Nekromanti KULT: Divinity Lost bekräftat

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
KULT: DIVINITY LOST ANNOUNCED
The Roleplaying Game banned by the Pope returns in 2016 – kickstarter launches in the fall!

STOCKHOLM, SWEDEN (June 11, 2015) – Acclaimed RPG Publisher Helmgast AB today announces the development of the latest iteration of the infamous horror pen-and-paper roleplaying game KULT. Celebrating the 25 year mark since the original inception, the game is set for release in 2016. A kickstarter campaign filled with exclusive options for gamers and serious collectors alike, will launch in the fall of 2015.

The new game, KULT: DIVINITY LOST, features a completely new rule-set, and setting updated to present day. Escape your nightmares, strike bargains with demons, and try to stay alive in a world full of pain, torture, and death.

In KULT: DIVINITY LOST the world around us is a lie. Mankind is trapped in an illusion. We do not see the great citadels of Metropolis towering over our highest skyscrapers. We do not hear the screams coming from the cellar where hidden stairs lead us to Inferno. We do not smell the blood and burnt flesh from those sacrificed to gods long since forgotten. But, some of us see glimpses beyond the veil. We have this strange feeling that something is not right - the ramblings of a madman in the subway seems to carry a hidden message, and our reclusive neighbor does not appear to be completely human. By slowly discovering the truth about our prison, our captors and our hidden pasts, we can finally awaken from our induced sleep and take control of our destiny.


Robin Liljenberg, Head Writer and Designer of KULT: DIVINITY LOST, explains “KULT has always been a hugely fascinating game with a deep, gruesome, and complex universe that is insane and frightening and at the same time lures us to explore its hidden depths and terrifying wonders. My main focus in the new version is on us – the humans – our souls, personal stories and horrors, and the redemption we can experience. We give the players tools to create strong and emotional horror stories that lingers long after they have actually ended”.

The new version of KULT is a re-imagining of the original mythos, set in modern times, with modern themes. The way we tell stories has evolved. The world has changed a lot in a quarter century. For instance, now the Internet is an intricate part of the illusion - keeping humanity passive, misdirected and dazed” says Marco Behrmann, Project Lead.

Creative Director Petter Nallo elaborates “This iteration of KULT is as beautiful as it is dark and macabre. This is more than a game. The target is to create a haunting and majestic piece of art that will inspire readers to tell grim personal tales of death, sex, tragedy, horror and mystery. You will open the book and be engulfed by the sublime secrets and revolting truths hidden within".

Kult was a controversial and critically acclaimed RPG when it was released 25 years ago. We're certain Helmgast will do a great job at making the hair at the back of your neck stand, and you starting to doubt reality”, says Jay Zetterberg, EVP of Paradox Entertainment/Cabinet Licensing.


Helmgast AB is a renown Swedish publisher and developer of award-winning roleplaying games, such as Eon, Järn, Neotech, and Noir. The company uses crowdfunding for launching titles, and has had great success with two top record-breaking Swedish campaigns (for “Eon” and “Järn”).

Paradox Entertainment Inc, which will be known as Cabinet Licensing after the recent change in ownership, manages and develops its rights library in all forms of entertainment, including the motion picture, television, gaming, publishing and toy industries. The Company’s library consists of such well-known brands as Conan the Barbarian, Kull of Atlantis, Solomon Kane, Kult, Mutant Chronicles and Mutant: Year Zero.

For further information
KULT: DIVINITY LOST Web page: http://www.kultdivinitylost.com
KULT: DIVINITY LOST on Facebook: http://www.facebook.com/kultdivinitylost
Business Inquiries: info@helmgast.se
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
Har ni sålt in det i leksaksaffärerna än?

Seriöst, det här är det fetaste som hänt rollspelssverige sen...ja, sen länge! :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Big Marco;n97068 said:
The Roleplaying Game banned by the Pope
Den här bannlysningen av Kults konstruktörer, hände det på riktigt eller är det en myt som lever kvar bland svenska rollspelare?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lukas;n97104 said:
Den här bannlysningen av Kults konstruktörer, hände det på riktigt eller är det en myt som lever kvar bland svenska rollspelare?
Kan inte minnas att Michael och Gunilla bannlyst någonting, eller själva bannlysts.

Om något var det spelet. Det bliv bannat av många, men kanske inte just påven?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
CapnZapp;n97115 said:
Jag med.

Finns det något samband med

http://kult-illusionen.blogspot.se "ett AW-hack på Kult"?
Det bör finnas det, Illusionens Fångar är Robin Liljebergs m fl och det känns konstigt att börja på ny kula när man har något så snyggt och nära på komplett. Playbooksen osar stämning. Lägg därtill Helmgast-loggan och du har ett solklart samband.

Men jag gissar bara :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
CapnZapp;n97115 said:
Jag med.

Finns det något samband med

http://kult-illusionen.blogspot.se "ett AW-hack på Kult"?
Det vore otroligt konstigt om det inte fanns ett samband med Illusionens Fångar, eftersom det som Rasmus skriver är Robin Liljenberg som ligger bakom det. Dessutom är det ganska tydligt om man läser bloggen att personer i Helmgast varit inblandade i Illusionens Fångar i flera års tid nu. Petter Nallo verkar ha illustrerat och formgivit det mesta av det material som finns tillgängligt hittills, och tydligen finns det en "teoretisk byteshandel" med Marco Behrmann som pågått sedan starten.

6 juni 2014:
Jag har under våren ändrat så att Illusionens fångar numera använder tiosidiga tärningar istället för sexsidiga. Det innebär att Illusionens fångar använder samma tärningar som dess fina syster Noir: Syndens diplomater vilket underlättar den teoretiska byteshandel mellan mig och Marco (Syndens diplomaters skapare) som pågått sedan Illusionens fångar föddes för 3 år sedan.
20 augusti 2012:
Det är som tidigare nämnts Petter Nallo som illustrerar alla bilder i KULT - Illusionens fångar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
kloptok;n97118 said:
Det vore otroligt konstigt om det inte fanns ett samband med Illusionens Fångar, eftersom det som Rasmus skriver är Robin Liljenberg som ligger bakom det. Dessutom är det ganska tydligt om man läser bloggen att personer i Helmgast varit inblandade i Illusionens Fångar i flera års tid nu. Petter Nallo verkar ha illustrerat och formgivit det mesta av det material som finns tillgängligt hittills, och tydligen finns det en "teoretisk byteshandel" med Marco Behrmann som pågått sedan starten.

6 juni 2014:
20 augusti 2012:
Jag (Petter), Marco och Robin spelade Illusionens fångar i Göteborg för... ehum... ett antal år sedan. Jag tyckte det var så kul så jag började illustrera hacket bara för att ge det lite mer känsla. Det byggdes ut mer och mer och vi testade att spela i massor med olika settings. Sen fick jag och Robin för oss att kolla med Michael och Gunilla om att använda deras gamla texter och göra typ ett svenskt Kult fast som skulle heta Illusionens fångar. Vi nystade i detta ett tag och tog fram ett presentationsmaterial.

Men därefter så beslöt vi att kolla med Paradox och via Marco skickade vi presentationsmaterialet till dem och på den vägen är det. Det har varit mycket bollningar och förhandlingar och vi är såklart mycket glada att Paradox (eller Cabinet som de snart heter) gett oss förtroendet.

Så det är mycket riktigt Illusionens fångar som kommer ligga till grunden. Däremot så kommer vi hyra "riktiga illustratörer" att göra illustrationerna till Kult då mina är mer av passionsprojekt samt att jag inte vill att spelet ska vara i den där svartvita Frank Miller-stilen utan lite mer "artsy".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Blasphemy;n97120 said:
Jag (Petter), Marco och Robin spelade Illusionens fångar i Göteborg för... ehum... ett antal år sedan. Jag tyckte det var så kul så jag började illustrera hacket bara för att ge det lite mer känsla. Det byggdes ut mer och mer och vi testade att spela i massor med olika settings. Sen fick jag och Robin för oss att kolla med Michael och Gunilla om att använda deras gamla texter och göra typ ett svenskt Kult fast som skulle heta Illusionens fångar. Vi nystade i detta ett tag och tog fram ett presentationsmaterial.

Men därefter så beslöt vi att kolla med Paradox och via Marco skickade vi presentationsmaterialet till dem och på den vägen är det. Det har varit mycket bollningar och förhandlingar och vi är såklart mycket glada att Paradox (eller Cabinet som de snart heter) gett oss förtroendet.

Så det är mycket riktigt Illusionens fångar som kommer ligga till grunden. Däremot så kommer vi hyra "riktiga illustratörer" att göra illustrationerna till Kult då mina är mer av passionsprojekt samt att jag inte vill att spelet ska vara i den där svartvita Frank Miller-stilen utan lite mer "artsy".

*spar snabbt ner säkerhetskopior av de gamla arketyperna för att inte gå miste om illustrationerna*
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
gorillotaur;n97153 said:
Kommer settingen vara förlagd till 1991? För annars tänker jag inte spela.
Tyvärr har man valt våren 1992.
 
Top