Kuf - Skånes inland

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker rätt illa om prepp så det är ett bra råd :) Löser också min undran om jag ska binda allt till den ond döda guden eller ha flera saker igång samtidigt. Nu måste jag bara välja vilka fyra saker som är coolast... :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Vad blir du nyfiken på?
Jag hade nog börjat med 2, 4, 8, 10 och sett vart det fört mig.
Lite mer low key än vad du målat upp med tex 3 och 7, men jag lämnar gärna over the top sakerna till amerikanska filmregisörer. :-D
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag fortsätter lobba för vårdcentralen och är glad att den tagit sig in på listan! Den är inte dum att använda dagtid tidigt i spelet. En RP kan känna sig lite hängig och ser en massa småmärkliga grejer med de andra som sitter i väntrummet. Någon kanske är vanställd (av De Granna?). En annan förklarar på bred skånska att hen är rädd för att sova för att drömmarna har blivit så märkliga.

Dessutom: Alla vårdcentraler har ju en utrymningsplan, så det är bara att gå till din närmsta, fota av, och sedan har du en dungeon-karta!

Å andra sidan vet jag inte vad det är för spel det handlar om, så jag kanske missar målet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag fortsätter lobba för vårdcentralen och är glad att den tagit sig in på listan! Den är inte dum att använda dagtid tidigt i spelet. En RP kan känna sig lite hängig och ser en massa småmärkliga grejer med de andra som sitter i väntrummet. Någon kanske är vanställd (av De Granna?). En annan förklarar på bred skånska att hen är rädd för att sova för att drömmarna har blivit så märkliga.

Dessutom: Alla vårdcentraler har ju en utrymningsplan, så det är bara att gå till din närmsta, fota av, och sedan har du en dungeon-karta!

Å andra sidan vet jag inte vad det är för spel det handlar om, så jag kanske missar målet.
Bra poäng. Vårdcentralen kan ju vara knutpunkt för allt möjligt. Slumptabell vad man träffar på när man kommer dit
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Å andra sidan vet jag inte vad det är för spel det handlar om, så jag kanske missar målet.
Nutidsskräck med enkla regler, där rollpersonerna av diverse anledningar har en tendens att forma kulter.

 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Nu kan jag inte Kuf, men ska det inte finnas någon som de kan ha sin allierad? Någon som har en "god" agenda?
Kemtvätten/nyckelkopieraren/kiosken i ett som känner igen detta från sitt gamla hemland och nu försöker stoppa konstigheterna. Besitter kanske Huvudnyckeln till alla Bödåkras lås.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Bra poäng. Vårdcentralen kan ju vara knutpunkt för allt möjligt. Slumptabell vad man träffar på när man kommer dit
Det här får mig att tänka på något jag upplevde när jag besökte en vårdcentral för några år sedan. Jag hade under en period känt mig ovanligt trött och ville ta tester. Jag fick också prata med en läkare som var skåning och frågade om jag hade ”hobbisar”.

- Har du några hobbisar?
- Va?
- Har du några hobbisar?
- Vad menar du?
- Ja, har du något du tycker om att göra, några hobbisar?

Det visade sig alltså att han menade hobbies (alternativt hobbyer). Jag tänker att han skulle kunna jobba på vårdcentralen i Bödåkra och fråga alla patienter om de har hobbisar. Jag kan föreställa mig att det skulle kunna bli lite Twin Peaks/Riket-kusligt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu kan jag inte Kuf, men ska det inte finnas någon som de kan ha sin allierad? Någon som har en "god" agenda?
Kemtvätten/nyckelkopieraren/kiosken i ett som känner igen detta från sitt gamla hemland och nu försöker stoppa konstigheterna. Besitter kanske Huvudnyckeln till alla Bödåkras lås.
Bödåkras självutnämnde nyckelmästare - briljant!
Jag har tänkt att De Vidriga i kyrkan som försöker stänga portalen i parken är ”goda”. Liksom den ockulta gruppen i konstföreningen. Men om jag nu ska dra ner antalet grupper kan det nog vara bättre med en kemtvätt-snubbe/snubba som kopierar alla nycklar hen kommer över i folks fickor. Kul idé!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Hela den här tråden är briljant! Fick mig att få upp ögonen för Kuf, beställde det precis :)

Älskar idén om Vårdcentralen. Tänker på Capios vårdcentral i Eslöv, vars gråa väggar och mörka korridorer dryper av tristess. Någon har försökt liva upp dom med att måla dit vinrankor, men den flagnande färgen snarare framhäver hur deppigt det är. Personal hasar lealöst fram i korridorerna med tomma blickar.

Älskar det här också, har tänkt en del på att använda sunk-Skåne som setting.
Jag har skrivit Skåneland som är en skräck grej om hur mycket jag hatar Skåne. Det är tre äventyr, det finns säkert saker du kam använda från dem: http://scenariobiblioteket.se/aventyr/Skrack/Skaneland.pdf?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
  • Hur får jag till en “skånsk” känsla? Tips på titlar, namn, fenomen, skönlitteratur att hänvisa till?
Tolle, ålarens och fubbik är bra ord att kunna.
Typiska fåglar är råkor och glador. Typiska djur är kronhjort och vildsvin.
Alla kyrkor är byggda före 1250 (romanska) eller efter 1850 (aka eslövsgotik).
Alla slott är byggda på 1500-talet eller 1800-talet.
Adelsätter är grevliga eller friherrliga.
Gamla bondgårdar i fyrlängade. De ligger för sig själva, för alla byar skiftades på 1800-talet. Bynamnen (som hör till byar som inte längre finns, eller återuppstått igen) är 1000 år gamla, men alla tätorter (minus städerna) är stationssamhällen eller sovstäder, de är unga.
Det är platt. Man ser långt. Barsebäck och Turning Torso syns från halva Skåne, om det är klart och man har lite höjd.
Det är rått. Det är något med luftfuktigheten, -2 grader i Skåne är kallare än -2 grader i Småland, och -20 i Sollefteå.
Malmö ligger i Skåne. Lund ligger inte i Skåne. Det har med universitetet att göra, folk talar annorlunda, och om andra saker.
Suset från motorvägarna hörs överallt. Du kan inte undvika ljudet, det finns inget som stoppar det, absorberar det.

Läs Fritjof Nilsson Piraten.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För övrigt är jag säker på att det är något skumt som pågår på ESS. När de trycker på startknappen kommer något att hända. Kanske bildas ett svart hål. Kanske händer något ... värre.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
@Sysp spelleder också Kuf, och har en krönika här: https://www.rollspel.nu/threads/kaliforniens-mörka-torn-bret-easton-ellis-möter-kuf-spelrapport-fisktank.76679/

Rätt annorlunda mot Skånes inland som spelmiljö. :-D
Läste igenom allt i morse, riktigt vidrigt! :) det går säkert att få till någon sunkig skånsk stekar-miljö om man vill. Barriären går sönder i ett VIP-rum i Båstad under tennisveckan (inte barriären som är det röda lilla repet som inhägnar det). Samma människosyn, men utan glamouren.

Apropå Skånes inland så åkte jag en gång förbi det här nånstans i tassemarkerna mellan Sjöbo och Degeberga. Som en början på en dålig (eller bra) skräckfilm. Tyvärr gick vi inte in, men åt en helt okej semla i Önneköp.
F3A4068B-609C-4640-9848-788A11E4765F.jpeg
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Arnold Äventyrarens kannibalmuseum! Där har ni grejer. Boka tid så bjuder han på öl och berättar rövarhistorier om sina resor.
Jag som trodde att det bara var en turistfälla, bokstavligt talat. Kände mig som lovligt byte efter att ha åkt vilse i obygden.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
@Nässe jag funderar på den svenska teveserien Jakten på en mördare. Har du sett den? Den utspelar sig i Skåne från 80-talet och fram till början av 00-talen och handlar om jakten på 10-åriga Helene Nilssons mördare. Under vägs åker två seriemördare och ytterligare två vanliga mördare fast, alla män som hatar kvinnor enligt modell 1A. Det är mer diskbänksrealism än True Detective och noll okulta inslag, men jag tror att du kan hitta inspiration till personer och scener och platser i den. Framförallt kanske de två seriemördarna och scenerna som utspelar sig på en kursgård med en kristen sekt. Men det är också mycket leriga skånska åkrar och prostituerade under viadukter.

En lysande teveserie, faktiskt.

Tror du kan bräda @Sysp om du går all in med den känslan in den här teveserien plus Kuf ;.).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
@Nässe jag funderar på den svenska teveserien Jakten på en mördare. Har du sett den? Den utspelar sig i Skåne från 80-talet och fram till början av 00-talen och handlar om jakten på 10-åriga Helene Nilssons mördare. Under vägs åker två seriemördare och ytterligare två vanliga mördare fast, alla män som hatar kvinnor enligt modell 1A. Det är mer diskbänksrealism än True Detective och noll okulta inslag, men jag tror att du kan hitta inspiration till personer och scener och platser i den. Framförallt kanske de två seriemördarna och scenerna som utspelar sig på en kursgård med en kristen sekt. Men det är också mycket leriga skånska åkrar och prostituerade under viadukter.

En lysande teveserie, faktiskt.

Tror du kan bräda @Sysp om du går all in med den känslan in den här teveserien plus Kuf ;.).
Sjukt bra idé, tack!

Det här ska jag gräva in i, även om jag varken kommer försöka eller kan bräda Sysp :)

Men just nu har det här projektet tagit en paus av faktorer som ligger utanför skrivande och rollspel - lite mycket annat just nu helt enkelt. Så kommer att återgå till Skåne först om några veckor, eller när det funkar! :)
 
Top