Nekromanti Kvinnokampen, finns den? Ååå tjejer...

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Hur är det med kvinnliga rollspelsdeltagare därute? Jag vet att vi är få, ännu färre som är spelledare och mikroskopiskt få som gör egna äventyr/spel.

Varför är det på det här viset?
Är det bra att det är på det här viset?

Jag har själv desperat försökt omvända alla respektive, bjudit in till provspel men utan resultat.

Sist men inte minst - spelar tjejer annorlunda? Jag har manliga vänner som påstår det. Själv har jag inte sett någon större skillnad, men däremot har jag som SL märkt att vissa manliga medspelare har en tendens att köra över de kvinnliga deltagarna när det är dags för beslutsfattande.

Jag vill gärna ha reflektioner från båda sidor!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Varför är det på det här viset?
Tradition (inte butiken alltså). Dessutom tror jag att nördstämpeln skrämmer bort tjejer lite mer än vad den skrämmer bort killar.

Är det bra att det är på det här viset?
Hell no!

Jag har själv desperat försökt omvända alla respektive, bjudit in till provspel men utan resultat.
De flesta tjejer som spelar som jag sett har blivit medsläpade av pojkvänner och sedan fastnat. Mycket få har börjat på eget initiativ eller på initiativ från tjejkompisar.

Kanske ska förklara fördelarna med att vara tjej i en hobby med så stor manlig övervikt. OK fel ord. Stor manlig del. Fan, också fel. Mest manliga deltagare. Betydligt lättare att träffa killar än på krogen.

Sist men inte minst - spelar tjejer annorlunda?
Enligt min erfarenhet, ja. De tenderar att spela rollen bättre och ägna sig mindre åt taktikspelsvarianter.

Själv har jag inte sett någon större skillnad, men däremot har jag som SL märkt att vissa manliga medspelare har en tendens att köra över de kvinnliga deltagarna när det är dags för beslutsfattande.
Stämmer inte med min erfarenhet, fast kanske det beror på att de flesta tjejer jag spelat med inte skulle dragit sig för en testikelspark (i verkligheten) om någon försökte något sådant. En icke namngiven person på detta forum försökte förklara hur bra det var att Ohlmarks rättat till Tolkiens misstag så att det inte var en kvinna som dödade nazghulen. Minnet ger mig lite 'Bad Idea Jeans'-reklam-känsla...

Jag vill gärna ha reflektioner från båda sidor!
Finns det två sidor? Jag trodde alla ville ha in mer kvinnor i hobbyn?
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Kanske ska förklara fördelarna med att vara tjej i en hobby med så stor manlig övervikt. OK fel ord. Stor manlig del. Fan, också fel. Mest manliga deltagare. Betydligt lättare att träffa killar än på krogen.

Men det är bara nördar ju! :gremwink:

/Johan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Men det är bara nördar ju!
Fast vilket är bäst i längden? En intelligent kille som det går att prata med, med ett intressant jobb och bred kunskapsbas eller ett muskelpaket som blir försoffat och sitter i soffan och säger saker som "Öh hockey!" och vänder hamburgare på McDonalds och förlorar Trivial Pursuit mot en slarvigt lobotomerad trädgårdsnigel?

Jaja, jag vet, de går på muskelpaketet varje gång... :gremfrown:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nördar...

Det bästa är väl en snygg kille som har jobb på bank och kör porsche och ler sådär mysigt och gillar barn?

Varför alternativet till nördar skulle var jocks vet jag ínte - icke-nördor är ju inte bimbos allihop.

I sådana här sammanhang brukar jag alltid dra upp Chicks in Gaming Folk hatar mig för det, men karln har vissa poänger. Dessutom är han rolig.

Min djupt cyniska tanke är att rollspelande killar gärna skulle se mer tjejer av den främsta anledningen att de skulle slippa byta social miljö för att träffa partners (träffa partners är icke nödvändigtvis detsamma som att ragga - obs!).

Min mindre cyniska tanke är att enkönade miljöer ofta är trista, men att män (och kvinnor) har tendenser att gilla 'fredade rum' där de slipper ha med det andra könet att göra. (Jag är den enda mannen på mitt jobb, och är uttryckligen inte välkommen på en fest för min chef. Shit happens.) Detta kan leda till otrevligt beteende som stöter bort intresserade tjejer...

Sedan har jag en tredje teori som framfördes av en av de få tjejer jag rollspelat med. Hon menade att de flesta killar börjar rollspela i de unga tonåren. I just den perioden är det mycket mer social press på tjejer än på killar att vara 'vuxna' - och förutom att vara 'nördigt' ses rollspel också som barnsligt av andra tjejer. Rollspelande tjejer får alltså mycket mer social press på sig att sluta än killar.

Erik
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har lyckats få med min underbara flickvän i rollspelandet och minst en till tjej ska snart prova att spela med oss. Till råga på allt är det inte WOD vi spelar! Jag kan ju inte uttala mig om andra tjejer men min flickvän skiljer sig inte mycket från killarna i gruppen vad det gäller spelandet. Möjligtvis verkar hon ha lite lättare att lära sig och det går snabbare för henne att utvecklas i rolltolkningen. Hon spelar iofs en rätt medioker alv/tjuv i DoD6 men man kan inte förvänta sig så mycket mer av en nybörjare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
"Kanske ska förklara fördelarna med att vara tjej i en hobby med så stor manlig övervikt. OK fel ord."

Nja, det kanske är därför man inte satsar på att ragga killar bland rollspelarna? :gremwink:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Fast vilket är bäst i längden? En intelligent kille som det går att prata med, med ett intressant jobb och bred kunskapsbas eller ett muskelpaket som blir försoffat och sitter i soffan och säger saker som "Öh hockey!" och vänder hamburgare på McDonalds och förlorar Trivial Pursuit mot en slarvigt lobotomerad trädgårdsnigel?"

/Mask - myser för att han fyller alla kategorierna, men har ändå inte flickvän :gremconfused: kanske är det där med att man måste jobba....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En intelligent kille som det går att prata med, med ett intressant jobb och bred kunskapsbas"

...som förmodligen tjänar mer pengar än den normale söta undersköterskan, dagisfröknen eller kommunsekreteraren och är alldeles för snål för att dela med sig, och som definitivt vet alldeles för mycket, är alldeles för besserwissrig och med stor sannolikhet moderatjävel?

"eller ett muskelpaket som blir försoffat och sitter i soffan och säger saker som "Öh hockey!" och vänder hamburgare på McDonalds och förlorar Trivial Pursuit mot en slarvigt lobotomerad trädgårdsnigel?"

...och som därmed är dummare än en själv, vilket gör att man får känna sig överlägsen, och som har en lönebild som ligger mer i synk med en själv.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag citerar mig själv från en gammal tråd:
(Off Topic: Påminner mig om en diskussion på ett helt annat forum, där en kille gnällde över att "alla" tjejer bara pratar om hur de vill ha känsliga och emotionella och förstående killar, men sedan siktar in sig på muskulösa fotomodeller i alla fall. Givetvis svarar en tjej att "alla" killar bara snackar om att de vill ha intelligenta tjejer som man kan prata med, men sedan siktar de in sig på hjärnlösa bimbos med stora rattar i alla fall.

Då ingrep en tredje person - och jag tror det var en tjej - och påpekade att istället för att bråka borde killar med EQ och tjejer med IQ slå sig ihop, och tillsammans avla fram en ras av intellektuella giganter. Under tiden kan beefcakes och bimbos bara umgås med varandra, och resultatet blir då givetvis en ras av snygga lättmanipulerade idioter - som sedan våra intellektuellt överlägsna ättlingar av bägge könen kan FÖRSLAVA! Ge dem deras gym och modemagasin, och de kommer inte ens märka det! Muahahahaha! Nördmorlockerna regerar! ;-)
Erik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
menlöst svammel

Varför är det på det här viset?

Åh herregud vilken svår fråga. Du skulle lika gärna kunna ställa frågan "finns det medfödda skillnader i mäns och kvinnors beteende, eller är alla skillnader kulturella", och all världens biologer, beteendeforskare och genusdebattörer skulle skrika halsen av sig i sina försök att övertrumfa varandras åsikter.

En del av förklaringen lär ligga någonstans i rollspelens historia, det faktum att deras föregångare är figurspelen (även det en väldigt manlig hobby, förmodligen på grund av deras ursprung hos äkta krigsföring). Frågan är dock om Trobergs "tradition" är tillräckligt för att förklara att det fortfarande är på det sättet, trots rollspelens utveckling bort från ursprungsmediet.

Nåja, en intressantare fråga är kanske "hur ska man komma till bukt med problemet".

Är det bra att det är på det här viset?

Som företrädare för föreningen BLAST (Bort med Larviga Asdumma Slemmiga Tjejer) måste jag naturligtvis svara JA på den här frågan. :gremwink:

Äh...

Det är klart att det inte är bra i betydelsen "om det började vara med tjejer så skulle jag lägga av", men ärligt talat så tycker jag att problemet är av marginell art. Det är roligt att spela med tjejer, ja, men det är precis lika roligt att spela utan tjejer. Det är klart, det kanske är värre för dig, om du känner dig överkörd av dina manliga spelkamrater.

*pondering away*
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Då ingrep en tredje person - och jag tror det var en tjej - och påpekade att istället för att bråka borde killar med EQ och tjejer med IQ slå sig ihop, och tillsammans avla fram en ras av intellektuella giganter. Under tiden kan beefcakes och bimbos bara umgås med varandra, och resultatet blir då givetvis en ras av snygga lättmanipulerade idioter - som sedan våra intellektuellt överlägsna ättlingar av bägge könen kan FÖRSLAVA! Ge dem deras gym och modemagasin, och de kommer inte ens märka det! Muahahahaha! Nördmorlockerna regerar! ;-)"

Hahahaha! Lysande! Jag skrattar så att jag dör! :gremgrin:


Storuggla, åt mackor nyss
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har haft relativt lite kontakt med kvinnliga rollspelare, fast jag har spellett för min syster och hennes kompisar. Av det lilla vi körde då, ett par spelomgångar kunde jag inte märka nån skillnad på deras och killars spelande.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Vi å Dåmm

Är inte ett av problemen med att få in kvinnor i hobbyn att de förväntas falla för någon av de rollspelande killarna? Heteronormativiteten skiljer ut rollspelandet som en manlig hobby inte enbart pga vad vi gör (vilket också bidrar - män skapar en manlig värld tillsammans) utan också pga de förväntningar som ställs på oss. Ve oss, som tvingas uthärda i heteronormativiteten!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi måste höja våra röster för att höööras...

"Jag vet att vi är få, ännu färre som är spelledare och mikroskopiskt få som gör egna äventyr/spel."

Det är ganska lätt att få in tjejer i hobbyn när man väl försöker (framförallt unga tjejer, sedan Sagan om Ringen-filmerna kom... Mina senaste flickvänner har varit väldigt intresserade av fantasyäventyr. Tyvärr (för mig personligen) så har de varit mer koboldiga och prestationsinriktade än några av de manliga spelare jag någonsin spelat med... (Försökte förklara fördelarna med friform för dem, och de bara skakade på huvudet) Trodde du att powergaming var unikt för killar? Tänk om. Tjejerna gör karaktärer som verkligen är inriktade på att döda monster och hitta skatter, medan mina killkompisar gör odugliga barder och gaggiga lärda män-stofiler osv.) och jag tror inte det kommer dröja länge innan det kommer många tjejer som börjar spelleda och skriva egna rollspel.

Vi killar har länge haft ensamrätt på att få vara nördiga, men det där kommer ändra sig. Vem rynkar på näsan idag åt en tjej som spelar datorspel? Ingen. För tio år sedan var det väldigt annorlunda. Överhuvudtaget så har det blivit mer accepterat för tjejer att söka sig till subkulturer och vara personliga. Den här artikeln i Darling fungerar säkert som tröst åt en massa ensamma nördkillar (jag önskar att jag hade läst den som tolvåring), men den skvallrar framförallt om att tjejer äntligen börjar få kunna göra & tycka precis vad de vill.

"Sist men inte minst - spelar tjejer annorlunda?"

Hade du frågat mig för några år sedan så hade jag sagt att tjejer gillade ROLLspel medan killar gillar rollSPEL, men nu undrar jag om det finns några tydliga skillnader överhuvudtaget. Mina jämnåriga tjejspelare är ganska lika mina jämnåriga killspelare, medan mina yngre flickvänner var hur koboldiga som helst. Jag tror inte ens åldern är den avgörande faktorn, utan det är nog helt enkelt så att det där skiljer från människa till människa.

"däremot har jag som SL märkt att vissa manliga medspelare har en tendens att köra över de kvinnliga deltagarna när det är dags för beslutsfattande."

Ojdå, jag tycker nog snarare att manliga rollspelare är lite för snälla mot tjejerna. Jag märker själv att jag gärna låter rollspelstjejer "föra" i äventyren.

/Riz
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mina erfarenheter

Jag har spelat med ett antal tjejer/kvinnor. Det är väl oftast som vanligt, om än bitvis mycket mer våldsamt. Det verkar som om de tar chansen att ge utlopp för en massa saker när de får rollfigurer som faktiskt får göra precis som de vill, och får säga vad de vill.

Annars är det inte nån större skillnad. Eller... ja, de jag spelat mest med är behagligt lättskrämda, vilket är kul om man spelar skräckspel.

Magnus (själv obehagligt lättskrämd)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vi å Dåmm

"Ve oss, som tvingas uthärda i heteronormativiteten!"

"Gäller de oss som inte är hetero också, eller blir vi extra lidande? Nu är jag förvirrad."

Och framför allt, gäller det oss som inte är normala av andra skäl? o_O;;


Storuggla, funderar på snabelskor
 
Top