Nekromanti [Kuf] Gnostisk nutidsskräck på OSR-bas

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
kloptok;n305825 said:
ett system för att generera en egen mythos med kulter och grejer
Det känns jävligt OSR, och borde dessutom ge stort replay value. Ser även till att spelarna inte kan råka veta för mkt hemligheter från början, vilket känns ganska centralt när mysterier med spelvärlden är i farten.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Kloptok, jepp, OSR och gnostisk nutidsskräck blir en rätt annorlunda kombination, men det blir häftigt. Ett rollspelens fusion-kök till spel.

Ja, det kommer att finnas spelledarstöd i nivå med det i Cyber M/77, fast för en helt annan spelstil då.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
kloptok;n305787 said:
Stora och djupa frågor! Passar kanske bäst i en egen tråd ärligt talat.
Strålande svar också, tack och bock :) Fick tillåtelse av Wilhelm att highjacka tråden lite.

Jättemånga bra tips och synpunkter från framförallt dig, anth och Luddwig. Skönt att jag var på någorlunda rätt spår ändå. Har fått massa bra inspiration av alla tips och länkar, keep em coming! :

För att förtydliga: Jodå, det är en regelrätt OSR-dungeon jag håller på med, och jodå, det är den primära spelformen för Kuf, även om Wilhelm håller på med en massa grymma system för att binda ihop kampanjerna i Kuf till mardrömsliknande upplevelser där spelarna får erfara att kunskap inte enbart är av godo.

Än så länge har jag skrivit:
* Kraftfull hook (spelarna börjar vid ingången till dungeonen).

* Öppen dungeon på än så länge 10 rum (misstänker jag landar kring 20-25 när jag är klar) med många vägar. Vissa vägar blockas av pussellösande. En del av pussellösandet kan lösas med förkunskap om gnosticism, en del finns ledtrådar till inne i dungeonen, en del har hints i guideboken som spelarna har med sig, en del kan lösas med trial-and-error etc.

* Många intressanta artefakter / detaljer att interagera med.

* Flertalet ockulta böcker att hitta, läsa (bästa vägen till XP i Kuf) och kasta läskiga ritualer ur

* Varelser och personer. Ingen av dessa kräver strid (fly är alltid en option) och flera kan bidra positivt eller negativt för spelarna . Flera av mötena styrs av slumpmötestabellen som slås på varje timme (tid är den huvudsakliga valutan inne i dungeonen).

* Fällor som inte är fällor. Fällor som verkligen är fällor. Saves för att överleva, inte för att lösa saker.

Ser ut som att det kommer att finnas en version redo att testa på Gothcon i Indierummet för sugna spelare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Just ja, jag höll på att lämna korta och sporadiska svar här. Sedan kom spelledande i vägen, men det kanske är en godtagbar ursäkt för att inte hänga på forum?

Punkt fyra... Rumsbeskrivningar behöver inte vara särskilt detaljerade. Det är fint med några rader som sätter stämningen för varje våningsplan eller sektion. För enskilda rum räcker det sedan oftast med en kort beskrivning. Det viktigaste ska stå först och inte sist i texten. Om beskrivningen är fantasieggande och lyckas fånga flera typer av sinnesintryck så är det en bonus. Så typ det kloptok och anth redan skrivit.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
wilper;n305845 said:
Kloptok, jepp, OSR och gnostisk nutidsskräck blir en rätt annorlunda kombination, men det blir häftigt. Ett rollspelens fusion-kök till spel.
Tänker att det blir lite av en ny genre. "Mindcrawl", kanske, eller "dreamcrawl". Gnosticismens högsta mål är ju upplysning och materia är ond. Så det känns som att andliga resor och spiritism av olika slag blir ganska relevant. Kult utforskar ju på något sätt vad som händer i brytningspunkten, när det gnostiska och materiella möts. Illusionen och dess rämnande. Vad utforskar Kuf?
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Bolongo;n305824 said:
Hmm. Den här definitionen liknar mycket mer den svenska från SAOB:
https://en.wiktionary.org/wiki/faction

"Oxford" låter ju högre status, förstås. Men jag tycker den tappar lite på att den har nästan exakt samma definition av faction och fraction (i betydelsen grupptillhörighet).

Och sättet faction används i de flesta texter jag stött på ordet har varit som benämning på en relativt stor grupp inom ett visst maktspel.

Oh well, kanske får hitta på någon ny term om nu den här är så omtvistad... men jag kommer i vilket fall aldrig att säga "fraktion" så som det används i exempelvis Coriolis, det låter bara jättefel.

Jag skulle tro/säga att den rimligaste översättningen av "faction" i detta sammanhang nog ändå är falang. Gillar särskilt Nr 2 här http://www.saob.se/artikel/?unik=F_0001-0130.GoLU :

i bildlig anv. om (tätt sluten) skara l. grupp av människor (l. djur), i sht då de äro förenade till gemensamt anfall l. försvar l. överhuvud gemensam värksamhet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
entomophobiac;n306704 said:
Vad utforskar Kuf?
Kufs utforskande ligger nog snarast på metaplanet. Vad händer om man försöker knö ner ett mörkt skräckrollspel i nutidsmiljö med gnostiska förtecken i en OSR-kostym.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Liten uppdatering:

Är nu i princip färdig med råmaterialet till första dungeonen till Kuf - ”Origenes”. Har c:a 20 rum indelade i ett par olika subområden (med en övergripande områdesbeskrivning per område) och en gedigen bakgrund / premiss baserad på verklig historia / gnostiska teorier. Nu är det så färdigt att jag vågar lova spel på GothCon om man är intresserad att prova på Kuf.

Sitter nu som bäst och skriver ut rumsbeskrivningarna och det visar sig ju vara rätt klurigt. Fick ju bra svar tidigare när jag frågade med listor på erkänt välkonstruerade OSR-moduler, men är det någon som har en personlig favorit när det gäller just klockrena rumsbeskrivningar som jag kan inspireras av?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
För att det inte skall bli något fuskande med att göra saker för lätta eller för svåra för speltestarna har vi delat preppen. Sysp har skrivit äventyret, och jag har gjort gubbarna till det utan att ha fått veta mer än att de skall drabbas av en dungeon. Det blir spännande. Hoppas jag har gett dem rätt prylar.

Men den här borde väl ha hyfsad chans att överleva ett rum eller två?

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Speltestet av Sysps äventyr gick bra. Äventyret är redo för att sättas upp i Indierummet på GothCon. Reglerna verkar dessutom hänga ihop och på det hela taget gör de vad jag trodde att de skulle göra. :)

Vi spelade in hela speltestet, när jag får lite tid skall jag se om det går att göra ett podcast-avsnitt eller två av det, pss som vi släppte Dödsmatch 2000 APn i fjol. Men först blir det lite intensivt skrivande för att försöka få klart något tryckbart i så god tid att jag hinner få med mig böcker till GothCon.

Och när jag ändå har ordet, WG finns på Facebook. Gillar du att hänga grupper med väldigt låg postningsfrekvens är WG-gruppen kanske rätt för dig! https://www.facebook.com/groups/547764792236453/
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Det här ser mycket intressant ut. Det känns ju väldigt nära KULT men lite mer som hur det var på 90-talet. Ungefär som gamla KULT blev uppdelat i två delar. Divinity Lost som tog Dramat och karaktärsspelet och nu Kuf som tar actiondelen.

Gillar verkligen bilderna. Ser ut som de gamla kultillustrationerna.

Läste för längesedan på forumet (2015 kanske?) om en tanke att göra KULT som just ett OSR-spel? Är det en fortsättning på den idén.

Hur som helst är det jättespännande och kommer garanterat köpa mig ett exemplar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag hittade en tråd från 2017 där användaren 2097 drog upp riktlinjer för att spela Kult med OSR-regler.

Kuf har ingen koppling till det projektet.

2097s spel verkar fokusera på att återskapa KULT med andra regler. Kuf tar språnget från själva tanken "gnostisk nutidsskräck" och landar i något annat.

Jag tror att de som verkligen vill ha KULT med andra regler blir lyckligare av att spela efter 2097s beskrivning än att försöka vålda in det i Kuf.

Även om spelen delar genre är de väldigt olika.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
wilper;n312185 said:
Jag hittade en tråd från 2017 där användaren 2097 drog upp riktlinjer för att spela Kult med OSR-regler.

Kuf har ingen koppling till det projektet.

2097s spel verkar fokusera på att återskapa KULT med andra regler. Kuf tar språnget från själva tanken "gnostisk nutidsskräck" och landar i något annat.

Jag tror att de som verkligen vill ha KULT med andra regler blir lyckligare av att spela efter 2097s beskrivning än att försöka vålda in det i Kuf.

Även om spelen delar genre är de väldigt olika.

Ja det var kanske 2017. Hade för mig att det var tidigare än så. Och ja just det. Det var tankarna av 2097 som jag läste.

När du sedan hade ett namn som låg nära Kult. Illustrationer som påminde om gamla Kult så tänkte jag att det var samma.

Men får jag fråga vilken typ av gnosticism är det som kommer utforskas. Kommmer det handla om andligt uppvaknande eller insikten att världen är ett fängelse? Och om det inte är KULT-inspirerat innebär det att det inte finns några Clive Barker-refenser såsom köttiga demoner och masochistiska nefaritvarelser?

Och, varför är det just ett OSR spel du har valt att göra? Hur känner du att det kopplar till det gnostiska temat?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Som sagt tidigare, jag har ruskigt dålig koll på Kult egentligen. Men Barker och huvudspik lyser med sin frånvaro i Kuf.

Världen är ett fängelse och Kuf handlar om vad som händer när människorna börjar utforska det. Så det är den gnostiska kopplingen.

Jag tyckte att det vore en spännande övning på det rent akademiska planet att försöka blanda OSR med det mer filosofiska gnostiska utforskandet. Sedan är de som kikat på manuset och varit med i speltesterna förvånande positiva till resultatet. Det är skoj. :)
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Jag tycker själv att den mest innovativa mekaniken Wilhelm lagt in som verkligen gifter ihop OSR och gnosticism i Kuf är XP för insikt. Tycker det gör samma underverk för rollpersonernas motivation och uppmuntran till annan problemlösning än strid som XP för guld gör för fantasy-OSR.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Sysp;n312478 said:
Jag tycker själv att den mest innovativa mekaniken Wilhelm lagt in som verkligen gifter ihop OSR och gnosticism i Kuf är XP för insikt. Tycker det gör samma underverk för rollpersonernas motivation och uppmuntran till annan problemlösning än strid som XP för guld gör för fantasy-OSR.
Äldkar också den grejen! Det driver hela spelet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Sysp;n312478 said:
Jag tycker själv att den mest innovativa mekaniken Wilhelm lagt in som verkligen gifter ihop OSR och gnosticism i Kuf är XP för insikt. Tycker det gör samma underverk för rollpersonernas motivation och uppmuntran till annan problemlösning än strid som XP för guld gör för fantasy-OSR.
Ja, det får som följd att rollpersonerna har skäl att undersöka underliga varelser och mystiska böcker samt utföra ritualer. I förlängningen kan de ha nytta av att själva driva en kult som ägnar sig åt detta.

Under min läsning av KUF kom jag att tänka på följande filmer och tv-serier:
* A Dark Song (ritualer)
* Lost Room (artefakter och kulter)
* Lord of Illusions (kulter och magiker)
* The Ninth Gate (mystiska böcker och kulter)
* Pi (mystiska insikter och kulter)
 
Top