Kryddning?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Kryddblandningar har sitt syfte. Om du är oerfaren på kryddor så kan de vara bra att ta hjälp av något som faktiskt är etablerat som kryddor som passar bra ihop. Garam masala, femkryddepulver, ras el hanout... som Måns poängterar har alla kulturers kök olika hantering av kryddor, men detta innebär faktiskt också rätt ofta färdiga kryddblandningar.
En annan grej att tänka på är att vissa kryddblandningar är utblandade med annat. Det är billigare och godare att göra det själv. Typexemplet är den hemska tacokryddan.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Tack för alla förslag!

Asså, jag förstår det där med recept och grejor, jag luskade mest lite om någon hade någon sådan där favorit vad gäller smaksättning. Som exempel så har jag parmesan på/till/i väldigt många rätter. Och bacon. Jo, bacon är en krydda. ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Tack för alla förslag!

Asså, jag förstår det där med recept och grejor, jag luskade mest lite om någon hade någon sådan där favorit vad gäller smaksättning. Som exempel så har jag parmesan på/till/i väldigt många rätter. Och bacon. Jo, bacon är en krydda. ;)
Färskt ingefära! Och tryffel! Funkar inte på allt och aldrig(?) ihop men två fantastiska smaker!
 
  • Like
Reactions: Ram

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Tack för alla förslag!

Asså, jag förstår det där med recept och grejor, jag luskade mest lite om någon hade någon sådan där favorit vad gäller smaksättning. Som exempel så har jag parmesan på/till/i väldigt många rätter. Och bacon. Jo, bacon är en krydda. ;)
Den hemska tacokryddan! Santa Marias enlitersförpackning. 👍🏻
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag använder rätt mycket rökt paprikapulver, vilket har en utmärkt förmåga att skänka mustighet till rätter. Köpes vanligen i den öst-/centraleuropeiska delen av butiken. Jag gillar också kryddblandningar från Nordafrika och Mellanöstern, till exempel ras el hanout och zartar.
 
  • Like
Reactions: Ram

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Örter är bra på att förhöja olika rätter. Dragon är bra kompis med kyckling, basilika med tomat, salvia med såväl tomat som fläsk, rosmarin med lamm, timjan och mejram till fläsk, i ärtsoppan och till rotfrukter. Här får man också modifiera mitt råd om att slänga i kryddorna i matfettet och låta dem sjuda med. Många örtkryddor har flyktiga smakämnen som kan försvinna om de får vara med i maträtten för länge, så de är bättre att ha i mot slutet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Förutom Salt och peppar och less is more gillar jag också:
- Muskot, särskilt i potatismos och en annan rätt men kan inte avslöja vilken, det är en familjehemlighet.
- Sumac när man gör adana kebab
- Brödkumin, i bayersk fläskrätter
Sedan är ju kombon rökt paprika, vitlökspulver och lökpulver urviktig för olika fläskrubs för grillen
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Färsk koriander, färsk ingefära, chili och vitlök.
Men min dotter älskar spiskummin. Så det blir mycket av den kryddan.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Baconsalt!
Dvs 1 kg bacon knaperstekt i ugn, rinn av fettet och låt svalna. Kör i matberedare tills det blir som flingor och blanda sen med en burk naturellt flingsalt.

Gott på allt som du ska salta. 👍
Edit: för tydlighetens skull menar jag inte 1kg bacon bokstavligen, för det håller inte för evigt, men du fattar principen. Mycket bacon = gott. Mer bacon = godare, allt bacon = bäst!
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Jag tycker vin i mat är bra, även balsamvinäger (äkta då va, Modena). Grönsaks- eller viltfond tillför mycket. Så även soja. Har börjat experimentera med Worchestersiresås för umami och syrlighet.
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har inte go-to kryddor till råvaror men däremot till rätter.

Några exempel
Tacos: spiskummin, torkad koriander, chipotle.
Köttfärssås: vitlök, organo, färsk basilika (läggs i efteråt och får ”dra” men utan att nå kokpunkt), parmesanskalk, thailändsk fisksås.
Potatismos: svartpeppar och muskot.
Fisksoppa: vin, vitlök, saffran, fänkål, citron, lagerblad.

Grytor är jag inte helt konsekvent med, men de brukar ofta få vin, lagerblad, dijonsenap, worchestershiresås, japansk soya om de är av typ nordeuropeiskt snitt.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Paprikapulver, Rosmarin och Vitlök är väl det jag alltid återkommer till om jag inte har någon särskild rätt eller recept i åtanke.

Men jag tänkte passa på att kidnappa tråden med en lite OT-fråga.

Lagerblad - vad är grejen med lagerblad, jättemånga grytor och liknande har ju att man ska lägga i ett eller ett par lagerblad, men jag har aldrig fattat om det smakar något, funkar ju inte heller att ta en tugga av det rakt av och man kan ju knappast märka skillnaden direkt efter man lagt i det som man kan med de flesta kryddor. Så... smakar lagerblad nåt? Är det för konsistensens skull? Borde jag sluta fega och bara börja vägra lagerblad?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Lagerblad - vad är grejen med lagerblad, jättemånga grytor och liknande har ju att man ska lägga i ett eller ett par lagerblad, men jag har aldrig fattat om det smakar något, funkar ju inte heller att ta en tugga av det rakt av och man kan ju knappast märka skillnaden direkt efter man lagt i det som man kan med de flesta kryddor. Så... smakar lagerblad nåt? Är det för konsistensens skull? Borde jag sluta fega och bara börja vägra lagerblad?
Grejen med lagerblad är ju att de gärna ska få koka med i grytor i ett par timmar. Sen är det meningen att man fiskar ut dem och slänger dem. Om du bara slänger i dem på slutet ger det ingen större effekt.

Jag hoppar oftast över dem. Det är en smak som främst för mina tankar tillbaka till skolmatsalens konstiga grytor.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ska väl nämnas att det finns smakförstärkare också.

Salt fungerar som en sådan, fettet i grädde och ost likaså, men det går även att gå asiatiskt och köra vinäger (i kombo med soja och lite socker).
I rätt mängder ska inte MSG underskattas.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Örter är bra på att förhöja olika rätter. Dragon är bra kompis med kyckling, basilika med tomat, salvia med såväl tomat som fläsk, rosmarin med lamm, timjan och mejram till fläsk, i ärtsoppan och till rotfrukter. Här får man också modifiera mitt råd om att slänga i kryddorna i matfettet och låta dem sjuda med. Många örtkryddor har flyktiga smakämnen som kan försvinna om de får vara med i maträtten för länge, så de är bättre att ha i mot slutet.
Färska örter, undantaget timjan och rosmarin, förlorar mycket smak om de går upp i kokpunkt. Basilika är särskilt känsligt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Grejen med lagerblad är ju att de gärna ska få koka med i grytor i ett par timmar. Sen är det meningen att man fiskar ut dem och slänger dem. Om du bara slänger i dem på slutet ger det ingen större effekt.

Jag hoppar oftast över dem. Det är en smak som främst för mina tankar tillbaka till skolmatsalens konstiga grytor.
Jo alltså, det har jag ju fattat, jag låter dom ju koka med i några timmar, och jag brukar inte våga göra grytor utan att ha i dom, tänk om det inte blir gott, vilket ju är rätt dumt om man gjort middag för sisådär kommande två veckorna... Men jag fattar inte vad som är lagerbladssmaken, har den nån smak som går att beskriva?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Pysselfarbrorn Ernst hade kanel på köttbullarna vid stekningen för att göra dem juliga något år. Det har jag börjat med, det blir lite annorlunda och kul omväxling. Skulle inte köra det jämt dock.

"Pizzakrydda" går åt i stora mängder här. Går att krydda köttfärssås med, och att hiva rikligt av den ovanpå osten på pizzor och varma smörgåsar innan de åker in i ugnen är väldigt gott.

Jag köpte en påse torkad chili på en thaibutik, den innehöll förmodligen en livstidsförbrukning för mig enär jag inte är så förtjust i stark mat, men den kan komma lite chiliflingor på kött eller i grytor/soppor om om jag vill ha lite hetta. Annars finns det en chili som heter "Ancho" eller något sådant, som ger chilismak utan att det blir så starkt.

Lökpulver är en magisk krydda som gör att creme fraiche blir chipsdipp. Lökpulver+sambal olek i creme fraiche funkar både till chips eller som ett lite mustigare tillbehör till kött, eller till morotsstavar någon kväll om man vill låtsas vara nyttig.
 
Top