Nekromanti Dissa ditt pisspel!

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Rubriken är ändrad till: Nämn ett känt utländskt (amerikanskt, brittiskt, tyskt eller italienskt) rollspel som du tycker gör något fel och motivera varför du tycker att spelet gör fel

Vilket är det sämsta kända amerikanska rollspelet du har läst eller spelat? Motivera vad i spelet som du tycker är så fruktansvärt dåligt att spelet förtjänar utmärkelsen dvs förklara vad rollspelsutvecklingen borde lära av "misstaget"?

Man behöver inte skriva ut namnet på rollspelet om man inte vill av respekt för den/de som har gjort spelet. Vi håller oss till amerikanska rollspel för att undvika att kränka svenska rollspelutvecklare i forumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
FATAL.

Jag har tack och lov inte läst hela. Men... Låt oss bara säga att man rullar fram hur töjbart ens anus är. 'Nuff said.

EDIT: Eller okej: Det är superdetaljerat, krångligt, dåligt skrivet, fult, rasistiskt, sexistiskt, gräsligt på precis alla sätt man överhuvudtaget kan tänka sig att ett spel kan vara gräsligt på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Får man dissa andra utländska spel än amerikans?a? Finns ju engelska, franska, tyska, italienska osv..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sengoku

Sengoku är ett rollspel i krigserans Japan (dvs 1500-talet). Det säger sig tillhöra chanbarra-genren, dvs den högst stylistiska film-genren med mycket ös och action.

Problemet är att det gör det inte. Det är ett råsimulationistiskt culture-gaming-rollspel skrivet med åsikten att om jag inte korrekt beskriver varenda bugning i spelet – som om jag vore en infödd 1500-talsjapan – så är jag en dålig rollspelare som förtjänar att få min rollperson spontanhalshuggen av spelledaren, för jag förfular spelmötet med min blotta närvaro. Okej, det är lite överdrivet, men inte mycket.

Dessutom ljuger jag lite. Det är inte det sämsta rollspelet som jag har läst eller spelat, men det är förmodligen det sämsta rollspelet som jag äger.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n64323 said:
Sengoku

Sengoku är ett rollspel i krigserans Japan (dvs 1500-talet). Det säger sig tillhöra chanbarra-genren, dvs den högst stylistiska film-genren med mycket ös och action.

Problemet är att det gör det inte. Det är ett råsimulationistiskt culture-gaming-rollspel skrivet med åsikten att om jag inte korrekt beskriver varenda bugning i spelet – som om jag vore en infödd 1500-talsjapan – så är jag en dålig rollspelare som förtjänar att få min rollperson spontanhalshuggen av spelledaren, för jag förfular spelmötet med min blotta närvaro. Okej, det är lite överdrivet, men inte mycket.
Det låter mer som falsk marknadsföring av rollspelet än att spelet är ett dåligt spel men det kanske det är även om det marknadsförs som ett culture-gaming-rollspel? Jag kommer att tänka på ett rollspel som du har hyllat Panty Explosion som du skrev att man måste se bakom omslaget på för att uppskatta värdet av. Men jag tolkar din kommentar här ovanför som att du tycker att Sengoku är i stort sett lika dåligt även sett som ett culture-gaming-rollspel.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Arfert;n64322 said:
Får man dissa andra utländska spel än amerikans?a? Finns ju engelska, franska, tyska, italienska osv..
Ja bara de är hyfsat kända rollspel utanför sitt hemland. Att jag skrev amerikanska rollspel var mest för att undvika att tråden slutar med tjafs och bråk. De amerikanska rollspelen har vi lite mer distans till hoppas jag. Så visst, franska, engelska, tyska rollspel är okej att dissa men inte svenska. Inte i den här tråden iaf.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n64324 said:
Det låter mer som falsk marknadsföring av rollspelet än att spelet är ett dåligt spel men det kanske det är även om det marknadsförs som ett culture-gaming-rollspel? Jag kommer att tänka på ett rollspel som du har hyllat Panty Explosion som du skrev att man måste se bakom omslaget på för att uppskatta värdet av. Men jag tolkar din kommentar här ovanför som att du tycker att Sengoku är i stort sett lika dåligt även sett som ett culture-gaming-rollspel.
Panty Explosion har bara en missvisande titel, och (olyckligt) medvetet vald för att väcka uppmärksamhet. Dess marknadsföring i övrigt är spot on.

Sengoku har en rätt bra titel. Det är "bara" helt fel marknadsfört och inkompetent skrivet. Jag är övertygad om att författaren tror att hans spel är chanbarra. Med det regelsystemet (Fuzion) så skulle det kunna vara det – bevisligen, eftersom Usagi Yojimbo lyckas mycket bättre (jag måste hissa det spelet i den andra tråden) – men tyvärr har han lyckats schabbla bort sig själv.

Och likförbannat pekar författarens spelledarinfo och tips på att han vill skriva ett chanbarra-spel när han inte snöar in sig på hur viktigt det är att buga korrekt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
1. Vad är chanbarra?

2.
Kindreds of the east, av alla dåliga vampiregrejjer är denna den jag hatar mest.

Exalted. Oh boy, den oheliga avkomman mellan d&d 3.5s featsystem och ett kopplingschema över en tjeckisk brödrost. Hade antagligen kunnat ha en 30p kurs på folkhögskola för att sätta sig in i alla jävla builds och fortfarande bara skrapa ytan. Världen är okay men regelsystemet med charms är som en rostig kniv i ändalykten.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jag får väl hålla med krank. FATAL. Till skillnad från honom har jag läst hela (förutom vissa tabeller och magibeskrivningar... det är självmord). Efter att man läst den boken får man en helt ny syn på världen.

Och det är ingen vacker syn.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Exalted. Lätt det värsta rollspelet som står i min hylla. Världen är generisk högfantasy, systemet är extremt onödigt komplext och sitter du med en så kallad boffrare eller power-gamer i din grupp så kommer hen sitta där i sex timmar och välja ut sin build.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker alla som skriver i den här tråden borde skämmas för att de har gjort det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Alla dina favoritspel suger. Även de svenska.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag förstår inte syftet med den här tråden.

Det finns många spel jag som inte tilltalar mig, men jag har inget direkt inneboende behov av att gå runt och tala om för folk varför de inte tilltalar mig.

Visst har jag gjort mig lustig över World of Synnibarr, FATAL och RaHoWa vid tillfällen – men den största anledningen till att jag väljer bort vissa spel är, som sagt, att de inte tilltalar mig.

Jag hatar dem inte. Jag tycker inte de är usla eller vedervärdiga eller något liknande överdrivet pejorativ (med undantag för två av de tre ovan nämnda spelen). Jag har bara en annan smak än spelmakarna i fråga.

Jag tycker, likt LIF:s supporterförening, att det är bättre att hylla det man gillar än att smäda det man ogillar.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag förstår inte syftet med den här tråden.
Trådens syfte är två saker. Det första är precis som det står i första inlägget: Motivera vad i spelet som du tycker är så fruktansvärt dåligt att spelet förtjänar utmärkelsen dvs förklara vad rollspelsutvecklingen borde lära av "misstaget"? Det andra är att jag tycker att tråden är en rolig variant av tråden Hylla ditt favoritspel!.

Det finns många spel jag som inte tilltalar mig, men jag har inget direkt inneboende behov av att gå runt och tala om för folk varför de inte tilltalar mig.
Jag upplever inte heller att jag har ett inneboende behov att gå runt och tala om för folk varför de (rollspelen) inte tilltalar mig. Men det hindrar inte från att jag tar mig friheten att uttala mig negativt om spel jag inte gillar. Särskilt inte om man samtidigt framför konstruktiv kritik mot vad man tycker är negativt med spelet i fråga.

Jag hatar dem inte. Jag tycker inte de är usla eller vedervärdiga eller något liknande överdrivet pejorativ (med undantag för två av de tre ovan nämnda spelen). Jag har bara en annan smak än spelmakarna i fråga.
Det är väl ingen här i tråden som på allvar hatar ett rollspel. Why so serious? Sedan håller jag inte med om att det skulle handla om tycke och smak. Det är som att påstå att alla rollspel i grund och botten skulle vara lika bra och att det som skiljer är spelarnas tycke och smak. Det är att göra det för enkelt för sig för nog är det skillnad på spel och spel och tur är väl det. Det finns bra spel och det finns dåliga spel. Den här tråden handlar om de riktigt dåliga rollspelen och varför de är det.

Jag tycker, likt LIF:s supporterförening, att det är bättre att hylla det man gillar än att smäda det man ogillar.
Jag tycker att LIF:s supporterförening har en fin inställning men hur skulle det se ut här i världen om alla resonerade som LIF:s supporterförening? Spelet i botten och ekonomin på randen till konkurs? ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Om vi omformulerar från "dissa piss" till "nämn ett spel du tycker gör något fel och varför" så vill jag säga...

EDIT: Eller nej, det vill jag inte alls det. För det är svenskt, vilket är emot reglerna. Jag ska se om jag kan lura ut något bra internationellt exempel på samma typ av problem.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
krank;n64441 said:
Om vi omformulerar från "dissa piss" till "nämn ett spel du tycker gör något fel och varför" så vill jag säga Götterdämmerung. Det är ett spel som å ena sidan har ett coolt koncept (konspirationer och övernaturligheter i 1700-tal) men som faller på flera punkter:

- Författarna använder ett språk som ligger bortom deras förmåga, och har inte haft tillräckligt eleka korrläsare som kunnat säga åt dem.
- Reglerna lider av syrebrist och incest; alltså det känns som att de är skrivna av någon som bara spelat DoD '91 sedan tidigt 90-tal och inte alls haft koll på utvecklingen. Det känns klumpigt och gammelmodigt på ett dåligt sätt.
- Spelvärlden beskrivs med kart- och encyklopedikunskap, istället för att fokusera på sådant som inspirerar till äventyr och rollpersoner eller underlättar spelledarens förberedelser. För mycket kungalängder och för lite krokar helt enkelt.

Resultatet är en tunn soppa för kampanjvärldens del och en klumpig mekanik och en tafflig språkdräkt som mest gör mig frustrerad.

Men konceptet är bra, bilderna snygga, och magisystemet intressant. Och jag hoppas att framtida spelmakare lär sig av Götters misstag...
Vi skulle väl hålla oss borta från att dissa svenska speltillverkare, och där bör väl RM inte vara något undantag oavsett hur "okej" det är att dissa dem på WRNU? Och det här skriver jag inte för att jag diggar GD speciellt mycket (jag har varken läst eller spelat det), utan helt enkelt för att jag tycker att om man nu prompt ska ha en disstråd så kan man väl åtminstone, som trådstartaren också skriver, hålla sig borta från svenska speltillverkare.
 
Top