[Kutulu] – Engelsk titel utan Kalle Kula?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror inte jag postat om det här förut. Det är helt okej att sucka och rulla med ögonen om jag har det.

Läget är såhär: Det finns en i princip klar översättning av Kutulu. Den är korrad och redo, liksom. Behöver mest sättas.

Två saker behöver ändras inför den internationella lanseringen. Eller ja, det är grejer jag absolut kan tänka mig ändra och som jag blivit tillsagd att det vore en god idé att ändra:
  • Omslaget. Det sägs att det nuvarande inte skulle funka för en internationell publik. Det här kan nog ordnas på något sätt. Det är inte vad den här tråden handlar om.
  • Namnet. Det finns ett annat, lite större företag som ger ut ett annat, lite större lovecraftskt rollspel. Tydligen önskar det här andra företaget att jag väljer ett namn som inte påminner så mycket om deras – med vilket de menar att Kalle Kula alltså inte ska förekomma i namnet, oavsett stavning. De har säkert inga juridiska möjligheter att egentligen hindra mig från att ha namnet Kutulu, men av olika skäl tycker jag att det verkar som en bra idé att inte skaffa sig fler fiender än man absolut behöver.
Jag har funderat en hel del på det här med namnet. Lovecraftesque är ju tyvärr redan snott, likaså flera andra bra namn. Jag vill ju ha något som är ganska kort, distinkt, och tydligt visar vilken mytvärld det är vi rör oss i. Om möjligt får namnet gärna ge rätt associationer – alltså inte så mycket kasta-dynamit-på-shoggothar utan mer agatha-christie-plus-lovecraft. Men om det inte kan ge rätt associationer så får det åtminstone gärna inte ge fel associationer.

Jag har inte haft så mycket tur med mitt tänkande. Jag har försökt associera lite kring just Christiekopplingen och kollat de båda författarnas olika titlar och hur man skulle kunna kombinera dem. Om någon har något ni tror funkar där så hör jag det gärna. "Mysteries" känns som ett bra ord överlag, jag funderade på "Mysteries of the Unnameable" men herregud det ska väl gå att googla på också. Även jag snubblar lite på "unnameable" varje gång jag skriver det.

Ett mer skämtsamt förslag var "Teacups and Tentacles"…

Jag vill på förhand undbe mig svar av typen "ävaddå, kör som du vill, skit i dom". Ta det som givet att jag vill göra som de säger.
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
För att anspela både på situationen med namndebaclet och Lovecraft, samt undvika de vanligast förekommande referenserna: The Nameless Game
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag är rätt säker på att du - eller någon annan - ställt en mycket likartad fråga förut. Även om jag inte kan hitta tråden nu, så minns jag att jag gav några förslag. Jag tror att åtminstone den första av dessa var med då:

Yog-Sothothery
Unspeakable Truth
Crawling Chaos
Strange Aeons
Correlate the Contents
Outsiders
Dark Universe
Cosmic Horror
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är rätt säker på att du - eller någon annan - ställt en mycket likartad fråga förut.
Ja, jag var också det. Men min forum-sök-fu var för dålig för att jag skulle kunna hitta den gamla tråden, så jag blev osäker. Behovet kvarstår åtminstone =)
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Terjes förslag är så jävla bra men i ett försök att bräcka det:

Cthulhu Pure
Eldritch Archives
The files of Malcolm Quarrie

Omslaget är grymt så fattar inte problemet där.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag fick nån dum idé. Call of Cthulhu är en av Lovecrafts historier, Trail of Cthulhu är en novellsamling i samma setting. Sno nåt från https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Cthulhu_Mythos_anthologies så blir även ditt rollspel helt ogooglebart! "Tales from Miskatonic University" kanske.

("Lovecrafts arv" är ju ett fantastiskt svenskt namn på ett mysterielösarspel i Mythos-setting, men du ville ju ha ett engelskt namn.)
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
118
Cosmic Horror Investigators
Mythos Mysteries
Lovecraftian horror tales
Mythos Detectives
Mysteries and Madness
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Eldritch horror? Arcane horrors? Unspeakable horrors? The unspeakable? The cry of the tentacle dragon? Sensual japanese dreaming? The craft of love? Love of tentacles? Inevitable loss of sanity? Crazy cultists? Tentapocalyptica? Fringecraft? Girugamesh? Terror of the deep? Octohorror? The unbearable truth? The cultists guide to the galaxy? Uncontainable facts? Pulp friction? Cult oh low? Squidface? Fear of the fish man? Eldritchopedia? From dusk till prawn? Sunken dreams?

Ursäkta mig, jobbar natt o_O
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
EHRPG = Eldritch horror roleplaying game.

Tea ,biscuits and cthulhu

Arkham adventurers

Miskatonic mystery league
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag föreslår C.H.I.R.P. - Cosmic Horror Investigation Role Playing

alt. C.H.I.R.P.Y. - Cosmic Horror Investigation Role Playing (featuring Yog-Sothoth)
 
Top