Suck.
@StradhLestat
Siare/Väktare:
- Jag gissar att den förmågan som inte blir vald kommer vara möjlig att välja även nästa runda.
- Jag gissar att det kommer vara en ny förmåga (ej fler Väktare/Siare) som blir valbar med den vi inte delade ut till spelare 2-4 i jaktlaget.
- Jag uppfattar det som att vi har större chans 2/3 nu i R1 att en förmåga hamnar hos en bybo då det troligtvis kommer vara sämre odds i R2 (då vi nog röstat ut en bybo och varulvarna nattmördat nån som inte är på jakt.)
- Samma val- diskussion kommer förstås ske nästa runda: då är det större risk att förmågan som välj hamnar hos en ulv.
- Ni som inte vill välja Siare måst alltså vänta tills ulvar blivit utdrevade för att igen öka chansen för att byn ska få en Siare. Då är vi troligtvis 1-2 rundor bort och när vi väl har fått en Siare så ska denne Sia en natt för att därefter outa detta resultat. Ja ni ser: då börjar vi nog närma oss slutet ändå så det lär inte hinnas med så mycket Siande ändå.
- Ni som Väljer Väktare väljer typ att det inte kommer vara en värdefull Siare i detta spel.
- Jag tror Ulvarna hoppas på att dra ut på valet av Siare i det längsta för att slippa se den i spel hos byn.
- Väktare är ulvarna mindre oroliga för: den avslöjar inte en röd Ulv automatiskt. Och om det är en sista ulv kvar så har denne ulv öppet nattmord i jaktlaget.
- Därför väljer en ulv nog gärna valet Väktare nu i R1.
- Vilken ny förmåga som kommer upp som valbar blir intressant att se men jag tycker mig läsa mellan raderna i reglerna att valet/lottningen till jaktlaget kan komma att påverkas: kanske förmåga att stoppa/tvinga spelare till jaktlaget kommer… vi får se.
Så här står det i SL reglerna om Väktare och Siare:
§6c. Siare. Siaren får en gång per runda undersöka en levande spelare och får av SL veta spelarens fraktion. Siaren måste själv befinna sig i bosättningen för att använda förmågan, men får sia vilken levande spelare som helst, även någon som befinner sig på jakt.
§6d. Väktare. Väktaren får en gång per runda skydda en spelare i bosättningen från varulvarnas nattmord. Väktaren måste själv befinna sig i bosättningen för att använda förmågan.
Här lite regler om nattmord:
§7d. Varulvarna kan endast nattmörda en spelare som efter att det slutliga jaktlaget fastställts befinner sig i bosättningen. De fyra jägarna kan inte nattmördas den rundan.
§7e. Om varulvarnas valda offer genom röstresultatet eller en förmåga hamnar i det slutliga jaktlaget misslyckas nattmordet.
Lite analys av dessa regler:
- Siaren kan kolla alla (både jaktlag och bosättning)
- Siaren har en nerf ser jag nu: denne MÅSTE vara kvar i bosättningen för att Sia. (Ergo: kan inte skydda sig genom att ingå i jaktlag)
- Nattmord sker bara i bosättningen (när det är fler än 1 ulv).
- Väktning sker bara i bosättningen.
- Detta betyder att den sista ulven (när det bara är 1 kvar) kan nattmörda i jaktlaget utan risk för att stoppas av Väktning. Detta är en nerf av Väktar-förmågan i ett slutspel.
OBS!
Jag vill förstås INTE att förmåga ska råka hamna hos ulvarna. Därav denna genomgång.
Gissar att vi har störst chans att byn får vald förmåga denna runda.
Dessa röstar för Väktare när denna post skrivs:
@Vimes
@Sömnige Isaac
@Basenanji
@Anthrox
@POJ
———
- Undrar lite vad SL menar med att Siaren kan Sia en ”levande” spelare…? SL använder ordet ”levande spelare” fler gånger i regeltexten så det kanske inte är nåt att haka upp sig på men det finns kanske en liten risk att vi inte får färg på spelare som åker ut eller nåt annat där…vi får nog se…
Sorry för allt brus