Nekromanti Kulturell appropriering i rollspel

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Mundo;n156479 said:
Jag tycker den här tråden har haft föredömligt tonläge faktiskt. Vad är det du inte gillar i den här tråden Rasmus?
Det är väl klassiskt modus operandi för den här typen av trådar. Snart spårar det ur.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill också nämna att Chicago Blackhawks har fått klartecken från berörd stam att använda loggan, det förekom säkert finansiel övertygning med i spelet men själv tycker jag att loggan hyllar kulturen och visar att den finns. Men jag är partisk.

Nu är inte min fru inte kinesiska utan japanska men hon blev inte vidare förolämpad av hur asiater tecknats i Sverige, vita tecknas parodiskt i Japan så det går väl jämt ut.

Kort men för mig rolig anekdot, min frus vänner undrade hur jag och min fru kunde kyssas normalt då jag har en europeisk näsa och den bör då vara i vägen. :p
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Moderering: Nu orkar jag inte med de här fasonerna längre. RasmusL, ta ansvar för vad du startar för trådar och sedan om du inte gillar dem så gör enligt gängse rutin och hör av dig till Redak/Mod för att för hjälp. Förstör inte diskussionen och framförallt, hobbymoderera inte!

Du får 24 timmar på dig att ta in vad "hobbymoderering" innebär!

/Cissi
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Minimoni;n156510 said:
Vill också nämna att Chicago Blackhawks har fått klartecken från berörd stam att använda loggan, det förekom säkert finansiel övertygning med i spelet men själv tycker jag att loggan hyllar kulturen och visar att den finns. Men jag är partisk.
Chicago Blackhawks har gjort betydligt mer än så - dels har loggan ändrats i olika omgångar, så att iaf vissa element tonats ned mm. (Det är förvisso ganska små ändringar, men vad jag förstår har de uppfattats som betydelsefulla.)

För det andra gjorde de tvärtom mot vad i princip alla andra organisationer i samma sits gjort. De slog inte ifrån sig, utan vände sig till den berörda gruppen, startade en dialog och sedan ett ömsesidigt utbyte.

De involverade medlemmar från de stammar som namnet syftar tillbaka på, och har därmed "släppt in dem i diskussionen" (och vunnit en massa fans på kuppen).

De har också kört utbildningsprogram för sina egna tidigare fans. De har låtit representanter för stammarna berätta om sin kultur, så att de som bär symbolen också ska ha någon slags kunskap om vad den har betytt - och betyder - för dem.

På så vis så överbryggas den där klyftan. Och det är just då det blir ett UTBYTE. Ett med två sidor - inte en ensidig handling. (För det är ju mycket det som ligger i aproporiationen...)

Såvitt jag har förstått saken, finns det inget som helst motstånd mot att lagets medlemmar och fans får gå omkring och känna stolthet över lagsymbolen - bara denna stolthet inte stänger ute dem som symbolen i sin innebörd refererar till.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sapient: Du har helt rätt, dock läste jag nu att first nations talesman i quebeck vill att blackhawks byter logga. Hoppas de inte gör det men jag är inte amerikansk urinvånare så jag vet inte hur hemsk de upplever att loggan är.

Min fru skrattade år kinapuff-bilden, men som sagt så ritar japanerna oss vita på ett rätt roligt sätt. Sen vet jag inte vad gemene Kines skulle tycka om den loggan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Minimoni;n156537 said:
Min fru skrattade år kinapuff-bilden, men som sagt så ritar japanerna oss vita på ett rätt roligt sätt. Sen vet jag inte vad gemene Kines skulle tycka om den loggan.
Klart hon skrattade. Hon är japan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RasmusL;n156475 said:
Finns bra diskussioner på ämnet i FB-gruppen Larpers BFF, rekommenderas.

Vi klarar inte av att diskutera de här ämnena och bör sluta. rollspel.nu ska handla om rollspel, inte politik.
Apropå kulturell appropriering och förtryck av minoriteter... så skulle det uppskattas med alternativ för de av oss som inte har Facebook.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Minimoni: Alltså vad japaner tycker om att man driver med kineser/koreaner är väl ungefär lika relevant som vad tyskar tycker om att man driver med öst-judar. Nu kanske ni tycker det är en osmaklig jämförelse. Men det är de inte, för det hände undersamma tidsepok, med snarlika medel, med samma ideologiska paraply.

Vad jag tänker om CA:

För mig är det ett begrepp och teoretiskt verktyg för att förstå hur vissa nationer har använt kultur för att undertrycka grupper som man velat trycka ner. På en individuell nivå är det helt ointressant som begrepp. Då gäller samma regler som i alla andra fall. Var inte ett rasistiskt rövhål utan visa respekt. CA hjälper oss inte att förstå detta. Det har alltid varit pissigt med blackface, indianskrudar och sneögon med sockerbitständer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
anth;n156484 said:
Det är en sak om man försöker rollspela indianer så som de beskrevs i äventyrsböcker i början på 1900-talet, för där har vi fortfarande ett öppet sår. Men vem bryr sig om man leker ninja och samuraj?
Jag är benägen att hålla med. Det känns inte som en infekterad fråga. Men, som påpekades ovan, jag är inte japan och vet inte om det finns mer här.

För grejen är ju inte bara att man använder någon kulturell artefakt eller liknande på ett vanhelgande sätt, utan även, och i kanske större grad, att användandet förstärker den ojämlika makthierarki som redan råder.

Det är ju därför det inte spelar så stor roll att Vikings målar en bild av nordisk historia som inte alls stämmer, eftersom det inte påverkar oss nämnvärt. Om jag däremot hade börjat sälja, jag vet inte...hjortronsylt? och salufört den med en same som rider på en ren eller nått så hade jag ju bidragit till exotifieringen av samer, som ju är ett reelt problem. Vi har i allmänhet ingen större koll på samekultur och är väl ganska nöjda med att betrakta dem som "renskötare i norr".

Om jag däremot hade sålt öl med en tysk herre i lederhosen på flaskan så hade problemet inte varit stort, om det ens hade varit något, eftersom jag som svensk aldrig har förtryckt tyskar eller att det finns en osund makthierarki oss emellan.

Jag vet inte. Den här frågan är ny för mig och jag resonerar mest öppet här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Cassius;n156567 said:
Det har alltid varit pissigt med blackface, indianskrudar och sneögon med sockerbitständer.
Jag håller med dig i det mesta, men jag förstår inte varför det är "pissigt med [...] indianskrudar". Jag förstår att det är det i en viss kontext, men det är väl inte det i alla sammanhang? Det är väl inte jämförbart med blackface och sockerbitständer?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Cassius;n156567 said:
Minimoni: För mig är det ett begrepp och teoretiskt verktyg för att förstå hur vissa nationer har använt kultur för att undertrycka grupper som man velat trycka ner. På en individuell nivå är det helt ointressant som begrepp. Då gäller samma regler som i alla andra fall. Var inte ett rasistiskt rövhål utan visa respekt. CA hjälper oss inte att förstå detta. Det har alltid varit pissigt med blackface, indianskrudar och sneögon med sockerbitständer.
Det här sammanfattar ungefär vad jag tycker om saken också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
eftersom jag som svensk aldrig har förtryckt tyskar
**host host** trettioåriga kriget **host host**

Man skrämde barn långt in i nästanmodern tid med "Die Schweden kommt!"

;)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Måns;n156573 said:
Jag håller med dig i det mesta, men jag förstår inte varför det är "pissigt med [...] indianskrudar". Jag förstår att det är det i en viss kontext, men det är väl inte det i alla sammanhang? Det är väl inte jämförbart med blackface och sockerbitständer?
Ifall nationen man bor i har varit delaktig i att bedriva ett folkmord mot en kategori så ska man vara rätt finkänslig när man väljer att slänga sig med kulturens uttryck. Men självklart tycker jag inte dessa saker är likvärdiga varandra. Blackface och sockerbitständer tycker jag att man förtjänat sig en omgång. Indianskrud som Halloween kläder i amerika/england kanske mer bara generat upp en spottloska.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Arfert;n156578 said:
**host host** trettioåriga kriget **host host**

Man skrämde barn långt in i nästanmodern tid med "Die Schweden kommt!"

;)
Haha, ok. Riktigt så finkänslig är jag dock inte! :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Måns;n156572 said:
Om jag däremot hade börjat sälja, jag vet inte...hjortronsylt? och salufört den med en same som rider på en ren eller nått så hade jag ju bidragit till exotifieringen av samer, som ju är ett reelt problem.
Har väl i viss mån redan gjorts. Eller?

Jag tänker på:
http://www.polarbrod.se/

Ok, ingen som rider på renen men det där regnbågsmönstret är väl samiskt och renar har samer ensamrätt på att sköta enligt svensk lag så vitt jag vet. Fast polarbröd har kanske gjort sin 'due diligence' och allt sånt.

Kanske irrelevant i så fall kan alla cirkulera från den här posten...

Cog.
 
Top