Nekromanti [Kuf] Gnostisk nutidsskräck på OSR-bas

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
Snabbgallup.

Regeltermer i löptext skrivs bäst:

1) Som helt vanliga ord, så de kan gömma sig i mängden.
2) Med Stor bokstav, så man ser vad som är Viktigt.
3) I avvikande stil.

Om det "beror på" så är sammanhanget ett gnostiskt skräckrollspel på svenska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
wilper;n312530 said:
Snabbgallup.

Regeltermer i löptext skrivs bäst:

1) Som helt vanliga ord, så de kan gömma sig i mängden.
2) Med Stor bokstav, så man ser vad som är Viktigt.
3) I avvikande stil.

Om det "beror på" så är sammanhanget ett gnostiskt skräckrollspel på svenska.
3 enligt mig :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
wilper;n312530 said:
Snabbgallup.

Regeltermer i löptext skrivs bäst:

1) Som helt vanliga ord, så de kan gömma sig i mängden.
2) Med Stor bokstav, så man ser vad som är Viktigt.
3) I avvikande stil.

Om det "beror på" så är sammanhanget ett gnostiskt skräckrollspel på svenska.
3, hade jag nog sagt. Men jag kan inte riktigt påminna mig hur det sett ut i speciellt många rollspel. Det var väl kapitäler för besvärjelser i DoD?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag gillar variant 2 för speltermer som annars kan vara svåra att identifiera som just speltermer.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Variant tre, så länge det görs konsekvent. En inkonsekvent trea är nog mer störande för mig än en emellanåt otydlig etta. Gillar inte variant två så mycket.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Har kommit att föredra #2. Kapitäler kan bli så satans plottrigt ifall det är många speltermer i samma paragraf
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
wilper;n312530 said:
Snabbgallup.

Regeltermer i löptext skrivs bäst:

1) Som helt vanliga ord, så de kan gömma sig i mängden.
2) Med Stor bokstav, så man ser vad som är Viktigt.
3) I avvikande stil.

Om det "beror på" så är sammanhanget ett gnostiskt skräckrollspel på svenska.
3, all the way. Med äkta kapitäler. Versaler stör läsflödet och ser väldans fult ut. Vanliga gemener gör det svårt att genomsöka och riskerar att bli förvirrande.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kapitäler kan ju vara snyggt, men det går ju att köra kursivt eller fetstil istället. Eller kanske jobba med färg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Vi trodde att den här platsen var säker nu när sekten hade skingrats för vinden, att det som hänt här i huset var knutet till människorna som en gång bodde här.

Det är alltid någon som ser, någon som följer mig med blicken. Flera nätter i rad nu har jag gått ut i mörkret och tittat på järnluckan i marken bakom det gamla församlingshuset.

I natt hade ett nytt anslag satts upp. Inga spår i snön, bara en affisch på en plats där inga människor vistas.

Det händer något konstigt i Knutby.

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
Varje dag på väg till jobbet åker min buss förbi en affär som heter "Ritual".
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
wilper;n312530 said:
Snabbgallup.

Regeltermer i löptext skrivs bäst:

1) Som helt vanliga ord, så de kan gömma sig i mängden.
2) Med Stor bokstav, så man ser vad som är Viktigt.
3) I avvikande stil.

Om det "beror på" så är sammanhanget ett gnostiskt skräckrollspel på svenska.
Tycker det här är omöjligt att säga rakt av. Kan numera störa mig på när det är för mycket versaler i texter, men hade det som standardmetod förr. Det bästa för min del är något liknande hur karaktärer fungerar i filmmanus: markera första gången en karaktär nämns, låt det sedan flöda med texten. I regler, antagligen i samband med beskrivningen av konceptet. Använder du klassiska förkortningar som Sty/STY, Smi/SMI, etc., så är det ju redan en #3.

Typ, "SMUG BUSINESS MAN appears in the scene", följt av "smug business man is summarily knocked out" lite senare. Inte världens bästa exempel eftersom regler kräver mycket mer information, men ändå.

Jag skulle helt enkelt säga: #1 i brödtext, men antingen #2 eller #3 när regelbegreppet introduceras.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n312927 said:
Jag skulle helt enkelt säga: #1 i brödtext, men antingen #2 eller #3 när regelbegreppet introduceras.
Man gör givetvis som man vill, men det där bryter mot flera riktlinjer för god informationsdesign.

Dels bör man vara konsekvent för att vara tydlig och för att öka sökbarheten. Ofta blickasöker man efter nyckeltermer i regeltexten och genom typografisk markering blir det lättare för läsaren att hitta det som är relevant.

Dels kan man aldrig räkna med att någon läser en text pärm till pärm – i en regeltext slår man ofta upp specifika delar snarare än att man läser helheten. Genom att tydligt och konsekvent markera att det rör sig om en term blir det mindre risk för missförstånd – läsaren förstår att det är en specifik term och kan vid behov slå upp innebörden i en ordlista, i ett index eller i en innehållsförteckning.

Så jag avråder rejält från att lösa det så där. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
ceruleanfive;n312929 said:
Man gör givetvis som man vill, men det där bryter mot flera riktlinjer för god informationsdesign.
Tycker det handlar helt om ditt material. Har du tusen olika regeluttryck som behöver förklaras så håller jag med. Men för min del föredrar jag exempelvis när saker som spelledare eller spelledarperson skrivs ut istället för att bli SL eller SLP. Men det är även det ett förhållningssätt som lätt blir ohållbart om du pratar om spelledarpersoner väldigt ofta i din text.

"God informationsdesign" är den som gör att budskapet når fram. Inte ett regelverk.

Jag föredrar i slutänden om brödtexten är intressant att läsa och så lite som möjligt påminner om akademisk text. Förkortningar, ordmarkeringar, etc., blir väldigt lätt som att läsa facklitteratur. Det som funkar i brädspelsregler funkar helt enkelt inte för mig i rollspelsböcker.

Men det finns absolut något att säga om hur bra din bok fungerar som uppslagsverk. Index och gärna ordlistor är suveränt att ha.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n312930 said:
Men för min del föredrar jag exempelvis när saker som spelledare eller spelledarperson skrivs ut istället för att bli SL eller SLP.
Det där är ju dock en helt annan fråga. Men ja, så gott som all litteratur på området rekommenderar att man undviker förkortningar. :)

entomophobiac;n312930 said:
"God informationsdesign" är den som gör att budskapet når fram. Inte ett regelverk.
Absolut. Men ska man gå tvärtemot vedertagen forskning ska man göra det extremt medvetet och avsiktligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
ceruleanfive;n312931 said:
ka man gå tvärtemot vedertagen forskning ska man göra det extremt medvetet och avsiktligt.


*Allt* du gör ska vara medvetet och avsiktligt. Betvivlar att ens den allra mest "vedertagna" forskningen inom ett så fluffigt område som informationsdesign kan fungera som mycket mer än en riktlinje. Se bara på diskussionerna om äventyrsformat och spelstilar för att se hur olika förväntningarna är — och hur starka åsikterna är — kring existerande rollspelsprodukter.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n312932 said:
*Allt* du gör ska vara medvetet och avsiktligt. Betvivlar att ens den allra mest "vedertagna" forskningen inom ett så fluffigt område som informationsdesign kan fungera som mycket mer än en riktlinje. Se bara på diskussionerna om äventyrsformat och spelstilar för att se hur olika förväntningarna är — och hur starka åsikterna är — kring existerande rollspelsprodukter.
Jag lyfter etablerade riktlinjer och rekommendationer. Du påpekar att de är riktlinjer och rekommendationer. Jag understryker att man gör som man vill, men att man bör göra det medvetet och avsiktligt. Du säger att man gör som man vill, men att man bör göra det medvetet och avsiktligt. Det låter som att vi är hyfsat överens. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
Woha... Så fort som tiden har gått måste jag ha haft väldigt roligt.

Jag sitter nu och lägger sista handen vid spelexemplen. Sysp matar mig med en strid ström av korr. Layouten börjar se riktigt dräglig ut.

Om inget stort knuffar mig ur kurs kommer jag att lägga beställningen på böcker att ha med till GothCon på söndag.

Sedan blir det lite andra projekt, det blir en översättning till engelska av Kuf (Vad skall spelet heta då?), jag har en expansion till Kuf som ligger och väntar på korr, NNO podcasten skall få vakna till igen, alla artiklarna till Hydra #8 skall layoutas och skickas till Lulu, Nattens Riddare till CM/77 skall jaga vidare.

Det blir ett intensivt år.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Hade lätt kallat det Kuf på engelska oxå. Eller möjligen Koof.
 
Top