Kryddning?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Vi kan inte alla vara söderhipsters och ta oss en overpriced craftbeer med smak av banan eller persika eller nån annan missmatched frukt medans vi brödlajvar surdegsbröd
Spaghetti med köttfärsås då? Eller är det också hipster?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Vi kan inte alla vara söderhipsters och ta oss en overpriced craftbeer med smak av banan eller persika eller nån annan missmatched frukt medans vi brödlajvar surdegsbröd
Nå, mina smakpreferenser formades långt mer av butiker i Malmös ekonomiskt förfördelade områden än några särskilt dyra varor eller prestigefyllda boendeområden. Mycket kan man säga om Özen Allfrukt och Lucu Foods, men inte "overpriced".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Angående husmanskost så vill jag nog också säga att min gamla mormor, som är så husmanskostorienterad man kan bli, ändå aldrig skulle acceptera att inte ha kummin i brödet, kryddpeppar i kroppkakefyllningen, lagerblad i kalopsen, dill i dillköttet, och så vidare.
Det roliga med bayersk matlagning (schweinshaxe, schweinebraten) är att det låter en återupptäcka brödkummin, fast med fläsk.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
MODERERING

Påminner om att tråden handlar om "vilka kryddor passar bra till vad? Vad är er go-to-krydda för kött, kyckling, fisk? Vilka rätter lyfts av vilka kryddor?".

Inte om huruvida kryddor är hipster eller nått annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Ingen har nämnt fond/buljong? Finns ingen anledning att gör själv, om man inte tycker det är kul, men smakmässigt finns det iaf ingen anledning att inte använda det!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Det roliga med bayersk matlagning (schweinshaxe, schweinebraten) är att det låter en återupptäcka brödkummin, fast med fläsk.
Ja, inte bara bayersk, utan centraleuropeisk i allmänhet. Kummin är obligatoriskt när jag gör diverse fläsk- och surkålsbaserade grytor.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Grunderna i kryddning:
Salt
- salta mycket, salta allt.
Socker - socker passar i nästan all mat. "Ska jag sockra köttfärssåsen!?" undrar du. Ja. Sockra ditt bacon.
Något surt - ofta kan det behövas något surt. Vinäger (balsamvinäger är bra eftersom det också är ganska sött) eller citrusjuice t.ex.
Citruszest - det är gott! Om du tänker "Det här är ganska gott, men det hade varit godare om det var lite mer fräscht?" Zesta i en citron eller lime. Det funkar i allt. Sallader, såser, grytor, etc. Sen står du där med en citron utan skal som du måste göra en drink av. Win-win.

En bra grunduppsättning kryddor i kryddhyllan (viktigast först?):
Oregano
. Det är den bästa kryddan. Det skulle kunna vara så att det passar till allt (som är en sås).
Buljongtärningar är väldigt ocoolt (eftersom det är en kryddblandning, se nedan), men jag har det i nästan allt ändå. Koka ris, bulgur, couscous i buljong, det är inte dumt. Det finns de som säger att man kan göra sin egen buljong, och de har rätt! De säger också att det är enkelt och roligt, men där har de fel. Dessutom tar det supermycket plats i kyl/frys.
Spiskummin. Tex-mex? Indiskt? Nordafrikanskt? Bra krydda! Passar bra till kött (t.ex. en köttfärsbiff) men också vegetariskt och grytor.
Paprika. Du kan alltid byta ut "chili" mot paprika. Då kan du ha mer krydda och få mer smak utan att det blir för starkt. (sen kan du hotta till det med starka saker)
Andra örtkryddor. Basilika, timjan, rosmarin. Undvik dragon, det passar bra till vissa saker men väldigt dåligt till allt annat. Du kan stoppa alla i vilken sås som helst. Du kan definitivt stoppa i alla samtidigt i många fall.
Kanel, ingefära (och gurkmeja). Det är bra att ha, t.ex. för att göra "indisk mat", men också annat.
Lökpulver är ganska gott, det har ni andra rätt i.

Saker du kan undvika:
Cayennepeppar, chilipulver
. Se paprika. Chili-flakes är ett undantag, det är något annat. Strö över chili-flakes vid servering.
Kryddblandningar. Det finns bra kryddblandningar och det finns dåliga kryddblandningar. De flesta är dåliga. Om den kommer i en burk som ser ut som en kryddburk är det inte OK, t.ex. "grillkrydda", det kan du göra bättre själv, här är ett recept (Santa Maria): Salt (46%), lök (19%), paprika (19%), svartpeppar, vitlök (5,0%), cayennepeppar (2,0%), ingefära. Hemligheten är alltså att det är ganska mycket salt i. Detsamma gäller t.ex. salladskrydda. Ja, det är ju salt i. Salta din sallad.

När jag ser tillbaks på listan ovanför så ser jag att alla kryddorna (möjligen utom ingefära och gurkmeja, och kanel bara ibland. Ett tag hade jag alltid kanel i...) passar utmärkt i t.ex. en köttfärssås.

Tips: Köp små förpackningar. Kryddor blir gamla och smakar då varken gott eller mycket. Det enda jag köper i större förpackningar är nog oregano.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kryddblandningar. Det finns bra kryddblandningar och det finns dåliga kryddblandningar. De flesta är dåliga. Om den kommer i en burk som ser ut som en kryddburk är det inte OK, t.ex. "grillkrydda", det kan du göra bättre själv, här är ett recept (Santa Maria): Salt (46%), lök (19%), paprika (19%), svartpeppar, vitlök (5,0%), cayennepeppar (2,0%), ingefära. Hemligheten är alltså att det är ganska mycket salt i. Detsamma gäller t.ex. salladskrydda. Ja, det är ju salt i. Salta din sallad.
100%

Dessutom måste kryddproducenterna addera en del annat så att det inte ska klumpa sig eller bli gammalt. Det innebär att man får, och betalar för, en massa skit som man inte behöver. Dyrare, onyttigt (i jämförelse med orginal) och smakar ofta rätt illa.

Dessutom, salt är en relativt stor bov när det gäller folkhälsan och en stor orsak till det är att halvfabrikat odyl saltas rätt mycket. Salt är gott och bra, men inte för att din dyra äckliga färdiga paketmat ska hålla bättre.

En annan grej är att det finns oerhört mycket smak naturligt. Grillad paprika lyfter nästan vilken rätt som helst för att inte tala om alla göda kålsorter vi har!

Vill man äta lokalt och nyttigt och gott finns det inget som slår rotfrukter! Fänkål, palsternacka, morot... Ja, även sötpotatis om man vågar utan att dra på sig sotarmössa ;)
 
Last edited:

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Dessutom måste kryddproducenterna addera en del annat så att det inte ska klumpa sig eller bli gammalt. Det innebär att man får, och betalar för, en massa skit som man inte behöver. Dyrare, onyttigt (i jämförelse med orginal) och smakar ofta rätt illa.

Dessutom, salt är en relativt stor bov när det gäller folkhälsan och en stor orsak till det är att halvfabrikat odyl saltas rätt mycket. Salt är gott och bra, men inte för att din dyra äckliga färdiga packetmat ska hålla bättre.
Så är det. Om du vill ha en "normal mängd" (jättemycket alltså) kryddor och använder en färdig kryddblandning blir det otroligt salt. Det ju mer än dubbelt så mycket salt som paprika i grillkryddan ovan.

En annan grej är att det finns oerhört mycket smak naturligt. Grillad paprika lyfter nästan vilken rätt som helst för att inte tala om alla göda kålsorter vi har!

Vill man äta lokalt och nyttigt och gott finns det inget som slår rotfrukter! Fänkål, palsternacka, morot... Ja, även sötpotatis om man vågar utan att dra på sig sotarmössa ;)
Ja, kål och rotfrukter är ju underbart. Ett tips är att vad som helst kan tillagas i ugnen och då automatiskt blir supergott. Alla rotfrukter (rotselleri!), alla kålsorter (kanske). Allt annat också egentligen. Jag är så himla hungrig... dags för lunch.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Består din basföda av vanliga svenska köttbullar med potatis , gräddsås , lingonsylt och skivad saltgurka eller stekt fläskkotlett med potatis o h brunsås så har du föga behov av galangalrot och kaffirlime och thaichili.
Men däremot innehöll iaf min mormors köttbullar ingefära, kryddpeppar, vitpeppar, mejram och ansjovisspad. Jag har en Stora kokboken från 1953. Det är ganska mycket och varierade kryddor i maten, men i mycket små mängder. Husmanskost verkade iaf förr va komplext men subtilt kryddad.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men däremot innehöll iaf min mormors köttbullar ingefära, kryddpeppar, vitpeppar, mejram och ansjovisspad. Jag har en Stora kokboken från 1953. Det är ganska mycket och varierade kryddor i maten, men i mycket små mängder. Husmanskost verkade iaf förr va komplext men subtilt kryddad.
.


Dom allra flesta personer jag känner mig själv inkluderat äter under veckorna kött och potatis och brunsås eller falukorv , ketchup och makaroner , fisk och potatis osv . Vi äter inte massa asiatisk eller afrikansk mat som berättigar inköpet av massa udda kryddor . Det närmaste gemene man kommer icke svensk matkultur är tacosen på fredagsmyset eller fyllepizzan/kebaben/falafeln på lördagen.


Här har du ett standard recept på köttbullar för 4 personer (en standard familj)

1 1/2 dl mjölk
5 msk ströbröd
500 g nöt- eller blandfärs
1/2 gul lök (skalad och riven)
1 ägg
1 tsk salt
1 krm peppar
1/2 tsk socker
smör eller margarin till stekning

Serveras med

kokt potatis eller potatismos
lingonsylt
pressgurka

Var nånstans kräver receptet att man skall ha garam masala eller etiopisk berbere eller thailändsk fisksås.

Att köpa på sig dessa kryddor är som sagt redundant för svensk matlagning

varför skall jag tex ha jamaicanska Jerk kryddor hemma om jag inte till vardags äter jamaicansk Jerk kyckling. Det är endast ett slöseri med pengar
 
Top