ytterligare en faktor till hälsa.. ( tyvär för de så finns det GÖTT om ställen där GUD/Profeterna/jesus prisar folk som super )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Katolska präster som skrämmer folk med helvetet och berättar om hur Gud straffar de som inte lyder, och som sedan bara av en slump råkar ha hårddisken full med porr på sin dator. Men det är klart, är man katolik säger man bara förlåt, så kvittar det ändå. Är inte det ett ganska löjlig tillvägagångssätt?<p><hr></blockquote><p>Det farliga är ångesten och räddslan som tankenpå helvetet ger folk en torterande känsla av att städigt måsta vara rädd för att få brinna. *suck*
Och värst av allt är att enligt bibeln så är det MER synd att vara otrogen än att mörda..
Det är värre om enkvinna är otrogen än en man..
Så att kvinnor vill vara präster i den kristna tron kaninte jag fatta *suck* men som jag sa de har rätt att göra bort sig dom med..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Dessutom är religiösa människor ofta fulla av förakt för människor som inte är religiösa eller som tillhör en annan religion. Mobbing är inte ovanligt.<p><hr></blockquote><p>*suck* så rätt så rätt genom att du inte tror är du ju en "hedning" som är enligt bibeln endast havande 1 värde det är som potentielt frälsnings bar varelse.... i alla andra fall är du trons fiende.. ( Du ska inte hava några gudar jämte med mig )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Och religion ÄR ett otroligt bra maktmedel, det finns de också många exempel på, även om dessa maktfaktorer mer och mer mister sin makt. Just nu är det väl nästan bara i arabvärlden där det fortfarande finns religiösa regimer.
Men jag misstänker att Vatikanen har sitt att säga till om i Italien och i de övriga romersk-katolska länderna.<p><hr></blockquote><p>Inte bara i Italien utan över hela europa och usa, afrika, asien finns katolska enklaver där vatikanen har gjort att "prevenivmedel" beskämpas abbort kliniker bombas och barn får inte sexual undervisning och bekämning av sexulla sjukdommar försvåras genom att "kondomer" ses som en "djävulens regnrock"

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Däremot: Jag tycker det är jättebra att alkoholister kan möta Jesus och bli fria från sina bördor, men det är på det planet det skall ligga, och inte som en jättekyrka som med Bibeln/Koranen/Torah/Necronomicon/SAOL/Telefonkatalogen i hand styr över människor genom att spela på deras samvete och rädsla, och till på köpet ta deras pengar. <p><hr></blockquote><p>*hmm* tja blind tro kan ge en motivering att komma bort från ett behov. MEN bättre tycker jag att folk slutar be om en bättre värd efter livet utan börjar kämpa för att bättre liv NU under livet.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> //David - snygg, men smart...<p><hr></blockquote><p>Du lider inte av dålig självförtroende *ler*

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Medhåll...

Det är långt mer sannolikt att religion istället orsakar motsättningar.

Sant, det är ett automatiskt problem med att vänja folk vid att tro blint på mystiska påståenden utan hänsyn till argument. Ännu värre blir det naturligtvis i hierarkiska organisationer som den katolska kyrkan där man också vänjer folk vid ett omotiverat auktoritetstroende.

Det är naturligtvis svårare för två parter att komma överens om deras meningsskiljaktigheter baserar sig på något de anser är en given sanning som inte behöver motiveras än om deras respektive ståndpunkter är förankrade i logik och resonemang.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Det leder mig osökt in på ...

> Litar du så mycket på din syn?

Det jag inte vet finns inte för mig. Och så är det även
för dig. För den sjuårige lille Alexander var romarimperiet
något Asterix & Obelix bråkade med, men nu vet jag en hel
del om Rom dessutom fanns inte Tolkien i min världsbild.
Hajar du poängen ? Om man nu vill förlita sig på en gud
man inte sett bevis för (dvs. är observatör till något
"gudomligt" mirakel eller nått) håller det sig strikt till
att man bara uppfattar det som korrekt. Bibeln är hyggligt
paketerad och man hittar säkert många svar i den (jag vet,
har läst den 3 gånger) men att Gud skulle finnas bara för
att bibeln finns plus att folk säger det är för mig lite
torftigt. Jag har en helt annan tro än den kristna och har
väldigt svårt att se hur böner hjälper dig när du kan GÖRA
något istället för att be om hjälp hela tiden - Handling
framför passivitet. Jag har <B>aldrig</B> sett bevis för
att en bön har lönat sig, annat än vid tillfällen då det
allt föll så att det var i enlighet med vad personen i
fråga ville.
<I>
"så kan jag bara tro."</I>

Lev så om du känner att det är bäst, det fungerar inte
för mig.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
SSF, Holmsunds sjöscoutkår.

Vi blev tvungna att be aftonböner. Och jag har inte missförstått mig på scouterna. Det var ju trots allt patrullscouterna, och Seniorerna får ju hålla på med ganska mycket roligare grejer... De får ju hålla på med navigering, radarteknik och sådant.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Millennieskiften

2011, är det faktiskt. Det är det året som världen går under i Shadowrun och så föds "The Sixth World". Men om jag ska vara ärlig har jag ingen lust att dö vid 26 års ålder. speciellt inte om jag blir förvandlad till en Orchshaman...

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Millennieskiften

<I>Men om jag ska vara ärlig har jag ingen lust att dö vid 26 års ålder. speciellt inte om jag blir förvandlad till en Orchshaman...</I>

Det är väl inget som säger att du måste DÖ bara för att du blir orchshaman? (-:

--
Åke
 
Top