Nekromanti KULT - Divinity Lost

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, då kan man andas ut nu då, Marco. Ni kan ju alltid släppa de där censurerade bilderna som ett ark klistermärken, så att man kan klistra över PK-bilderna på Bobo och gnuttarna med lite ûbertrash. Släpp dem som gnuggisar.

Men låt er nästa kickstarter bli Prison Bitch - the rpg. Licensinnehavaren kommer inte att ha några synpunkter på produktens Entartete Kunst, tro mig.



?
anth;n286344 said:
@Grisodlar'n
Jag har ett par ärligt nyfikna frågor till dig:

Hur många rollspel har du kickstartart?
Hur stor andel av dessa var amerikanska spel.
Hur stor andel av de svenska respektive amerikanska spelen levererades i tid?

***

Själv har jag kickstartat ett par saker.
När jag kickstartar förväntar jag mig minst ett års försening - för det är så nästan alla kickstarters fungerar.
Och det är definitivt inte bättre service på amerikanska kickstarters än svenska.
.
Jag missförstod dig helt och skrev ett svar rörande mina egna eventuella kickstarterprojekt där jag raljerade rörande möjligheten att köpa rättigheterna till spelet Prison Bitch. Shit happens. Men nu ser jag din fråga tydligare. Du frågar hur många rollspel jag har backat? ZERO. Jag köper när rollspelen kommer ut. Mestadels pdf, eftersom min läsplatta är smidigare att ha i knät när jag sitter och skiter än en tung bok. Plus att jag kan zooma text och annat.

När jag pratade om USA vs Sverige så menade jag den allmänna företagskulturen och dess serviceanda. Men det har såklart att göra med att amerikanska företag kan bli stämda på miljonbelopp om någon fastnar med förhuden i blixtlåset inne på deras toaletter. Vad vet jag? Det kommer säkert någon expert och rättar mig.

Kickstarter har jag inte ett hum om hur det är tänkt att funka men att kallt räkna med minst ett års försening på alla prylar man backar låter ju lite konstigt.

Vad jag minns så blev inte Modiphius Conan-rollspel försenat med flera år, det var väl typ ett halvår? Jag tyckte iallafall att det gick fort.



anth;n286344 said:
Sedan är det alltid lika fascinerande att se random backers jämföra sig själva med de som genomför projektet:
- "Jag har minsann XX antal fria timmar i veckan." - så är du också arbetslös och saknar familj att ta hand om.
- "Jag kan minsann producera en text på XX timmar." - och kvaliteten på din text skulle inte ens duga som ett första utkast till den text som kommer att finnas i den slutliga produkten..
Ja, har man så lite tid över på grund av jobb och familj så kanske man ska tänka efter innan man desperat börjar bolla stora kickstarterprojekt med jobb, öl med polarna, dagishämtningar, hockeyträningar och lördagssamlag med frugan? För övrigt, när slutar rollspelsprojekt att betraktas som en sidosyssla? Hur många miljoner måste man få in på t ex en Kickstarterkampanj för att sidosysslan ska bli ett karriärval?

Det finns för övrigt duktigt folk där ute i etern. Jag har ingen anledning att misstro att det finns folk som både skriver snabbare och bättre än de på Helmgast AB. Det finns alltid folk som bättre på saker än vad du själv är. Ofta rör det sig om en liten asiatisk flicka på Youtube.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grisodlar'n;n286408 said:
Jag missförstod dig helt och skrev ett svar rörande mina egna eventuella kickstarterprojekt där jag raljerade rörande möjligheten att köpa rättigheterna till spelet Prison Bitch. Shit happens. Men nu ser jag din fråga tydligare. Du frågar hur många rollspel jag har backat? ZERO.
Jag ber uppriktigt om ursäkt för syftningsfelet.
Det ska givetvis vara "backat" och inte "kickstartat".

Grisodlar'n;n286408 said:
Ja, har man så lite tid över på grund av jobb och familj så kanske man ska tänka efter innan man desperat börjar bolla stora kickstarterprojekt med jobb, öl med polarna, dagishämtningar, hockeyträningar och lördagssamlag med frugan?
De flesta som producerar bra rollspel är kompetenta. Och kompetenta personer tenderar att ha jobb.
För hade de varit inkompetenta hade de inte kunnat producera bra rollspel eller kanske inte ens haft ett jobb.

Sedan kan man inte på förhand säga om ett kickstarterprojekt ska bli stort eller ej.
Vad ska man göra ifall man drar igång ett kicktarterprojekt som man räknar med precis ska inbringa så mycket att det blir av, men sedan blir projektet tjugo gånger större?
Ska man säga: "sorry backers, det här blev alldeles för stort för att jag ska klara av så jag lägger ner och ni får tillbaka era pengar."

Grisodlar'n;n286408 said:
För övrigt, när slutar rollspelsprojekt att betraktas som en sidosyssla? Hur många miljoner måste man få in på t ex en Kickstarterkampanj för att sidosysslan ska bli ett karriärval?
I Sverige kan i princip ingen leva på att producera rollspel så det är sidosyssla för samtliga svenskar.
Sedan tror jag du grovt misstar dig på hur mycket "vinst" en kickstarter ger.
För det första ska man trycka massor med böcker, vilket inte är billigt.
För det andra, i ett så stort projekt som KULT blev, är det antagligen ett drygt dussin personer inblandade på ett eller annat sätt som ska ha sin del av kakan.
Min killgissning är att ingen som är involverad i KULT-kickstartern fått något som ens liknar en inkomst som man kan leva på.

Grisodlar'n;n286408 said:
Det finns för övrigt duktigt folk där ute i etern. Jag har ingen anledning att misstro att det finns folk som både skriver snabbare och bättre än de på Helmgast AB. Det finns alltid folk som bättre på saker än vad du själv är. Ofta rör det sig om en liten asiatisk flicka på Youtube.
Jag killgissar igen att en stor del av arbetet gjorts av frilansare som inte har något direkt samröre med Helmgast eller ens Sverige annat än just KULT-projektet.
Faktum är att det inte skulle förvåna mig det minsta om någon av frilansarna var en liten asiatisk flicka.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Big Marco;n286404 said:
Oj, oj, här händer det grejer.

För lite bakgrund -
Tack så mycket för feedback och tydliggörande! Det enda som är lite tråkigt just nu är att man får vänta på retail-releasen och inte får möjlighet att spela under semestern.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Blir fantastiskt trevligt när Kult kommer. Lycka till med slutspurten Helmgast (i denna diskussion Dante och Big Marco). Ser fram emot en censurerad version ????. Oktober/november-release vore ju synnerligen passande månader när höstmörkret vilar över våra hjälplösa själar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vimes;n286353 said:
Det releasedatum som nämndes i Kickstartern var julen 2016. Detta innebär att Kult är minst 1,5 år försenat.

Det verkar finnas två alternativ:
1. Helmgast gjorde, i sin projektplanering, en ärlig missbedömning på 1,5 år.
2. Helmgast presenterade medvetet en glädjekalkyl i Kickstartern.

Om 1: jag kan inte se varför det bör förväntas av backers (”vanligt folk” som inte har kunskap om hur man ror i land ett dylikt projekt och/eller inte känner till de exakta detaljerna om just det här specifika projektet) att, när de lägger sina pengar på projektet, förstå att lägga på minst 1,5 år på det datum som nämns i Kickstartern.

Om 2: jag kan inte se någon anledning varför en sådan praktik bör försvaras.

Oavsett vilket av alternativen som är det riktiga ser jag inga som helst försvarbara anledningar till att kalla de som uttrycker sitt missnöje över förseningen för ”gnällon” eller ”entitled fanboys”, eller mena att de ”inte förstår”, ”har dålig läsförståelse”, ”inte kan göra riskbedömningar” och liknande saker som delats ut i den här tråden och i diskussioner liknande den här.

Är det så att det ”ska förväntas” att alla Kickstarter-projekt ska levereras minst ett år efter det datum som nämnts i Kickstartern så kan jag inte tycka att det är ett backer-problem utan måste anse det vara ett producent-problem. Om det finns en kultur av att dra igång kampanjer långt innan några rimliga bedömningar om när de kan levereras kan göras anser jag inte att den bör försvaras.


---

Det här är mitt resonemang om förseningar på Kickstarter. Ni som inte håller med mig får gärna förklara var ni anser att det brister.
Nu skall tilläggas att jag inte direkt lidit någon brist på rollspel och därmed personligen inte lidit av förseningen. Dock så har du en hel del principiella poänger med vad du säger, det är faktiskt inte rimligt att projekt blir försenade med flera år. Och sen så får fanboys det att framstå som att det är något fult att som ”backer” klaga och visa att man faktiskt förväntade sig att produkten skulle bli klar ungefär då det var sagt.

Detta är inte kritik enbart riktat mot Helmgast, kanske inte ens primärt mot Helmgast utan snarare kickstarter fenomenet som helhet. Det är inte rimligt att det blivit praxis med produkter som är flera år försenade och konsumenten skall tycka att det är ok. Jag tycker inte att det är ok med långa förseningar och därför blev Kult den sista produkten jag backade, dock så berodde detta inte främst på förseningarna gällande Kult utan mer att det som sagt är praxis att produkter dras med årslånga förseningar. Jag röstar med plånboken och kommer bara köpa färdiga produkter då jag annars tror att längre och längre förseningar kommer bli den naturliga följden eller helt enkelt produkter som aldrig blir av. Dock tycks det som om en hel del fanboys gärna skulle slänga pengar på rollspel som efter flera års förseningar väljer att behålla pengarna utan att släppa någon produkt och det värsta är, är att dessa fanboys garanterat skulle ha något käckt försvar för sina handlingar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
1. Det är inte fult att klaga. Om man inte gör det på ett fult sätt.
2. Om någon inte klagar med dig så innebär det inte att de är "fanboys" som tycker att det är fult att klaga.

Snälla, sluta angripa personer. Argumentera för vad ni nu tycker är fel men tillskriv inte de som tycker annorlunda åsikter som ni själva hittar på.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n286432 said:
1. Det är inte fult att klaga. Om man inte gör det på ett fult sätt.
2. Om någon inte klagar med dig så innebär det inte att de är "fanboys" som tycker att det är fult att klaga.

Snälla, sluta angripa personer. Argumentera för vad ni nu tycker är fel men tillskriv inte de som tycker annorlunda åsikter som ni själva hittar på.
När jag sa ”fanboys” så menade jag ingen på forumet. Jag vet inte ens om någon på forumet har uttryckt åsikter som ens liknar det jag anser vara ”fanboyism” då det enligt mig är ett accepterande och försvarande av ett företag eller liknande entitet utan reservationer eller kritiskt tänkande. Jag håller inte med alla här på forumet men tycker inte någon av dem varit en ”fanboy”. Dock finns det ”fanboys” bland de som kommenterar på de olika kickstarter-projekten och jag tror inte sådant sätt att agera leder till något positivt.

Samtidigt håller jag med dig i att spy galla inte är produktivt, konstruktiv kritik däremot är betydligt bättre och förhoppningsvis lyssnar mottagaren när sådan framförs.

Hoppas jag förtydligat mitt sätt att se på saken nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Minimoni;n286434 said:
Hoppas jag förtydligat mitt sätt att se på saken nu.
Ja. Ber om ursäkt. Jag hade lite förutfattade meningar där. Tack för att du tog mitt inlägg på ett bra sätt! :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n286444 said:
Ja. Ber om ursäkt. Jag hade lite förutfattade meningar där. Tack för att du tog mitt inlägg på ett bra sätt! :)
Ingen fara, mitt rykte har jag ju skapat själv och det är inte konstigt att tolka det jag skrev som någon form av påhopp på andra forumiter. Upptäckte det själv när du påpekade det och det var bra då det gav mig en möjlighet att förklara vad jag egentligen menade.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Nu har jag inte läst HELA tråden, bara försökt följa diverse konversationsflöden, och här är vad jag har att säga:
Min åsikt är att Helmgast har varit sjukt öppna om förseningar. Det händer med nästan alla Kickstarters, och av skäl andra tagit upp (projektsponsring, inte förbeställning, etc), så anser jag det helt rimligt och acceptabelt med förseningar så länge backers är uppdaterade. Tesla Modell 3 är också försenad :) Ja det suger, men i slutändan så är det bara att vara tålmodig. Tycker jag då.

Angående spelets ton: Jag har bingeläst hela boken och tagit in varje illustration, och i min åsikt hamrar texterna in existensiell skräck, paranoia och hotfull stämning på typ varje sida. Bilderna är groteska och visst, man kan kalla det barnsligt om man vill, men i kombination med de (i mina ögon, som en okunnig alleman) väldigt välskrivna texterna passar demonkukarna in. Jag ser ingen särskild disconnect. Bilderna i Inferno-kapitlet är bland de bästa! Värt att veta är att jag aldrig spelat eller läst först Kult och dömer KDL som en egen produkt.

Jag ser fram emot att ha den tryckta produkten, både Metropolisutgåvan och Nakenbröst-boken. Så om ni vill ha en Helmgast-fanboy att tjafsa med så finns jag tillgänglig, haha. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kraetyz;n286463 said:
Nu har jag inte läst HELA tråden, bara försökt följa diverse konversationsflöden, och här är vad jag har att säga:
Min åsikt är att Helmgast har varit sjukt öppna om förseningar. Det händer med nästan alla Kickstarters, och av skäl andra tagit upp (projektsponsring, inte förbeställning, etc), så anser jag det helt rimligt och acceptabelt med förseningar så länge backers är uppdaterade. Tesla Modell 3 är också försenad :)

Angående spelets ton: Jag har bingeläst hela boken och tagit in varje illustration, och i min åsikt hamrar texterna in existensiell skräck, paranoia och hotfull stämning på typ varje sida. Bilderna är groteska och visst, man kan kalla det barnsligt om man vill, men i kombination med de (i mina ögon, som en okunnig alleman) väldigt välskrivna texterna passar demonkukarna in. Jag ser ingen särskild disconnect. Bilderna i Inferno-kapitlet är bland de bästa! Värt att veta är att jag aldrig spelat eller läst först Kult och dömer KDL som en egen produkt.

Jag ser fram emot att ha den tryckta produkten, både Metropolisutgåvan och Nakenbröst-boken. Så om ni vill ha en Helmgast-fanboy att tjafsa med så finns jag tillgänglig, haha. :)
Bra sagt! Är själv grymt taggad att få min ocensurerade Nakenbröst-bok! Jag spelade inte original-Kult enormt mycket och som SL hade jag alltid svårt att förstå exakt vad spelet gick ut på. Det nya Kult väcker betydligt fler tankar och kampanjideer i mig. Det svåra blir nog främst att dra ut på skräckens ”klimax” då det finns så enormt många coola entiteter att använda som inflytande över händelser. Någon gång vill man ju som SL att även spelarna ska stå öga mot öga med någon av de coola änglarna eller liknande då jag är av åsikten att finns en sak i ett rollspel så bör den också användas.

Det är därför jag har så svårt att se folk som spelar tex Trudvang och samtidigt hatar folk som har med Drakar som fiender.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
anth;n286382 said:
En "ärlig" Kickstarter borde ha en text i stil med:



Många kickstarters borde även ha med:
(dock kanske inte KULT, eftersom det inte stämmer in på Helmgast)
Middersmark, det senaste Torchbearer-projektet har följande på sin kickstarter:

”Risks & Challenges

This book will cost more to create than expected. Production will be delayed multiple times. There will be shipping problems. Something unforeseen will happen that will jeopardize the entire production.

If you are comfortable with these risks, please back our project.

We will deliver the books to you. We always do.”

:D
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Som backer bryr jag mig inte nämnvärt om förseningen. Det vet man ju att de händer. Dock skrattar jag hela vägen till mailen när jag såg att alla tuttälskarna/yttrandefrihetälskarna/tittaräregdy som inte backat missar bröna.
Tycker förövrigt att ni skulle ha kukmonstret på framsidan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Mundo;n286496 said:
Hur det känns när min tråd där jag vill diskutera en KULT-kampanj får 0 svar på 14 dagar medan tråden där vi diskuterar snoppar och kickstarters funktion får 11 sidor efter hälften antal dagar.
Jag kan inte ens hitta en tråd om nån kultkampanj?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Fick just mail från de där moidopus. Visade sig att även vi vanliga icke-backers får den ocensurerade pdfen. Hurra kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
?
Henke;n286260 said:
Jag fick svar från Helmgast på Facebook idag. KULT:DL kommer gå att köpa i slutet av 2018 (Bok & PDF). Ocensurerade PDF:er kommer inte att säljas.
Brynolf;n286971 said:
Fick just mail från de där moidopus. Visade sig att även vi vanliga icke-backers får den ocensurerade pdfen. Hurra kanske.
Big Marco;n286404 said:
Vi övervägde alternativ som att vi hade bägge versionerna tillgängliga direkt via vår webbsida, med global tillgång, men det funkar inte heller när man vill få till vettiga avtal med distributörer, för då blir det en skev konkurrenssituation och skapar osämja. Alternativet att Helmgast skulle köra global distribution själva funkar inte heller då vi inte har den kapaciteten eller kompetensen internt.
Jag är så förvirrad.
 
Top