Haha, ja, men jag är såklart lite partisk…
Överlag skulle jag säga att det är otroligt olika från person till person. Jag skapade ju Kutulu utifrån
mina preferenser – och jag tycker ju egentligen inte att det kan vara "för lite regelsystem". Så jag tror absolut att om man föredrar spel med lite mer system, om man är van vid att ha regelsystem som något man kan luta sig tillbaka på och som driver spelet eller agerar, som någon sade, spelvärldens naturlagar – då skulle jag istället rekommendera:
- Call of Ctulhu om man vill ha ganska mycket crunch och ett system som åtminstone i grunden är väldigt fokuserat på spelvärldssimulering.
- Trail of Cthulhu om man vill ha lite mindre crunch, och ett system som mer fokuserar på genresimulering och som har en hel del metaekonomi och poäng som hanterar spotlight för rollpersoner osv.
Jag önskar att jag hade något bra tips på spel som
komplexitetmässigt låg nära Trails men som
filosofiskt låg närmare CoC. Alltså ett mellan-lätt simulationistiskt men inte pulpigt regelsystem. Det finns dock massor av Lovecraftska spel därute så jag är säker på att det finns. Annars får väl nån skapa det =)
Sedan kan man ju blanda lite som man vill. Jag ser t.ex. egentligen inga hinder för att man spelar CoC men transplanterar Kutulus sätt att hantera lovecraftskt vansinne.
Men ja, nä, Kutulu är ju väldigt regellätt – vapen har inte olika skadevärden eller stats jämfört med varandra, det finns inga sätt att egentligen bli bättre på något, osv…