Kryddning?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
En hädare till! Örtsalt!?!?! Men 3 av 4 är godkänt ändå.

;)
Ja, jag är uppväxt på Herbamare, så det är rent naturligt för mig att använda det över allt annat :) Skyller på mina hippie-föräldrar!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Soya!

Att jag inte ens tänkte på det från början =D

Det är något jag använder väldigt ofta till väldigt mycket, oavsett vad det är för mat jag lagar! För mig är det kikkomans som gäller. Jag gillar inte de mörkare varianterna, och tycker inte de funkar lika bra. Men kikkomans är lite ljusare och jag har en skvätt i så gott som alla grytor, såser och marinader jag gör. Nästan allt kött jag steker i ugnen får en skvätt soya ingnuggad. I synnerhet kyckling!

Tricket är väl att inte ha i så mycket att det smakar soya om allting, utan tillräckligt för att göra smaken lite mer komplex. Men kom ihåg att soya också är salt, så modifiera saltmängden därefter.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Alltså, man får äta och dricka vad man vill, men jag tycker inte man ska uppmuntra intaget av dåliga råvaror och dålig dryck ;)

Ps. Flintastek är värre än grillkrydda tbh!
Samtidigt: om folk inte har lagat mycket mat tidigare och är intresserade av att börja med det så tycker jag man kan säga att det faktiskt är OK med genvägar, att inte ha världens mest raffinerade smak, och så vidare. Jag vet ju inte vad folk har för förutsättningar. Snackar jag med någon som har klent med pengar? Är helt utsketen efter jobbet? Har koncentrationssvårigheter? Det finns massor med saker som kan göra det svårt att gå whole hog med finmatlagningen. Så som det har uttryckts av andra: är det värt att göra så är det värt att göra dåligt.
worthdoingpoorly.jpg
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Samtidigt: om folk inte har lagat mycket mat tidigare och är intresserade av att börja med det så tycker jag man kan säga att det faktiskt är OK med genvägar, att inte ha världens mest raffinerade smak, och så vidare. Jag vet ju inte vad folk har för förutsättningar. Snackar jag med någon som har klent med pengar? Är helt utsketen efter jobbet? Har koncentrationssvårigheter? Det finns massor med saker som kan göra det svårt att gå whole hog med finmatlagningen. Så som det har uttryckts av andra: är det värt att göra så är det värt att göra dåligt.
View attachment 7676
Så bra sagt och så väldigt sant.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Ös på spiskummin så blir det tacos av allting. Funkar på allt: tacopaj, tacokyckling, tacofil osv osv
Fast om du kombinerar spiskummin med kryddpeppar så är det raka vägen till karibien (Jamaican jerk kryddningar är inte svårare än så. Förutom de två så är det chili, lök, vitlök, timjan, lime och råsocker som ger smakerna)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
varför skall jag tex ha jamaicanska Jerk kryddor hemma om jag inte till vardags äter jamaicansk Jerk kyckling. Det är endast ett slöseri med pengar
Det har ingen påstått heller. Jag påpekade bara att din bild av svensk husmanskost som traditionellt befriad från andra kryddor än salt och peppar är fel. Såklart kan det råka va så i din umgängeskrets men det säger ju inte att den är representativ för något annat än sig själv. Likaså säger väl inte TS att dennes vardagsmat är den som lagas i din umgängeskrets?

För att återgå till ämnet så vill jag påpeka att thailändsk fisksås är väldigt bra i typ alla köttfärsrätter för att få lite mer tryck i smaken. Jag har det speciellt i köttfärssås och pannbiff.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja, jag är uppväxt på Herbamare, så det är rent naturligt för mig att använda det över allt annat
Herbamare är ordentligt declassé i Sverige, men egentligen är det mest bara sellerisalt, och inget fel på det så länge man använder det till rätt saker. Selleri är sjukt underskattat.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Herbamare är ordentligt declassé i Sverige, men egentligen är det mest bara sellerisalt, och inget fel på det så länge man använder det till rätt saker. Selleri är sjukt underskattat.
Jag ser att innehållsförteckningen innehåller libbsticka. Det går inte att ha libbsticka i maten utan att man smakar libbsticka. Det är kanske inte en smak du tänker på (för det smakar typ buljong) men den är omöjligt att missa om man är medveten om hur det smakar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vet inte om det sagts tidigare i tråden, men brynt lök är en trevlig smakbas för typ allt.

Lite fräst stjälkselleri likaså.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Vet inte om det sagts tidigare i tråden, men brynt lök är en trevlig smakbas för typ allt.

Lite fräst stjälkselleri likaså.
Smått hackad lök, morötter och selleri som man sen fräser i gryta/stekpanna (i olivolja) är vad det italienska köket kallar en soffritto och det franska köket kallar mirepoix. Soffritton är sen en bas för väldigt många olika typer av mustiga rätter.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Smått hackad lök, morötter och selleri som man sen fräser i gryta/stekpanna (i olivolja) är vad det italienska köket kallar en soffritto och det franska köket kallar mirepoix. Soffritton är sen en bas för väldigt många olika typer av mustiga rätter.
Sofritto kan även varieras med att byta ut blekselleri mot rot-dito eller sötfänkål. Den spanska motsvarigheten består av lök, tomat och paprika.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Smått hackad lök, morötter och selleri som man sen fräser i gryta/stekpanna (i olivolja) är vad det italienska köket kallar en soffritto och det franska köket kallar mirepoix. Soffritton är sen en bas för väldigt många olika typer av mustiga rätter.
Och Holy Trinity i Cajun-köket är lök, stjälkselleri och paprika.

Det här är liksom något som funkar...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag ser att innehållsförteckningen innehåller libbsticka. Det går inte att ha libbsticka i maten utan att man smakar libbsticka. Det är kanske inte en smak du tänker på (för det smakar typ buljong) men den är omöjligt att missa om man är medveten om hur det smakar.
På en Forodrim-bankett har jag sett kocken gå i taket över hur mycket libbsticka en grönsaksbuljong smakade, så ja, jag är medveten om fenomenet. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sofritto kan även varieras med att byta ut blekselleri mot rot-dito
Purjolök, rotselleri och morötter (och eventuellt palsternacka) så är vi hos de svenska och tyska soppgrönsakerna.

Ju mer man lär sig, desto mer ser man att det är samma saker som går igen hela tiden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fisksås i mindre mängder (eller sardeller om man hellre vill det) ger umami-smak utan att smaka fisk.

Kenji Lopez-Alt (känd från Serious Eats och The Food Lab) menar att det enskilt vanligaste felet hemmakockar gör är att inte hålla reda på syrabalansen. Jag kollar numera alltid på recept varifrån syran kommer, och funderar både en och två gånger om den inte finns där alls (Créme Fraiche, vin, tomater, citrus och vinäger är alla gångbara sätt). En tomatsallad med lök och dressing till kan ofta rädda upp rätter där syran annars saknas.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Fisksås i mindre mängder (eller sardeller om man hellre vill det) ger umami-smak utan att smaka fisk.

Kenji Lopez-Alt (känd från Serious Eats och The Food Lab) menar att det enskilt vanligaste felet hemmakockar gör är att inte hålla reda på syrabalansen. Jag kollar numera alltid på recept varifrån syran kommer, och funderar både en och två gånger om den inte finns där alls (Créme Fraiche, vin, tomater, citrus och vinäger är alla gångbara sätt). En tomatsallad med lök och dressing till kan ofta rädda upp rätter där syran annars saknas.
Precis! En viktig läxa jag lärt mig rörande god mat är att det I väldigt stor utsträckning handlar om att balansera de 5 grundsmakerna söt, salt, surt, beskt och umami, (beskt är oftast den man ska ha minst av). Söt, salt och umami är ofta med i recepten, men syran missar man lätt.

Så just citronsaft/zest är en av mina stapelvaror för smaksättning!
 
Top