[Kutulu] – Engelsk titel utan Kalle Kula?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Mythos & Madness & Mysteries
Stars & Branches
+1 på förslaget Edritch Investigations. Jag fick samma idé men såg att förslaget redan fanns
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tänkte föreslå Eldritch Investigators men tyckte det var för likt Eldritch Investigations
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag skulle nog satsa på något som är tydligt beskrivande. Typ "Lovecraftian mysteries".
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Unspeakable Mysteries

Esoteric Investigations

Inquiries onto the Unknown

Malignant Mysteries
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
  • Namnet. Det finns ett annat, lite större företag som ger ut ett annat, lite större lovecraftskt rollspel. Tydligen önskar det här andra företaget att jag väljer ett namn som inte påminner så mycket om deras – med vilket de menar att Kalle Kula alltså inte ska förekomma i namnet, oavsett stavning. De har säkert inga juridiska möjligheter att egentligen hindra mig från att ha namnet Kutulu, men av olika skäl tycker jag att det verkar som en bra idé att inte skaffa sig fler fiender än man absolut behöver.
Jag har funderat en hel del på det här med namnet. Lovecraftesque är ju tyvärr redan snott, likaså flera andra bra namn. Jag vill ju ha något som är ganska kort, distinkt, och tydligt visar vilken mytvärld det är vi rör oss i. Om möjligt får namnet gärna ge rätt associationer – alltså inte så mycket kasta-dynamit-på-shoggothar utan mer agatha-christie-plus-lovecraft. Men om det inte kan ge rätt associationer så får det åtminstone gärna inte ge fel associationer.

Jag har inte haft så mycket tur med mitt tänkande. Jag har försökt associera lite kring just Christiekopplingen och kollat de båda författarnas olika titlar och hur man skulle kunna kombinera dem. Om någon har något ni tror funkar där så hör jag det gärna. "Mysteries" känns som ett bra ord överlag, jag funderade på "Mysteries of the Unnameable" men herregud det ska väl gå att googla på också. Även jag snubblar lite på "unnameable" varje gång jag skriver det.

Ett mer skämtsamt förslag var "Teacups and Tentacles"…

Jag vill på förhand undbe mig svar av typen "ävaddå, kör som du vill, skit i dom". Ta det som givet att jag vill göra som de säger.
Nyfiken fråga:
Hur har andra rollspel gjort?
- Trail of Cthulhu
- Cthulhu Tech
- Cthulhu Dark
- World War Cthulhu
- Aschtung! Cthulhu
- Realms of Cthulhu

Har de avtal med Chaosium?
(för jag gissa att Chaosium inte tyckte om deras namn heller)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jättebra namn, varför tycker jag det låter som Bondfilmer?
Hm, undrar om vi kan lösa @krank s andra problem: omslaget.

Vad sägs om en rund virvlande portal i bakgrunden.
Och i förgrunden en man i smoking som hukar sig och håller fram ett elder sign riktat mot åskådaren.

:)
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Nyfiken fråga:
Hur har andra rollspel gjort?
- Trail of Cthulhu
- Cthulhu Tech
- Cthulhu Dark
- World War Cthulhu
- Aschtung! Cthulhu
- Realms of Cthulhu

Har de avtal med Chaosium?
(för jag gissa att Chaosium inte tyckte om deras namn heller)
Som jag förstår det så är namnet "Cthulhu" fritt att använda. Chaosium har trademark på "Call of Cthulhu", liksom spelen du nämner rimligtvis har trademark på sina titlar. Som trådskaparen skriver, så finns det inga möjligheter att hindra användandet av det befintliga namnet, Ktulu, men han vill inte göra det på grund av, enligt mig, en rimlig anledning (Chaosium har säkert pratat med tillverkarna bakom spelen du nämner också, men de valde att inte lyssna kan man ana...). Sen finns det redan rätt många spel som heter mer eller mindre samma sak, och jag tänker att också det är en god anledning att välja något annat för att sticka ut, om än så lite.

Men vad vet jag, när det gäller lag och rätt så tror jag att The Old Ones gömmer sig mitt ibland oss, som advokater.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Har de avtal med Chaosium?
(för jag gissa att Chaosium inte tyckte om deras namn heller)
De har antagligen inga avtal.

Det här handlar som sagt inte om upphovsrätt, utan om relation till Chaosium. Det spelar ingen roll alls för mig hur rätt eller hur fel Chaosium har i sin vilja att andra inte ska använda Cthulhu i namnet.
 
Top