Färdiga projekt

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mer en tråd om makande än rollspel kanske. Men det är lite rollspel här också...

Jag har en grej där ibland skriver jag något och sedan är det skrivet och jag gör inget med det. På senaste tiden har jag gjort mycket av just den grejen. Så nu sitter jag på en hög färdiga eller nästan färdiga saker.

Färdiga projekt jag borde göra något med:

-Sandra och Satan - Fantasyroman för 9-12 åringar. Hela grejen är skriven för att vara ADHD vänlig att läsa. Haft 3 betaläsare och gjort ändringar. Skickade den till Bonniers men de var inte intresserade. Borde skicka den till andra förlag kanske?

-Sekulära Martyrer - “Superhjälte” rollspel. Är speltestat och omskrivet efter speltest. Borde typ layouta det och lägga upp det någonstans. Men till och med jag vill att ett superhjälte spel ska lite bilder i sig. För, serietidningar. Kan inte rita, vill inte sammarbeta med någon och behöver bilder. Så...

-Benvithimmel - en samling dikter. De är alla sex ord långa och jag har 200 av dem. De är mest fruktansvärda skämt där punchlinen är att ingen är en person.

-Dr. Björn - Sitcom pilot manus om en Björn som råkar få på sig en doktorsrock och det lurar alla att tro att han är en briljant läkare. Så han vandrar runt och förstör saker, äter folk och gör Björn saker… men alla behandlar honom som om han är ett briljant manligt geni och ifrågasätter honom aldrig utan tolkar in positiv mening i allt han gör. Det är lite pretentiöst men det är också superkul för mig när vilda djur äter folk.

-Ond, rå och stygg - Enakts pjäs om 4 superskurkar som pratar om sina liv medan de gömmer sig efter en stöt. Är en komedi där en av karaktär äter bebisar. Karaktärerna pratar om övermänniskan och hur det är att dejta när ens arm är en enorm klo. Grejen är att alla är fullständigt vidriga monster men vi liksom inte fokuserar på det på sätt man inte gör det när man jobbar med folk på riktigt.


Har ni några färdiga projekt som bara ligger eller några tips för att ta tag i saker när det roliga skapandet är färdigt?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har två stycken filmmanus som ligger färdiga, en romantisk komedi och en actionhistoria som utspelar sig i Barcelona, inspirerad av Flykten från New York där Snake-karaktären är en 16-årig tjej. Jag har skickat in dem till produktionsbolag men inte fått napp.

Jag är lite som du i det att jag oftare arbetar själv istället för att jobba med folk. Problemet med det är att man måste göra precis allt själv, även det man tycker är tråkigt eller som man inte är bra på. Skulle ett alternativ vara att involvera fler människor i dina projekt? En producent som gillar manuset du skrivit skulle ju kunna sälja in det till en teater eller ett produktionsbolag?
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Känner igen mig @God45!

Jag har ett färdigt postapokalyptiskt spelledarlöst rollspel liggandes. Det har en tärnings-betting-mekanism som jag tycker är rätt kul och småtrevliga tabeller för att skapa rollpersoner och hot/utmaningar/händelser till olika scener. Det enda som är kvar är egentligen att lägga upp det någonstans. Men jag får liksom inte tummen ur...?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vet inte om det räknas som samarbete, men för bilder exempelvis kan man ju leta efter passande färdiga bilder och köpa dem.

Min allmänna projektmetod är att bara jobba med dem när jag är inspirerad, så att även de tråkiga bitarna är ok att jobba med. En annan metod är att förbjuda mig något förrän jag är klar med något. Tredje varianten är att sätta upp en deadline.

Den stora bromsklossen för mig är att jag gör de mesta av mina saker för min skull, eller för rollspelsklubben och utan deadline finns det ingen press så saker som skulle kunna vara klara på en månad kan vara ofärdiga många år senare.

Alla mina projekt som är klara är helt klara så att säga, de har nått sin publik, alla andra är under arbete, men om man går efter vad som räknas som klart enligt trådstartaren så ser det ut såhär:

Spelklubbsfanzinets nummer 35 och 40. Texter är klara och det som är kvar att göra är 2 bilder och scanna in några färdiga. Det får vänta tills projekt som har andra inblandade innan jag tar tag i det.

Masters of the Universe-rollspel. Det är ett oavklarat projekt som ändå är färdigt då det utannonserats ett officiellt rollspel. Jag ska ploppa in några bilder, göra en pdf av det, lägga upp det på en fansite och sen är det avklarat.


Hmm, det är nog de som kommer närmast. Oavklarade projekt, beroende på hur man räknar (är varje tv-spel som ska klaras ett projekt, eller är projektet att klara alla oavklarade tv-spel?), har jag väl runt 100. I genomsnitt skulle jag säga att jag arbetar på runt 10 projekt i taget och betar av kanske 10 om året.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Hade du frågat efter en lista på halvfärdiga grejer skulle det bli en lång lista från mig. Oj oj oj...
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag har inte det problemet. När jag är klar med något brukar jag lyckas prångla ut det på lämpligt sätt. Problemet är att komma dit. Jag har ett par halvfärdiga romaner, ett par halvfärdiga rollspel, ett längre äventyr som nästan är klart, och säkert lite mer saker som jag glömt nu. Dem ska jag ta tag i, i någon sorts lämplig ordning. Men när de är klara ska de ut, på ett eller annat vis. Eller förkastas; vid ett tillfälle för länge sedan skrev jag en diktsamling som jag efter en refusering insåg verkligen var förfärligt dålig och bara la ner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har en komplett engelsk översättning av Kutulu liggandes. Där behövs i första hand att jag lyckas komma på en engelsk titel som Chaosium gillar (eftersom den skulle ges ut av Eloso, som har samarbete med och vill vara snälla mot Chaosium). Därför kan det inte heta något med Cthulhu/Kutulu. Hittills har inget av förslagen riktigt landat. Och så har jag informerats om att omslaget antagligen inte skulle slå internationellt, men jag har haft svårt att komma på en idé till ett annat omslag – som inte ljuger om vad spelet handlar om.

Annars tror jag inte jag har något, faktiskt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag har en komplett engelsk översättning av Kutulu liggandes. Där behövs i första hand att jag lyckas komma på en engelsk titel som Chaosium gillar (eftersom den skulle ges ut av Eloso, som har samarbete med och vill vara snälla mot Chaosium). Därför kan det inte heta något med Cthulhu/Kutulu. Hittills har inget av förslagen riktigt landat. Och så har jag informerats om att omslaget antagligen inte skulle slå internationellt, men jag har haft svårt att komma på en idé till ett annat omslag – som inte ljuger om vad spelet handlar om.

Annars tror jag inte jag har något, faktiskt.
Titelförslag för den internationella marknaden: "Iä, Iä!"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Två noveller (varav en möjligen är bra), en barnbok (mkt kort) och fyra reseessär (tema Skottland).

Jag tror inte jag har något bra tips. Har letat lite efter möjliga publicister för de två första och de fyra sista, men inte hittat något så klockrent att det käns lönt att skicka in det. Antar att det bästa bara är att göra det. Tryck print, frankera ett kuvert el dyl, skicka det till det troligaste förlaget. Eller ge upp, skaffa en blogg, och lägg upp det där.

Ännu bättre är så klart att lura någon sucker att ge ut det innan du skriver det. Sånt händer.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har en komplett engelsk översättning av Kutulu liggandes. Där behövs i första hand att jag lyckas komma på en engelsk titel som Chaosium gillar (eftersom den skulle ges ut av Eloso, som har samarbete med och vill vara snälla mot Chaosium). Därför kan det inte heta något med Cthulhu/Kutulu. Hittills har inget av förslagen riktigt landat. Och så har jag informerats om att omslaget antagligen inte skulle slå internationellt, men jag har haft svårt att komma på en idé till ett annat omslag – som inte ljuger om vad spelet handlar om.

Annars tror jag inte jag har något, faktiskt.
Eldritch mysteries
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har 138 rollspel på min Dropbox i olika stadier av färdighet. Värst är väl Anatman, där jag redan layoutat alla kort och till och med lådan de ska ligga i, men jag vill släppa namnleken samtidigt, och där ar jag inte gjort lådan ännu. För Anatman skulle jag egentligen bara behöva ladda upp det på DriveThruCards.

I övrigt ligger det mesta i olika stadier av halvfärdighet. Jag har för tillfället principen att skriva något på något varje dag, eller ta något närmare färdighet. Så det går långsamt framåt, men jag börjar nya projekt tillräckligt ofta för att inte bli klar med de gamla.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag har två rollspel på gång. This is Pulp var klart för fem år sedan, men det går inte att skriva för rollspel har lärt mig fel i hur man ska skriva rollspel.

Ett annat har jag lagt på is tills This is Pulp är klart.

Jag ser egentligen inga problem med att bli klar med saker. Jag lägger först upp ett slutmål (pdf-släpp, artikel, tryck). Om jag har ett slutmål kan jag enklare komma på vilka steg jag behöver gå igenom för att komma dit. Jag bryter ner allting i delmål och bryter ner dessa i delmål. Ni kan ana hur denna process ser ut i stycket nedan (skriva är ett delmål - skriva en del per dag är ett delmål i delmålet).

Jag skapar via fokuserat speltestande - detta är en variant av kill your darlings, för det som inte kommer upp i spel tar jag inte med - och sedan skriver jag upp alla rubriker för att slutligen fylla i en rubrik per dag med inspiration från alla speltest jag gjort. Jag tvingar mig att skriva! Jag kan layout men jag kan inte göra bilder; illustratörer är viktiga att dra in tidigt i ett projekt. Jag skriver allt i Google-dokument och sedan lämnar jag ut det till korrläsare. Slutligen gör jag layout.

Sedan är det klart.

Vill man trycka finns det numera Bläckfisk förlag att ta kontakt med som sköter distribution och reklam så den puckeln är borta.

---

Däremot har jag fått en konstig känsla nu för tiden - jag har förlorat drivkraften att publicera saker. Jag ser inte poängen med det.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har två rollspel på gång. This is Pulp var klart för fem år sedan, men det går inte att skriva för rollspel har lärt mig fel i hur man ska skriva rollspel.

Ett annat har jag lagt på is tills This is Pulp är klart.

Jag ser egentligen inga problem med att bli klar med saker. Jag lägger först upp ett slutmål (pdf-släpp, artikel, tryck). Om jag har ett slutmål kan jag enklare komma på vilka steg jag behöver gå igenom för att komma dit. Jag bryter ner allting i delmål och bryter ner dessa i delmål. Ni kan ana hur denna process ser ut i stycket nedan (skriva är ett delmål - skriva en del per dag är ett delmål i delmålet).

Jag skapar via fokuserat speltestande - detta är en variant av kill your darlings, för det som inte kommer upp i spel tar jag inte med - och sedan skriver jag upp alla rubriker för att slutligen fylla i en rubrik per dag med inspiration från alla speltest jag gjort. Jag tvingar mig att skriva! Jag kan layout men jag kan inte göra bilder; illustratörer är viktiga att dra in tidigt i ett projekt. Jag skriver allt i Google-dokument och sedan lämnar jag ut det till korrläsare. Slutligen gör jag layout.

Sedan är det klart.

Vill man trycka finns det numera Bläckfisk förlag att ta kontakt med som sköter distribution och reklam så den puckeln är borta.

---

Däremot har jag fått en konstig känsla nu för tiden - jag har förlorat drivkraften att publicera saker. Jag ser inte poängen med det.
Det är lite den sista grejen jag känner. Jag är disciplinerad och inspiererad med att göra projekten och fixa dem. Men sista steget med att få ut dem...
 
Top