Kuf - Skånes inland

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har börjat så smått förbereda en kampanj som ska utspela sig i en mindre ort i mitten av Skåne: Bödåkra. Därifrån kommer man resa till andra byar och till storstaden. Jag vill bygga kampanjen med mycket spelar-input och utifrån osr-tänket där man börjar med tre hexes och sen låter det växa. Men jag är osäker på hur jag ska göra.

Det här har jag tänkt göra innan vi börjar:
* En karta över Bödåkra
* Några viktiga platser och SLP i byn
*Två dungeons på andra sidan och ett par länkar till varje, alltså vägar dit eller sätt att höra talas om dem
* Två eller tre factioner - grupper eller personer som slåss mot varandra och som också vill åt det som finns i malströmmen. Eller vill de kontrollera Bödåkra

Räcker detta? För mycket?

sen när vi ses ska vi:
*Bestämma ett tema från sidan 36-37
*Göra rollpersoner
* Varje rollperson får en orsak att utforska malströmmen sid 12-13
sen testspelar vi ett pass

Sen ska jag bygga in RPs bakgrund i världen och gradvis bygga ut med fler dungeons och förtydliga faktionerna

Hur låter det här?
Något jag missat?
Tips? Även tacksam för det mest självklara
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Jäklar vad skoj ni kommer att ha, det där ser väldigt trevligt ut!

Några tips då:
* 2-5 varelser som spelarna kan interagera med, på endera sidan barriären. Varelserna är en av de främsta källorna till XP i Kuf så de är viktiga. Om du är ambitiös kan du göra en varelsegenerator för dina viktigaste varelser så att du kan generera individer med särdrag, det var mycket användbart i Norrlands-kampanjen!

* På tal om källor till XP, cirka fem böcker som spelarna kan läsa. Om du hör av dig har jag generatorer du kan använda för att få en vettig fördelning av XP och studietid när du skapar skrifter i Kuf.

* Ett par artefakter som kan dyka upp på lämpligt ställe, gärna med förmågor som är värda att starta en sekt kring.

I och med att du inte har guld som drivkraft behöver man lägga lite extra tid på ovanstående i en Kuf-kampanj har jag märkt, annars finns det inget värdefullt att jaga efter = låg motivation för spelarna och då faller OSR-delen av spelet lite.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack!
Mina spelare är lite speciella eftersom de skiter i att jaga erf och guld, oavsett spel och kampanj... Men de brukar roa sig ändå!

Ska jaga fram en bok som 2097 tipsade mig om med massa tabeller för osr-skräck i modern värld. Minns inte vad den heter nu. Silent Legions kanske?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bödåkra

Detta ska finnas med:
  • Ett bibliotek som ingen går till, en skum bibliotekarie, här ska finnas info att hämta
  • En kiosk där ungdomarna samlas med sina moppar. Men något är fel här, det sprids någon form av magisk smitta genom korvarna som säljs, eller mellanölen som langas. Tonåringarna i Bödåkra förvandlas
  • Inget Skånskt inland utan rasister och nazister
  • Kanske då en flyktingförläggning?
  • Skolan
  • En konstförening som är en täckmantel för en ockult förening
  • En igenvuxen park med en liten å, detta område kanske håller på att växa ihop med något skogsområde på andra sidan malströmmen, man kan gå in i parken - som tycks växa varje dag - och inte komma ut igen
  • Det kommer att ske mord
  • Vad ska mer finnas med?

Jag tittade lite på tabellerna i Silent Legion och började skapa ett ockult föremål genom slump.
  • Det är helt okänt och förekommer inte i okulta texter.
  • Det är knutet till en extremt hemsk och obönhörlig profetia
  • Det skapades samtidigt som människorna började befolka planeten
  • Det skapades av en magiker med hjälp av svatr magi
  • Det skapades för att visa vördnad och helga magikerns mästare (en numera död gud?)
  • Föremålet slets från sin ägares hand under en magisk olycka, kanske en väldig explosion?
  • Föremålet har en mindre förbannelse som gör att man blir besatt av föremålet och inte kan lägga ner det
  • Föremålet är ett kastpjut, som pulserar i handen, glöder rött och är varmt som levande kött och blod, det stärker bäraren när hen dödar med det, det viskar till sin bärare, det kräver att smörjas med varmt människoblod
Så vad är det här för föremål och vad är det för profetia? Vem letar efter det?


Jag skapade också en form av Gudar/ Gud
Guden/ Gudarna är döda men kan väckas till liv. Gud är gud över törst och ödlor, och vill kontrollera. Den kallas Gryningens Eviga Mästare
Vad är det här för tjomme? Lite töntigt namn kanske?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Det finns en profetiegenerator i Svavelvinterrollspelet, kanske damma av den?

Annars verkar du har rejält med grejer i din kampanj, vad du mer behöver är kanske ett mått av tålamod så du inte häller hinken med alla coola saker över spelarna redan första spelmötet. Det där långsamma upptäckandet av att världen inte är vad den först verkar är rätt coolt att uppleva från spelarsidan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Du måste ju ha med folkhögskolan om du rör dig runt gamla Bödåkra nu Svalöv. Fridhems folkhögskola är fan Kuf centrum.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Använder tabellerna i Silent Region för att skapa rymdvarelser

Det finns också utomjordingar som varit här sedan mänskligheten blev till

Deras verk och byggnader kan inte ses/ uppfattas av människor, i alla fall inte som något märkligt, det har en hemlig rymdstation dold från mänskliga sinnen, de är soldater i ett krig mänskligheten inte kan förstå. De äcklas av människor och tycker de är vedervärdiga, de kontrollerar djurlivet, En dispyt inom gruppen har hindrat dem från att t över jorden, De lever i mänskliga samhällen - dolda på något sätt, De kan ta form av människor och se ut exakt som dem, De är här för att väcka någon extremt gammal och mäktig kraft till liv, De är rädda för människor - att de ska upptäcka dem och enas mot dem, De styr sina mänskliga nudersåtar genom att skapa ett beroende av en drog eller liknade och ge detta, De beundrar smärta och att kunna stå ut med den - smärta är del av alla deras ritualer och ett tecken på att de är närvarande, De avskyr religion och tro, De är är som Getingar med många munnar - slemmiga gamla och bor i hålor täckta av svullna tumörer. De dödar men tycks inte äta, De talar med en kör av många röster samtidigt, De rör sig som om de gick i fler dimensioner och från omnskliga vinklar, Äter ruttnande lik och rester och smuts, De kan i strid kräka upp frätande ämne på motståndaren

Så vad är det här för tjommar, och hur hänger det ihop med resten?

jag tänker att de styr tonåringar i bygden genom att sprida beroendeframkallande droger via kiosken. men vill de väcka den döda Guden eller förhindra det? Vill varken ha dem som helt goda eller helt onda.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Du måste ju ha med folkhögskolan om du rör dig runt gamla Bödåkra nu Svalöv. Fridhems folkhögskola är fan Kuf centrum.
Finns Bödåkra på riktigt!? Trodde jag lyckades hitta ett namn som inte finns... :) Fridhem har jag ju gått på så klart den måste vara med!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Finns Bödåkra på riktigt!? Trodde jag lyckades hitta ett namn som inte finns... :) Fridhem har jag ju gått på så klart den måste vara med!!
Det är great att du bara hittade på ett namn och råkade träffa så perfekt att det var ett ställe :D Byn heter inte officiellt Bödåkra tydligen utan Brödåkra och är inte en fristående entitet längre. Men R:et uttalas inte och folk kallar det Bödåkra fortfarande. Men jag har varit där och det är en sorglig och gudsförgäten plats!

Jag dejtade en tjej som pluggade på Fridhem i min vilda ungdom. Så jag har mest varit där sent på natten och full. :p


Brödåkra, By i Torrlösa kommun, tillhör Trolleholms fideikommiss 5 jordbruksfastigheter. Omfattar Bödåkra nr 1, 7/16 mantal, areal 77,6 har, därav 66,1 åker, taxeringsvärde å jordbruksfastighet 65 000 kr. 4 mindre arrendegårdar, areal 122,1 hektar, därav 118 åker, taxeringsvärde å jordbruksfastighet 101100 kr.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
  • Vad ska mer finnas med?
B(r)ödåkra ligger mitt i den skånska godsbygden. Så du ska ha med ett 1500-talsslott. Det är ett fideikommiss och den nuvarande godsägaren är ... skum. Han behandlar folket i bygden som om det är 1596. Slottsbiblioteket innehåller så klart urgamla ockulta luntor och rariteter från renässansen.

Gravhögar. Det finns flera kända gravhögar med vidhängande skrönor i trakten. Alla har blivit plundrade utom Ottarshögen, för gamle kung Ottar sägs ligga vaken och vakta sina gravgåvor med tjugo mäns styrka.

En kyrka, antingen en romansk från 1100-talet eller en i Eslövsgotik från 1892. Den är så klart uppförd på en gammal hednisk kultplats, och det sägs att man långt fram i åren brukade dränka en av traktens ungdomar i dopfunten på allahelgonafton för hålla De gamle nöjda.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Oh!

Runsten. Texten har trotsat de skarpaste runologernas försök att uttyda den. Den tycks avbilda Sleipner, eller är det kanske en bläckfisk, ja, ”benen” ser verkligen ut som tentakler i alla fall.

Övergiven gruva. Inte lång från Svalöv ligger Skromberga-Ekeby, där man ett kort tag mot 1800-talets slut bröt stenkol. Det finns övergivna gruvor där. Det skulle du också kunna göra något med.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tycker du ska ha med en vårdcentral. Jag har en gammal idé om att skapa en vårdcentral-dungeon. Tidningsställ. Akvarium. Dag-TV. Leksaker. Klistermärken i en burk. Förvirring kring vilket väntrum en ska till.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hur går det med Bödåkra?

Jag vill ha 8-10 dungeons, men jag vill inte göra klart mer än en eller två innan det faktiskt blir spel. Dungeons som kan vara aktuella:

  1. Vårdcentralen på natten
  2. Parken som leder in i en evig skog (här finns onda förtrollande alver och feer - typ). Detta är också ett drömland man kan nå i sömnen. De Granna placerar saker i folks drömmar. Sprider kunskap om spjutet som kan väcka den döda guden i folks medvetande. men varför vill de detta? Vill ta sig in i vår värld och konsumera, förtära, äta mänskliga sinnen. kan straffa motståndare med att göra dem krumma och fula och förstyggliga.
  3. Aliens skepp vad ska aliens heta? Getingmumier med tumörer över hela kroppen som tillber smärta och avskyr människor. Vill förhindra att den döda Guden återuppstår. Var finns deras skepp?
  4. Den döda Gudens grav En övergiven gammal kolgruva, som är en av ortens stoltheter. Övergivna gamla gruvgångar under precis hela orten.
  5. Kultisternas bas, kanske ett slott i utkanten av Bödåkra?
  6. Kiosken. Styrs av Aliens, en alien är ansvarig för att tillverka det ämne som de styr tonåringarna med. En underjordisk dunge som nås inifrån kisosken?
  7. Folkhögskola. Läraren för filmlinjen och hens elever har börjat filma märkliga fenomen som stiger ur marken på natten. Skolan ligger rakt över den döda Gudens grav. Det som stiger upp är döda själar. De som ser filmerna besätts av döda själar. Folk blir allt märkligare. Läraren har tagit kontroll över skolan eftersom hen har besatts av en gammal grym vikingahövdings ande. Folk byter personlighet, vissa blir zombie-lika. Skumma saker sker. Eleverna och läraren har börjat ta kontak med och alliera sig med Kulten. De vill slå ut Aliens.
  8. Något med konstföreningen? Det här ska nog vara en “falsk” onding, dvs lite ockult, men egentligen good guys. De undersöker saker. Besatta av surrealistiska tavlor - någon gammal lokal död konstnär?
  9. Nazisternas läger???
  10. Kyrkan. Blivit en Kult. vem tillber de? Är detta de Vidrigas hembas? Är “goda” och vill stänga portalen i parken.


  • Det ska finnas en form av meta-plot där en uråldrig gud dött och begravts under Bödåkra. Varelser från en främmande planet vaktar graven så att Guden inte återuppstår. Men utan att de vet om det finns det föremål som kan väcka Guden mitt framför deras näsa - ett gammalt kastspjut som ställs ut på lokala konstföreningen.
  • En grupp nördiga tonåringar ledda av två tvillingsystrar sysslar med magi för att väcka sina döda föräldrar till liv - men också för att få makt
  • Någon föder skogen i parken med olyckliga själar för att få… något? De Granna ger skönhet och beundran.
  • De Törstande. Det ska finnas en kult som vill väcka Guden till liv. Alltid dehydrerade. Ödleskor. Skär sina tungor så de klyvs likt ormars tunga. Leds av en sedan länge död mänsklig magiker???
  • De coola tonåringarna som hänger vid kiosken matas med drogade mellanöl och blir därmed slavar åt Aliens. De Ärrade. De har smittats av Aliens fascination för smärta, massa egengjorda tatueringar, kroppsmärkningar osv. Piercing. Tävlingar med knivar där de utmanar varandra, läskiga lekar med nålar, kniv, yxor, trasigt glas. Invigningsritualer.
  • De Vidriga - försöker stänga portalen i parken. Varför? jagar älv-folket. De Granna. De Granna har förbannat de Vidriga och gjort att de ser ut som de gör.
  • Konstföreningen - har de väckt spjutet till liv?
  • Vad ska finnas mer?

  • Hur får jag till en “skånsk” känsla? Tips på titlar, namn, fenomen, skönlitteratur att hänvisa till?
  • Hur gör jag så att jag bara behöver förbereda en eller två dungar innan jag vet om det faktiskt blir spel?
  • Hur kan jag vrida och vända och fylla i det här för att det ska blir roligare och bättre?
  • Vad blir du nyfiken på?

Kalipatet innanför parken, där de Granna bor: Berg. Och Hav. Ruiner av städer. Parasitiskt djur- och växtliv. Djur är tillverkade av rester från den mänskliga världen, gamla stolar hopsatt med fjädrar från en säng och en soppåse som huvud. Ett par tusen av de granna bor i de sönder-rasade stads-ruinerna, inklämda mellan berg och sjöar. De har nästan ingen fungerande teknologi. Bara sina magiska förmågor och sin parasitiska lust och kraft att förtära människor och ha dem som slavar för att återbygga sitt forna rike. En gång i tiden byggde de världen av mäktig magi, men nu är det bara en sorglig och bitter skärva kvar. Präster styr riket och de tillber en mystisk dröm-gud. De styrs av greed och bitterhet, vill kontrollera andra, ha tillbaka sitt rike och sin makt - och ta sig in i människans värld igen. De är vackra och kan väcka beundran i andra. Styr drömmar och sexualitet. kan straffa genom förbannelser som förvrider och för-fuligar, skapar stinkande dofter hos sina motståndare - ge folk cancer. Plantera paranoia och misstanke mellan människor. Vad vill de göra med den Döda Guden? Vem är deras fiende och allierad?


Den torra strupens kult. Ordensbröderna: “Di Törstiga”. Vill återuppväcka den döda Guden. Är fiende till Aliens. Börjat alliera sig med Folkhögskolan. Bildades för några hundra år sedan. Söker efter både den döda Gudens grav och det okända föremålet som kan väcka Guden. En enkel bonde bildade kulten efter en vision. De har tagit kontroll över någon etablerad grupp eller institution (?). Grevskapet och herrgården/ slottet? Golfklubben!. Innan dessa jagades de av kyrkan och ordningsmakten eftersom de inte hade den rätta kristna tron. I början var anhängarna utstötta och fattiga men de har växt sig starka och rika. Hunger och svält skapade kulten eller orsakade att den blev stark och bildades. Bonden som grundade den kunde rädda de fattiga och svaga från att svälta ihjäl en extremt torr sommar för flera hundra år sedan. De låtsas vara en form av hjälpsam organisation - kanske en orden som räddar folk i nöd? Säger de. De blöder inte. Måste huggas upp för att dö. Högre medlemmar utpressar lägre med vad de vet om dem för att få dem att göra saker för dem. Ett råd av präster styr dem. De tillber den döda guden med offer - människor som pressas i väldiga äppeljuicekvarnar som mosar ut allt flytande ur deras kroppar, vilket dricks för den döda Guden och hälls på något… De vill utplåna världen med en ny syndaflod och överleva likt Noa i hans ark. De har enormt mycket pengar och inflytande, kontrollera folk på vanligt sätt. De är alltid törstiga.


Vad jag ska göra nu:

  • Typiska Skånska grejer och ord, en samling med saker att slänga in under spel
  • En Svavelvinter-predikan
  • Karta över Bödåkra
  • Viktiga platser i byn
  • En eller två ingångsplatser som vi kan köra de första passen innan jag lägger tid på att göra allt annat
  • Krokar till de första platserna
  • Rykten
  • Alla grupper/ ställen ska få något de vill, fiender bland de andra grupperna, en allierad. Nedräkningar för vad de gör steg för steg. Någon hemlighet. Ska finnas något de vill ha/ någon fara - något som kan hända om RP kontaktar dem.
Edit: Det konstiga sättet allt är skrivet på är för att jag slår fram allt med slumptabeller ur Silent Legions
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost

Hur gör jag så att jag bara behöver förbereda en eller två dungar innan jag vet om det faktiskt blir spel?


Du behöver inte förbereda någon alls, förmodligen, beroende på vilken vektor partyt har in i äventyret.

Rollpersonerna lär inte hinna ner i första dungen i första spelmötet, då skall de ju glida runt och insupa den genuina skånskheten och träffa folk på byn och äta spettekaka och lyssna på reggae.

Avsluta varje spelmöte med att fråga vad de tänker ta sig för härnäst, saker de inte tänker göra behöver du inte preppa. När de börjar närma sig en dungeon kan du preppa den.

Styr de oväntat om skutan under ett spelmöte får du improvisera, eller helt enkelt säga att du behöver lite tid att preppa den delen och be dem göra något annat resten av mötet så kan ni börja där nästa gång.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Hur kan jag vrida och vända och fylla i det här för att det ska blir roligare och bättre?

Varje grupp har sin egen kultur, så det är svårt att säga tycker jag. Men jag börjar skruva lite på mig, det är jävligt mycket på gång i din by, så du sprider ditt fokus ganska brett. Jag hade smalnat ner fokuset inledningsvis till max hälften av vad du har nu. Mindre för mig själv att hålla reda på, och det kan bli nog så förvirrande för spelarna ändå.

Jag skall återkomma med något om min egen Kuf-kampanj om ett tag, men storleken på den är just nu 4 fraktioner och 4 något djupare platser att hamna i trassel på.

Men allt beror ju på hur mycket tid man har att lägga på ensamarbete före/mellan spelpassen, och hur kul man tycker att det är. :-D
 
Top