Nekromanti Kult Divinity Lost Svenska eller English?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mutanten;n104568 said:
Jag talar uteslutande om den kommande försäljningsstatistiken av nya engelska versionen av Kult till svenska resp utländska kunder. För enkelhetens skull så kan Helmgast räkna på postort/land.
Ah, du menar sååå...
Jag uppfattade dig som att du ville att Helmgast skulle skapa en statistiktråd nu.
Eftersom det nya spelet inte släpps förrän någon gång 2016 och spelet bör ha funnits till försäljning i ett halvår innan man kan se någon intressant så tog jag för givet att du menade äldre versioner. :)

Vad Helmgast skulle kunna göra är att visa statistik efter att Kickstartern avslutats hur många svenska respektive utländska personer som varit med och kickstartat.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mutanten;n104565 said:
Jag neggar inte. Jag har ingenting emot att Kult kommer ut igen även om det så blir på engelska. Man måste väl få ifrågasätta att Kult ges ut på engelska istället för svenska utan att det klassas som att "negga" på Kult?

Jag tycker att tonen mot rollspelsföretagen är lite väl fjäskig här på forumet ibland. Visst företagen gör vad de gör av hängivenhet till hobbyn och inte för att tjäna pengar men det de begär av oss är likväl vår tid och våra pengar. Vi läser inte rollspels gratis. Det kostar oss (framförallt tid). Jag tycker att vi har rätt att ha åsikter om rollspelsföretagen och deras produkter. Även negativa. Framförallt om åsikterna består av konstruktiv kritik.

Man får höra att man borde skämmas om man skriver i min Dissa ditt pisspel-tråd och om någon startar en tråd där den ifrågasätter om ett rollspelsföretag är seriöst så får man höra att det hör till god ton att inte svara om man inte är en representant för företaget osv. Klart man får dissa pisspel säger jag (jag säger inte att Kult är ett pisspel för det tror jag absolut inte att det blir oavsett språk). Att rollspelskonstruktören har lagt ner sin tid och sin energi på att skapa spelet är inte mitt problem. Mitt problem är att jag slösar min tid (och mina pengar) på ett pisspel. Det finns pisspel så det räcker och blir över i den här branschen. Jag ser det tom som ett hot mot nyrekryteringen. Varför inför branschen inte en elitlicens dvs en kvalitetsmärkning som garanterar att spelet har haft en viss budget. När totalsågades ett svenskt rollspel sist?

Jag kan totalsåga två rollspel så här i efterhand:

Khelataar
Positivt: Sexig brutta på lådan (säkert negativt för vissa).
Negativt: Fantasilös fantasy. Överavancerade regler.
Slutresultat: Ett meningslöst spel.

Western I
Positivt: Passande tidsepok för ett rollspel (varför tog det så lång tid innan ett svenskt westernrollspel kom ut?). Världsbeskrivningen i världsboken textmässigt helt okej.
Negativt: Överavancerade regler.
Slutresultat: Ospelbart pga reglerna.

Western ångrar jag inte att jag köpte (tror jag köpte det begagnat dessutom). Bara att jag spelade. Khelataar ångrar jag att jag köpte och att jag spelade.

Jag är inte negativ till nya Kult. Jag bryr mig bara inte särskilt mycket om nya Kult och det av två anledningar: 1. Det är fel sorts skräck för mig. 2. Det är på engelska.
Om bara ett av de två skälen hade varit fallet så hade jag troligtvis köpt nya Kult. Men eftersom Kult blir på engelska så kommer jag lägga pengarna på Chill 3rd istället tror jag. Jag tycker inte att jag neggar på nya Kult bara för att jag ifrågasätter att det ges ut på engelska istället för på svenska.

Ni behöver inte oroa er. Särskilt inte du (minns inte användarnamnet men det kvittar) som skrev att Helmgast skulle strunta i vad jag tycker. Jag är säker på att Helmgast inte låter forummedlemmen Mutanten bestämma om de ska ge ut Kult på engelska eller svenska och det har jag aldrig begärt heller.

MODERERING:

Mutanten, det här inlägget och flera av de andra du har skrivit i den här tråden har en mycket otrevlig diskussionston och hänivsar till frågor som du dels blivit ombedd att släppa och dels inte alls hör hemma i den här tråden. Du ger också ifrån dig flera fula gliringar riktade åt andra forumiter och för att vi inte i onödan ska ta av din dyrbara tid så ta 48 timmar och gör något annat istället för att skräpa ner den här tråden för trådstartaren och skapa en tråkig debattstämniung för dina medforumiter.

Korrigering: Efter övervägande och diskussion runt modereringen så har jag beslutat att den var väl hård. Åtgärden står kvar men Mutanten blir bannad i 24 timmar i stället för 48.

/Cissi
 

Arkadian

Veteran
Joined
20 Sep 2011
Messages
15
Oj vilken överraskning detta blev! Kommer givetvis stödja Kickstartern.

Hoppas på en Svensk utgåva också.


Vore trevligt om Helmgast även ville återuppliva kortspelet Kult :) Kanske då som ett stretch goal??


Kan inte Helmgast få en alldeles eget underforum gällande Kult?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Arkadian;n128420 said:
Oj vilken överraskning detta blev! Kommer givetvis stödja Kickstartern.

Hoppas på en Svensk utgåva också.
Håller med. Som gammal KULT-freak ser jag fram emot en ny version, i både engländska och svenska. :)
 
Top