Varulv Kungariket Död: Varulv - R1

Vilken princip ska gälla för Bosättningen?

• Total voters
    10
Det är iallafall ett case. Alla borde rösta och ta ställning till pollen.

Lågflygarna är dom som inte tagit ställning. Nu tjafsar mest vi som har röstat i pollen med varandra.

Basse, BM eller Vimes är nog mina tre grönaste just nu

Att jag är grön är ju uppenbart, men varför tycker du BM är grön? Jag tycker hon varit rätt jolmig och mest sammanfattat sånt som andra redan skrivit.

Att jag är grön är ju uppenbart, men varför tycker du BM är grön? Jag tycker hon varit rätt jolmig och mest sammanfattat sånt som andra redan skrivit.
Kanske, kanske mest är snedvriden från min sida för att hon resonerat med min vibe. Ska läsa om och se igen.

Anth är jag mer osäker på. Känns som en låsning där en ansats gjorts för att missförstå Sidd. Samtidigt är det två parter i den sörjan, Sidd har varit jäkligt otydlig i sina resonemang vilket inte skapat så mycket av substans.
Jag har en magkänsla kring Sidd och Ant:

Antingen är Ant en mobbare i sitt ständiga upprepande av att Sidd brusar. Jag vet inte om du är medveten om det Ant, men "brusa" är ett så vagt uttryck så att det är brusigt i sig. 😉

Eller så låtsasbråkar Ant och Sidd. Sidd har i andra spel när han och jag varit ulvar tillsammans varit mer än villig att offra sig. "Ulvkompisar, dreva på mig, jag kommer i alla fall ryka tidigt, så ser ni gröna ut". Jag minns också allt för tydligt en annan gång när jag som bybo försvarade Sidd mot mobbing och där det sedan visade sig att han var ulv som låtsades vara ledsen bybo. 😮

Jag sticker ut hakan här nu:

Röst: @Anthrox

Nu jobba, hörs ikväll!

Jag har en magkänsla kring Sidd och Ant:

Antingen är Ant en mobbare i sitt ständiga upprepande av att Sidd brusar. Jag vet inte om du är medveten om det Ant, men "brusa" är ett så vagt uttryck så att det är brusigt i sig. 😉

Eller så låtsasbråkar Ant och Sidd. Sidd har i andra spel när han och jag varit ulvar tillsammans varit mer än villig att offra sig. "Ulvkompisar, dreva på mig, jag kommer i alla fall ryka tidigt, så ser ni gröna ut". Jag minns också allt för tydligt en annan gång när jag som bybo försvarade Sidd mot mobbing och där det sedan visade sig att han var ulv som låtsades vara ledsen bybo. 😮

Jag sticker ut hakan här nu:

Röst: @Anthrox

Nu jobba, hörs ikväll!
Tycker du Sidd är tydlig med vad han menar, menar du?
För han har ju exv frågat vad jag menade med en grej som jag förklarade i min absolut första post, han har argumenterat mot en inställning jag hade i början av spelet utan att ta hänsyn till att den tydligt förändrats, han har applicerat sin bild på spelet på mitt argument, trots att min bild varit radikalt annorlunda.

Så jag vill nog fortsätta hävda att Sidd varit väl otydlig med vad han skriver, och missförstånd är ju en jättebra grej för bybor att gräva ner sig i.

Jag såg nu att många redan lagt sin röst i pollen om förmågan. Jag har läst diskussionen men inte lagt något där ännu, eftersom jag haft svårt att bestämma mig. Argumenten för och emot båda alternativen låter ganska rimliga beroende på hur man ser på det.

Jag gör som jag sade från början och följer vad majoriteten tycker, eftersom jag inte har någon erfarenhet av vilket alternativ som brukar vara bäst i den här typen av spel.

Men om jag själv måste välja lutar jag ändå åt Väktare. Framför allt för att konsekvensen känns mindre farlig om förmågan hamnar fel. En siare som byn börjar lita på kan få ganska stort inflytande över vilka vi misstänker och röstar på, medan en väktare i värsta fall mest misslyckas med att skydda rätt person.

Så Väktare känns för mig som det lite säkrare alternativet, även om jag inte känner mig särskilt säker på vilket som faktiskt är bäst.

Hörrö @Octagonal, är vi fem ulvar nu eller, eftersom det är så himla rött att tycka att en väktare är bättre än en siare nu?

@POJ jag vill inte rödtacut en hygglug bybo som bara försöker det varligt och spela förnuftigt. Min röst på dig är mycket möjligen en felrödt. Men!

Kan inte du lista vilka du menar är mest misstänkta, respektive minst? Dvs: visa hur du tat ställning till de andra spelarna.

Suck.
@StradhLestat

Siare/Väktare:
- Jag gissar att den förmågan som inte blir vald kommer vara möjlig att välja även nästa runda.

- Jag gissar att det kommer vara en ny förmåga (ej fler Väktare/Siare) som blir valbar med den vi inte delade ut till spelare 2-4 i jaktlaget.

- Jag uppfattar det som att vi har större chans 2/3 nu i R1 att en förmåga hamnar hos en bybo då det troligtvis kommer vara sämre odds i R2 (då vi nog röstat ut en bybo och varulvarna nattmördat nån som inte är på jakt.)

- Samma val- diskussion kommer förstås ske nästa runda: då är det större risk att förmågan som välj hamnar hos en ulv.

- Ni som inte vill välja Siare måst alltså vänta tills ulvar blivit utdrevade för att igen öka chansen för att byn ska få en Siare. Då är vi troligtvis 1-2 rundor bort och när vi väl har fått en Siare så ska denne Sia en natt för att därefter outa detta resultat. Ja ni ser: då börjar vi nog närma oss slutet ändå så det lär inte hinnas med så mycket Siande ändå.

- Ni som Väljer Väktare väljer typ att det inte kommer vara en värdefull Siare i detta spel.

- Jag tror Ulvarna hoppas på att dra ut på valet av Siare i det längsta för att slippa se den i spel hos byn.

- Väktare är ulvarna mindre oroliga för: den avslöjar inte en röd Ulv automatiskt. Och om det är en sista ulv kvar så har denne ulv öppet nattmord i jaktlaget.

- Därför väljer en ulv nog gärna valet Väktare nu i R1.

- Vilken ny förmåga som kommer upp som valbar blir intressant att se men jag tycker mig läsa mellan raderna i reglerna att valet/lottningen till jaktlaget kan komma att påverkas: kanske förmåga att stoppa/tvinga spelare till jaktlaget kommer… vi får se.

Så här står det i SL reglerna om Väktare och Siare:

§6c. Siare. Siaren får en gång per runda undersöka en levande spelare och får av SL veta spelarens fraktion. Siaren måste själv befinna sig i bosättningen för att använda förmågan, men får sia vilken levande spelare som helst, även någon som befinner sig på jakt.

§6d. Väktare. Väktaren får en gång per runda skydda en spelare i bosättningen från varulvarnas nattmord. Väktaren måste själv befinna sig i bosättningen för att använda förmågan.

Här lite regler om nattmord:

§7d. Varulvarna kan endast nattmörda en spelare som efter att det slutliga jaktlaget fastställts befinner sig i bosättningen. De fyra jägarna kan inte nattmördas den rundan.

§7e. Om varulvarnas valda offer genom röstresultatet eller en förmåga hamnar i det slutliga jaktlaget misslyckas nattmordet.

Lite analys av dessa regler:
- Siaren kan kolla alla (både jaktlag och bosättning)

- Siaren har en nerf ser jag nu: denne MÅSTE vara kvar i bosättningen för att Sia. (Ergo: kan inte skydda sig genom att ingå i jaktlag)

- Nattmord sker bara i bosättningen (när det är fler än 1 ulv).

- Väktning sker bara i bosättningen.

- Detta betyder att den sista ulven (när det bara är 1 kvar) kan nattmörda i jaktlaget utan risk för att stoppas av Väktning. Detta är en nerf av Väktar-förmågan i ett slutspel.

OBS!
Jag vill förstås INTE att förmåga ska råka hamna hos ulvarna. Därav denna genomgång.

Gissar att vi har störst chans att byn får vald förmåga denna runda.

Dessa röstar för Väktare när denna post skrivs:
@Vimes
@Sömnige Isaac
@Basenanji
@Anthrox
@POJ

———

- Undrar lite vad SL menar med att Siaren kan Sia en ”levande” spelare…? SL använder ordet ”levande spelare” fler gånger i regeltexten så det kanske inte är nåt att haka upp sig på men det finns kanske en liten risk att vi inte får färg på spelare som åker ut eller nåt annat där…vi får nog se…🙏

Sorry för allt brus😇

Jag har ingen aning om vilka ulvarna är. Jag litar inte på någon så kanske lika bra att vi lottar bara…

VJVS två drev där alla får ta ställning? Vad säger ni?

Sidd är i rampljuset och kan vara ena kandidaten. Vem ska vara det andra alternativet?

Nån ska till galgen i R1 för byn behöver kunna göra röstanalyser kommande runda (vilka har röstat på vem/skyddat/beröringsskräck/rösthopp osv))

Tycker Brynolf och Sömnige Isaac spelat mest glidande och positionerat sig lurigt.
De röstar på olika vad gäller Siar/Väktare: distansering från varandra.
Brynolf skriver att Väktare är bäst att välja men ligger kvar på Siare i pollen.

Brynolf återkommer om AD som jag känner är en trygg ulv-diskussion att lyfta utan att göra bort sig.

Brynolf försöker visa aktivitet med att namedroppa octa ochSyratten som frånvarande…

Lyfter att vi ska ”massproducera” Siare vilket är så märkligt att anta att det skulle gå.

Trycker på att jaktlaget är skyddat från nattmord men missar att påpeka att det inte gäller när bara 1 ulv är kvar.

Skriver en post om det negativa att slumpa jaktlagsplats plats 2-4 med argument att det skulle bli svårt för Väktaren: vad får Brynolf att tro att vi ska slumpa platser kommande rundor när vi vet mer. Slumpandet gäller denna första runda!

Finnar om fluffet å höftskynken😇

Det är egentligen väldigt glidande med poster utan egentlig substans från Brynte hittills.

Röst: @Brynolf

Siaren har en nerf ser jag nu: denne MÅSTE vara kvar i bosättningen för att Sia. (Ergo: kan inte skydda sig genom att ingå i jaktlag)
Det betyder också att vi inte kan fortsätta slumpa jaktlaget om vi väljer en siare.

Det betyder också att vi inte kan fortsätta slumpa jaktlaget om vi väljer en siare.
Hmm…tvek på den.

Tror du vi kommer landa i att slumpa jaktlaget nästa runda?
Vi lär ha mer info.
Verkar som att jaktdeltagare kan delta fler gånger i jakt.
Lutar åt att jaktdeltagare kan få ”ärr”.
Ärr kanske leder till att de EJ kan delta mer…?

Jag gillar att vi slumpar då det blir svårare för nattmordet att gå igenom.
Men visst det riskerar en Siare som inte outar.

Om Siaren outar i R2 så ordnar vi förstås så denne hamnar i Jaktlaget resten av spelet.
Och hoppas denne inte blir blockad av ”ärr” eller nån ulvförmåga (röstdribbel).

Jaktlaget är ju skyddat (för närvarande) mot nattmord: alltså ”en fristad” för en outad bybo, tex Siare som kan Sia därifrån. Glöm ej att Väktaren måste vara kvar i bosättningen för att utföra sitt värv.

Fasiken @Anthrox jag uppfattar dig som mer slipad å borde se sånna här grejer mer än mig. Jag måste mer ”jobba” fram info med hårt slit. I stället lyfter du sånt som negativt för Siaren. Tycker det också är märkligt att lirare som tex @Vimes och @Brynolf inte lyfter detta kryphål för en Siare att smita undan nattmord på.

Jag tror jag har rätt om det här.
Vad tänker ni andra?

Back