Nekromanti Kvinnokampen, finns den? Ååå tjejer...

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag är inte säker på detta men... män kör mer "köttigt", mer än kvinnow, iaf. Det kan ju variera lite=P Men iallafall.. man borde ge tjejer chansen att spela mer...
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Kom ut!

Min förening har anordnat rollspel som "elevens val" på den skola där de flesta medlemmarna går. Av de elva som är med så är bara en tjej, innan dess så har det dock aldrig varit med några tjejer. Den här tjejen kom till oss och frågade om hon fick vara med. Hon hade tydligen varit intresserad rollspel länge, jag undrar om det är något som är vanligt förekommande? Att tjejer inte riktigt vågar ta kontakt med "nördarna"? Frågan är... *funderar*

Jag är trött... Men nu ska jag gå och äta en semla.

//Legolas
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Re: Mina erfarenheter

Eller... ja, de jag spelat mest med är behagligt lättskrämda, vilket är kul om man spelar skräckspel.
Magnus, har jag inte sagt åt dig tusen gånger att du inte får spelleda naken! :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,443
Location
Stockholm
LOL...

...och sen finns det en massa olika skämt vi kan fortsätta med, men eftersom jag är moddare, så avstår jag. :gremgrin:

Magnus
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Vi måste höja våra röster för att höööras...

"Vi killar har länge haft ensamrätt på att få vara nördiga, men det där kommer ändra sig. Vem rynkar på näsan idag åt en tjej som spelar datorspel? Ingen. För tio år sedan var det väldigt annorlunda. Överhuvudtaget så har det blivit mer accepterat för tjejer att söka sig till subkulturer och vara personliga. Den här artikeln i Darling fungerar säkert som tröst åt en massa ensamma nördkillar (jag önskar att jag hade läst den som tolvåring), men den skvallrar framförallt om att tjejer äntligen börjar få kunna göra & tycka precis vad de vill."


Stackars lilla Rising kommer snart att se då rollspel blir något som "innegänget" sysslar med :gremwink:. Åtminstone vi fick en smärre chock då Berserks lillsyrra helt plötligt böt från att gör allt för att störa våra spelsessioner, till att plötsligt göra allt för att få vara med och spela själv. Efter lite lirkande fick vi veta att det så att skolans innegäng spelade rollspel, och då kunde ju hon inte vara sämre. (Så fick jag med flickors rollspelande, och slapp vara OT...)

Helt lustig artikel, man kände verkligen igen sig. Även om det oftast inte är så svart-vitt som författaren ville framställa det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kvinnokampen, finns den? Ååå tjejer... (nu OT)

"Jaja, jag vet, de går på muskelpaketet varje gång..."

Nej nej, de går på killarna med charm och utstrålning. Vilket inte direkt är något man brukar beskylla nördar för att ha. Det är ju tvärt om också, det är ju de charmiga tjejerna som det alltid hänger en massa grabbar runt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sverige och USA

"I sådana här sammanhang brukar jag alltid dra upp Chicks in Gaming Folk hatar mig för det, men karln har vissa poänger. Dessutom är han rolig."

Visst är han rolig, men han är också väldigt amerikansk. En svensk tonårings liv har mycket få likheter med en amerikansk high-school film. Vi har inte lika klara uppdelningar mellan olika typer av elever i Sverige och det ska vi vara jäkligt tacksamma för. Men det gör förstås att hans lilla artikel inte är riktigt lika användbar när det gäller svenska förhållanden. Personligen blir jag lite förolämpad av hans grova generaliseringar av både kvinnors och mäns beteende även om de görs med glimten i ögat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Min magra erfarenhet säger mig att....

...kvinnor vågar leva sig in i sina karaktärer mer och gärna skapar lite udda rollpersoner. Ibland lite för udda rent av. Fast det är inga jättestora skillnader precis. Mer kvinnor och mer rollspelare överhuvudtaget hade knappast skadat. De icke-rollspelande kvinnor som jag har stött på har alla varit väldigt ointresserade av rollspel och misstänksamt betraktat det som en barnslig aktivitet som jag borde ha växt ifrån för längesedan. När jag var yngre tänkte jag inte ens på möjligheten att få in kvinnor i rollspelet. Att spela rollspel var en privat och lite hemlig aktivitet som jag utövade med mina närmaste kompisar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,434
Location
Stockholm
Under tiden kan beefcakes och bimbos bara umgås med varandra, och resultatet blir då givetvis en ras av snygga lättmanipulerade idioter - som sedan våra intellektuellt överlägsna ättlingar av bägge könen kan FÖRSLAVA! Ge dem deras gym och modemagasin, och de kommer inte ens märka det!
Jag är ledsen att behöva spräcka bubblan, men detta har redan genomförts.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,434
Location
Stockholm
Re: Nördar...

Jeff Freeman är min Gud.

Du har många intressanta poänger, men jag kan inte låta bli att undra vad det är för jobb du har! Nazi-arbetskamrater eller?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,434
Location
Stockholm
Re: Sverige och USA

Jodå, uppdelningarna i svenska skolor finns där lika hög grad som i amerikanska. De är möjligtvis mer dolda, men minst lika strikta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nördar...

Du har många intressanta poänger, men jag kan inte låta bli att undra vad det är för jobb du har!
Bibliotekarie.

Jag befann mig på en konferens för studentfackligt aktiva en gång, och ett debattämne (lite fånigt nog, eftersom vi inte hade så mycket reellt inflytande ifrågan) var könskvotering. Jag och en kille som repade förskollärare ställde oss upp och sade att vi visserligen var för, men att vi ville ha det tagit till protokollet att vi talade i egen sak.

Det finns yrken där kvinnor är överrepresenterade. Du vet, sådana där som har dåliga löner...

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sverige och USA

En svensk tonårings liv har mycket få likheter med en amerikansk high-school film.
En amerikansk tonårings liv har mycket få likheter med en amerikansk high-school-film också. Uppdelningen mellan de Koola Killarna och Nördarna var ganska saftig när jag var tonåring också, och Örnsköldsvik ligger inte i USA.

Själv blir jag föromlämpad av de stereotyper för kvinnligt beteende som folk svänger sig med i den här tråden. Det var skön att läsa Magnus Seter som avhåller sig från de vanliga fördomarna om snälla och känsliga flickor och våldsamma och klumpiga pojkar.

Erik, blir nuförtiden mer irriterad över svenskars fördomar om amerikaner, utformade av deras egen populärkultur, än av amerikaners fördomar om svenskar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Sverige och USA

Visserligen har jag gått igenom livet med huvudet i det blå och aldrig haft någon större koll på omvärlden, men jag kan ändå inte känna igen mig i den bild av både kvinnor, män och den klassiska rollspelarnörden som han ger i sin artikel. Den känns som sagt väldigt amerikansk.

"Erik, blir nuförtiden mer irriterad över svenskars fördomar om amerikaner, utformade av deras egen populärkultur, än av amerikaners fördomar om svenskar."

Nu ska vi se här om jag minns rätt, hade inte du en amerikansk pojkvän?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sverige och USA

"Visserligen har jag gått igenom livet med huvudet i det blå och aldrig haft någon större koll på omvärlden, men jag kan ändå inte känna igen mig i den bild av både kvinnor, män och den klassiska rollspelarnörden som han ger i sin artikel."

Det gör jag. Till 110 procent, ungefär.
 

Tharre

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
1
Location
Uppsala
Jo, vi är få, och jag har själv också varit med om att bli överkörd av andra medlemmar, trots att jag älskar att spela så räknades jag som "nyast" Vi var väl ena 3 tjejer och 3 killar exclusive sl, en av tjejerna fick extra mycket uppmärksamhet då hon var sl:s flickvän... Och sedan så uteslöt de mig ur gruppen eftersom jag inte var tillräckligt aktiv, men hur kan man va aktiv om man inte får chansen att yttra sig i spelet?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Walium är ingen RIKTIG nörd! Bränn honom!

Jag känner också igen mig - så nu är vi inne på 'anekdotiska bevis' igen. Varken min, Krilles eller waliums upplevelser bevisar egentligen diddly-squat om hur den generella tendensen går, förstås.

Vad JAG reagerar på är den viktorianska syn på kvinnor som rollspelare har så fort saken kommer på tal. Tjejer är gamers. Gamers kan vara på olika sätt. Ändå surrar alla om hur BRA det vore för hobbyn om vi fick FLER KVINNOR för de är ju så BRA ROLLSPELARE...

Vad som vore 'bra för hobbyn' vore förstås om fler folk kunde ägna sig åt den om de tyckte det verkade roligt, och kunna skita i att vare sig utomstående eller andra gamers särbehandlade dem på grund av deras kön, eller andra ovidkommande orsaker. Det skulle inte nödvändigtvis leda till bättre rollspel, vad det nu är, men att fler människor får chansen att göra något kul.

Erik
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mina erfarenheter

"Det är väl oftast som vanligt, om än bitvis mycket mer våldsamt."

Nu ska jag göra en förbjuden sak och skriva ett medhållsinlägg. Mest för att tråden någorlunda tagit formen av en poll.

De tjejer jag spelat med, och framförallt en viss tjej som råkar vara min kanske bästa kompis, är helt jävla vansinniga. En fredlig lösning är ingen lösning, typ. Fast det där med att de är lättskrämda är jag inte lika säker på, det är snarare så att DE skrämmer MIG! Huga!

För att citera Mia:
"Haha, spelade Ante anka? Min rollperson ägnar sig åt att slakta ankor. Ankor och halvlängdsmän."
 
Top