Nekromanti Kulturell appropriering i rollspel

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Text vitfärgad pga vill inte ha svar i tråden. Move along, nothing to see here.

Kulturell appropriering (från och med nu kallad 'CA') som fenomen inom lajv och rollspel är något som diskuterats ett bra tag nu men jag har inte sett särskilt mycket av det här på forumet. Jag är inte jättebevandrad inom ämnet men tycker alltid att det är spännande att lära mig mer om hur en kan bli mer öppen och inkluderande i sättet vi spelar och pratar om rollspel!

Vi börjar med lite försök till definitioner:

wikipedia said:
Cultural appropriation is the adoption or use of elements of one culture by members of a different culture.
wikipedia said:
[SUP][1][/SUP] Cultural appropriation is seen by some as controversial, notably when elements of a minority culture are used by members of the cultural majority; this is seen as wrongfully oppressing the minority culture or stripping it of its group identity and intellectual property rights.[SUP][2][/SUP][SUP][3][/SUP][SUP][4][/SUP][SUP][5][/SUP] This view of cultural appropriation is sometimes termed "cultural misappropriation."[SUP][2][/SUP][SUP][5][/SUP] According to authors in the field, cultural (mis)appropriation differs from acculturation or assimilation in that the "appropriation" or "misappropriation" refers to the adoption of these cultural elements in a colonial manner: elements are copied from a minority culture by members of the dominant culture, and these elements are used outside of their original cultural context—sometimes even against the expressed, stated wishes of representatives of the originating culture.[SUP][5][/SUP][SUP][6][/SUP][SUP][7][/SUP][SUP][8][/SUP][SUP][9][/SUP][SUP][10][/SUP][SUP][11][/SUP]
Often, the original meaning of these cultural elements is lost or distorted, which means that these uses may be viewed as disrespectful by members of the originating culture, or even as a form of desecration. Cultural elements which may have deep meaning to the original culture can be reduced to "exotic" fashion by those from the dominant culture.[SUP][6][/SUP][SUP][7][/SUP][SUP][12][/SUP] When this is done, the imitator, "who does not experience that oppression is able to 'play,' temporarily, an 'exotic' other, without experiencing any of the daily discriminations faced by other cultures."
https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation


Julia Feng said:
Cultural appropriation is not cultural appreciation. It is a cultural exchange levied through unequal power relations on a systemic level. It is when marginalized people are mocked, berated, targeted, demeaned, and physically assaulted for displays of their own culture—while majority people are free to use and consume the same culture. It is when the deep history behind a culture gets ignored. It is when things that have cultural significance are regarded as props, costumes, themes, or simply aesthetic objects—therefore otherizing and dehumanizing the people of that Culture.
http://thebodyisnotanapology.com/mag...rical-context/

Jag ska villigt erkänna att det här inte är något jag funderat särskilt mycket över i min representation av andra kulturer när jag spelat rollspel och lajvat. Ej heller har jag analyserat element från faktiska kulturer som använts som inspiration i spel och spelvärldar genom dessa glasögon men när en börjar göra det blir det ganska snabbt tydligt att rollspelsindustrin inte är särskilt bra på detta. Exotifiering och oaktsamhet kring historiska förtryckar-förtryckt-förhållanden mellan olika kulturer diskuteras sällan. Länkar vidare till ett par videor och texter som bjuder på många "dåliga exempel" som skulle kunna vara hämtade i princip rakt ur ett spel:



http://www.theatlantic.com/entertain...iation/411292/
http://thebodyisnotanapology.com/mag...rical-context/
http://everydayfeminism.com/2015/06/...riation-wrong/
http://matociquala.livejournal.com/1544111.html

Vid första anblick kan det kännas som något av ett minfält, allt är väl lånat av någon annan från början eller? Innebär detta någon form av extrem kulturisolationism där inget för lånas, korspollineras eller tolkas? Begreppets motståndare tycks ha en sådan uppfattning om innebörden men jag har ännu inte stött på en förespråkare som argumenterar i den riktningen, hur bör en förhålla sig till den här dualiteten? Personligen ser jag det som en privilegiefråga: vem är det som utsätts för problemen associerade med fenomenet? Om medlemar av en minoritetskultur påstår att de känner sig överkörda och utsatta för koloniala approprieringstaktiker när deras kultursymboler tas ur sin kontext och används av majoritetskulturen utan eftertanke så är det svårt att bortse från detta. Oavsett hur verklighetsfrämmande det kan tyckas för medlemar ur majoritetskulturen som bara ville pilla lite.

Erick DuPree said:
Racist? That might sounds pretty aggressive. But that is exactly what it means when someone makes statement like ‘there is no such things as cultural appropriation’ and then backs it up with white power statements and glaring pseudo-intellectual prose that are argumentative, divisive, and dismissive.
http://www.patheos.com/blogs/alonein...his-is-racism/

1. Vad är din åsikt om CA?

2. Kan vi gå ihop och försöka ta fram lite historiska "dåliga exempel" från internationella rollspel (låt oss undvika att peka ut verk av folk här på forumet, typ) och använda dem som underlag för diskussion kring vad som är dåligt, vad som saknas och hur det kunde ha gjorts bättre. Jag vet att det här lätt kan resultera i att vi sitter som ett gäng kritvita medlemar ur kulturmajoriteten och tolkar andras "kränkthet" men om vi aktivt har risken i åtanke och försöker undvika den, lyssnar på kunskap och råd från de som upplevt detta in action och försöker följa de tips och riktlinjer som lyfts fram i videos och länkar ovan (fyll gärna på med fler! Jag är mycket tacksam om ni har mer bra läsning att länka till!) så tycker jag att vi i alla fall kan göra ett försök!

3. Hur ska vi göra för att förhålla oss på ett bra sätt till det här i vårt rollspelande och, kanske framför allt, spelskapande och diskussion som sker på rollspel.nu?

4. Är historisk CA i rollspel och bland rollspelare en bidragande orsak till hobbyns kritvithet?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
1. CA har jag antagligen inte sett som något större problem tidigare, kanske ändrar uppfattning i och med den här tråden. När jag skriver kampanjgrejer till rollspel tar jag väldigt mycket inspiration från olika kulturers myter och sägner och blandar dessa ganska friskt för att jag tycker att resultatet på det sättet anpassas bättre till settingen ifråga.

2. Jag är för dåligt insatt för att peka ut några dåliga exempel från internationella rollspel tyvärr.

3. Lyssna på minoriteterna som känner sig träffade och försöka behandla materialet vi plockar från andra kulturer på ett respektfullt sätt.

4. Om bra exempel tas upp i tråden för internationella rollspel som har gjort sig skyldiga till CA så tror jag säkert att det kan vara en bidragande orsak. Låter avskräckande om någon gör parodi på en kultur en förknippar sig med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
RasmusL;n156313 said:
1. Vad är din åsikt om CA?
Jag anser att den är obegriplig. Jag hade hoppats att det hade funnits en skiljelinje mellan att använda kulturella attribut på ett sätt som kränker kulturen ifråga och mellan ett som, ja, inte gör det. Men det verkar det inte finnas. Poängen här är att man inte, under några omständigheter, ska använda företeelser från andra kulturer. Eller, åtminstone inte kulturer som varit förtryckta av en annan kultur.

I Sverige har vi förtryckt bla samer och resande (romer ex). Ja, vi förtrycker dem fortfarande. Men jag kan inte se hur jag förtrycker samer genom att bära ett smycke med tydlig koppling till samisk kultur.

Jag är beredd att ändra mig, men alla exempel som jag har sett som känns ofräscha har, förrutom kulturellt utbyte, även inneburit att någon har betett sig som en idiot. Och då har jag istället kunna identifiera andra problem, som objektifiering, rasism o.dyl.

Ex. att klä ut sig till kines och spela dum och gå runt och säga "lis" hela tiden är ju flagrant rasism. Att däremot ha på sig en skjorta som jag har köpt i Kina (eller som är en kopia) är ju inte problematiskt. Visst, jag kan fatta att någon kan ta illa vid sig om man bär en billig kopia av en helig begravningsskjorta eller liknande, men jag har ändå svårt att köpa det här.

RasmusL;n156313 said:
2. Kan vi gå ihop och försöka ta fram lite historiska "dåliga exempel" från internationella rollspel (låt oss undvika att peka ut verk av folk här på forumet, typ) och använda dem som underlag för diskussion kring vad som är dåligt, vad som saknas och hur det kunde ha gjorts bättre. Jag vet att det här lätt kan resultera i att vi sitter som ett gäng kritvita medlemar ur kulturmajoriteten och tolkar andras "kränkthet" men om vi aktivt har risken i åtanke och försöker undvika den, lyssnar på kunskap och råd från de som upplevt detta in action och försöker följa de tips och riktlinjer som lyfts fram i videos och länkar ovan (fyll gärna på med fler! Jag är mycket tacksam om ni har mer bra läsning att länka till!) så tycker jag att vi i alla fall kan göra ett försök!
Jag kan hålla med om att det finns ett problem, som i typ Star Wars o.dyl, där man snor en massa kulturella attribut, och sedan klär vita människor i dem. Eller dumma orcher. Men som jag uppfattar det är det inte riktigt vad CA handlar om. Så jag ser gärna lite konkreta exempel så att jag kan greppa det här.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Jag köper inte konceptet. Det verkar baserat på någon sorts kulturell äganderätt - och alltså ett etnoessentialistiskt koncept.

Det är rasistiska och xenofoba - incl. Noble Savage - stereotyper som är problemet, att se en viss kultur som den Andre. Men för mig är all kultur allmänmänskligt allmängods.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Är inte kultruell apporpriering ganska hårdkodat i rollspel? Om jag spelar en rollperson son tillhör en annan kultur så är det väl rätt mycket "part of the game" att jag approprierar järnet?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Peter;n156361 said:
Jag köper inte konceptet. Det verkar baserat på någon sorts kulturell äganderätt - och alltså ett etnoessentialistiskt koncept.

Det är rasistiska och xenofoba - incl. Noble Savage - stereotyper som är problemet, att se en viss kultur som den Andre. Men för mig är all kultur allmänmänskligt allmängods.
Hur ser du på exemplet Miley Cyrus och twerking? Om jag fattat det hela rätt så har twerking varit ordentligt dissat och lågstatus då det upplevts som objektifierande när svarta kvinnor utfört det, men när Miley Cyrus gör det så är det "empowering"? Hon har tagit en liten bit av den stigmatiserade sexualiserade-THOT-svarta-kvinnor nidbilden, ignorerat problematiken runt det och fört in den i finrummet. Det är kanske "bara en dans" men det finns en kontext som helt ignoreras, hur kopplar du det till din tankegång?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
RasmusL;n156368 said:
Hur ser du på exemplet Miley Cyrus och twerking? Om jag fattat det hela rätt så har twerking varit ordentligt dissat och lågstatus då det upplevts som objektifierande när svarta kvinnor utfört det, men när Miley Cyrus gör det så är det "empowering"? Hon har tagit en liten bit av den stigmatiserade sexualiserade-THOT-svarta-kvinnor nidbilden, ignorerat problematiken runt det och fört in den i finrummet. Det är kanske "bara en dans" men det finns en kontext som helt ignoreras, hur kopplar du det till din tankegång?
Jag har ingen* aning om vad twerking är, eller vad det har för bakgrund, så jag har väldigt svårt att svara på din fråga.

Men om jag tycker att man måste tänka på en företelses baggage och vad den betyder inte bara från ens eget perspektiv utan även från andras perspektiv så håller jag helt med.

Twerking (nu gissar jag bara iom att jag inte vet någonting* om twerking) är väl dessutom objektifierande. Jag har svårt att se att det är bemäktigande.

*typ
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
RasmusL;n156368 said:
Hur ser du på exemplet Miley Cyrus och twerking? Om jag fattat det hela rätt så har twerking varit ordentligt dissat och lågstatus då det upplevts som objektifierande när svarta kvinnor utfört det, men när Miley Cyrus gör det så är det "empowering"? Hon har tagit en liten bit av den stigmatiserade sexualiserade-THOT-svarta-kvinnor nidbilden, ignorerat problematiken runt det och fört in den i finrummet. Det är kanske "bara en dans" men det finns en kontext som helt ignoreras, hur kopplar du det till din tankegång?
Stämmer det här påståendet? För när jag googlar verkar det inte riktigt vara så svart-vitt. Eller, jo, det verkar det vara. Det verkar ffa handla om synen på kvinnor, och i synnerhet synen på svarta och vita kvinnor, och dessutom främst i USA. Jag tror att just det här exemplet är så oerhört svårt att föra över till vår hobby på något plan så det är liksom ingen idé att ens börja gräva i det.

F.ö anser jag nog att artister som Beyonce redan har fört in twearking i "finrummet". Det är väl typ lika uppseendeväckande idag som magdans eller den farliga lambadan?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Är inte det lite vad CA done right innebär? Att ta hänsyn till en företeelses bagage, varifrån och från vilka det kommer, hur det har behandlats historiskt, hur det behandlas idag och vilka problem som finns och funnits kring fenomenet? Exemplet twerking, på ett dåligt sätt:

Kelechi Okafor said:
It’s the same with twerk as with any form of African culture in terms of blackness being consumed. For decades you’re told that this particular thing makes you savage and sub-human and suddenly when it comes to whiteness adopting and consuming it that same thing becomes worthy, but only for monetary gain of the white power structure that’s using it. That infuriates me.
http://www.refinery29.uk/empowering-...women-twerking

"Washington Redskins" är ju även en sådan i mina ögon väldigt tydlig grej där symboler och ordval tas ur sitt sammanhang på ett rätt osnyggt sätt, med falska argument om att det är ett arv från en tidigare tongivande medlem.

För mig är det här en väldigt nyttig tankebana att ha med mig och jag kommer att tänka till både tre och fyra gånger innan jag slänger in exempelvis en slentrian-kimono-katana-karkatär i mina spel utan att ta hänsyn till dess historik.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Kalil;n156366 said:
Är inte kultruell apporpriering ganska hårdkodat i rollspel? Om jag spelar en rollperson son tillhör en annan kultur så är det väl rätt mycket "part of the game" att jag approprierar järnet?
Jo, så är det i mångt och mycket. Som spelkonstruktör och SF-författare sysslar jag med det här dagligdags och det bästa sättet för mig att hantera just detta spörsmål är enligt don't be a dick-principen, det vill säga skildra "den andre" med respekt. Däremot skulle jag aldrig låta mig låsas in i mitt svenska (och franska) ursprung, eftersom en sådan restriktion skulle bli en black om foten för min kreativitet.

Ett exempel: I min alternativhistoriska roman The Ice War som utspelar sig 1940 är huvudpersonen Johnny av svensk-indiskt ursprung, vilket medför komplikationer i dåtidens rasistiska samhällen; det är då viktigt att beskriva hans vedermödor på ett trovärdigt sätt, oavsett om detta skulle innebära att jag korsar någons CA-gräns.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Peter;n156361 said:
Jag köper inte konceptet. Det verkar baserat på någon sorts kulturell äganderätt - och alltså ett etnoessentialistiskt koncept.

Det är rasistiska och xenofoba - incl. Noble Savage - stereotyper som är problemet, att se en viss kultur som den Andre. Men för mig är all kultur allmänmänskligt allmängods.

Precis min tanke. Jag har svårt att se hur man egentligen kan dra en skiljelinje mellan CA resonemanget och etnopluralistiska tankar. Kulturer är diffusa och överlappande, det ligger i deras natur att flöda in och ur varandra och korsbefruktas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
RasmusL;n156382 said:
Är inte det lite vad CA done right innebär? Att ta hänsyn till en företeelses bagage, varifrån och från vilka det kommer, hur det har behandlats historiskt, hur det behandlas idag och vilka problem som finns och funnits kring fenomenet?
Aha! Jag uppfattade termen som att den beskrev något som alltid var dåligt. Men visst, då är min uppfattning att man ska ägna sig åt "CA done right" :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Måns;n156387 said:
Aha! Jag uppfattade termen som att den beskrev något som alltid var dåligt. Men visst, då är min uppfattning att man ska ägna sig åt "CA done right" :)
Jag kan vara ute och cykla, men jag har uppfattat det som att "cultural misappropriation" och "cultural appropriation" blandas lite om vartannat men jag inser att jag går emot den terminologi jag själv länkat till så nä, vi kanske kan hålla oss till att "cultural appropriation" är det dåliga och att "cultural exchange" är den bra grejen?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Måns;n156387 said:
Aha! Jag uppfattade termen som att den beskrev något som alltid var dåligt. Men visst, då är min uppfattning att man ska ägna sig åt "CA done right" :)
Alltså, jag tycker att terminologin är lite luddig och här behöver jag nog hjälp för att räta ut en del frågetecken hos mig själv men det är, så vitt jag förstår det, ingen på "CA-är-en-dålig-grej"-sidan som vill frysa alla kulturer i sitt nuvarande tillstånd. Ett utbyte är positivt men när element plockas likt russin ur bullen utan att ta hänsyn till att vi faktiskt förtryckt sagda bulle och historisk använt russinen som en symbol för något negativt. Vad vi sedan kallar det är frågan, och ganska viktigt för att ge (eller ta bort) begreppet legitimitet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ett ämne jag har väldigt svårt att greppa. Radioaktiv postade nyligen en länk som åtminstånde öppnade upp ett par nya tankebanor.

Just nu är nog det jag känner mig övertygad om att det finns en rätt flytande gräns mellan vad som är CA och vad som är kulturellt utbyte. Och jag tror att intention (och genomförandet av intentionen) spelar en rätt stor roll.

Jag känner att ett stort hinder i vägen för min förståelse är min totala avsaknad av respekt för saker som anses "heligt", "andaktningsvärt" eller "tabu". Förvisso inte samma sak som att bete sig som ett rövhål, men det gör att jag finner somliga saker väldigt tröttsamma.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, så länge man inte medvetet använder en persons kultur för ren ärekränkning så har jag inga problem med det.

Hela snacket om CA känns väldigt mycket snömos från amerikanska universitet. I alla fall hur det beskrivs i debatten. För mig är kulturell blandning så gott som alltid positivt, och dessutom oundviklig.

CA i rollspel? Tja, då ska vi, i alla fall vi som är etniska svenskar, bara spela typ extremt långt i framtiden-SF, Viking och kanske En Garde! (om man spelar svensk)? Allt annat är ett minfält.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Jag tror att jag börjar få grepp om det här. Det handlar alltså om att missbruka kulturellt gods, eller snarare diskriminerande och nedlåtande strukturer som bygger på lånade kulturella attribut av olika slag. Jag kan förstå det här, och kan likna det vid objektifiering. Sker det om och om igen så handlar det inte om något enstaka oskyldigt kulturellt utbyte. Många gånger smyger det dessutom med nidbilder och nedlåtande attityder rörande kulturen ifråga. Att först mer eller mindre utrota ett folk och sedan profitera på deras kultur.

Så jag förstår nu. Ursprungsbefolkningen i USA diskrimineras med ena handen och med den andra använder man deras kultur för sälja grejer eller vad det nu kan vara. Jag har fortfarande väldigt svårt att hitta så många bra exempel, men det allra tydligaste, och mest återkommande, är heta brudar med indianskrud, eller "War Bonnet" som den kallas, som helt klart bär upp den helt utan respekt för dess innebörd, med syfte att visa upp en vårkollektion eller underkläder eller liknande.

Jag förstår att det rör upp heta känslor bland ursprungsbefolkningen. Men jag har svårt att se begreppet ur något bredare perspektiv.

Finns det några andra exempel?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag kan ju tycka att nedanstående är monumentalt tramsigt. Men tycker det snarare är renommé-snyltning än CA. Man försöker vara ballare än vad man är.

(De hade även kunnat kalla sig Frölunda Ninjas eller Frölunda Stukas eller Frölunda Templars... snyltigt det med. De är ju inte tuffa, de är goa gubbar!)



 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hej

Jag skulle vilja ha tråden låst och flyttad till OT om det är ok! tack på förhand!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Arfert;n156413 said:
Jag kan ju tycka att nedanstående är monumentalt tramsigt. Men tycker det snarare är renommé-snyltning än CA. Man försöker vara ballare än vad man är.

(De hade även kunnat kalla sig Frölunda Ninjas eller Frölunda Stukas eller Frölunda Templars... snyltigt det med. De är ju inte tuffa, de är goa gubbar!)
Fast du missar poängen. Göteborgare har aldrig förtyckt Amerikas ursprungsbefolkning. Och rent krasst så är ju CA just snyltning. Men med tillägget att man har varit jävligt elak mot den man snyltar av (som jag uppfattar det).

Edit: Frölunda är ganska bad ass dessutom.
 
Top