Nekromanti Kulturell appropriering i rollspel

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Sapient;n156757 said:
Nej, och det är (vad jag kan se) ingen _här_ som gör det iaf.
[,,,]
Och då är det inte riktigt samma sak som när Lisa är cowboy och binder Pelle vid trädet och målar "krigsmålning" i ansiktet med färgkrita.
[...]
Mja. Jag vet att det finns personer på detta forum som faktiskt plussar ihop cowboy och indianer lek med strukturell rasism och CA.

Nog sagt om det dock, jag håller med dig. Carola är en offentlig person och då blir det tyngre, givetvis.
Tror absolut ingen hade brytt sig om det var Jan-Ove från Träskdala som klev av den flygplatsen och hade en same-mössa på sig. I princip allting som kända personer gör, speciellt i dagens medie-tuggande samhälle, är ett "statement". Dricker en kändis en milkshake från McDonalds betyder det att de hatar Burger King och stödjer att McDonalds köttar regnskog, liksom.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Minimoni;n156768 said:
Cassius, vill bara säga att jag själv på min mors sida är azhkenazi-jude med rötter i vitryssland. Så länge ingen tysk vevar med hakkorset framför mig och planerar läger och liknande så skiter jag i vilket.

Jag klär mig ofta som en muslim från nordafrika då jag gillar berber/maghreb-kläderna. Klär mig ibland i traditionella japanska kläder.

Jag tycker att kulturell korsbefruktning är det bästa som hänt sedan julet, är ju jävligt mycket roligare att bara vara människa än att behöva se sig själv som en etnicitet egentligen. Världen är ett stort varuhus och jag kan välja vilka delar som tilltalar just mig!
Jag tycker också det? Jag svarade bara dig angående japaner och kineser.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Jag tror att man ibland missar lite med poängen med CA eftersom begreppet är så stort och att det sen inte riktigt ger ett "bra" svar på hur man kan göra för att använda sig av kulturellt utbyte. Istället blir de någon sorts pekpinne över "rätt och fel" vilket oftast aldrig slutar väl. Poängen (såsom jag ser de) är att människor upplever eller har upplevt rasism på konternueligt basis. Således blir tex en färgad person med någon form av kulturell klädsel, accessoar eller liknande bemött på ett sätt som en vit person med dessa inte blir. Man blir (som jag ser de) först bedömd för sin hudfärg sen för sitt kulturella attribut och sen blir man bedömd som personen/individen. De blir som en dubbelbestraffning kanske man skulle kunna säga.

Jag tror att Don't be à Dick är en ganska bra infallsvinkel på det ändå. Säg att jag gillar über svettig snabb black metal. De betyder inte att när jag går till jobbet så måste jag ha på mig uppÅnedvända kors, tatuera in 666 i pannan eller ha den gamla uppseendeväckande Marduk tröjan inför mina troende arbetskamrater. Inte riktigt samma sak jag vet, men jag tror att de i botten handlar om att bemöta andra med respekt oavsett om de förtjänar de eller inte. Men de kanske bara är jag.

Spel verkar i mina ögon vara mkt svårare. Som flertalet innan har varit inne på. Det är ju lite en del av saken ibland, men de kanske beror mkt på vad man spelar.

Sprang på en artikel om en tjej som skrivit ett öppet brev kring hur de känns när andra klär ut sig till native americans på Halloween. Skummade den, men tycker nog att den var läsvärd. Hon lyckades lite fånga känslan som jag försöker beskriva i början.
http://nativeappropriations.com/201...tties-and-indian-warriors-this-halloween.html
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Mundo;n156779 said:
Mja. Jag vet att det finns personer på detta forum som faktiskt plussar ihop cowboy och indianer lek med strukturell rasism och CA.

Nog sagt om det dock, jag håller med dig. Carola är en offentlig person och då blir det tyngre, givetvis.
Tror absolut ingen hade brytt sig om det var Jan-Ove från Träskdala som klev av den flygplatsen och hade en same-mössa på sig. I princip allting som kända personer gör, speciellt i dagens medie-tuggande samhälle, är ett "statement". Dricker en kändes en milkshake från McDonalds betyder det att de hatar Burger King och stödjer att McDonalds köttar regnskog, liksom.

ja om en kändis gör det så uppmärksammas det ju mer. Hade Jan-Ove klivit av planet med en same mössa på sig. hur många hade ens lagt märke till det? hur många hade någonsin fått höra om det? inte många skulle jag säga

För att ta Carola exemplet där hon som känd kvinna som får mycket uppmärksamhet kliver av planet i en same mössa som egentligen bara ska bäras av män av viss ålder eller hur det är. det KOMMER att uppmärksammas och förstoras up.

Jag kan tycka att det vara lite slarvigt av henne att inte kolla upp sådant innan hon åkte upp. men fortfarande kan man inte kräva att alla utanför ens kultur ska känna till sådana regler. och bara för att någon begår ett misstag. så är det väl inte hela värden
dessutom är är det möjligtvis en aning konstigt att kräva att ens kulturs regler ska gälla all som inte ens tillhör nämnda kultur. beroende på vad det gäller, och vilken situation det handlar om
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cassius: Jag förstår det, dock har jag träffat och har både japanska och kinesiska vänner, och det yngre gardet tycks gilla varandras kulturer. Sen att det finns politiska viljor på båda/alla sidor som gillar etniskt och kulturellt hat och piskar upp stämningen är en annan femma.

Jag och min fru har i alla fall bara positiva erfarenheter av Kina och de Kineser vi rätt ofta umgås med tycker Japan är ett nice land.

Personligen tror jag att det är dags att förlåta vad våra farföräldrar/morföräldrar och deras föräldrar gjorde eller blev utsatta för, inte glömma det men i alla fall förlåta det. Just förlåtit har de jag umgås med gjort och till syvende och sist så bär min fru och våra barn ingen kollektiv skuld bara för att vi alla har förfäder som garanterat gjort sviniga och groteska saker. Var människa bör ansvara för sina egna handlingar eller ibland brist på handling, inte mer eller mindre. Så tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Mundo;n158326 said:
Lite klassisk nekromanti här men jag såg den här artiklen idag...

Ball eller CA?
Det där har inget alls med CA att göra. Men tack för tipset. Jag är i Shanghai regelbundet. Nästa gång blir det en tur till Luodian! :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Måns;n158327 said:
Det där har inget alls med CA att göra. Men tack för tipset. Jag är i Shanghai regelbundet. Nästa gång blir det en tur till Luodian! :)
Vi vill ha en review av deras kräftskiva!
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
"1. Vad är din åsikt om CA?"
Lite småskratt, sen en djup suck.
CA är ett SJW-avknoppning som menar väl, men leder till rätt hemska följder..
CA lägger bara inte sten på väger till helvetet, den cementerar ett ordentligt bärlager.

"3. Hur ska vi göra för att förhålla oss på ett bra sätt till det här i vårt rollspelande och, kanske framför allt, spelskapande och diskussion som sker på rollspel.nu?"
Man undviker att besmittas av konceptet, då spiralen inte leder till förbättring.

"4. Är historisk CA i rollspel och bland rollspelare en bidragande orsak till hobbyns kritvithet?"
Väldigt osannolikt.
Det finns garanterat hobbies i andra länder som är for oss fråmmande, men tack vara saker som rpg, så finns det väldiga likheter ibland. Och nu argumenter folk för en kulturell seggregering?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vad är SJW?

Jag tycker fortfarande att liknelsen med nördkulturen är rätt talande. Jag vet att det finns en uppfattning inom vår community (i ett brett prespektiv) som anser att den just har stulits av "oäkta nördar" och som dessutom får cred för det. Vi riktiga nördar skulle aldrig komma undan med den typen av publikt nörderi.

Typ :)

jag överdriver avsiktligt här, men visst finns det en sanning här?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Måns;n163080 said:
Vad är SJW?
Social Justice Warrior. Nedsättande term som framför allt används av Gamer Gaters för alla som på något sätt försöker göra något bättre, typ. Oavsett om det gäller feminism eller antirasism eller att Anita Sarkeesian borde få slippa mordhot.

Lite som PK; brukar användas av ungefär samma typ av personer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
krank;n163093 said:
Social Justice Warrior. Nedsättande term som framför allt används av Gamer Gaters för alla som på något sätt försöker göra något bättre, typ. Oavsett om det gäller feminism eller antirasism eller att Anita Sarkeesian borde få slippa mordhot.

Lite som PK; brukar användas av ungefär samma typ av personer.
Ok, tack, en dålig term att använda då,
om man inte vill provocera.

Nu var jag ju dessutom lyckligt ovetande om gamergate så på det hela taget bidrog din post till att öka min cynism avsevärt ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Finns lite olika tolkningar på vad det betyder...
Enligt Oxford University betyder det i princip att man gillar socialt progressiva idéer.

Enligt Urban Dictionary är det att man apar efter vad andra människor har sagt i hopp om att få likes/uppmärksamhet/bättre ställning, ofta utan att veta vad det egentligen är man pratar om. På så sätt syftar Urban Dictionary inte på folk som har genomtänkta åsikter i fallet, utan snarare om högljudda folk som blir väldigt upprörda men som förmodligen aldrig gått på ett torgmöte, eftersom åsikten mest sprids online.

Enligt wikipedia är det i princip vad Krank sa. Det kan väl översättatas till svenska som PK-Riddare eller nåt åt det hållet.

Social Justice Warrior har funnits som term sen början på nittiotalet, dock fick det en online explosion i användning runt "gamer-gate" (vilket är typ en hel tråd för sig själv och förmodligen ett antal psyk-studier i hur människor beter sig online och vad som anses okey eller inte okey att göra).
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
En lite intressant aspekt perifert knutet till sammanhanget: Jag hörde här om dagen Jerry Määttä föreläsa över apokalypser i film, och han framförde hypotesen att zombies varit så populära de senaste tio åren därför att de utgör en lätt identifierbar grupp som man kan hata (och skjuta skallen av) utan risk för dåligt samvete eller ängslan för kritik. "Repression by proxy" så att säga i en tid när det är lätt att trampa i klaveret så snart levande människor framställs. Har inte tänkt på det tidigare, men det kan nog stämma. Jag spelar gärna själv shooter-spel, men inte exempelvis krigsspel eftersom jag tycker det är olustigt att skjuta riktiga människor även om det är på skärm (något annat har jag inte heller prövat, nej). Man kan till och med intala sig att man gör offret en välgärning när man sätter ett headshot i en zombie.

Vad gäller CA så säger jag bara "zombiewalks" ;-).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag måste bara erkänna, jag spelar rätt mycket spel i alla dess former, älskar PC och spel till min ps4, men jag hörde inte om gamersgate till rätt nyligen och orkar inte gå igenom en miljon trådar på olika forum där folk kastar bajs på varandra. Dock om det är så enkelt att kvinnor inte fått samma utrymme och roller i spel som män så är det ju bara att hålla med, svårt att förneka det uppenbara.

Sen berättade en vän till mig att man inom e-sport har män och kvinnoligor för sig och inte tillsammans!? Vad är logiken bakom ett sådant beslut?

Stort OT men som sagt, tydligen har jag bott under en sten för jag har missat gamersgate helt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Minimoni;n163340 said:
Stort OT men som sagt, tydligen har jag bott under en sten för jag har missat gamersgate helt.
Lång story short.
En snubbe postar ett bloginlägg 2014 där han påstor att hans exflickvän, en spelutvecklare som heter Zoey Quinn, varit otrogen med ett flertal personer. Snart började folk säga att hon hade sex med dessa för att de skulle ge bra recensioner av hennes spel. Hon mottog en hel del hot och en av hennes expojkvänner lade ut en så kallad hämdporr-video av henne på internet. Eftersom allmän-media inte rapporterade om det så ansåg Gamergate-folket att de censurerades.
Det visade sig senare att hon inte haft sex med med journalister för att få bra reviews.

Fram tills dess kallade de sig dock inte Gamergate, utan det var Alec Baldwin som myntade det uttrycket när han länkade en massa youtube videos som tog upp ämnet.
Ungefär samtidigt går Anita Sarkeesian ut och säger att hon också mottagit en hel del hot för de videos som hon gjort.

Eventuellt kom det dock fram att flera speljournalister har nära relationer till spelutvecklare, speciellt inom indierörelsen, stödjer deras spel via patreon, etc.

De två sidorna anser sig egentligen helt rättfärdigade.
Å ena sidan "gamergatersna" som tyckar att de pratar om etik inom gaming-journalism och å andra sidan motståndarna som anser att det handlar om misogynt revirtänkande.



Min egen kommentar på det hela är att det nog finns större bovar än enstaka journalister. Hela kåren av datorspelstidningar, såsom Kotaku, IGN och Gamespot är det väl ganska vida känt att de skriver bra reviews om du slänger bra pengar på dem. Varför det är så genomkorrupt inom datorspelsbranchen kan man ju undra, min gissning är att många av dem är a) väldigt unga b) saknar en riktigt journalistutbildning.

Vad det gäller gamergate är jag, efter att ha läst kommentarer, 99% säker på att det handlar om väldigt konservativa krafter på gräsrotsnivå som gör allt för att bli hörda och upprörda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu när jag tänkt ett par varv till, och bollat tankar om CA fram och tillbaka vill jag sammanfatta min ståndpunkt.

CA är rollspelens raison d'être. Men gör det med stil.

Ungefär så.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mundo;n163348 said:
Min egen kommentar på det hela är att det nog finns större bovar än enstaka journalister.
Ja, till exempel alla de vidriga idioter som tycker att hat, hot och kränkningar innebär "argument" i en debatt. Eller att det är legitimt för att personerna det riktas mot "förtjänar det" på (mycket) oklara grunder. (Inte sällan falska beskyllningar, tex tidigare partners, och ibland uppenbarligen bara på grund av deras kön...)

Det kanske allra mest deprimerande, var inte att hatet var så sjukt starkt - utan den fenomenala oförmågan hos många att inse att DET var ett problem som överskuggade så otroligt mycket av vad de själva försökte tala om. Och att de inte förstod det, skadade ju deras trovärdighet. (De gjorde sig till en del av problemet, vare sig de ville eller ej...)

Lite OT som sagt, men...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Arfert;n163371 said:
CA är rollspelens raison d'être. Men gör det med stil..
Ja, och själva ämnet handlar väl egentligen om att OM du gör det med stil så ÄR det inte stöld.

CA är ju rent krasst kulturell stöld utan varken stil eller respekt.

Själva problemet handlar om NÄR det kan anses vara respektlös stöld och när det bara handlar om gemensamt förvaltande av mänsklig kultur. Och det går naturligtvis inte att dra en skarp gräns där.
 
Top